Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

1 time for å bytte sikring til motorviften på Saxo

Startet av elektrolux, søndag 11. april 2010, klokken 09:14

« forrige - neste »

elektrolux

Bildene viser gjeldende sikring. Den er satt på tilførsel til motorkjøleviften trinn 2. Takket være Boggie viste jeg at jeg måtte lete langt opp under dash bordet, men ikke helt hvor.

Tilslutt fant jeg den helt oppi toppen av sikringsboksen inni bilen. Den var røket, men å bytte den var ikke enkelt. Tilgangen hindres av 2 relere som må ut, og støttestag til dashbordet. Ved å stå omtrent på hodet, og bruke venstre hånd klarte jeg å sette inn ny sikring.

Før det hadde bruk av nebbtang feilet, og 2 sikringer forsvunnet inn bak teppet i bilen.

Trinn 2 på bilens kjølevifte kan aktiveres ved å dra ut ledningen på tempsensoren på motoren, men dette trigger midlertidig termistor feilmelding, som så må resettes. Like fullt er det viktig at kjøleviften fungerer på begge trinn. Ikke minst nå som sommeren nærmer seg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

I gamle dager sa bilmekanikere, hvis de ville være spesiellt vittige, at på Citroen byttet man eksosanlegg gjennom handskerommet. Dette var jo nesten like ille .. :-)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Jeg synes at det er helt pyton å jobbe under dashen. Ryggen og nakken skriker etter hvile etter et par minutter.
Takk for at du legger inn så mye nyttige info og bilder her. Sikkert noe for Wiki også.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på søndag 11. april 2010, klokken 15:01
Jeg synes at det er helt pyton å jobbe under dashen. Ryggen og nakken skriker etter hvile etter et par minutter.
Da jeg monterte remote til Webasto'n valgte jeg å gjøre tilkoblingene under dashen. Etter alvorlig slit og knot valgte jeg å ta ut forsetet. Kun 4 skruer så er det ute.
Da kan du ligge som i sofaen og jobbe under dashbordet  ;D
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Vi med Think er vant til å ta ut setene under senking av batteripakke så det var et godt tips.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Den samme sikringen finnes selvfølgelig også for P106, men her sitter den klipset inn på høyre side av sikringsholderen. Og er helt grei å komme til.
Hovedgrunnen til at denne sikringen ryker er at viften ikke går ofte nok. Så ved hver vannservice aktiverer jeg viften og lar den gå noen minutter for å "move" den. Da ryker ikke sikringen så lett...
En annen årsak jeg har funnet er at gummikanalen har løsnet. Da blir det ingen motstand på luften, og kapasiteten på vifta blir mer enn sikringen tåler. Dette er omvendt av det man skulle tro, men det er slik sentrifugal vifter/pumper fungerer.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA