Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf for dummies

Startet av TMDF80, tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06

« forrige - neste »

TMDF80

Takk for detaljert svar Kavorland  :D Det er slike tips som er gull å få!

ironduke: Grattis med bestillingen du også  ;D Jeg valgte sort metallic, men jeg tror bronze blir innmari kul den også! Når er estimert levering for din?
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

ironduke

Sitat fra: TMDF80 på torsdag 29. oktober 2015, klokken 19:24
ironduke: Grattis med bestillingen du også  ;D Jeg valgte sort metallic, men jeg tror bronze blir innmari kul den også! Når er estimert levering for din?

Takk! Estimert levering uke 3-4  ;D ;D ;D Hva med deg?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

fws

3. Det er i utgangspunktet ikke noe problem å lade til 100%. Det som dreper batteriet å la bilen stå fulladet over tid. Så vis du sørger for at bilen er 100% ladet rett før du skal bruke den er slitarsen minimal.

Småkjøring kan bruke mye strøm hvis bilen må varmes, eller kjøles, hver gang du skrur den på.
Nissan Leaf 2018

TMDF80

Sitat fra: ironduke på fredag 30. oktober 2015, klokken 10:50

Takk! Estimert levering uke 3-4  ;D ;D ;D Hva med deg?

Det står 30.12.15 i kontrakten, men det kan vel veldig godt hende det tar litt lenger tid :) Aldri kjøpt helt ny bil fra fabrikk før, så vet ikke hvor sannsynlig leveringsdatoen er.

Sitat fra: fws på fredag 30. oktober 2015, klokken 14:19
3. Det er i utgangspunktet ikke noe problem å lade til 100%. Det som dreper batteriet å la bilen stå fulladet over tid. Så vis du sørger for at bilen er 100% ladet rett før du skal bruke den er slitarsen minimal.

Småkjøring kan bruke mye strøm hvis bilen må varmes, eller kjøles, hver gang du skrur den på.

Jeg vil komme hjem fra jobb i 17 tiden, og kjøre ut igjen kl 07 neste morgen. Det er 14 timer imellom, og tar ikke batteriet 10-12 timer å lade? Men jeg kan kanskje stille inn noe på det også?

Bra tips ifht småkjøring, får være ekstra forsikting m varme/aircon om jeg ser at batteriet begynner å bli knapt. I utgangspunktet blir det småstopp på vei hjem fra jobb (butikken, barnehagen osv) så det går nok greit.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

TMDF80

Og en ting til jeg har tenkt på..

Om jeg kjører til jobb - og det da står feks 50% batteri igjen, kan jeg stole på at jeg da kommer meg hjem samme veien som jeg kom? Topografien er omtrent lik begge veier.. Eller er det slik at batteriet raskere går tom mot slutten? Hvis dere skjønner hva jeg mener :P Feks mobiltelefonbatteriet står på 100% i en evighet, men har det først begynt å minske så opplever jeg at det går fortere og fortere jo mindre batteri det er igjen. Jeg vil vel bruke litt mer batteri hjem, fordi jeg da starter med kald bil og kaldt batteri, men utover det..
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

kavorland

Sitat fra: TMDF80 på fredag 30. oktober 2015, klokken 17:09
Og en ting til jeg har tenkt på..

Om jeg kjører til jobb - og det da står feks 50% batteri igjen, kan jeg stole på at jeg da kommer meg hjem samme veien som jeg kom? Topografien er omtrent lik begge veier.. Eller er det slik at batteriet raskere går tom mot slutten? Hvis dere skjønner hva jeg mener :P Feks mobiltelefonbatteriet står på 100% i en evighet, men har det først begynt å minske så opplever jeg at det går fortere og fortere jo mindre batteri det er igjen. Jeg vil vel bruke litt mer batteri hjem, fordi jeg da starter med kald bil og kaldt batteri, men utover det..

Eg har ikkje merka at batteriet svekkes raskare mot slutten.
Har fått varsel ved to høve om lavt batterinivå, trur da skjer på 25%, men merka ikkje at da vart svekka noko raskare etter det.
Når dette varselet kjem, vert ein ekstra varsam med energibruken.
Litt morro er det når du slår av stereo, varme og startar intensiv frirulling med konsekvens at rekkevidden aukar med fleire km.
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

qualbeen

Når det kommer til varme, så husk at Leaf'n kommer med varmepumpe.
Denne bruker ikke mye strøm på å holde kupéen varm – hos meg endres total rekkevidde med ca 2-3 km hvis jeg slår av all varme. Den lille avstanden ofrer jeg gjerne for litt varme :-)

Skulle du ende opp med en Leaf uten varmepumpe, vil jeg anta det brukes langt mer strøm på å gi varme. Men "guess-o-meteret" oppdaterer seg kjapt, så det er jo bare å slå av alt som trekker strøm, for å se hva som blir forskjellig..

Er forøvrig ganske jomfruelig på elbil-fronten selv (hatt min Leaf i ca to måneder nå). Tror jeg brukte tre uker på å lokalisere USB- og minijack-kontakten. (Kanskje mest fordi jeg ikke lette aktivt :p)

Å kunne forvarme bilen via app er veldig kjekt. Står bilen til lading, er det ingenting som er bedre enn å sette seg inn i en god og varm bil, med 100% strøm, mens du ser på naboen som skraper is av sine ruter ... ;-) (Ja, du kan forvarme selv om bilen ikke er koblet til lading. Da mister du 1-3% rekkevidde, basert på egen erfaring. Påvirkes såklart av lengde på forvarming, temperatur, etc.)

Einar_S

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06
4. På bose anlegget i teknaen - er det cd spiller? Eller kun blåtann?
CD spilleren ligger bak displayet. Trykk på knappen nede til høyre og skjermen vipper ned så du kan putte inn en CD. Men ingen CD skifter.

Og juster fase i volumkontroll menyen. Jeg synes ialfall lydbildet blir bedre ved å øke volum i bakkanalen.
Om du har passasjerer i baksete vil de nok ikke være enige, men da får du kompromisse når det er noen der. Bose anlegget er helt godkjent. Men ikke tramp takten! Da går rekkevidden kraftig ned.
Min (levert for 2 uker siden) er ikke født med DAB+ i radioen, så det medfølgende adapteret  legger beslag på USB porten. Jeg har ikke prøvd USB hub, men det skal jeg nok.

Sitat fra: TMDF80 på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 19:06
Og jeg kommer nok på flere dumme spørsmål også, om jeg får tenkt meg om ;)
Dumme spørsmål er de du ikke stiller. De lærer du ikke noe av.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

TMDF80

Hm - om bilen har varmepumpe eller ei vet jeg ikke   :o Er det standard- eller ekstrautstyr?

Takk for tips om stereoen Einar_S. Jeg har lett etter cd-spiller på bildene skjønner du, og har ikke sett noe. Men da vet jeg det. Det skal bli helt nydelig med et velfungerende stereoanlegg  ;D

Jeg kjører nå rundt i en vw polo 2000 som går under navnet "christine" som har MINST følgende mangler:

- Radioen virker ikke
- Kun 1 høytaler som fungerer (cd)
- Låsen på førersiden fungerer ikke
- Når temperaturen ute synker (og den trenger ikke ha nådd frysepunktet en gang!) så tar sentrallåsen kvelden. Så jeg må klatre inn igjennom bakluka.
- Den elektriske vindusheisen fungerer ikke, så jeg får ikke lukket opp vinduene (digg på sommeren, helvetesbilen har selvfølgeligikke AC heller)

Motoren fungere på nåværende tidspunkt, men jeg har brukt sikkert 60 000,- på makkverket de siste årene i div. reperasjoner. Jeg punkterer minst 1 gang i året. OG jeg har blitt kjørt på, så bilen har en solid bulk på siden og rust sånn hist og her. Den skal være meg en FRYD å kjøre den til bilopphuggeren i januar!
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

FroBe

#24
Sitat fra: Einar_S på tirsdag 03. november 2015, klokken 23:21
Min (levert for 2 uker siden) er ikke født med DAB+ i radioen, så det medfølgende adapteret  legger beslag på USB porten.
Takk, dette har jeg lurt litt på.
Er det noen som vet om 2016-utgaven med 30kWt batteri har original DAB+ i radioen, eller satser Nissan på ettermontere USB DAB-adapter i norske Leaf for all overskuelig fremtid?
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Mag

Da har jeg også bestilt min første elbil. Leaf Acenta 30kWh (svart) med levering senest i januar. Sannsynligvis kommer det mange spørsmål fra meg også  :)
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

medic.66

Sitat fra: Mag på søndag 08. november 2015, klokken 00:10
Da har jeg også bestilt min første elbil. Leaf Acenta 30kWh (svart) med levering senest i januar. Sannsynligvis kommer det mange spørsmål fra meg også  :)

Gratulerer med fornuftig valg. Gled deg til å ta den i bruk. Bruk ventetiden til å lese deg opp i dette forumet. Her finner du det meste av tips og triks. Bruk søkefunksjonen når det er noe du lurer på. Hvis du ikke finner svar på det du lurer på er det bare å spørre. Du får garantert svar fra noen :).
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Bekkenes

Jeg har hatt bilen i to år snart og oppdaget først i går at jeg hadde elektroniske innfellbare speil :p
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Rio

Du har funnet auto-eject-knappen, som skyter føreren ut? ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bekkenes

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA