Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjører elbiler over fartsgrensen i kollektivfelt?

Startet av Ukkalizer, mandag 19. oktober 2015, klokken 09:22

« forrige - neste »

DannyRS

70 i  60-sona er ikke greit i min bok. I de 60-sonene jeg ferdes i er det ofte fotgjengerfelt og vikeplikt.
120 i 110-sona er akseptabelt. Det er en helt annen risikoprofil.

Setter for øvrig stor pris på folk som tar høyde for den aktuelle feilvisningen på speedometeret.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

toppi

Det er prisverdig og topp å ha et ønske om at alle skal følge fartsgrensene.
Men skjønner ikke helt koblingen mot elbil.
Elbilbilister er i snitt som folk flest, så å bli overrasket at også de noen ganger ligger litt over fartsgrensen forundrer meg litt.

PS:
Forbikjøring til høyre er vanligvis ikke lov, med noen unntak, blant annet kollektivfelt.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

spigney

Jeg ser ofte Leafer ligge i 90 km/t i 110 sona, men når samme leafen kommer til kollektivfelt med 60 grense ligger de i 80 km/t.
Må de de ta igjen "det tapte"?
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

Beckern


Jeg må få si at det er en ting som irriterer mange grenseløst og det er elbiler som ligger langt under fartsgrensen i kollektivfeltet. Det er ikke sjelden man opplever å bli liggende i en kø av busser, taxier, motorsyklister og snikere. Foran kjører en elbil gjerne i samme fart som høyre normalfelt.
Da har man missforstått fundamentalt. Kollektivfeltet er for økt fremkommelighet, ikke for at elbilister skal spare batteri. En ting er oss andre som får låne feltet, vi er nå uansett begunstiget, men ta en kikk opp på sjåføren i en ekspressbuss så ser du garantert enn som holder på å blåse en pakning eller to. De har en rute å holde, skal korrespondere med andre osv. De har ikke tid til den type somling. For de alene skylder vi å sørge for at veien er mest mulig fri for hindringer.
Det eneste som er verre er vel vanlige biler som skal snike (litt) og kjører dermed bare litt fortere enn køen mens køen bake denne raskt øker.
Det er vel ingen her som godkjente, kalibrerte fartsmålere så når man får en haug med andre i rompa ville det kanskje være en ide å sjekke feilvisning før man irriterer seg alt for mye over de som kjører "for fort".
Enten man liker det eller ikke vil nok de fleste andre brukere av kollektivfeltet foretrekke at enkelte elbilister kjørte 10% over fremfor 10% under fartsgrensen. Så får en selv avgjøre om man skal lage kø eller hjelpe dem frem.

arthur

#19
Hele denne tråden bærer vel mest av alt preg av at en del av oss har problemer med å fylle (fri?)tiden med noe fornuftig å snakke om, eller diskutere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Elmo

Sitat fra: toppi på fredag 23. oktober 2015, klokken 21:23
Forbikjøring til høyre er vanligvis ikke lov, med noen unntak, blant annet kollektivfelt.
På veg med flere felter er det ikke forbikjøring, men derimot passering.
Passering er lovlig på begge sider.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

toppi

Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 22:15
Sitat fra: toppi på fredag 23. oktober 2015, klokken 21:23
Forbikjøring til høyre er vanligvis ikke lov, med noen unntak, blant annet kollektivfelt.
På veg med flere felter er det ikke forbikjøring, men derimot passering.
Passering er lovlig på begge sider.

Vel, det gjelder i så fall kun ved tett trafikk:
"Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt"
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Sele

#22
Forbikjøring på høyreside er normalt sett strengt forbudt men det finnes unntak,§12.
Kjøring på veg med flere felt så omtaler loven det som forbikjøring og ikke passering.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747#shareModal

http://www.dinside.no/313386/nesten-alle-kjorer-feil-paa-motorvei


Elmo

Sitat fra: Sele på onsdag 28. oktober 2015, klokken 07:34
Forbikjøring på høyreside er normalt sett strengt forbudt men det finnes unntak,§12.
Kjøring på veg med flere felt så omtaler loven det som forbikjøring og ikke passering.

Du underslo denne som stod i neste linje:
Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sele

Når du skriver flere felt så tenkte ikke jeg at du snakket om kollektivfelt. For der er det lov og "passere" på høyre side. Firefelt osv uten felt for bestemte kjøretøy så skal det kjøres forbi,passere på venstre side.

Ingeniøren

Sitat fra: Sele på onsdag 28. oktober 2015, klokken 19:21
Når du skriver flere felt så tenkte ikke jeg at du snakket om kollektivfelt. For der er det lov og "passere" på høyre side. Firefelt osv uten felt for bestemte kjøretøy så skal det kjøres forbi,passere på venstre side.

Så hvis venstre felt står nesten stille og høyre felt flyter så skal bilene i høyre felt stoppe opp  ;)

Kjøre daglig Tranby-Høvik og dette skjer nesten daglig på vestgående E18 på toppen etter Asker. Der stopper som regel venstre felt nesten opp, noen ganger helt, mens høyre felt flyter ganske greit. Jeg seiler som regel forbi denne vestre felt køen i høyre fil, i stor aktsomhet dog, men du mere altså at jeg bryter trafikkreglene ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Sele

#26
Fordel at du leser alle mine innlegg og linker i tråden før du skriver da vil du oppdage at innlegget ditt var unødvendig.

v-i-c

Sitat fra: spigney på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 13:06
Jeg ser ofte Leafer ligge i 90 km/t i 110 sona, men når samme leafen kommer til kollektivfelt med 60 grense ligger de i 80 km/t.
Må de de ta igjen "det tapte"?

Dette er vel elbiler som egentlig har
1 For lite energilager inne i bilen i forhold til bruken
eller
2 For treg ladning på AC slik at de ikke får ladet nok på tiden til disposisjon

Så er det jo en del "gamle el-bil folk som ikke henger med tiden" som kjører slik 1.generasjons elbiler krevde.

Mentaliteten til gamle "el-bil folk" er det vanskelig å gjøre noe med.
Men de som har for dårlig elbil i forhold til bruken (f.eks gamle Leaf) kan jo i teorien kjøpe ny elbil med bedre energilager ombord. Ny model av leaf skal være bedre slik at om man skulle like innredningen på på leaf kan man slippe endring.

Alle bør med gjevne mellomrom teste misvisningen på hastighetsvisningen på personbil ofte er det 10% avvik, slik at du må holde i underkant av 70 km/t (66) for å kjøre i maks hastig het i en 60 sone.
Det er ikke pent å lage lang kø og hindre busser bare fordi du ikke tester feilmålingen i din bil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

tomrh

Jeg er en av de som kjører litt saktere enn fartsgrensa i 90-sona til jobben. Jeg vet om feilvisninga, når jeg kjører i 90 på speedometeret så ligger jeg egentlig i 84.

Årsaken er at jeg mistet lademulighet på jobben tidligere i høst, og det er heller ingen offentlige ladepunkter i nærheten jeg kan lade på. Så da havner jeg i kategorien "for dårlig elbil til bruken (12-Leaf)" og burde i teorien kjøpe ny og bedre elbil. Det er bare det at da må vi ta et sviende tap på salget (der x antall års bruk er kalkulert inn). Og det er surt når jeg likevel klarer meg ved å modde bilen litt (15"-felger, lav rullemotstand, klimahack + isolasjon) og kjøre bare litt saktere for å minske tap til luftmotstand. Jeg prøver å aktivt slippe forbi biler ved å sakke ekstra mye opp der det er to felters bredde og provosere flest mulig til å kjøre forbi.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kodalse

Har du forsøkt gamle E6 på tur inn mot byen? Hvis du tar av etter Hell tunnelen ned mot Hommelvik erfarer jeg bedre rekkevidde enn å ligge i 90 på ny E6 mellom Stjørdal - Trondheim.
Forskjellen er vel ikke mer enn maks 5 minutter og man kan fint holde fartsgrensene.

Hva slags forbruk får du på den ene eller andre veien?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA