Hva skjedde med Supercharger utbyggingen? Dette er for dårlig!

Startet av Torpedo Ted, man 02. nov 2015, kl. 23:03

« forrige - neste »

weld77

Kundene til Tesla tar en bra del av regningen. De priset det vel til 17k pr bil eller noe slikt da det var tilvalg. Så lenge kun Tesla-biler kan lade mener jeg det offentlige ikke bør gi tilskudd.

Muffinman

Hmm, fikk nettopp mail fra Tesla om at en spesifikk SC i USA har åpnet. Da må de jammen ha lite å melde - min bil kan jo ikke engang bruke den  :P

RaBalder

Sitat fra: sturle på tir 03. nov 2015, kl. 16:26
Det må vere ganske frustrerande for Tesla at andre får millionar i støtte for å etablere hurtigladarar, medan Tesla må betale alt sjølv.  Det kan kanskje løne seg for Tesla å søkje om støtte til og installere eit par trippel-standard-ladarar ved sidan av, og få dekkja delar av anleggskostnadane på den måten.  Ta godt betalt frå dei som ladar der.  Effektavgift kan dei spare inn på ved å installere batteripakke, slik som i Køge, dersom avgifta er høg nok til at det løner seg.
Jeg tror ikke det er så veldig frustrerende.

• Å søke støtte til å etablere en hurtiglader tar lang tid. Tesla har vel vist at dem setter igang veldig fort når dem begynner. Kan ikke vente et år for å se om man får tilskudd.
  • Det kommer føringer som at alle må kunne lade der (i øyeblikket passer ikke det Tesla)
  • Dem må ha tre typer kontakter. Idag har dem bare type2.
  • Selv om dem skulle putte opp en ekstra hurtiglader eller to av den tradisjonelle typen, så vil ikke støtten dekke kostnaden.
  • Tesla har heller ikke noen betalingsordning implementert. Derfor er det vanskelig å slippe til alle.

Så jeg tror Tesla i øyeblikket klarer seg veldig bra på egen hånd.

Eip

Sitat fra: NegativeElectrode på tir 03. nov 2015, kl. 08:00
De har vel ikke klart å komme i mål med den planlagte utbyggingen i 2015 (ennå). Lom f.eks. er ikke på plass. Når det begynner å komme Model X med campingvogn er god dekning av SC et must.

E6 mangler 2 ladere nå: Gardermoen-området og Oppdal. Oppdal burde ha SC da det som Dombås er på en viktg ferdelsåre samt er et knutepunkt for nord/sør/øst/vest. Kommer man fra vest skal man opp Gråura og skal enten over Dovre eller til Østerdalen, så ha rman kun Arctic Roads på Oppdalsporten per i dag.
Skøyer du nå ? E6  Setermoen -> Kirkenes , nesten 100 mil. Ikke en eneste superlader
VIN: 509XX PD

kjellsve

Sitat fra: Eip på ons 04. nov 2015, kl. 20:41
Sitat fra: NegativeElectrode på tir 03. nov 2015, kl. 08:00
De har vel ikke klart å komme i mål med den planlagte utbyggingen i 2015 (ennå). Lom f.eks. er ikke på plass. Når det begynner å komme Model X med campingvogn er god dekning av SC et must.

E6 mangler 2 ladere nå: Gardermoen-området og Oppdal. Oppdal burde ha SC da det som Dombås er på en viktg ferdelsåre samt er et knutepunkt for nord/sør/øst/vest. Kommer man fra vest skal man opp Gråura og skal enten over Dovre eller til Østerdalen, så ha rman kun Arctic Roads på Oppdalsporten per i dag.
Skøyer du nå ? E6  Setermoen -> Kirkenes , nesten 100 mil. Ikke en eneste superlader

Jeg blir også litt lattermild når folk i fullt alvor mener at alt er ok hvis vi nå får en lader eller to på tjukkeste Østlandet  ::)

Hytta mi i Nord-Norge ligger 81 mil (etter E6) nord for nordligste superlader som er Setermoen. Turen til hytta i høst måtte gjøres med eksosbil. Skulle ønske det ikke var nødvendig.
TMS85D

weld77

Sitat fra: kjellsve på tor 05. nov 2015, kl. 08:59
Jeg blir også litt lattermild når folk i fullt alvor mener at alt er ok hvis vi nå får en lader eller to på tjukkeste Østlandet  ::)

Hytta mi i Nord-Norge ligger 81 mil (etter E6) nord for nordligste superlader som er Setermoen. Turen til hytta i høst måtte gjøres med eksosbil. Skulle ønske det ikke var nødvendig.

Folk flest i Norge bor i sentrale strøk, dvs på Østlandet og i klynger andre steder. Det gir liten mening for Tesla å sette opp SC over Finmarksvidda bare fordi det bor noen der som kunne tenke seg en Tesla og fordi en og annen turist kunne finne på å ta turen med elbilen sin. Kost/nytte for Tesla blir ganske laber på slike installasjoner.

Når det gjelder overgang til elbil, så er det i den store sammenheng ikke veldig relevant hva folk i Hammerfest måtte gjøre av den enkle grunn at det bor ganske få personer der. Det har mye mer å si hva 20% av befolknignen i Oslo gjør enn hva 20% av befolkningen i Hammerfest gjør av den enkle grunn at det bor mange flere i Oslo så summen av effektene blir mye større.

Det er selvsagt fint at du ønsker å kjøre elbilen din til hytta di, men det er ganske langt derfra til at Tesla bør gjøre noe med det...

Før noen prøver å score et billig poeng kan jeg opplyse at jeg selv kommer fra et ganske lite sted (bor dog i Oslo nå).

sturle

Sitat fra: weld77 på tor 05. nov 2015, kl. 10:39
Folk flest i Norge bor i sentrale strøk, dvs på Østlandet og i klynger andre steder. Det gir liten mening for Tesla å sette opp SC over Finmarksvidda bare fordi det bor noen der som kunne tenke seg en Tesla og fordi en og annen turist kunne finne på å ta turen med elbilen sin. Kost/nytte for Tesla blir ganske laber på slike installasjoner.
Det ser ut til at du har misforstått poenget med superladarane. 

Poenget med superladarane til Tesla er ikkje at folk som bur i området skal køyre til dei for å lade bilen til dagleg bruk.  Dei er der for å gjere det mogeleg å reise på langtur med bilen.  Difor er det naturleg at Skibotn og nordover vert dekka før ein fortettar rundt eit lite hjørne av landet som allereie har god dekning.

Eg kjøpte Tesla for å kunne køyre langt kvar eg vil.  Det er det Tesla seier superladarane skal brukast til.  Dei er ikkje der for at egoistar i Oslo-området skal kunne lade fort og gratis i nabolaget.

weld77

Det er du som har misforstått poenget med superladere. Tesla setter opp SC for å selge biler, ikke for å være snille med folk (eksempelvis deg og din tur til hytta) eller fordi hvemsomhelst skal kunne kjøre hvorsomhelst med en Tesla. Se på kartet over skandinavia eller Europa for den saks skyld. Et lass av steder det ikke er mulig å kjøre ved å lade på SC. Superladere koster mye penger å installere og drifte og i energi. Det blir en avveiing mellom hvor mye salg det genererer kontra hva det koster. Ellers kunne de jo bare smellt opp ladere over alt.

Det er mye mer trafikerte ruter i Sør-Norge som ikke er dekket / er dårlig dekket. Særlig om man har en av de mindre batteripakkene om vinteren. At Tesla prioriterer disse først er for meg ganske opplagt.

Jeg tipper for øvrig at svekkelsen av den norske krona har ganske mye med saken å gjøre. Marginene til Tesla i Norge har blitt svært mye dårligere målt i USD og de er åpenbart opptatt av å få solgt så mange biler som mulig siden det er noe markedet er opptatt av. Det var som nenvt planglagt 5(?) utbygninger i Norge i 2015, det er vel ingen av disse som er merket på kartet som kommer til å skje før året er omme. For 2016 er det indikert ytterligere 2 (begge i Nord-Norge). Om de ser dagens lys og når gjenstår å se.

Om det blir solgt mange Model X regner jeg med de heller prioriterer eksisterende lokasjoner med utvidelser om det blir køproblemer.

Amoss

Sitat fra: weld77 på tor 05. nov 2015, kl. 11:13
Tesla setter opp SC for å selge biler, ikke for å være snille med folk ...

Så langt har du rett... :)

Sitat fra: weld77 på tor 05. nov 2015, kl. 11:13
... eller fordi hvemsomhelst skal kunne kjøre hvorsomhelst med en Tesla.

Vel, for å selge biler må de gi ett inntrykk av at i det minste *tilnærmet* hvemsomhelst skal kunne kjøre i det minste *tilnærmet* hvorsomhelst. Her kommer verdien av viktige symbolruter inn...  Å kunne hevde at man kan kjøre helt til Nordkapp (f.eks. fra Gibraltar) på kun superladere vil nok selge flere biler i Europa enn enkelte ruter på tjukkeste Østlandet - jfr. "cost to cost" turene i USA. Nettopp argumentet du nevner lengre nede om utviklingen av dollarkursen og dens evnt. negative virkning på Tesla salget i Norge vil gjøre disse laderne viktigere for Tesla enn enkelte ruter på Østlandet som kun vil kunne generere salg i Norge.

Model S 85D

weld77

Kundegrunnlaget til Tesla i områder som er dekket av SC er mange, mange, mange ganger større enn antall biler de selger, så jeg tviler på de bekymrer seg veldig over hvor vidt bilen egener seg til å kjøre til Nordkapp eller ikke. Grunnen til at Tesla ikke selger veldig mange biler er først og fremst at det er en veldig dyr bil, og da særlig i land med et annet avgiftsregime enn Norge. Og når de en gang kommer med en mye rimeligere modell med kurant rekkevidde blir det enda mindre relevant om man kan kjøre til Nordkapp siden antall potensielle kunder da blir enormt mye større i tettbefolkede strøk. Det er veldig mange flere som vil vurdere en Tesla til 3-400k enn en til 7-8-900k.

Om man først kjøper seg elektrisk bil i et land hvor det ikke er rasende billig relativt lett (les: Norge) så har man nok tenkt gjennom beslutningen på forhånd. Da er det rimelig å konkludere med at hvor vidt man kan kjøre fra Gibraltar til Nordkapp ikke er så veldig relevant, av den enkle grunn at det knapt er noen som har behov for det. Personlig bryr jeg meg lite om jeg kan kjøre til Gibraltar eller ikke (jeg tar flyet om jeg skal dit), og jeg bryr meg også relativt lite om jeg kan kjøre til Alta (av samme grunn). Jeg skjønner selvsagt at det fortoner seg annerledes for folk som har tenkt å ta en slik tur eller om man da bor i Alta, men poenget mitt er egentlig bare at det ikke er der folk flest bor og det ikke er der kunder flest finnes og det ikke er der kunder flest ferdes.

THE

Sitat fra: weld77 på tor 05. nov 2015, kl. 10:39
Sitat fra: kjellsve på tor 05. nov 2015, kl. 08:59

Når det gjelder overgang til elbil, så er det i den store sammenheng ikke veldig relevant hva folk i Hammerfest måtte gjøre av den enkle grunn at det bor ganske få personer der. Det har mye mer å si hva 20% av befolknignen i Oslo gjør enn hva 20% av befolkningen i Hammerfest gjør av den enkle grunn at det bor mange flere i Oslo så summen av effektene blir mye større.

Det er selvsagt fint at du ønsker å kjøre elbilen din til hytta di, men det er ganske langt derfra til at Tesla bør gjøre noe med det...

Før noen prøver å score et billig poeng kan jeg opplyse at jeg selv kommer fra et ganske lite sted (bor dog i Oslo nå).

Nå har jeg en elbil og en eksosbil, ganske enkelt fordi elbilen ikke kan dekke alle behov. En Model X ville dekke mine behov, og dermed kunne jeg kanskje klart meg med en bil i stedet for to. Jeg bor i Sør-Norge, og vil ikke ha noen problem med å komme meg stort sett dit jeg vil her sørpå. Med familie som kommer fra Nord-Norge, så blir det av og til noen turer nordover til Øst-Finnmark, og det er ikke mulig med en Tesla uten at man planlegger godt og har ekstremt god tid til å vente på saktelading. Derfor er det ennå ikke aktuelt for meg å kjøpe Tesla. Jeg håper at det kommer SC langs E6 nordover i Norge, og også i Nord-Sverige og Finland, først da kan jeg forsvare for meg selv å kjøpe en Tesla.

Uansett hvor bra Tesla er sammenlignet med en annen elbil, så hjelper ikke det det aller minste når man har behov for å kjøre der det ikke er lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Sjøhyene

Man må fortsatt planlegge en del turer ja. Er derfor jeg blir litt forundre over at såpass mange anbefaler 70D versjonen. Rekkevidde er sånn jeg ser det den eneste svakheten til MS, så man bør i det minste strekke seg langt for å minimere denne svakheten.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Sitat fra: THE på tor 05. nov 2015, kl. 12:37
Uansett hvor bra Tesla er sammenlignet med en annen elbil, så hjelper ikke det det aller minste når man har behov for å kjøre der det ikke er lademuligheter.

Det er korrekt, men for Teslas del finnes det evig nok potensielle kunder som ikke har slike behov. Eller for å si det på en annen måte: Jeg regner det som _ekstremt_ lite sannsynlig at det er for dårlig utbygget SC-nettverk som er grunnen til at ikke flere kjøper seg en Tesla.

Det er forresten mulig å lade elbiler mange andre steder enn på SC om man absolutt vil. Det finnes offentlige hurtigladere rundomkring. Selvsagt mer tungvindt og koster penger - selv har jeg aldri brukt en av sorten - utover den ene gangen jeg prøvde for å sjekke at konseptet virket - siden jeg ikke har behov for det, men jeg har en Type2-kabel liggende i bilen i tilfelle det skulle bli nødvendig en gang.

Jeg har null tro på at SC-tettheten vil bli så stor at den dekker alles behov, så skal man utenfor dette nettverket må man basere seg på annen type lading uansett. I hvor stor grad avhenger av hvor man kjører og hvor ofte. Jeg er rimelig sikker på at E6 over Finnmarksvidda er relativt langt nede på prioriteringslisten til Tesla av grunnene jeg har nevnt i de siste innleggene. Kjedelig for folk som bor/ferdes der og gjerne vil kjøre Tesla selvsagt, men svært lite relevant for det aller meste av Norges befolkning.

Sjøhyene

Sitat fra: weld77 på tor 05. nov 2015, kl. 13:14
Sitat fra: THE på tor 05. nov 2015, kl. 12:37

Det er korrekt, men for Teslas del finnes det evig nok potensielle kunder som ikke har slike behov. Eller for å si det på en annen måte: Jeg regner det som _ekstremt_ lite sannsynlig at det er for dårlig utbygget SC-nettverk som er grunnen til at ikke flere kjøper seg en Tesla.

Jeg tror egentlig at det er nettop dette som er grunner til at ikke mange flere kjøper. Det at man må ta omveier for å nå superladere og det at noen turer overhodet ikke er dekt er nok et ganske stort turn-off for mange. Folk flest orker ikke tenke så fælt nå de skal på tur.
Lademuligheter må bli som for bensinstasjoner, de skal bare dukke opp fra tid til annen. Først da har man full frihet og null bekymringer også med elbilen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Ja, men jeg har vanskelig for å se at det skal være Teslas ansvar å sette opp disse ladestasjonene over alt. Tesla-eiere må nok belage seg på å lade andre steder og betale for det. Vanskelig å se at det i overskuelig fremtid kommer særlig mange flere SC i Norge selv om det sikkert kommer noen, ref utbyggingskartet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA