Erfaring etter prøvekjøring av Zoe, Leaf, Soul og Egolf

Startet av lfc4ever, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:54

« forrige - neste »

kos

Et gammelt ord sier at du kan kritisere kjerring og unger men ikke bilen og hunden da klikker det.

Alle tre bilene er gode biler - for den rette bileieren - men å påstå at dette er noe annet enn kortkjørte biler og at de er fantastisk når det kommer til rekkevidde er ikke å kritisere naboens bil men er blit helt fanatisk på egent bilvalg.

Alle tre er gode biler og langt bedre enn fossil bilene. Men å hevde at disse bilene er brukende til langkjøring - da er det noe i veien med dømmekraften - du står stort sett å lader vær 2 time i minst 45 minutter og sjansen for å gå tom kjenner dere alle i mellomgulvet og kalles angst.

For ordens skyld jeg eier en av de bilene og kjører stort sett alt av elbiler i jobb sammenheng.

Den beste dagen i deres bil liv var da dere kjøpte bilen - den neste blir når dere selger den  ;D ;D

AppleKnocker

Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:08
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:22
Göbbels
Er det ikke på tide med en pause snart?

Når Soul angivelig kjører dobbelt så langt som e-Golf, er det på tide med både pause, timeout og at noen stikker fingerne i jorda.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kos

Du kan ikke si slikt til en som er lykkelig med å tro at hans bil er dobbelt så god som naboens - han kan jo vakna av draumen og det er ikke bra . 8)

Sele

Sitat fra: kos på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:07
Et gammelt ord sier at du kan kritisere kjerring og unger men ikke bilen og hunden da klikker det.

Alle tre bilene er gode biler - for den rette bileieren - men å påstå at dette er noe annet enn kortkjørte biler og at de er fantastisk når det kommer til rekkevidde er ikke å kritisere naboens bil men er blit helt fanatisk på egent bilvalg.

Alle tre er gode biler og langt bedre enn fossil bilene. Men å hevde at disse bilene er brukende til langkjøring - da er det noe i veien med dømmekraften - du står stort sett å lader vær 2 time i minst 45 minutter og sjansen for å gå tom kjenner dere alle i mellomgulvet og kalles angst.

For ordens skyld jeg eier en av de bilene og kjører stort sett alt av elbiler i jobb sammenheng.

Den beste dagen i deres bil liv var da dere kjøpte bilen - den neste blir når dere selger den  ;D ;D

Glimrende skrevet og sannheten når det gjelder elbiler i denne klassen.

Panduck

Sitat fra: Luftventil på mandag 12. oktober 2015, klokken 19:27
Generaliserer noe veldig nå, men opplever at eierne av Kia Soul er mye mer opptatte av å fremheve sin egen bil enn eierne av andre biler her på forumet.

Jeg anser Kia Soul EV som et av de beste elbilkjøp. Jeg har aldri eid en Kia. Din beskrivelse passer veldig bra til VW eiere. Jeg har eid en VW. Når det gjelder elbil, har jeg aldri opplevd noen som er mer opptatt av å fremheve sin egen bil, enn Zoe-folket.

Carl Anton Stenling

Generelt så er det mange her på forumet som er ivrige til å fremheve egen biltype. En forståelig menneskelig egenskap og faktisk ganske fint at bilene fungerer så godt at man kan anbefale de.
Imidlertid bør vi forsøke å gi fornuftige råd i forhold til den aktuelle situasjonen.

For min egen del så overraskes jeg stadig over hvor lett man snakker bort målbare størrelser som batterikapasitet og luftmotstand. Samtidig synes jeg det er merkelig at man ikke stiller spørsmål rundt holdbarhet og pålitelighet for de ulike modellene når man er i kjøpsituasjonen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Sitat fra: nime01 på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:51
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:25
Når Soul angivelig kjører dobbelt så langt som e-Golf
Hvem påstår det?

Vanvittig mye lengre enn mine biler.

100km på tripteller, 59% batteri igjen. Skal bli spennende å se hvor dette ender  ;D

robinbj

Sitat fra: moby666 på mandag 12. oktober 2015, klokken 15:13
Som elbil er eGolf et hakk bak de fleste elbiler. AC lading på eGolf er maks 16 ampere, mens Soul, Leaf har 32(28) ampere. Altså dobbelt så mye. Skal du på langtur med eGolf har du kun lov til å hurtiglade EN! gang pr dag, dvs du kommer ikke så veldig langt. Denne begrensningen er en konsekvens av mangel av ventilasjon av batteriet(VW har tatt en shortcut her også) som også medfører tregere lading både når det er kaldt og varmt.

Hei
Hvorfor tror du eGolf kun kan hurtiglade 1 gang per dag? Det står ingen ting om dette i instruksjonsbok eller kontrakt. Jeg har selv "levd" på hurtiglading en uke i Danmark uten problemer.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Smasher

Sitat fra: Sele på mandag 12. oktober 2015, klokken 20:38

Har ingen problemer med og tilbakelegge 20-30 mil med min leaf på en langtur... så ser ikke problemmet.

Sele

Sitat fra: Smasher på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:36

Har ingen problemer med og tilbakelegge 20-30 mil med min leaf på en langtur... så ser ikke problemmet.

Så lenge du har lademuligheter på veien så klarer du sikkert 50 mil også.. Vreng og vri kaller jeg sånt ;)

PokerFjes

Jeg er helt enig med deg i at 20-30 mil er helt kurant. Jeg har kjørt opp mot 50 mil på en dag - men det er ikke uten nøye planlegging og noen utfordringer.
Det forandrer ikke det faktum at bortsett fra Tesla så har alle elbilene på markedet idag visse utfordringer med langkjøring. Jeg elsker e-Golfen for den fantastisk praktiske bilen den er i hverdagen - men jeg har ingen problemer med å innse at den ikke er like praktisk til alt.

Jeg kan ta et veldig konkret eksempel: hente hente 3stk barn på vestlandet etter høstferie. Det er søndag, dagen før skoledag og de skal hentes kl14. Med eksosbil betyr det hjemme kl21 - 7 timer inkludert 2-3 pauser.
Med elbil vil ladestoppene på denne 40+ mils turen ta 2,5-3t, og det er forutsatt at 1) _alle_ hurtigladerne er i operative og 2) det ikke er ladekø.
Etterhvert som hurtigladenettverket blir tettere vil dette i stor grad handle om prioriteringer, men en del av evangelistene bør kanskje ta en liten realitetssjekk.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Smasher

Sitat fra: Sele på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:44

Så lenge du har lademuligheter på veien så klarer du sikkert 50 mil også.. Vreng og vri kaller jeg sånt ;)

Det har du helt rett I, men har ikke hatt det behovet enda.
Er helt enig I at EL-Bil kansje ikke er det beste valget for langtur, men og si at de ikke er brukans til langkjøring blir for dumt. Jeg har ingen problemmer med og stoppe hver 12-15 mil og ta meg en do tur og kjøpe en kaffe eller brus mens bilen tar strøm I 20-25 minuter. men det er jo ikke optimalt I alle settinger. Ville personlig ikke tatt elbilen på turer der man må ha unnagjort 50+ mil så fort som bare mulig. men vis man er på tur, og skal ha det hyggelig ser jeg ikke problemmet, og foreløpig er ikke alle ruter like aktuelle, siden et greit utvalg av hurtigladere er en fordel. Men bruker stadig min bil mellom Lier og Lillehammer, hamar, sarpsborg, svinesund, hytta på fjellet, besteforelder I telemark osv...  Må si at når jeg kjøpte bileni juni, trodde jed det blei en rein pendle til job og småkjøring rundt hjemmet bil, men der tok jeg feil.

kodalse

Det er mye snakk om 30 - 50 mil fra flere her.
I midtnorge er det ytterst vanskelig, spesielt i retning nordvestlandet.
Har man fortum eller grønn kontakt abonnement ligger ikke disse med et intervall som gjør at man rekker frem til neste hurtiglader.
Da er det tvangsmessig abonnement til EV-power om man skal vestover, eller Arctic Roads om man skal sørover.

AR er nevnt mange nok ganger, men EV-power er ikke mye bedre med sine 149,- pr lading. Alternativet er 199 pr måned med 12mnd bindingstid og ekstra 279 i etableringsgebyr, brikkekost, fakturakost osv.
http://www.nte.no/skjema/evpower/dokumenter/PRISER_OG_BETINGELSER_per_mai_2015.pdf

Det blir adskillig enklere, og rimeligere (til tross for Diesel, bompenger og ferge) med den tilårskomne Dieselbilen til langkjøring. Kanskje vi får levelige vilkår i midtnorge etter hvert også, men enda ser det ut til å ta tid.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

torkil

Sitat fra: robinbj på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 12:23
Sitat fra: moby666 på mandag 12. oktober 2015, klokken 15:13
Som elbil er eGolf et hakk bak de fleste elbiler. AC lading på eGolf er maks 16 ampere, mens Soul, Leaf har 32(28) ampere. Altså dobbelt så mye. Skal du på langtur med eGolf har du kun lov til å hurtiglade EN! gang pr dag, dvs du kommer ikke så veldig langt. Denne begrensningen er en konsekvens av mangel av ventilasjon av batteriet(VW har tatt en shortcut her også) som også medfører tregere lading både når det er kaldt og varmt.

Hei
Hvorfor tror du eGolf kun kan hurtiglade 1 gang per dag? Det står ingen ting om dette i instruksjonsbok eller kontrakt. Jeg har selv "levd" på hurtiglading en uke i Danmark uten problemer.

Mulig den mangler kjøling av batterier, men garantien gjelder uansett. Jeg spurte forhandler om dette, og fikk skriftlig svar:

Sitat
Dette skal med all hensikt være et tema som ikke skal gi noen bekymringer; e-Golf kommer med en batterigaranti (8 år / 160.000km) som garanterer minst 70% ytelse innen denne perioden. Ofte settes disse garantiene med veldig god margin, slik at selv om man utelukkende benytter hurtiglading vil man ha denne garantien å lene seg på.

Trond.m

Jeg har hatt flere elbiler, men ingen har hittil kunne erstatte en fossil-bil, med unntak av Tesla. (Synes ikke det er en god løsning hvis alle skulle kjøre biler på langt over 2 tonn !!).
Mitt behov er å kjøre fra Asker til Dagalifjell (Fv 40 Kongsberg - Rødberg - Geilo). Det er bare 157 km til Rødberg. Der er det hurtiglader, 3 stk 22 kw ladere og 1 stk 7,4 kw Type 2, så om hurtigladeren skulle være ute av drift, så er det ikke krise. Spørsmålet da er hvilken bil som kan ta meg fra Asker til Rødberg uten rekkeviddeangst og boblejakke en kald vinterdag (-20) ? Jeg har bestilt en 30 kw Leaf, for ut i fra tekniske data og rekkevidde, bør den i teorien kunne klare det. Det er en dobbel ChaDeMo i Kongsberg sentrum hvor jeg burde kunne fylle på noen kw ekstra på de kaldeste dagene. Noen som har synspunkter til dette. Jeg har økonomi til å ha en ekstra bil, men det er mye styr med å ha 2 biler bare for å spare litt tid ved en hurtiglader de kaldeste dagene. Tar man med i regnestykket den tiden man bruker på vask, dekkskift, service etc på en ekstra bil, så har man mye tid (og penger) å bruke på hurtiglading. Testen en R240 Zoe, men den klarte ikke engang strekningen Drammen - Rødberg med 8 grader og lett regn (og boblejakke)  ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA