Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semi-hurtig DC-lading?

Startet av als77, fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44

« forrige - neste »

als77

Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor satser ikke COOP (som nå skal gjøre som KIWI og bygge ut semi-hurtige AC-ladere) på semi-hurtig DC-ladere? De fleste elbiler tar jo ikke imot så mye på AC-lading. Hadde vært stas å kunne smekke på en 11-22kW DC-lader når jeg er innom butikken :) (å koble til en 22kW som for meg lader 3,6kW er det lite eller ingen vits i)

automat

Fordi prisen på en DC-lader er mange ganger høyere enn prisen på et AC-ladepunkt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pudderjagar

Eg håpar og trur at dette bare er ein begynnelse. Når butikkane ser at ladepunkt drar kundar så kjem da kraftigare DC ladare med tida slek som Kiwi gjer.

Ser og at der da er hurtiglader ved butikkar så stikker folk av når dei ladar og gløyme at bilen er ferdiglada. Hadde da vore fleire 11 kw eller 22 kw ladarar som alle kunne ha brukt så hadde da fungert betre.

Eg trur og at da vil koma fleire bilar med 7 og 11 kw AC lading i tillegg til DC lading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
1) De kan ofte tilkoble den et eksisterende industristikk
2) De er langt billigere
3) De krever mindre plass.
4) De trenger gjerne ikke betale for ekstra effekt (nye kabler) inn til seg.

Nå som vinteren kommer med flere elbiler på veien enn noensinne (når det er kaldt kan "hurtiglading" ta en time, fordi bilen kan bare ta inn mindre effekt) vil det være langt mindre kø med 2 x 24 kW enn med 1 x 50 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RaBalder

#4
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)


boxer72

#5
Sitat fra: als77 på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:44
Et dumt spørsmål kanskje, men hvorfor satser ikke COOP (som nå skal gjøre som KIWI og bygge ut semi-hurtige AC-ladere) på semi-hurtig DC-ladere? De fleste elbiler tar jo ikke imot så mye på AC-lading. Hadde vært stas å kunne smekke på en 11-22kW DC-lader når jeg er innom butikken :) (å koble til en 22kW som for meg lader 3,6kW er det lite eller ingen vits i)
For å svare på spørsmålet ditt er det som det står her http://elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3649-na-satser-ogsa-coop-pa-lading-av-elbil sikkert fordi Renault er med på spleiser på disse laderne.
Og Renault er jo en av bilene som kan utnytte disse semi-hurtige ladestolpene
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

pudderjagar

Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

RaBalder

Det koker ned til et par enkle spørsmål.

Vil butikken/kjeden tjener penger på å sette opp ladere eller tape penger på å gjøre det?


hsa77

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.
Det koster minst 250.000 kr for en dc-hurtiglader, dersom du skal ha flere uttak med dynamisk styring blir nok prisen mye høyere. Når et 22kw ac-punkt kan monteres for 25.000kr så er det vel en viss forskjell i pris... I dagligvarebransjen er det uhyre små marginer, å bruke flere hundre tusen for å tiltrekke seg noen få ekstra kunder lønner seg ikke. Ved å sette opp ac-punkt har alle en mulighet til ihvertfall å få ladet litt samtidig som butikken kan slå seg  på brystet og reklamere med at de er miljøvennlige.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 09:42
Sitat fra: RaBalder på fredag 23. oktober 2015, klokken 22:23
Sitat fra: Rio på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:20
Jeg er helt enig i at de burde satse på semihurtig-DC-lading.

Det er i praksis langt billigere for dem enn hurtiglading:
:

Du får det til å høres så billig ut at man nesten kan bestille 4 stasjoner for en hundrelapp  ???


En DC-ladestasjon vil vel fremdeles koste 150-200 tusen (kanskje mer...). Selv om du bare skal ha en effekt på 22kW.

Jeg synes ikke det er så kjempebillig. Spesielt ikke for en butikk som skal ha hovedfokuset sitt på andre ting enn å være en ladeoperatør.

Dem skal selvfølgelig trekke kunder, men ikke for enhver pris. Målet er vel at butikken skal ende opp med å tjene på tiltaket.
Dem er jo ikke en veldedig organisasjon.


Det er forskjell på kundegruppen man ønsker å tiltrekke seg.

  • En elbilist som primært vil lade bilen, og kanskje ønsker å handle (vil fokusere på ladefart)
  • En butikk-kunde som primært skal handle i butikken, og som kan velge å samtidig lade bilen (vil fokusere på ledig lader/liten kø)

Desse stasjonene tren ikkje vera så veldig dyre. Ved å bruke dynamisk regulering av effekt kan ein henge på både 4 og 6 uttak på ein 50 kw lader. Berre sjå korleis Tesla har gjort da.

Riktig i prinsippet at dette kan bli en del billigere pr. uttak, men når ingen foreløpig produserer en slik lader kan jo heller ikke butikkene installere den. De er tross alt prisgitt det som finnes på markedet i innkjøpsøyeblikket, og jeg kjenner ikke til en eneste kommersielt tilgjengelig hurtiglader med effektdeling på DC-siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pudderjagar

Då må du ta ein kikk på Tesla sone hurtigladara. Dei har da allerede.

Da er heller ikkje problem å få da til på vanlege DC ladarar heller. Dei finnst på markedet men er desverre ikkje komen skikkeleg i bruk enno.

Siste problemet med AC lading er at 2,3 og 3,6 kw er litt for lite til at da kan lokke kunder til ein enkelt matbutikk med lading.  Ein får ikkje mange km på 1 time og lengre giddar ikkje folk å vera i butikken. 7 kw er tilgjengeleg i ein del bilar men kostar ekstra og veldig mange førstegangskjøpere av elbil ser ikkje at dette er ei god investering før dei kjøper elbil nr 2.

Men at da vil koma i framtida er eg ikkje i tvil om og me vil sjå både 11 kw og 22 kw stolpar poppe opp. Når da vært nok bilar som tek imot denne hastigheta så tener både butikkar og kundar på tilbudet. Mens DC lading vil vera til dei som er på farten og ikkje ønsker å stoppe meir enn nødvendigt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:21
Då må du ta ein kikk på Tesla sone hurtigladara. Dei har da allerede.

Men de er ikke tilgjengelig til kjøp, og heller ikke med en offentlig standard (CHAdeMO eller CCS).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Da stemmer at dei ikkje er tilgjengelege for allmenheten. Men teknologien finnst og da finst komersielle aktørar med sleke.

Men eg vil no håpa at da kjem 11 kw ladarar i bilane så vil da løysa problemet og ikkje minst så vil da poppa opp ladestolpar ganske fort.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

spaceman

DC-lading er mye dyrere å tilby enn AC-lading uansett om det er hurtig eller semihurtig. AC-laderen sitter jo alltid i elbilen mens DC-laderen sitter i ladestasjonen. Dette er den rimeligste semihurtige DC-laderen jeg har sett til nå: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
Denne kan du jo til og med kjøre rundt med i bagasjerommet og benytte på 22kw AC uttak:)

Rio

Sitat fra: spaceman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:48
DC-lading er mye dyrere å tilby enn AC-lading uansett om det er hurtig eller semihurtig. AC-laderen sitter jo alltid i elbilen mens DC-laderen sitter i ladestasjonen. Dette er den rimeligste semihurtige DC-laderen jeg har sett til nå: http://elbilhjelpen.no/htm/dclading.html
Denne kan du jo til og med kjøre rundt med i bagasjerommet og benytte på 22kw AC uttak:)

Joda, men poenget er jo at nettopp fordi det er dyrt så er det bedre å ha noen få HLere ved siden av veien, som brukes ofte, enn i baggasjerommet på hver bil, og som blir brukt en gang i måneden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA