Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig var pendlerbilen på plass

Startet av abrischristian, onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

gamer73

10 mil minimum er nok ikke regnet under ekstreme forhold som vind og slaps...jeg kan tenke meg 10 mil er utregnet fra -5 til -10 grader en solfylt vinterdag i 80km timen på motorvei på helt flatte veier:) med 22 grader på AC

EAKF

#16
Jeg pendler mellom Sandefjord og Lier, 96 km en vei. Det går greit om vinteren, men uten bruk av varmeapparat. Kutter du ut varmeapparatet bør ikke 70 km over hodet være noe problem. Med varmeapparat, er du nok på grensen og vel så det på de verste vinterdagene.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

abrischristian

Sitat fra: EAKF på torsdag 15. oktober 2015, klokken 11:51
Jeg pendler mellom Sandefjord og Lier, 96 km en vei. Det går greit om vinteren, men uten bruk av varmeapparat. Kutter du ut varmeapparatet bør ikke 70 km over hodet være noe problem. Med varmeapparat, er du nok på grensen og vel så det på de verste vinterdagene.

Det er godt å høre at det er mulig å få til! De værste dagene blir det nok fossilbil, men vil jo prøve på Golfen så mye som mulig! Har hørt rykter om at varmesetene spiser mindre strøm, tenker det blir ganske spiggent i bilen med -10 ute og null varme på? Er litt usikker på effekten av varmepumpa, hva gjør den egentlig for rekkevidden?

Cirrisky

Håper vi blir like fornøyde, hehe. Venter på at min skal bli levert, og har fått antydning om slutten av November, så det blir jo rett på vintern for den bilen.

Skal pendle fra Bærum til Rygge, som er rundt 80km hver vei, tror jeg kan lade på flyplassen, med mindre det er pakka med biler der. Hvis det blir krise, så er det nok av hurtigladere på E6, så skal nok klare å overleve :).

Akkurat nå låner jeg en liten Hyundai, og månedlige utgifter for bensin og bompenger er ganske hårreisende (Bærum bomring, Oslo bomring begge veier, og e6 bompassering begge veier). Flere tusen per måned, bare for bompasseringer...

Så ja, gleder meg til å se hva denne elbilen vil klare :)

PokerFjes

Sitat fra: Cirrisky på torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:31
Håper vi blir like fornøyde, hehe. Venter på at min skal bli levert, og har fått antydning om slutten av November, så det blir jo rett på vintern for den bilen.

Skal pendle fra Bærum til Rygge, som er rundt 80km hver vei, tror jeg kan lade på flyplassen, med mindre det er pakka med biler der. Hvis det blir krise, så er det nok av hurtigladere på E6, så skal nok klare å overleve :).

Akkurat nå låner jeg en liten Hyundai, og månedlige utgifter for bensin og bompenger er ganske hårreisende (Bærum bomring, Oslo bomring begge veier, og e6 bompassering begge veier). Flere tusen per måned, bare for bompasseringer...

Så ja, gleder meg til å se hva denne elbilen vil klare :)
Jeg har ikke kjørt Golfen på vinterføre enda, men med 80km motorvei hver vei tør jeg påstå at du må ha muligheten til lading på jobb. Ellers er jeg ganske sikker på at du må belage deg på 30-45 minutters ladestopp på vei hjem hver dag. Når det er 10-15 blå er hurtigladingen heller ikke så rask som når det er motsatt fortegn på gradestokken.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

abrischristian

Sitat fra: Cirrisky på torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:31
Håper vi blir like fornøyde, hehe. Venter på at min skal bli levert, og har fått antydning om slutten av November, så det blir jo rett på vintern for den bilen.

Skal pendle fra Bærum til Rygge, som er rundt 80km hver vei, tror jeg kan lade på flyplassen, med mindre det er pakka med biler der. Hvis det blir krise, så er det nok av hurtigladere på E6, så skal nok klare å overleve :).

Akkurat nå låner jeg en liten Hyundai, og månedlige utgifter for bensin og bompenger er ganske hårreisende (Bærum bomring, Oslo bomring begge veier, og e6 bompassering begge veier). Flere tusen per måned, bare for bompasseringer...

Så ja, gleder meg til å se hva denne elbilen vil klare :)

Det er bare å glede seg! Blir mer og mer fornøyd med den for hver dag som går jeg!
Blir spennende å høre hvordan motorveipendling blir på vinteren, ikke så mye slaps som suger strømmen din i hvertfall!

Jeg starter å kjøre såpass tidlig at jeg som regel var godt på vei mot Oslo før noen måkebiler hadde fått på seg sokkene på morrakvisten! Det kan nok være litt mer utfordrende for meg enn det er med Passaten!

@Pokerfjes , ca. Hva koster egentlig en full tank på Golfen på forskjellige hurtigladere ?

PokerFjes

Sitat fra: abrischristian på torsdag 15. oktober 2015, klokken 15:18
Sitat fra: Cirrisky på torsdag 15. oktober 2015, klokken 14:31
Håper vi blir like fornøyde, hehe. Venter på at min skal bli levert, og har fått antydning om slutten av November, så det blir jo rett på vintern for den bilen.

Skal pendle fra Bærum til Rygge, som er rundt 80km hver vei, tror jeg kan lade på flyplassen, med mindre det er pakka med biler der. Hvis det blir krise, så er det nok av hurtigladere på E6, så skal nok klare å overleve :).

Akkurat nå låner jeg en liten Hyundai, og månedlige utgifter for bensin og bompenger er ganske hårreisende (Bærum bomring, Oslo bomring begge veier, og e6 bompassering begge veier). Flere tusen per måned, bare for bompasseringer...

Så ja, gleder meg til å se hva denne elbilen vil klare :)

Det er bare å glede seg! Blir mer og mer fornøyd med den for hver dag som går jeg!
Blir spennende å høre hvordan motorveipendling blir på vinteren, ikke så mye slaps som suger strømmen din i hvertfall!

Jeg starter å kjøre såpass tidlig at jeg som regel var godt på vei mot Oslo før noen måkebiler hadde fått på seg sokkene på morrakvisten! Det kan nok være litt mer utfordrende for meg enn det er med Passaten!

@Pokerfjes , ca. Hva koster egentlig en full tank på Golfen på forskjellige hurtigladere ?
Det har jeg ingen god oversikt over :). Jeg hurtiglader ikke veldig ofte. Men med 36kW ladeeffekt (som jeg får på de fleste av Grønn Kontakts ladere) angir laderen ca 50 minutter fra 5-10% til "full tank". Jeg tror den lader litt raskere enn det, så la oss si 40-45 minutter == 100-110kr.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Råde

Sitat fra: sroyland på onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:27
Klarer man ikke 7 mil vinterstid?
Jo. Med forvarming og lading (10A) gjennom arbeidsdagen går det fint.

Er batteriet helt flatt tar det 13 timer til 100% SOC med ladekladden.
e-Golf | X75D

Sidewinder

10 mil er uproblematisk.
Har hatt bilen i snart 10mnd og
Greier ikke helt å se for meg hvordan det ikke
Skulle gå...

gamer73

Det var jo nettopp en sak i media om dette med rekkevidde. Dette var riktignok snakk om en LEAF, men uansett...den har vel omtrent lik rekkevidde som en E-golf..?...Og der var det snakk om at eier IKKE kom seg til hytta med bilen på vinteren..den lå vel 7 mil unna. Dette var nordnorge om jeg ikke husker feil...og sikkert rimelig ekstrem vinter ja. men ekstrem vinter KAN man få på østlandet og vil jeg tro.

Og selv om det sannsynligvis går greit er det utrooolig skremmende å se batteriet nærme seg rødt hehe...jeg har opplevd det en gang på vei til jobb...(fordi jeg var så gniten at jeg ikke ladet hjemme den gang)..det var HELT forjævlig...trodde jeg skulle dø av angst inni bilen....hjertebank og kaldsvette utav denne verden....vurderte å ringe mamma i si jeg elsket henne etc hehe.

abrischristian

Sitat fra: Sidewinder på fredag 16. oktober 2015, klokken 00:07
10 mil er uproblematisk.
Har hatt bilen i snart 10mnd og
Greier ikke helt å se for meg hvordan det ikke
Skulle gå...

Det var akkurat svaret jeg håpet på å høre! ;)

Nå gjenstår det bare for meg å lære meg å kjøre mer øknomisk! Sliter med å komme under 15,5-16,5kwh/100km på pendlinga!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA