Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lithium ladepakke vs hurtiglading

Startet av Taffelman, søndag 18. oktober 2015, klokken 06:35

« forrige - neste »

Taffelman

Skriver dette i BMW forumet da beregninger og forutsetninger et basert på i3.

En teoretisk ladepakke på 7,2 kW med vedlikeholdsfrie Lifepo4 batterier vil veie ca 90 kilo og koste ca 40.000 kr med lader og inverter. Ca 5,2 kW bør kunne tilføres bilen netto som gir ca 3-5 mil ekstra rekkevidde.

Ladepakken plasseres i bagasjerommet og ingen inngrep i bilen trengs annet enn kanskje noen festebolter. Bilen  lades med std ladekabel på "low" (6A) mens man står parkert på jobb.

Dette er dyrt, men kan være et alternativ hvis man ikke har lading på jobb og har så lang pendlevei at man må stoppe på en hurtiglader på vei hjem. Til sammenligning koster en REX 100.000 ekstra og veier 120 kg mer enn BEV. Med REX så får man heller ingen elbil fordeler.

Avskriver man kostnaden over 8 år så blir km kostnaden omtrent lik med ekstrakostnaden for hurtiglading, forutsatt at man holder seg til kun å lade 5-6 kW på hurtigladeren.

Det finnes ikke.noe hyllevare å kjøpe pr i dag, men det finnes egnede batterier med innebygget overvåking som fint klarer charge/discharge raten. En ren-sinus 1,5 kW inverter bør holde for lading på 6A og ladingen bør ta ca 4 timer.

Regner med at jeg ikke er den eneste som har vært inne på tanken med å putte noen ekstra batterier i bagasjen :) men har dere vurdert dette litt mer seriøst og evt har innvendinger mot det eller tips til hvordan en slik ladepakke kan lages for å gjøre dette trygt og funksjonelt?
.
X75D
TM3 LR AWD

Trond.m

Hei, det er et kreativt forslag. Men det blir en kostbare løsning for å skaffe seg 3 mil ekstra rekkevidde. Det er primært om vinteren rekkevidden kan bli i korteste laget, så jeg tror det vil være bedre å vurdere tilleggsvarme type eberspächer el. Stiller meg tvilende til sikkerheten ved en slik løsning du skisserer (brann i batteriet ved skade, kollisjonssikkerhet etc). Dessuten ville alle garantier bortfalle, så jeg kan desverre ikke se at mange vil være interssert i løsningen. Da er det vel mye enklere å selge bilen og kjøpe en Leaf med 30 kw batteri. Stygg.. javel, men i nøden spiser fanden fluer  ;)

TorAtle

Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Beckern

Garantier bortfaller fordi? Man snakker om lading via type 2 og en inverter som leverer minst 6A ved 230V
Svjks må det være helt innenfor spesifikasjonene BMW krever for lading.
Brann ved kollisjon er nok helt klart et mulig scenario men generelt er LiFePO4 batterier veldig bra mtp sikkerhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA