Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bensin og Dieselbiler verdiløse om noen år

Startet av Mippen, mandag 26. oktober 2015, klokken 13:40

« forrige - neste »

JorgenM

Av totale biler ja, men det er vel % av nybilsalget som er mer interessant :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:08
Toyota er i full gang med utvikling av hel-elektriske biler og sier selv at andelen elektriske Toyota skal opp i 30% de neste 10 til 20 årene (samt 50-60% hybrid/brenselceller)

Så de renger med at 70% av bilene de produserer om 10-20 år vil enten ha fossil drivlinje eller brenselceller? Dersom ikke de aller aller fleste av disse er ment å skulle være brenselceller (noe jeg tror i seg selv er en grov forregnelse) så har de grovt forregnet seg etter min mening. Spesielt med tanken på hva disse siste 30% skal være (se under).

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. september 2016, klokken 13:08
"- According to Satoshi Ogiso (Toyota's chief engineer), the future of automobiles will be purely electric powertrains"

http://www.carscoops.com/2016/09/toyota-says-low-range-electric-vehicles.html

Dette er det vel flere år siden de sa?  Har i alle fall hørt dette tidligere. Da snakker de spesifikt om små rene bybiler med kortrekkevidde. Greit nok at de regner med at det blir en 30%, men tror nok det også er en liten forregnelse. Så da mener de egentlig fortsatt at tilnærmet 100% av biler ment for annet enn ren lokal kjøring vil enten ha fossildrift eller brenselsceller....

Wake up Toyota-rose!


Model S 85D

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:48

Smarte systemer vil forhåpentligvis sørge for å ordne en stor grad av samkjøring i rushtiden. Det vil føre til behov for færre biler, mindre kø og lavere transportkostnad.
Det er vel det vi i dag kaller kollektivtrafikk. Mulig at vi kan få et alternativt busstilbud, der man kan få dynamiske bussruter som tilpasser seg folks behov. I så fall vil man kunne se for seg selvkjørende minibusser som plukker opp folk på tilfeldige steder og kalkulerer en kjørerute som gir akseptabel transport- og ventetid for et optimalt antall passasjerer.

En klar ulempe med et slikt system er for øvrig hvis en passasjer skulle være så uheldig å glemme igjen noe viktig i bussen/bilen. Litt mer utfordring å finne tilbake til et kjøretøy som beveger seg på et tilfeldig rute. Og skulle du være så uheldig å glemme igjen mobilen har du heller ikke tilgang til verktøyet du trenger for evt. å bestille tilbake samme bil. Det er rom for mange interessante situasjoner her.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 20. september 2016, klokken 18:58
Det er vel det vi i dag kaller kollektivtrafikk. Mulig at vi kan få et alternativt busstilbud, der man kan få dynamiske bussruter som tilpasser seg folks behov. I så fall vil man kunne se for seg selvkjørende minibusser som plukker opp folk på tilfeldige steder og kalkulerer en kjørerute som gir akseptabel transport- og ventetid for et optimalt antall passasjerer.

Dette er slik jeg i alle fall har oppfattet buss planene til Elon/Tesla.  Ser på det som ett interessant tilbud mellom tradisjonell kollektivtrafikk og Taxi, og med en pris som også vil ligge mellom disse.
Model S 85D

espenri

Det er jo også i tråd med hva selv sidrumpa Ruter har ymtet frempå om, selvkjørende "busser" som tar deg helt til døra. Kanskje disse i hovedsak kun trenger å gå til og fra store knutepunkter med direktetransport mellom knutepunktene?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Gardin

Jeg tror nok overgangen til bare elbiler kommer til å gå ganske langsomt. Det er mulig at elbiler vil dominere nybilsalget om 10 år, men det er mye som må på plass for at det skal skje. Og selv om det skulle komme et godt utvalg av elbiler som dekker alle behovene til gjennomsnittsamerikaneren til en lavere pris enn tilsvarende bensinbiler, så vil det fortsatt finnes mange som har behov for mer enn 320 km rekkevidde. Det vil nok ta betydelig lengre tid før det finnes fullgode elbilalternativer for alle til konkurransedyktige priser. Det er en del som mener at motorlyden er en av de viktigste egenskapene til en bil også, og akkurat der har ikke elbilene så mye å stille opp med.

Selvkjørende biler derimot kommer nok veldig raskt når de først kommer. Men selvkjørende biler vil ikke bety at folk slutter å eie egne biler. Bilen er mer enn bare for å tilfredstille transportbehov. Det er veldig mange andre grunner til at folk ønsker å ha egen bil. For eksempel er det mange som gjerne vil ha en spesiell type bil som de liker bedre enn andre, eller de vil ha en egen bil som de kan behandle slik de vil. Mange har også en del eiendeler liggende fast i bilen som det ville vært tungvint å måtte ta med seg ut hver gang. Om det skulle dukke opp en tilfeldig bil hver gang man trenger det blir ikke det samme.

Selvkjørende biler vil gjøre det mulig for mye flere å klare seg uten å eie egen bil, og enda fler vil nok klare seg med en bil istedenfor to, men jeg er ganske sikker på at når selvkjørende biler kommer, vil det bli mye vanligere at folk eier sin egen selvkjørende bil enn at de baserer seg helt på å leie transpottjenester.


Rio

Det tar nok betydelig lengre tid før man får autonome biler enn å få fullgode batterielbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JorgenM

Sitat fra: Gardin på torsdag 22. september 2016, klokken 00:59
Det er en del som mener at motorlyden er en av de viktigste egenskapene til en bil også, og akkurat der har ikke elbilene så mye å stille opp med.
Du mener støy? :)

Dess flere som kjører elbil dess dyrere og dyrere vil bensin og diesel bli, spesielt diesel tror jeg. Tipper rundt 50,-/liter om 10 år. Da vil selv de mest hardbarkede petrolheads måtte tenke seg om... Kanskje skaffe elbil som hovedbil og ha en bensinkjerre som luftes på søndager hvis solen skinner :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

timingbeltkiller

Overgang fra dagens 14 kroner til 50 i løpet av 10 år har ingen merkbar virkning.
Engangsovergang årskiftet 2016/17 derimot ville ha monnet radikalt.

Og ikke glem jo raskere fossilbildrap,
jo mer av bilparkens avgifter faller på elbilene.
Både de bilrelaterte og de rent fiskale.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gardin

Nå må vi ikke bli altfor ivrige på å skru opp avgiftene til helt urimelige nivåer. Det er ikke bare petrolheads som trenger en brølende Lamborghini for å føle lykke som trenger eksosbiler. Det er mange som bare trenger en billig bil, og som ikke har råd til å betale godt over 100000 for å få en brukbar brukt elbil. Selv om 10 år vil det ikke på langt nær være nok billige elbiler å få tak i til å dekke dette behovet. Mange vil ikke ha noe annet valg enn å kjøpe en gammel fosilbil. Eller en gammel Kewet eller lignende da, men de egner seg dårlig som familiebil.

Rollep

Sitat fra: JorgenM på søndag 25. september 2016, klokken 08:05
Sitat fra: Gardin på torsdag 22. september 2016, klokken 00:59
Det er en del som mener at motorlyden er en av de viktigste egenskapene til en bil også, og akkurat der har ikke elbilene så mye å stille opp med.
Du mener støy? :)

Dess flere som kjører elbil dess dyrere og dyrere vil bensin og diesel bli, spesielt diesel tror jeg. Tipper rundt 50,-/liter om 10 år. Da vil selv de mest hardbarkede petrolheads måtte tenke seg om... Kanskje skaffe elbil som hovedbil og ha en bensinkjerre som luftes på søndager hvis solen skinner :)
Lyden av en V6, V8 eller boksersekser er ikke støy, det er nydelig musikk for øret  :)

Og hvorfor i all verden skulle drivstoffprisen eksplodere hvis veldig mange kjører elbil, det er vel heller elprisen som vil skyte i været. Man må huske at det er veldig få land som er i samme situasjon som Norge hva gjelder ren strøm. 
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Burger

Elprisen går nok ikke i været, svjv så bruker man like mye strøm på å produsere bensin/diesel som man kan kjøre elbil omtrent samme rekkevidde. Ukjent hva som er reelle tall siden oljebransjen ikke vil ut med tall for raffinering.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: Rollep på søndag 25. september 2016, klokken 22:50
Og hvorfor i all verden skulle drivstoffprisen eksplodere hvis veldig mange kjører elbil, det er vel heller elprisen som vil skyte i været. Man må huske at det er veldig få land som er i samme situasjon som Norge hva gjelder ren strøm. 
Et morsomt regnestykke her:

Om jeg kjører dieselbil og bruker 100 liter diesel, med 0,7 l/mil forbruk (vinter f.eks.), så kan jeg kjøre 100 / 0,7 = 143 mil.

Bruker jeg heller dieselen i et aggregat med 27% virkningsgrad og lader elbilen, så får jeg 100 l * 10 kWh/l * 0,27 = 270 kWh som jeg kan kjøre 142 mil med elbilen med forbruk 1,9 kWh/mil (Leaf om vinteren).
Og setter jeg aggregatet i kjelleren får jeg gratis oppvarming av huset. ;D

(Et dieselaggregat kan dessuten bruke avgiftsfri diesel.)

Dvs. selv med en astronomisk strømpris så blir det alltid minst like billig å kjøre elbil som å kjøre diesel.  ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA