Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ladestasjon nok en gang

Startet av arnejorg1, onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitter her mitt på natten og venter på at saktelading på 6,6 kW en gang skal bli ferdig.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Trond.m

#1
Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57
Flere ganger spør jeg meg selv, hvorfor kjøpte jeg ikke Leaf eller i3??? :-\
Forstår frustrasjonen. Zoe kan gi noen ladeutfordringer og jeg har vært kritisk til importørens håndtering av ladebøtter og Zaptek. Men dette kan vel desverre skje også Leaf og i3 eiere. Likevel vil jeg påstå at kombinasjonen ChaDeMo og 32A AC lader gir størst forutsigbarhet i forhold til lading når man er på langtur. Da er Leaf og Soul gode kandidater. Håper du nå har kommet deg vel hjem  ;)

THE

Tenk om Renault hadde bygd inn CCS i Zoe da de kom med ny motor/lader. 22kW AC + 50kW CCS hadde vært en knall kombinasjon. Får håpe neste generasjon elbil fra Renault får en slik løsning, evt. at de klarer å gjøre 43kW AC lader mer effektiv slik at den kommer tilbake.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

22kW AC + minst 100kW DC (hvilken standard som brukes betyr mindre) hadde vært strålende og er det jeg håper blir standard for alle elbiler etter hvert. Da har man brukbar fart på både 1 og 3-fase AC samt mulighet for skikkelig hurtiglading. Jeg vet dagens batteristørrelse ikke er dugende for 100kW-lading, men med større batterier kan det utnyttes.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Gliderman

Gitt det samarbeidet som Nissan og Renault har, skal man ikke utelukke at det kommer en eldre japansk standard i fremtidige biler.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bjaolsen

Når en ser på de data som er tilgjengelige på CAN-bus så er det nesten uforståelig at en ikke tar steget og bygger inn støtte for CCS sammen Chameleon....

Hvis det blir nok Zoe rundt om kring så kommer det kanskje en "ettermarkedsløsning" - vel det er vel lov å drømme......
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

hsa77

Sitat fra: bjaolsen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 14:52
Når en ser på de data som er tilgjengelige på CAN-bus så er det nesten uforståelig at en ikke tar steget og bygger inn støtte for CCS sammen Chameleon....

Hvis det blir nok Zoe rundt om kring så kommer det kanskje en "ettermarkedsløsning" - vel det er vel lov å drømme......
Hadde lett betalt 20.000 for ettermontering av dc-lading. Men, men. Når Zaptec-kladden kommer forsvinner 90% av hurtiglade behovet mitt, så da blir livet litt lettere!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

arnejorg1

Sitat fra: TM på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:11
Håper du nå har kommet deg vel hjem  ;)

Var vel hjemme sånn rundt halv 4 på natten. Har 40kw AC lader på bilen, noe som jeg verdsetter høyt, men hva hjelper det når ladestasjonen ikke fungerer.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Øyvind.h

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:57
Flere ganger spør jeg meg selv, hvorfor kjøpte jeg ikke Leaf eller i3??? :-\
Problemer med ladere rammer fort både Leaf og i3 også. Jeg har i hvert fall en rekke bomturer bak meg. Senest tidligere i høst hvor en CHAdeMO i Moss ikke virket, og to på Alnabru var defekte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arnejorg1

Det kan jeg tro på, men i Trondheimsområdet er det flere ladestasjoner med combi og chademo enn AC. Og når det er feil, er det oftest AC det er galt med.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hsa77

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 02. november 2015, klokken 12:34
Det kan jeg tro på, men i Trondheimsområdet er det flere ladestasjoner med combi og chademo enn AC. Og når det er feil, er det oftest AC det er galt med.
Årsaken til at ac-ladere er mer stabile er ganske enkelt at de ikke er ladere, ved ac-ading sitter laderen i bilen. En ac-ladestasjon er bare en strømtilførsel med et pilotsignal som  forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke. Ved dc-lading sitter laderen i ladestasjonen, her er det mye kraftelektronikk (likeretter) som kan feile. DC-ladestasjoner vil defor alltid være dyrere å sette opp og ha flere feil enn ac-punkter. Dette er jo fordelen med ladeløsningen til ZOE, det er billig å sette opp 22kw ac-punkter og det vil derfor bli satt opp mange flere ac-punkter enn dc-ladere.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jabj

Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme? 

I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

hsa77

Sitat fra: jabj på torsdag 05. november 2015, klokken 15:08
Testet Fortum laderen ved Moss ladetorg i forrige uke (etter en langtur Grimstad- Strømstad t/r), og den ville ikke lade min Zoe på noen av de 4 stk. 22kW AC laderne der. Fikk bare ongoing checks, connection problem. Fikk derimot ladet på en av de 7kW laderne som er montert ved siden av (Har forøvrig byttet den berømmelige ladedelen i min bil). Noen andre som har opplevd det samme? 

I Strømstad virker heller ikke type2 230V/16A laderen til Fortum nede ved havna, kun schuko utgangen. Heldigvis masse AC ladere i det nye kjøpesenteret lengre oppe i Oslovegen...
Har ladet på ladetorget i Moss på 22kw uten problemer, men det var før bytte av "ladedel" I motoren... Meldte du inn dette til Fortum? Viktig at slikt blir meldt inn, så slipper andre å få trøbbel.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Har flere ganger opplevd at det er litt "klattete" å få aktivert 22kW-stolpene. Dersom ting skjer i litt feil rekkefølge har jeg måttet starte på ny flere ganger. Mener at løsningen ble å lese av RFID først og så koble til ladekabel i stolpe/bil først etter at lyset indikerer at brikka er lest. Om dette bare er tilfeldigheter er selvfølgelig mulig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

StigH

#14
Jeg fikk beskjed av forhandler å gjøre klar for den eksterne tilkoblingen først, så koble ledningen til bilen når strømkilde er aktivert og klar så det kan stemme ja. Virker som det må være signal i kabelen så det ikke går for lang tid før bilen får detektert strømtilgang så fort kontakten går inn. Gjorde feil med dette første gangen jeg ladet fra Fortum stolpe.

Satte inn ledningen først i bilen men da sto det bare "Ongoing Checks" i evigheter på dashbordet. Da hadde jeg ikke lukket igjen lokket på stolpen da jeg ikke var klar over det skulle være lukket mens en ladet og kabelen skulle ligge i klem i dørpakningen nederst på den. Da jeg gjorde dette riktig skiftet også lysringen på toppen av stolpen fra grønn til blå.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA