Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til dere som lader hjemme på 16A

Startet av Knusse, tirsdag 29. september 2015, klokken 12:18

« forrige - neste »

Marita

Det bør vel også tilføyes at selvom det er lov å skifte støpsel på en inntil 16a ladekabel er det ikke bare å klippe av og sette på nytt. Mange slike støpsler har temperatursensor som begrenser ladestrømmen ved varmgang , og man vil oppleve at laderen ikke lenger virker om man klipper av dette

Supersand82

Bør man gå opp ifra 2x2,5 kabel ved skifte til 16 a ceed kontakt?  Strekk er 4 m åpen løsning..

carlosk

Her må man vær forsiktig med vanlig stikkontakt. Vanlig husholdnings kontakt eller Schuko tåler maksimalt 2000 w. Med strøm på 230v betyr det at du kan maksimalt bruke 8,7A. Dersom du prøver å ta ut mer en 8,7 A vil du overbelaste kontakten. Da er det rent sjansespill om at det går bra. 

Hjemme har jeg fast montert lader 16A med og kan lade bilen på 3-3,5 timer, men jeg har lader som jeg bruker i bilen (Charge Amps Spark) som jeg har begrenset til 8A og da tar det ca 5 timer å lade bilen.

Jeg hadde elektriker på besøk etter el-tilsyn og vi sjekket varmtvannsbereder og den var også svidd. Den er nå fast koblet til nett uten Schuko kontakt.

Se artikkel i VG.
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/
2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

Knusse

Sitat fra: carlosk på lørdag 14. november 2015, klokken 19:43
Hjemme har jeg fast montert lader 16A med og kan lade bilen på 3-3,5 timer, men jeg har lader som jeg bruker i bilen (Charge Amps Spark) som jeg har begrenset til 8A og da tar det ca 5 timer å lade bilen.

Hvilken fastmontert lader har du hjemme? Fornøyd og hva ga du?

carlosk

Hei,

Jeg kjøpte min hos elbilhjelpen.no http://elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html Nr: 31328N med spesialbestilt kabel (13 m lang). Jeg fikk installert egen 1 fase 16A (2P + jord) støpsel med egen kurs når jeg hadde elektriker hjemme for å fikse på mangler etter El-tilsyn. Jeg er veldig fornøyd med denne og som sagt den lader bilen på 3 timer (ca.) på 16A. Prisen er på web siden, og jeg ga litt til for den laaaange kabel. Dette var for ikke å ødelegge fasaden på huset med laderen. Min bil stå ute på egen plass på tomten min.
2014 PHEV med soltak fra  Tyskland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA