Selge bil til Danmark

Startet av Meldola, torsdag 22. oktober 2015, klokken 17:15

« forrige - neste »

Havebigfun

Det er 70 TMS på danske "finn"- blant dem to norske- det er mye tatt i betraktning hvor mange biler som er i Danmark totalt (det er 90 på finn). Om det blir press på finn blir det vel mot slutten av året om danskene som vil kjøpe bilen før 0101 ikke får tak i danske biler lenger.

Bjoris

Høgis

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

sveih

Jeg finner en håndfull teslaer på dba.dk, hvor ligger de 70 bilene det snakkes om?

Havebigfun

Ja 100- og de to norske forsvant- ser ut som om det blir gjentakelse av "P85D suksessen" her på berget- mange smartinger bestillte biler i håp om å tjene penger pga prisøkningen og endte med å måtte selge til vesentlig lavere priser enn de trodde pga for mange biler i markedet.
Nå har en del Dansker bestillt biler slik at de leveres før 0101 og selger nå sine nåværende doninger- noen har antakelig bestillt flere og-spørs om markedet kan sluke alle disse bilene. Ser antakelig mørkt ut med å selge mange norske til Danmark nå.

Bjoris

Jeg begynner å innse at det smarte nå er å vente på den nye løsningen fra mobilEye. Har bil i bestilling, men 14 dg fristen er ikke ute enda. Antar Tesla ikke godtar at jeg selger bilen til Danmark før den registreres? Da ville de vel unngå 10% toll eller?

Bjoris

Noen som nå vet hvor langt en kan strekke produksjon og levering av ny bil? Hadde jo ikke vært dumt å fått dagens pris på bil med ny autopilot HW, men en vet jo selvsagt ikke når den kommer, men 2016 er vel neste 100% sikkert skal en tror pressemeldingene til Eagle Eye!

Havebigfun

Enig i dine betraktninger- men det er uansett et begrenset marked- om bilen koster 800 000 eller 1 600 000.
I dette segmentet får man ikke ubegrenset avsettning selv om bilen fremstår som røverkjøp.
Om danskene var enige med deg ville knapt noen ( ihvertfall ikke 100) prøvd å selge bilen nå- når man kan få kjempegevinst ved å vente 2 mnd...

De norske bilene konkurrerer med de danske - og utbudet før årsskifte er stort allerede- de trenger ikke komme hit for å kjøpe en bil. Etter årsskifte selges det ihvertfall ingen norske sålenge det er danske til noe mellom gammel og ny pris i markedet- de norske blir alt for dyre pga full avgift.

Bjoris

Det er tydeligvis mange som har tenkt på dette, usikkerheten er jo hvor mange nye er på vei før årsskifte i tillegg til de 100 brukte. Sikkert ikke få og mange er nok kjøpt på spekulasjon om videresolgt utover våre 2016. Vi med norsk bil kan ikke selge etter årsskifte så jeg er skeptisk til om dette markedet er særlig enkelt for oss. Men vi får se opp mot jul, kjøpere som venter til over nyttår vil jo måtte betale mer, da de som selger da selvsagt skal gjøre seg penger så det e jo muligheter for norske biler før jul kan bli meget attraktive, 100 biler er jo ingenting i ett marked som det danske!

Er det noen som ser de norske brukte bilene i markedet nå? Eller står de på lager til neste år? Kjøperen jeg fikk bud fra sa at alt måtte selges før nyttår, men det er vel ikke riktig, vet ikke hvordan det er med omreg i Danmark, men de kan jo bare registrere den på seg selv før nyttår? Antar de ikke kan ha den ståande i ett firma ved årsskifte?

MyMuffin

Jeg sitter og funderer på om det vil være gunstig å selge min S før lanseringen / visningen av Model 3 som visstnok skal skje rundt mars.
Samtidig med dee nye avgiftene i danmark så virker det bare enda mer "fornuftig" å legge ut bilen før jul.

Er det flere som ser for seg at våre model S vil ta ett verdikraftig tap så fort Model 3 kommer på banen?

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Bjoris

Tipper Model 3 er fysisk i landet i 2019 så, nei, jeg tror ikke det vil påvirke noe

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 12. november 2015, klokken 08:39
Jeg sitter og funderer på om det vil være gunstig å selge min S før lanseringen / visningen av Model 3 som visstnok skal skje rundt mars.
Samtidig med dee nye avgiftene i danmark så virker det bare enda mer "fornuftig" å legge ut bilen før jul.

Er det flere som ser for seg at våre model S vil ta ett verdikraftig tap så fort Model 3 kommer på banen?
Tror neppe det blir en virkning av Model 3 før nærmere 2018, når man kan forvente at de første Model 3 kommer til Norge. Men i slutten av 2017 vil jeg tro at Model S vil begynne å falle noe i verdi - det er veldig mange Model S i Norge i forhold til folketall. Men i 2018 vil vi kanskje også se de første avgiftene - det kan veie opp for prisfall pga Model 3.

Kanskje du tenker på Model X? Her vil det nok være en effekt, og den vil komme mye raskere. Med en gang konfiguratoren åpner og produksjonen er ordentlig i gang, så vil folk som skal selge sin Model S starte med prosessen. Dette skjer nok i januar/februar en gang. Jeg tenker det kan være lurt å legge ut før den tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bjoris på torsdag 12. november 2015, klokken 08:43
Tipper Model 3 er fysisk i landet i 2019 så, nei, jeg tror ikke det vil påvirke noe
2019 er veldig pessimistisk. Jeg vil tro produksjonen vil utarte seg noe ala dette:

Q3 2017: 5,000
Q4 2017: 20,000
Q1 2018: 25,000
Q2 2018: 30,000
Q3 2018: 40,000
Q4 2018: 40,000
Q1 2019: 60,000
Q2 2019: 60,000
Q3 2019: 80,000
Q4 2019: 80,000
Q1 2020: 100,000
Q2 2020: 100,000
Q3 2020: 125,000
Q4 2020: 125,000

Om de første norske bilene da produseres i Q4 2017, så vil de være her i Q1 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Toonster

Hvor attraktivt og "sikkert" er det egentlig å kjøpe Tesla for danskene lurer jeg på?

Med de nye prisene fra neste år og de kommende år, blir jo nye Teslaer svært dyre å kjøpe - altså vil volumet på salget stupe.

Vil Tesla klare å opprettholde servicesenter og ladestasjoner med minimalt salg av nybiler?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. november 2015, klokken 09:10
2019 er veldig pessimistisk.

Det er jeg enig i, men tror også produksjons"planen" din var litt vel optimistisk igjen... Det blir sagt at produksjonsstart skal være "sent 2017", og kjenner vi Tesla rett så betyr sent sent.... :p  Så ville i det minste forskjøvet denne "planen" med ett kvartal.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA