Selge bil til Danmark

Startet av Meldola, torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Toonster på torsdag 12. november 2015, klokken 10:03
Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?

Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.

Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
Tja, de klarte det for Roadster. Og Model S selges vel i 100-gangen større antall.

Når det gjelder superladerne bygges de like mye for ferierende nordmenn og tyskere som danskene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. november 2015, klokken 10:29Det er jeg enig i, men tror også produksjons"planen" din var litt vel optimistisk igjen... Det blir sagt at produksjonsstart skal være "sent 2017", og kjenner vi Tesla rett så betyr sent sent.... :p  Så ville i det minste forskjøvet denne "planen" med ett kvartal.
Jeg tror jeg har hørt Q3 noe sted. Men om man gjør planen ett kvartal brattere så har det liten betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:44
Jeg tror jeg har hørt Q3 noe sted.

Finner du en kilde til dette så hadde jeg satt pris på om du delte den med oss :)  Som sagt er "sent 2017" det siste jeg har hørt. Men for alt vi vet så vet de ikke selv heller når de kan starte produksjonen... :p
Model S 85D

hookmaker

Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?

Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.

Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?

Med 1500 solgte biler i DK til ca. 1/9 2015 har de i forvejen svært ved at give en servicetid indenfor 3 måneder, så med yderligere 1000 biler inden 31/12 bliver der sikkert rikligt at servicere i de kommende år...;-)

Toonster

Sitat fra: hookmaker på torsdag 12. november 2015, klokken 11:11

Med 1500 solgte biler i DK til ca. 1/9 2015 har de i forvejen svært ved at give en servicetid indenfor 3 måneder, så med yderligere 1000 biler inden 31/12 bliver der sikkert rikligt at servicere i de kommende år...;-)
+1
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

GreenEyez

Sitat fra: Meldola på torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15
Har akkurat fått en telefon fra en danske som vil kjøpe bilen. Dette er jo litt mer komplisert vil jeg anta, noen som har gjort det samme og vet hva jeg burde passe på?

Ble det salg til Danmark?

Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Tiger123

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 10:42

Tja, de klarte det for Roadster. Og Model S selges vel i 100-gangen større antall.

Når det gjelder superladerne bygges de like mye for ferierende nordmenn og tyskere som danskene.

Har møtt en del dansker i jobbsammenheng og snakket litt elbil med en som sa at etter at subsidiene/bonusen fra myndighetene forsvant stoppet salget opp. På kjøpesentere er det rader med ladeplasser som alltid står tomme, og danskene vil ha de omgjort til vanlige p-plasser.
På ladeplasser langs veien vokser gresset gjennom asfalten, så myndighetene må nok frem med lommeboka igjen, evt kutte avgifter, så det blir en god del mer lukrativt å kjøpe elbil enn vanlige biler.

Joachim@sancon.no

Ikke rart at ladestasjonene gror igjen i Danmark. Når jeg var i Danmark i påsken så kostet det 12kr/kwt hos Clever for adhoc lading.. Lite fristende å betale en tusenlapp for å lade opp X'en. Greit nok at strømmen er dyr i Danmark, men den koster ikke så mye..

Sense

Siden strømmen er så dyr i Danmark, så vil jeg tro det påvirker insitamentet til å kjøpe elektrisk. Når myndighetene heller ikke subsidierer elbiler på samme måte som i vårt land, er ikke forutsetningene tilstede for å kjøpe elbil - ennå. Men det kommer etterhvert som oljeprisene skyter i været og klimatrusselen blir overhengende.

Har akkurat vært igjennom salg til europa for min "gamle" Tesla. For de som har nytte av fremgangsmåten, så hadde jeg følgende sjekkliste etter avtale om salg:

1. Signer kontrakt i 3 deler, og la en av kontraktene ligge i bilen. (Transportør eller selger  trenger den for å registrere og importere bilen i enkelte land.)
2. Avklar hvem som betaler bankenes gebyrer. (Bruk BIC og IBAN kode når du oppgir din konto. I tillegg må du få med bankens id-kode.)
3. Vent til penger ankommer konto før bil og nøkler avleveres.
4. Ta av skiltene som du som tidl. eier må levere til Statens Vegvesen.
5. Fjern bombrikke fra bilen og informer Fjellinjen AS. Gå også over bilen og se om du har glemt noe, f.eks. garasjeåpner.
6. Stopp din forsikring på overleveringsdatoen.
7. Sørg for at del 1 og 2 av vognkortet blir med bilen/ny eier. Det er nødvendig for at de skal få registrert bilen i sitt land.

Lykke til !

GreenEyez

Tusen takk! Når man skal sette forlangende for bilen må man vite hva kjøperen/importøren blir belastet av avgifter i sitt land. Slik at man sette rett pris. Ellers blir man sittende med bilen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19-2023
Tesla Model Y LR DM 03/23 (01/25 --> )

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA