Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware 6.2

Startet av Hyperstress, torsdag 19. mars 2015, klokken 18:51

« forrige - neste »

nortrahof

Lastet ned 2.5.46 - og bilen skiftet igjen farge i displayet og heter på nytt "Founder".

Det ser ut som om TM må legge inn en ny "patch" på hver nedlasting som kommer på bilen min?
- Har etter de siste nedlastingene oppdaget en del "dobbelt-pip" som kommer ved ujamne mellomrom når jeg kjører i lav hastighet. Det vises ingen alarmer i noe display. - Irriterende!

Kjørte i dag opp til TM i Kristiansand. De er ikke offisielt åpnet ennå men det var folk der som "kastet seg over bilen".
- Ny nedlasting på sparket men de klarte ikke å løse problemet etter et par timer. - Måtte derfor returnere med samme feil. De kunne heller ikke finne ut hva "dobbelt-pipene" hadde sin årsak i - og bilen heter fortsatt ModelS Founder - noe de hverken hadde sett eller hørt om tidligere.
Må derfor ha ny time om 3 uker slik at de får undersøkt i mellomtiden.
De mente at jeg hadde fått en korrupert nedlasting da problemet oppsto?
Det ser derfor ikke ut til at all SW oppdateres under en nedlasting - bare endringer? - Det må derfor være noe firmware tilbake som ikke lastes ned - og feilen ligger trolig der? - Trodde at når TM hadde bilen fysisk at de da lastet ned alt - inkl. firmware.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

jazzwheel

2.5.85

Lurer på om styringen har blitt tyngre igjen i Sport

Muffinman

Hmm, lurer på om den var litt lettere i normal en stund? Er for øvrig på .71 som ble lagt inn på sc mandag.

DaTwister

Fikk .85 nå i uken på SC. Merker ikke at noe er nytt foreløpig..

mj

Virker som om regnsensoren er blitt endret i .71
Stopper hurtigere ved opphold, f.eks ved innkjøring i tunnel.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

nortrahof

Nå har jeg fått svar fra TM om hva som feiler bilen min etter hver oppdatering.

Jeg har tidligere fått deler av en oppdatering korrumpert uten at dette er rettet opp. Da SW-oppdateringer ikke lastes ned som komplett SW, er disse biter ikke oppdatert seinere. Det virker noe pussig for meg at når en nedlasting ikke er komplett, så er det vanlig at man får en feilmelding - og man må laste ned på nytt. Slik er det tydeligvis ikke på TMS? Når ny SW lastes ned, så er det ikke sikkert at de samme programsnuttene blir lastet ned, da kun de biter med oppdatering blir gjenstand for nedlasting.
Når bilen så får ny SW, kjører den et initialiseringsprogram første gang. Her blir den korruperte biten av programmet oppdaget - og SW legger inn defaultverdier. Dette skal være årsak til at bilen kaller seg "Founder" og blir rød på fargen.

Nå har TM lastet ned all SW på nytt. Det gjenstår kun å se om det virker som det skal ved neste oppdatering.

- Er litt flau over "pipelyden" som oppsto og var tiltagende da jeg fikk SW-feilen. - Det var batteriet på parkeringsuret som var tomt for strøm - etter 3 mnd.! - Selvfølgelig piper ikke uret når man står stille (da er det jo normalt ingen i bilen). Batterialarmen virker kun når bevegelsessensoren er aktivert. Det blir den ofte når man kjører i svinger i lav hastighet og ikke når man "cruiser" i høy hastighet.
Burde ha oppdaget dette tidligere men var så opptatt av SW-feilen at jeg ikke undersøkte det nærmere - dessuten kom alarmen kun under kjøring.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA