Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp av 70d

Startet av Salvesen, søndag 18. oktober 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

Salvesen

Forresten, noen som vet om det er mulig å kjøpe originalfelgene med vinterdekk?

Jeg vill jo få denne bilen midt i vintersessongen og har bruk for vinterdekk, men til sommeren kommer jeg bare til å kjøpe nye felger å dekk uansett. Vill ikke gå for noe av det Tesla selger egentlig.

Eller blir jeg nødt til å legge om selv?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Epleskreller

#16
Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:05
Forresten, noen som vet om det er mulig å kjøpe originalfelgene med vinterdekk?

Jeg vill jo få denne bilen midt i vintersessongen og har bruk for vinterdekk, men til sommeren kommer jeg bare til å kjøpe nye felger å dekk uansett. Vill ikke gå for noe av det Tesla selger egentlig.

Eller blir jeg nødt til å legge om selv?

Du får bilen med sommerdekk.  Ønsker du vinterdekk på hjulene som følger med må du legge om og evt selge sommerdekkene.  Tipper du får ca 5000 for ubrukte sommerdekk.

Det har vært laange tråder for/mot dobbeltlader.  Anbefaler at du prøver uten først og ser om du savner mer kapasitet..  Siste pris (for ca en uke siden)  for dobbeltlader var 22.000 i Drammen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Salvesen

#17
Sitat fra: Epleskreller på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:09
Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:05
Forresten, noen som vet om det er mulig å kjøpe originalfelgene med vinterdekk?

Jeg vill jo få denne bilen midt i vintersessongen og har bruk for vinterdekk, men til sommeren kommer jeg bare til å kjøpe nye felger å dekk uansett. Vill ikke gå for noe av det Tesla selger egentlig.

Eller blir jeg nødt til å legge om selv?

Du får bilen med sommerdekk.  Ønsker du vinterdekk på hjulene som følger med må du legge om og evt selge sommerdekkene.  Tipper du får ca 5000 for ubrukte sommerdekk.

Det har vært laange tråder for/mot dobbeltlader.  Anbefaler at du prøver uten først og ser om du savner mer kapasitet..  Siste pris (for ca en uke siden)  for dobbeltlader var 22.000 i Drammen.

Takk for info! Vet du om Tesla har mulighet til å gjøre dette for meg, altså at jeg tar med dekk på pickupday og så få skiftet om eller blir jeg nødt til å ha med biltralle for å få den til nærmeste dekkverksterd om jeg skal gjøre det helt lovlig og slikt? Levering blir jo midtvinters så stor fare for snø osv.

Tenker jeg ser an dobbeltlader ja. Er det veldig stor forskjell på superladingen der? Snakker vi 3 timer mot 1 for 90% eller er det mindre forskjeller? Ser ikke for meg at det blir noe problem hjemme da jeg kjører korte turer og regner med å få lagt ut 32A etterhvert. Kan sikkert lade på jobb og men det er totalt unødvendig da det kun er 5km bort til kontoret :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Muffinman

Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:00
Sitat fra: Muffinman på søndag 18. oktober 2015, klokken 11:58
Tilgjengelig kun for ettermontering, koster vel rundt 20 lapper.

Aha! er dette noe en trenger å ettermontere?
Ikke vært i nærheten å trenge dobbeltlader enda jeg ihvertfall. Det kommer an på bruksmønster. Noen trenger den ofte, andre aldri. Prøv uten først, og ettermonter heller om du ser behovet.

Rav4_EV

Med kostnader til sensorer har jeg kommet til at kjøp av vinterdekk på felg med bilen er det beste.

Det er kun to ting jeg ville kjøpt med bilen om jeg skulle velge en lavpristesla.
Vinterpakke og glasstak.

Om du ikke setter pris på skistativ så får du det igjen når du selger bilen.
Biler med fast tak er vanskeligere å bli kvitt. Dessuten er det ikke mulig å kjøre med voksne folk i baksetet.

Har hatt Tesla med stålfjærer og det fungerer utmerket.

Nå nå DAB er inkludert i standardradioen ser jeg ikke det store behovet for hi-fi pakka.



22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Epleskreller

Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:11
Sitat fra: Epleskreller på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:09
Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:05
Forresten, noen som vet om det er mulig å kjøpe originalfelgene med vinterdekk?

Jeg vill jo få denne bilen midt i vintersessongen og har bruk for vinterdekk, men til sommeren kommer jeg bare til å kjøpe nye felger å dekk uansett. Vill ikke gå for noe av det Tesla selger egentlig.

Eller blir jeg nødt til å legge om selv?

Du får bilen med sommerdekk.  Ønsker du vinterdekk på hjulene som følger med må du legge om og evt selge sommerdekkene.  Tipper du får ca 5000 for ubrukte sommerdekk.

Det har vært laange tråder for/mot dobbeltlader.  Anbefaler at du prøver uten først og ser om du savner mer kapasitet..  Siste pris (for ca en uke siden)  for dobbeltlader var 22.000 i Drammen.

Takk for info! Vet du om Tesla har mulighet til å gjøre dette for meg, altså at jeg tar med dekk på pickupday og så få skiftet om eller blir jeg nødt til å ha med biltralle for å få den til nærmeste dekkverksterd om jeg skal gjøre det helt lovlig og slikt? Levering blir jo midtvinters så stor fare for snø osv.

Tenker jeg ser an dobbeltlader ja. Er det veldig stor forskjell på superladingen der? Snakker vi 3 timer mot 1 for 90% eller er det mindre forskjeller? Ser ikke for meg at det blir noe problem hjemme da jeg kjører korte turer og regner med å få lagt ut 32A etterhvert. Kan sikkert lade på jobb og men det er totalt unødvendig da det kun er 5km bort til kontoret :P

Ingen betydning med dobbeltlader ved superladere.  Det er kun fra ladestasjon med 400V trefase ( mer enn 16A)på nye biler,  slik jeg har forstått det.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Salvesen

Ser ut som om jeg ender opp på dette som utstyr:

-Nye seter, da jeg liker komfort og likte ikke de gamle så godt(har prøvd) og de nye ser gode ut.
-Premium pakke, som nevnt over liker jeg komfort
-Luftfjæring, som nevnt over liker jeg komfort. Leste noe om at komfort opplevdes bedre med luft og det er jo greit å ha mulighet til å løfte om det skulle trenges i fremtiden
-Panorama, da folk mener støy ikke er ett problem og ny revisjon går jeg for dette. koster ikke allverden
-4x4, etter å ha sett smilet til Bjørn under test av 70d var det ingen tvil.
-autopilot, denne må jeg bare ha.

Velges vekk
-Vinterpakke, kunne egentlig bare tenkt meg varme i styre. Kan ikke forsvare prisen med det
-HiFi, ikke noe jeg bryr meg særlig om. Og ser for meg at dette kan uansett ettermonteres originalt eller ikke.
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Salvesen

Sitat fra: Epleskreller på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:18


Ingen betydning med dobbeltlader ved superladere.  Det er kun fra ladestasjon med 400V trefase ( mer enn 16A)på nye biler,  slik jeg har forstått det.

hm, jeg har såklart 3 fase 400V her i huset. vill jeg da ikke kunne lade med 3 fase eller bare lade senere?
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

Salvesen

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:15
Med kostnader til sensorer har jeg kommet til at kjøp av vinterdekk på felg med bilen er det beste.

Det er kun to ting jeg ville kjøpt med bilen om jeg skulle velge en lavpristesla.
Vinterpakke og glasstak.

Om du ikke setter pris på skistativ så får du det igjen når du selger bilen.
Biler med fast tak er vanskeligere å bli kvitt. Dessuten er det ikke mulig å kjøre med voksne folk i baksetet.

Har hatt Tesla med stålfjærer og det fungerer utmerket.

Nå nå DAB er inkludert i standardradioen ser jeg ikke det store behovet for hi-fi pakka.

Uorginale felger kommer jeg til å spandere på bilen uansett, det er iallefall planen. Men kan du utdype dette med sensorene? Hvor mye snakker vi om?

Panorama tenker jeg å ta nå, men ikke vinterpakken. Hva er grunnen til at du måtte ha denne?

Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

moso

Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:22

hm, jeg har såklart 3 fase 400V her i huset. vill jeg da ikke kunne lade med 3 fase eller bare lade senere?

Med 3 fase 400V og 16A på fasene kan du lade ca 55 km/t med medfølgende ladekabel og enkeltlader. Med 32A på fasene kan du lade dobbelt så fort, men trenger da dobbeltlader og i tillegg en separat ladestasjon for 22 kW. De aller færreste trenger det siste hjemme, og det blir en dyr løsning. Det beste rådet tror jeg er å starte med billigste løsning og så se an om ikke det faktisk løser behovet.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Salvesen

Sitat fra: moso på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:34
Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:22

hm, jeg har såklart 3 fase 400V her i huset. vill jeg da ikke kunne lade med 3 fase eller bare lade senere?

Med 3 fase 400V og 16A på fasene kan du lade ca 55 km/t med medfølgende ladekabel og enkeltlader. Med 32A på fasene kan du lade dobbelt så fort, men trenger da dobbeltlader og i tillegg en separat ladestasjon for 22 kW. De aller færreste trenger det siste hjemme, og det blir en dyr løsning. Det beste rådet tror jeg er å starte med billigste løsning og så se an om ikke det faktisk løser behovet.

Takker for god info! tror nok det vill holde lenge for meg uten dobbelt lader ja! Får jo en full bil ila 8 timer søvn, det kan da sjeldent by på problemer:)
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

RonnyØ

Sitat fra: Salvesen på søndag 18. oktober 2015, klokken 10:24
Hei,

Er i sluttfasen av bestilling av en 70d og vill sjekke om det er noe jeg har glemt eller som bor endres?

Tenker å kjøpe en med:
Autopilot
Premium interiør med de nye setene
Luftfjæring

Det jeg velger vekk er
Vinterjakke
HiFi
7 seter
Panoramatak pga støy og problemer

Er det det veldig dumt av meg å velge vekk dette? Og er det noe annet jeg har glemt?

Tror vi skal være glad for at det ikke finnes flere hundre tilvalg hos Tesla.. :)

Personlig hadde jeg byttet ut "autopilot" mot HiFi, men tipper du blir glad i bilen uansett!

Muffinman

#27
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:15
Biler med fast tak er vanskeligere å bli kvitt.
Tull. Det finnes like mange bruktbilkjøpere som nybilkjøpere som ikke ønsker panotak.

SitatDessuten er det ikke mulig å kjøre med voksne folk i baksetet.
Tull igjen. Foreslår at du prøver dette. På biler med panotak er er taket langs sidene mye lavere. Og hvor det er glass er forskjellen svært liten. Det medfører at jeg sitter sitter hvor som helst i baksetet uten å ta oppi på min bil med fast tak, mens jeg ikke sitter komfortabelt på sidene i biler med pano. Der blir hodet stuck i hjørnet hvor glasstaket slutter, og hodet er i konstant berøring med denne kanten bakover og til siden.

Til sammenligning tar jeg godt oppi taket i baksetet på en BMW-3-serie. Uansett kjøper du ikke Model S for å ha voksne folk i baksetet. Ingen sitter godt der bak med knærne "i ørehøyde" uansett.

SitatMed kostnader til sensorer har jeg kommet til at kjøp av vinterdekk på felg med bilen er det beste.
Det er ihvertfall det enkleste. Personlig synes jeg originalfelgen er mindre pen, og endte med PH Turbin II gunmetal + Hakka 8 til under 20 lapper med litt koordinering. Nå var det praktiske årsaker jeg ikke skal komme inn på her som medførte at jeg gjorde det slik og ikke ønske om å spare penger, men det ble dekk fra dekkonline, sensorer fra Tesla, felger fra Tempe og omlegging på det lokale verkstedet.

oleredv

Var gjennom samme runda når eg bestillte bil i august. Enda opp med alle pakkane, dvs alt utstyr minus barnesetene i bagasjerommet.

Tidligare var eg veldig opphengt i dobbeltladar, men endte med å bestille Chademoadapter i staden for. Med det kan du lade vesentlig fortare enn type2 med dobbeltlader.

Opprinnelig hadde eg ikkje med premium interiør fordi eg snytes prisen var stiv, men etter å ha prøvd bil med og uten enda eg opp med å ta det med. For min del var det også stor forskjell på bil med og uten hifi. Pano må eg ha pga takstativ og luft pga komfort og mulighet til å heve bilen når det kniper. Vinterpakken blei tatt med pga bekvemmelighet :)
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Brede

Det en bør ha i bakhodet når en kjøper elbil er at ladehastighet i hjemmet stort sett er en bekymring som forsvinner i løpet av første uke av eierskapet.
Det flyter over av tråder med fremtidige eiere som er bekymret over hvor store kurser de kan få stappet inn i garasjen og hvor kjapt en kan få ladet bilen fra 0 til 100 prosent. Når folk endelig får bilene så hører vi ikke så mye fra dem lengre om dette.
Jeg vurderte 32A, ladestasjon, trafo osv. da vi bestillte bil. Etter to år så lader vi fortsatt på 16A-kurs med blå industristikk. Stort sett så struper vi også ladingen til 10A.. Aldri vært et problem de første 30.000km iallefall.

Men.. Som med alt av ekstrautstyr så må en vurdere egne behov.  :)

Angående ekstrautstyr så er mine erfaringer med de litt "kontroversielle" utstyrsvalgene som følger:
- Dobbeltlader (har ikke): aldri hatt bruk for dette, glad jeg ikke tok det med.
- Vinterpakke (har ikke): har vel egentlig ikke hatt bruk for denne, men nå som du får varme i rattet så ville jeg tatt den med.
- HiFi-pakke (har): ville ikke hatt bil uten, men nå har den jaggu blitt dyr i innkjøp. Denne kostet rundt 6.000kr i 2013 så om det er verdt pengene.. hmmm.. ja, jeg ville nok tatt den med uansett.
- Luftfjæringer (har): disse var inkludert i Performance-pakken da vi kjøpte bil. Vet jammen ikke om jeg ville tatt dem med om jeg hadde valget. Jeg har aldri hatt bruk for å heve bilen.. Komfortmessig merket jeg ikke stor forskjell mot leiebil med stålfjærer.. Erfaringsmessig etter å ha eid to biler med luftfjærer tidligere så kan dette bli svææært dyrt i vedlikehold etter garantiperioden.
- Panoramatak (har ikke): jeg kan ikke fordra glasstak og ville derfor aldri kjøpt en Model S med pano. Noen av oss er bare spesielle..  ::) Har savnet takstativ noen få ganger, men ingen krise. Sammenlignet med lånebil med pano så vil jeg kanskje si at alu-tak demper litt mere lyd i tunneller, ikke så mye ellers. Mulig det blir vanskeligere å selge en bil uten pano (selv om jeg personlig gjerne hadde gitt 20k ekstra for en brukt Model S om det måtte til for å slippe glass over hodet  :P)

Uansett valg, bilen blir fantastisk. Lykke til med kjøpet!  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA