Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av 70d

Startet av Salvesen, søndag 18. oktober 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

Bjoris

Mange har gjort nettopp dette og det snakkes om 3-4 mil kortere rekkevidde, men her vil absolutt kjøring, hastighet etc ha mye å si, range mode på 70D er mye mer effektivt på 70D enn på 85S feks, men den må nok brukes og da med lett høyre fot ellers tror jeg nok forskjellen blir større...

oleredv

Sitat fra: Kongsvik på onsdag 02. desember 2015, klokken 20:06
Teller på knappene mellom en 70D og 85D, og kunne gjerne likt å høre litt mer fra flere av dere som har kjørt 70D en del på vinterføre. Hva oppnår dere av realistisk rekkevidde på langkjøring på norske vinterveier? Har en avstand på 275km mellom hjemsted og supercharger på Sandane. Er dette for ambisiøst for en 70D?

Køyrde frå Førde til hytta på Filefjell for snart to veker sidan, ein distanse på 200km. Lada til 100% før avreise og hadde mykje regn/slaps på vegen samt skistativ på taket. Endte med eit forbruk på 257Wh/km med relativt rolig køyring (med unntak av ein par forbikøyringar undervegs). Ved ankomst hadde eg ca 70km rekkevidde igjen.

Motsatt veg to dagar etterpå endte forbruket på 197 Wh/km, så det er liten tvil om at stigningane er det som suger voldsomt med kraft! Begge turane blei køyrt utan range mode aktivert.

Skal sannsynligvis ein snartur opp att til hytta til helga, så då er planen å teste utan skistativ og med range mode for å sjå korleis forskjellen blir :)
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

weld77

I norske landeveishastigheter bør ikke forskjellen med og uten skistativ være fryktelig stor. Føre, vind og temperatur har nok større betydning.

Bjoris

Våt veibane og ikke minst slaps drar enormt mye ekstra... Mye mer enn motbakker, om du da skal nedover igjen selvsagt:) Blir interessant å se, jeg har en tvilsom rekord til Seljestad, 155 km og start ved sjøen og stopp 600 moh. 273 Wh/km, skikklig slaps og skiboks i tillegg. Rekord på sommer på tørt føre er under 200 Wh/km så forskjellen kan bli veldig stor...

VL

Hva anser folk som en grei pris å kjøpe en nesten fullspekket 70D for nå da? ( brukt, men ikke gått langt )
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

sven erik

jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent 

Bjoris

Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

Salvesen

Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

Og hvor langt har den gått?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sven erik

Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

ja stemmer

sven erik

Sitat fra: Salvesen på torsdag 17. desember 2015, klokken 09:15
Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

Og hvor langt har den gått?

bilen  er gått  ca 1600 km

Bjoris

Bjørn regnet seg vel frem til 64 kwh på 70Den han hadde? Men det går egentlig ikke ann å regne dette, det må prøves i praksis for å være helt sikker! 60 kwh på en 70 er litt mindre enn jeg hadde håpt på ja...

Powerflux

Litt grønn på dette må innrømmes men er det slik at bilen lades til 100% og kjøres kontinuerlig til 0(eller tilnærmet) og så legges bilens forbrukstall til grunn?

Hvis så er tilfelle, hva beregner bilen? All strøm som går ut fra batteriet eller kun det som går til drift av bilen?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Salvesen

Sitat fra: sven erik på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:51
Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

ja stemmer

Helt uten stopp? I så tilfelle virker det veldig lavt ja!
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

sven erik

Sitat fra: Salvesen på torsdag 17. desember 2015, klokken 23:34
Sitat fra: sven erik på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:51
Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

ja stemmer

Helt uten stopp? I så tilfelle virker det veldig lavt ja!

helt uten stopp   60 som eg prøvde fikk en mer ut av  og  selger sa jeg skulle få tilnermet samme kjøpelengde på  70D som på 85

Salvesen

Sitat fra: sven erik på fredag 18. desember 2015, klokken 11:28
Sitat fra: Salvesen på torsdag 17. desember 2015, klokken 23:34
Sitat fra: sven erik på torsdag 17. desember 2015, klokken 18:51
Sitat fra: bjoris på torsdag 17. desember 2015, klokken 08:45
Sitat fra: sven erik på onsdag 16. desember 2015, klokken 23:48
jeg har nå på våt veibane med 70D vert nede på 177 kw km   men får ikke er en 60 kw tiljenglig selger mente det hvar mer å håper det for jeg har ikke kjøpt en 60   selv 85 hvar nermere i prosent
Du har da kjørt den fra 100% SOC, der bilen var ferdig ladet til 0? Da fikk du 60 KW?

ja stemmer

Helt uten stopp? I så tilfelle virker det veldig lavt ja!

helt uten stopp   60 som eg prøvde fikk en mer ut av  og  selger sa jeg skulle få tilnermet samme kjøpelengde på  70D som på 85

Blir sporenstraks testing av kapasitet når jeg får min 70d skjønner jeg. Mulig den har mye å gå på under 0 i estimeringen?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA