Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viktige forskjeller mellom modellår/opprinnelsesland

Startet av ohowl, torsdag 29. oktober 2015, klokken 20:20

« forrige - neste »

ohowl

Hei,

Long time lurker first time poster... Håper ikke tekstveggen som føler skremmer bort alle.

Jeg har surfet rundt på forumet her en god stund i en evig søken etter kunnskap om elbiler, da spesielt Leaf, siden det er det eneste jeg anser som fornuftig å kjøpe nå mens Model 3 er "nært" forestående.

Tenker primært å kjøpe brukt, da jeg mistenker at tapet på disse i det minste vil være noe lavere (kanskje 100k?) iløpet av tre år enn en rykende fersk bil (kanskje 150k tap?). Mye usikkerhet rundt dette, såklart, men hvor attraktive vil godt brukte elbiler i 100kilometersklassen være når man får 2-300kilometersklasse for det Birger N Haug skal ha for en 30kwh Leaf i dag? Kjip tid å kjøpe elbil man har tenkt å kvitte seg med om ikke så lenge, men å beholde er nok ingen mulighet...

Så, jeg har noen småsaker jeg lurer på om noen snille sjeler her inne kan hjelpe meg med å belyse, etter å ikke ha blitt helt klok på sakene etter iherdige søk og nilesing av gamle tråder...

1. Forskjeller mellom USA-leaf og Euro/Nordic-leaf fra og med facelift (vet om http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Forskjeller_mellom_US-Leaf_og_Euro-Leaf_2010-2012, men dette er muligens noe utdatert) : Jeg vet at carwings ikke fungerer på US-leaf, noe som for min del ikke har et kvekk å si dersom det fortsatt er mulig å sette bilen på forvarming på timer morgenen etter. Kan noen med US-leaf fortelle om dette er mulig eller ikke? Er det mulig å gjøre dette også uten at bilen er plugget i?

2. Forvarming på timer uavhengig av Carwings - er dette mulig på Euro-modeller? Er dette også mulig uten å ha bilen plugget i? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har noen lademuligheter hjemme (borettslag).

3. Forvarming basert på Carwings - fungerer dette uten å ha bilen på lading? Det jeg har lest ang. dette synes jeg ikke gir noe klart svar.

3. Jeg har lest en del skummelt ang. ødelagte oppvarmingssystemer på Leaf produsert post- september 2013; er dette fortsatt et problem, og bør man kanskje vurdere å styre unna facelift-leaf fra sent på året 2013 av denne grunn?

4. Euro-leaf: selges disse også uten varmepakker, slik at man må passe på dette ved kjøp av EU-import?

5. Hva er det egentlig som gjør lysene på US-leaf så trøblete? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke dette utsagnet: "I praksis må man enten kjøre med ulovlig lys (hovedlys på auto + grøftelys) eller slå av lysene hver gang man forlater bilen" - er det slik at man på US-leaf ikke kan sette på vanlige nærlys manuelt mens man ikke har på tåkelysene? Er det slik at nærlysene forblir på om man forlater bilen med lysene på manuell "på"? Er det ikke mulig å ha vanlige kjørelys på bak mens man kjører?

6. Er Nissan virkelig så bakstreverske at du må på verksted for å få ny software? I 2015? Og de nekter å oppdatere SW på US-leaf? Hva så med Euro-leaf? Er de inne i varmen til norske Nissan-forhandlere?

7. Gir servicen til Nissan-forhandlerne noen merverdi?

For meg begynner det egentlig å se ut som om navi/carwings er de eneste fordelene (foruten garantien, som ikke virker spesielt mye verdt gitt det vi vet om batteridegrasjonen og driftssikkerheten i de andre delene) med euro/norsk leaf, og gitt at oppvarming på timer fungerer ser jeg egentlig ingen fordeler (navigasjonsløsningen ser ut som om den er like dårlig som på alle andre biler, så der vil jeg bruke telefonen..). Antar jeg tar feil ang. få fordeler?

Kanskje vi kan forsøke å oppdatere elbil-wikien heller enn å gjemme nyttige svar i nok en tråd?
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

Olee

På 1,2 og første 3: Ja :) Du kan alltid stille inn forvarming på hver enkelt dag. Fungerer med og uten strøm tilkoblet. Mener den skrur seg av etter 15min? når du ikke er tilkoblet.
Med tanke på på spm 1-3 skulle det ikke være noe problem å kjøpe brukt USA eller EU :)
Det eneste kan vel være å sjekke at den ikke har gått i de varmeste statene...

Trekkoppbil

Spm 4: Varmepakke er vel standard i ett europisk land, hvis jeg har fårstått det rett, og siden 2012 har det vært standard i alle amerikanske stater.

Spm 5:
Amerikanske Leaf har hjelpelys, som er litt annerledes enn ekstralys på europeiske Leafer. Jeg har ikke helt oversikt over hva som er hensikten med lysa. Det er kun fysisk mulig å bruke lysa samtidig med nærlys, da lysbryteren er laga sånn.
Jeg ser ikke noen stor forskjell på om jeg bruker dem eller ikke. Når lysa brukes, synes jeg det kan være litt lettere å se vilt utenfor veibanen.  Enkelte leafeiere kopler om lysa fra usa-leafer til å bli brukt på mer europeiske måter. Om man bygger om bilen, og kjørere med ekstralysene uten at nærlys er tent, så blir lyset brukt på en helt annen måte en de er beregna på, og jeg anser det som et brudd på trafikkregelene §15:  "5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for."

§15 sier også dette: "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys."
Da blir spørsmålet hva som er definisjonen på kurve-/tåkelys, og om hjelpelyset man har faller inn under denne kategorien, eller om det skal kalles noe helt annet, som f.eks vilt-lys.
"Kurve-/tåkelys" høres ut som ett norsk utrykk, og spørsmålet er om man kan definere hjelpelys etter en amerikansk typegodkjenning som "Kurve-/tåkelys".



AppleKnocker

Det er ganske mange fornøyde US leaf eiere, så det er nok ikke noen dårlig ide å kjøpe en slik bil hvis prisen er lav nok (den skal være lavere en tilsvarende Euro Leaf).
Ang fordeler så ligger det litt mer i Carwings enn bare å starte varme. Man kan styre lading og med en tredjeparts app (LeafLink) kan man sette en egen ladetimer fra appen. Det kan være nyttig hvis man vil time lading til 100% til rett før avreise f.eks. Hvis man alltid vet på forhånd når man skal kjøre kan man løse det samme med programmering direkte i bilen.
Navigasjonen er ikke noe å slå rumpa i været for, men jeg merker likevel at jeg bruker den mye oftere i elbil. Selv om jeg vet eksakt hvor jeg skal, er det nyttig å vite eksakt hvor mange km som til enhver tid gjenstår slik at man kan tilpasse fart og evnt lading.

Kombinasjonen av at Nissan Service har frynsete rykte og at bilen har liten feil, gjør at enkelte har som strategi å holde seg lengst mulig unna forhandlerne.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

fws

6: Det har ikke kommet mange software oppdateringer til Leaf. På 2. gen. kan jeg bare husker og ha hørt om en oppdatering. Den fikk jeg på 1 års service. På Tesla kommer, som kjent, oppdateringene dirrekte , men de har også hatt en helt annen frikvens på ting. Jeg må ærlig si at jeg vet ikke om Leaf kan oppdatere dirrekte, men de har jo sim-kort i bilen, og du kan oppdatere mye annet (som f. eks ladestasjoner). Du kan også bruke google til å søke opp adresser o.l. så det virker som teknologien er der.

Når det gjelder kundeservicen til BNH er min erfaring at den har bedret seg vesentlig siden jeg kjøpte bilen. De er mer imøtekommende nå. Og kan (stort sett) gi meg tilfredstillende svar på det jeg lurer på.

Noen som kan fortelle litt om FM radioen i US leaf funker greit?
Nissan Leaf 2018

Balrog

Nei, FM-radioen på US-Leaf funker kun på odde frekvenser (90,1 90,3 90,5 90,7.....) Så man går glipp av for eksempel Alltid Nyheter i Oslo på 93,0. Men hvem hører på radio? Sett i USB minne med det du vil ha av underholdning.

Carwings og Navi funker på US-modeller, men kun i USA. Nissan gidder ikke åpne for dette. Man klarer seg helt greit uten.

Lys er ikke noe problem på US-modeller, annet enn som på alle Leafer at fjernlyset er levert med 0,01mm2 kabel og lyser derfor like sterkt som et te-lys på grunn av spenningsfallet.

Kjøper du US-Leaf: pass på hvor den kommer fra. Mitt batteri har nå en max-rekkevidde på 100km i normalt kupert terreng uten varmeapp.

Kjøper du brukt bil bør du sjekke batteriets status med LeafSpy-appen (+OBDII->BT adapter) Koster lite..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA