Er Teslas hurtigladernettverk en egotripp?

Startet av olehenrikfjeld, søndag 11. oktober 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. oktober 2015, klokken 12:05
Halvparten av moroa med Tesla er supercharging.

De virker alltid.
De er plassert på fornuftige plasser slik at man kan kjøre mellom dem.

To viktige argumenter som andre ladekatører ikke får til.

Grunnen til at ikke flere kjøper Tesla er muligens regneferdighetene. En familiebil koster 450.000. Legger du inn besparelse på parkering, bom, servicekostnader og bensin kan du fint finansiere en Tesla til 600.000.

En stor del av befolkningen kjøper ikke engang ny bil, og langt mindre til 450 000. Enda mindre får de billån til 600 000 kr. De billigste Leaf-ene selges for 200 000.

En tredjedel.

At Teslas hurtigladere har god oppetid er nok sant, og det er flott. Det sier dog seg selv at når man har 85 kWh batteri, så kan man ha store distanser mellom ladestasjonene. Omtrent som forskjellen mellom 2G-master (35 km rekkevidde), og 3G-master (8 km rekkevidde).

De andre biltypene, de som er til hvermansen, er det langt flere av. Det må derfor standardisering og felles ladeinfrastruktur til disse. Noen av disse har dessverre vist seg å være upålitelige, mens andre (spesielt ABB ser ut til å funge bra) har helt grei oppetid.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Problemet er at du sammenlikner med bensinstasjoner som har blitt utviklet over 100 år. Det er ikke så mange år siden du ikke fikk tanket når stasjonen var stengt.

Skulle vi vente på at et marked skulle etablere seg for hurtiglading utenom Tesla ville vi ventet forgjeves.
At en ny ladebransje skulle utvikle stabile hurtigladere er et paradoks.
Stabil og billig teknologi bygges i hundretusenvis i eksemplarer, ikke noen hundre ustabile prototyper.
Teslas superladerinnmat er basert på en stabel med 11 kW ladere fra samme bil/produsent.

Når man fikk Chademo på markedet skulle plutselig noen tyskere ha CCS. Hadde man droppet CCS fremfor Chademo ville det vært flere og bedre hurtigladere for små elbiler.

Den eneste ladekontakten som er funksjonell er type2 med DC til hurtiglading slik Tesla har gjort det. Det er på tide at man forbyr disse svære klumpete andre kontaktene som kun får plass inne i et "tanklokk"  på konverterte bensinbiler.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Poenget er at man må standardisere, slik man har vært nødt til for GSM, for 230V, for biler og for det meste annet som har vært en suksess. Og bensinstasjoner.

Som har vært påpekt utallige ganger, så er ikke Teslas system en offentlig standard, så inntil de ev. gjør noe der, så blir det ikke vurdert.

Tesla får vel en stadig mindre andel av elbilmarkedet, så det reduserer sjansen for at de skulle bli valgt som standard.

====

Teknisk sett er teknikken med mange 11 kW ladere veldig bra, men den er da like egnet for alle andre standarder. Det har ikke noe med Teslas standard å gjøre.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rav4_EV

Nå har ikke Tesla funnet opp noe nytt. De har bare brukt en standard IEC 62196-2 kobling og satt inn noen lengre hylser. Så langt er de fullt ut kompatible med standarden. Å kjøre DC over type 2 er også en del av "type 2" standarden.

Det er fullt ut mulighet for andre produsenter å benytte seg av den samme teknologien.

Mobiltelefoni ble ikke en suksess grunnet standardlisering. Man samlet seg rundt en nordisk løsning kalt NMT og bygget ut i stor stil med store ressurser uten tanke på konkurranse. Litt som Tesla.

Vår fantastiske IT nett er bevis på bakstreversk kultur som vi fortsatt sliter med.

Standardlisering er veldig greit når man har flere løsningen som virker og har samme kostnadsbilde.

For øyeblikket er det kun en løsning som virker. Tesla sin Supercharger.

Spør en ladeoperatør om hva en Chademo eller CCS støpsel koster. Helt hinsides.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

kos

Tesla sitt ladesystem er det nærmeste du kommer et offentlig lade standard - type 2 er standard og tesla lagde noen lengre plugger og vips så kunne man hurtiglade også med pluggen.

Samtidig så er standarden så grei at på bilen har du en plugg som dekker type 2 AC og Hurtiglading DC.

Tesla ønsket seg en felles standard, men ingen kunne bli enige så da laget de det som du kaller tesla pluggen men som i realiteten er en ombygget type 2.

Samtidig så laget tesla overganger til det japanske systemet som da er et globalt eksisterende system.

Så tesla har ingen problemer med valg av plugg - det er det de andre har - og så mener du at dette skulle tesla ikke gjort - for oss som eier tesla og Renault så er dette verdens enkleste og beste løsning.

For meg er det en kabel som går til begge bilene og som også jeg hurtiglader med  - hvorfor skal du ha dette så vanskelig ?

Warlock

Jeg ser ikke helt problemstillingen.
Hadde damas bil kunne (semi)hurtiglade hadde jeg bare laget meg en adapter og brukt Teslas ladepukter istedet for å betale dyre dommer for ladere som ofte ikke virker. Det er åpenbart ikke mye elektronikk som skal til for å får J1772 (eller CHADEMO) til å fungere på teslaer (se f.eks http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/sae-j1772) så da er det heller ikke mye elktronikk andre veien :)
Pr tiden langkjører vi ikke med Think'en, så da går det bra med de shuko-punkter som finnes. Derimot vil det vel åpenbart bli et behov for en løsning ved neste bilkjøp :)
Sånn sett er det jo helt topp at Tesla bygger ut i stor stil, og at punktene er gratis å bruke...

Øyvind.h

Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 18. oktober 2015, klokken 15:31
Nå har ikke Tesla funnet opp noe nytt. De har bare brukt en standard IEC 62196-2 kobling og satt inn noen lengre hylser. Så langt er de fullt ut kompatible med standarden. Å kjøre DC over type 2 er også en del av "type 2" standarden.

Og vips så er den ikke standard lenger!

(Akkurat som du ikke kan forlenge Schuko-pinner, og så påstå at den er "standard Schuko" men tar 22 A.)

Å kjøre DC over Type 2 er en del av standarden, men lange pinner er det ikke.

Det er fullt ut mulighet for andre produsenter å benytte seg av den samme teknologien.

Nei, det er det ingen som vil risikere så lenge det er Teslas proprietære standard (selv om patentet er åpent), men det er ikke en IEC-kontakt.

Mobiltelefoni ble ikke en suksess grunnet standardlisering. Man samlet seg rundt en nordisk løsning kalt NMT og bygget ut i stor stil med store ressurser uten tanke på konkurranse. Litt som Tesla.

Og når tok det av? Med GSM-standarden.

Vår fantastiske IT nett er bevis på bakstreversk kultur som vi fortsatt sliter med.

Vår fanastiske IT-nett er faktisk et meget godt eksempel på MANGLENDE standardisering. Selv om det rent teknisk ofte er bedre enn TN-nett.

Standardlisering er veldig greit når man har flere løsningen som virker og har samme kostnadsbilde.

Standardisering fungerer veldig greit når man skal ha flest mulig som kjører elbil.

For øyeblikket er det kun en løsning som virker. Tesla sin Supercharger.

Dette er religion.

Spør en ladeoperatør om hva en Chademo eller CCS støpsel koster. Helt hinsides.

Det er ikke et større problem enn at det kan fikses.

Du skriver så langt om mange emner, så jeg har svart i rødt i innlegget.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: kos på søndag 18. oktober 2015, klokken 15:34
Tesla sitt ladesystem er det nærmeste du kommer et offentlig lade standard - type 2 er standard og tesla lagde noen lengre plugger og vips så kunne man hurtiglade også med pluggen.

Samtidig så er standarden så grei at på bilen har du en plugg som dekker type 2 AC og Hurtiglading DC.

Tesla ønsket seg en felles standard, men ingen kunne bli enige så da laget de det som du kaller tesla pluggen men som i realiteten er en ombygget type 2.

Samtidig så laget tesla overganger til det japanske systemet som da er et globalt eksisterende system.

Så tesla har ingen problemer med valg av plugg - det er det de andre har - og så mener du at dette skulle tesla ikke gjort - for oss som eier tesla og Renault så er dette verdens enkleste og beste løsning.

For meg er det en kabel som går til begge bilene og som også jeg hurtiglader med  - hvorfor skal du ha dette så vanskelig ?

Og vips så har man enda en "standard" (den er ikke Type 2 lengre, men modifisert), som er proprietær og som ingen andre vil bruke på grunn av den åpenbare kommersielle risikoen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Warlock

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:14
Tesla sjekker id på bil før lading startes. Med andre ord hjelper det lite mer et adapter som sørger for fysisk rett kontakt :)

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:37

Men det er egnentlig ikke noe i veien med å rappe IDen fra en annen (gjerne vraket) bil...

Det er jo rimelig lett å bli avslørt, dersom du står og lader en ikke-Tesla bil der... ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Warlock

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:41

Det er jo rimelig lett å bli avslørt, dersom du står og lader en ikke-Tesla bil der... ;)

Men hvorfor skulle jeg bekymre meg for det? Og hvem skulle i så fall arrestere meg for å stjele noe som er gratis? I bunn og grunn kunne jeg kjøpt meg laderen inni en vraket tesla, latt den ta seg av all kommunikasjon med stasjonen, og koplet på en OpenEVSE-enhet for kommunikasjon med min bil, slik sett ikke hacket noe hardware overhodet, kun fått to gjenstander jeg eier til å snakke sammen (og det er helt innenfor etter norsk lov)....

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:41

Men hvorfor skulle jeg bekymre meg for det? Og hvem skulle i så fall arrestere meg for å stjele noe som er gratis? I bunn og grunn kunne jeg kjøpt meg laderen inni en vraket tesla, latt den ta seg av all kommunikasjon med stasjonen, og koplet på en OpenEVSE-eknhet for kommunikasjon med min bil, slik sett ikke hacket noe hardware overhodet, kun fått to gjenstander jeg eier til å snakke sammen (og det er helt innenfor etter norsk lov)....

Strøm er ikke gratis - det er inkludert i prisen på den solgte bilen.

Hvorvidt det er ulovlig å bruke IDen etter at bilen er vraket avhenger nok av teksten i kjøpskontrakten, men det vil trolig falle inn under enten tyveri- eller bedrageri-paragrafen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Warlock

Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:51

Hvorvidt det er ulovlig å bruke IDen etter at bilen er vraket avhenger nok av teksten i kjøpskontrakten, men det vil trolig falle inn under enten tyveri- eller bedrageri-paragrafen.

Neppe
Dersom bilen er betalt en gang er det overhodet ingen samenheng med betaling av vegavgift og forsikring om hva du kan bruke noe du eier til. Noen har kjøpt tilgangen (med IDen) en gang, og kan dermed gjøre hva de vil med den, inklusive selge den videre. De fleste EULAer er erklært ulovlig i Norge, også når det gjelder såkalte lisenserte produkter der du må godta en betingelse etter du har kjøpt produktet. Det er bare å ignorere, forbrukerrettigheter trumfer de en høy gang....

Rio

Sitat fra: Warlock på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:55
Sitat fra: Rio på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:51

Neppe
Dersom bilen er betalt en gang er det overhodet ingen samenheng med betaling av vegavgift og forsikring om hva du kan bruke noe du eier til. Noen har kjøpt tilgangen (med IDen) en gang, og kan dermed gjøre hva de vil med den, inklusive selge den videre. De fleste EULAer er erklært ulovlig i Norge, også når det gjelder såkalte lisenserte produkter der du må godta en betingelse etter du har kjøpt produktet. Det er bare å ignorere, forbrukerrettigheter trumfer de en høy gang....

Neppe, ettersom det nok er lading av Teslaen som er inkludert, og ikke lading av andre kjøretøy etter eget forgodtbefinnende.

Hadde du gjort det, så hadde Tesla selvsagt bare fjernet IDen fra listen over lovlige IDer i laderen, med referanse til at bilen er vraket.

Uansett, det er en helt akademisk diskusjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA