Norge går vekk fra kravet om "universielle hurtigladere"

Startet av v-i-c, fre 25. sep 2015, kl. 12:54

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: erikf på fre 25. sep 2015, kl. 16:56
De driver og kaller det trippelstandard lademulighet i stedet, de jæklene.

• Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt som tilfredsstiller standardene NEK EN 61851-1:2011 og NEK EN 61851-22:2002

Vel, sikkert noen gode grunner til at de ikke vil støtte kraftigere ladere enn 22kW, som noen få puttet inn i en del av de gamle elbilene som ikke er i salg lenger.
Sannsynligvis ikke særlig gunstig å ha så kraftige ladere inne i bilen.

Laderne skal jo være minst 50 kW.

Det er AC-uttaket (som IKKE er noen "lader") som ikke trenger være mer enn 22 kW. Av åpenbare grunner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: v-i-c på fre 25. sep 2015, kl. 18:37
Sitat fra: E_S på fre 25. sep 2015, kl. 17:13
Er vel så enkelt som at det ikke er noe god business i å bruke betydelige ekstrasummer på en ladestandard nesten ingen biler kan benytte seg av. 43kW AC er vesentlig dyrere å installere enn 22kW AC.

Dette er en påstand du kommer med og som ikke og som ikke medfører riktighet

Gitt strøm 400V 64A TN-strøm så er kostnaden med å etablere et ladepunkt for AC43kw ca 20.000
Dette er faktisk billigere enn å etablere 2 AC22kw punkter.

Men to 22 kW AC ladeuttak kan faktisk brukes av TO biler!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rav4_EV

SitatMen to 22 kW AC ladeuttak kan faktisk brukes av TO biler!
2 AC 43 kabler kan gi en AC43 eller 2x AC22 på samme tilførsel.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rio

Sitat fra: Rav4_EV på søn 27. sep 2015, kl. 18:59
SitatMen to 22 kW AC ladeuttak kan faktisk brukes av TO biler!
2 AC 43 kabler kan gi en AC43 eller 2x AC22 på samme tilførsel.

Joda, eller 10 x 3,6 kW.

Det er jo ingen grunn til å ha 43 kW AC når så godt som ingen biler støtter det, og når det forhindrer at Type 1 biler kan bruke uttaket som en backup. Det vil jo skje langt oftere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søn 27. sep 2015, kl. 18:11
SitatMed kravet om fastmontert kabel på 43kW blir det også mindre anvendelig, da et slikt punkt bare kan brukes av biler med type 2-kontakt, noe som utelukker flere av de mest solgte elbilene på markedet.

Sløsing med ressurser å benytte en AC43 til å lade en Leaf på 6,6 kW. Den kan jo bruke Chademo istedet.

Forutsatt at det ikke er en US-import S eller SV uten CHAdeMO-port. Og hva med f.eks Focus EV?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MEM76

Sitat fra: ludo på fre 25. sep 2015, kl. 19:05

Syns det burde være et krav om minimum 2x43kW som kan være lastbalansert til totalt 43kW.

.....

Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så mye ekstra kostnad med å ha en ekstra 43kW Type 2 kabel på en DC ladestasjon!

Dagens prismodell gjør effekt-splitting vanskelig, man selger tilgang til "kontakten", og må derfor ha 100% dekning for strømforbruket.

Man kunne hatt en AC type 2 på en DC-ladestasjon, og dele på "strømkursen", man har dermed flere kontakter, og fremdeles ha lik strømforbruk (Du får kun ca 25kW dersom 2 er tilkoblet). Den økte tiden på ladingen sparer du inn med å slippe å stå i kø.

Effekt-splitting ville ikke bare øke gjennomstrømningen (antall biler per tidsenhet), men også gjør det enklere for å ha 60kW likestrøms-ladere senere.

Den enkleste prismodellen for å dele på effekten, er per kWh, men i følge Grønn Kontakt (på deres Facebook-side), så er det ikke lov å ta betalt per kWh.

Med andre ord, vi trenger en lovendring for å kunne dele på effekten( eller få høyere effekt når du er alene) slik som du beskriver...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Rio

Sitat fra: MEM76 på søn 27. sep 2015, kl. 21:10
Sitat fra: ludo på fre 25. sep 2015, kl. 19:05

Syns det burde være et krav om minimum 2x43kW som kan være lastbalansert til totalt 43kW.

.....

Uansett kan jeg ikke forstå at det skal være så mye ekstra kostnad med å ha en ekstra 43kW Type 2 kabel på en DC ladestasjon!

Dagens prismodell gjør effekt-splitting vanskelig, man selger tilgang til "kontakten", og må derfor ha 100% dekning for strømforbruket.

Man kunne hatt en AC type 2 på en DC-ladestasjon, og dele på "strømkursen", man har dermed flere kontakter, og fremdeles ha lik strømforbruk (Du får kun ca 25kW dersom 2 er tilkoblet). Den økte tiden på ladingen sparer du inn med å slippe å stå i kø.

Effekt-splitting ville ikke bare øke gjennomstrømningen (antall biler per tidsenhet), men også gjør det enklere for å ha 60kW likestrøms-ladere senere.

Den enkleste prismodellen for å dele på effekten, er per kWh, men i følge Grønn Kontakt (på deres Facebook-side), så er det ikke lov å ta betalt per kWh.

Med andre ord, vi trenger en lovendring for å kunne dele på effekten( eller få høyere effekt når du er alene) slik som du beskriver...

Det ville jo også vært et stort misbruk av en DC-lader, dersom den ble blokkert av noen som brukte AC-delen, og derfor kunne ikke DC-delen brukes.

Selvsagt er det fint med 43 kW AC, men det er jo meningsløst når det ikke eksisterer noen biler (praktisk talt) som bruker det. Da er det langt nyttigere å ha en ekstra 22 kW DC lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

MEM76

Sitat fra: Rio på søn 27. sep 2015, kl. 21:27

Det ville jo også vært et stort misbruk av en DC-lader, dersom den ble blokkert av noen som brukte AC-delen, og derfor kunne ikke DC-delen brukes.

Selvsagt er det fint med 43 kW AC, men det er jo meningsløst når det ikke eksisterer noen biler (praktisk talt) som bruker det. Da er det langt nyttigere å ha en ekstra 22 kW DC lader.

Den blir ikke blokkert, trippelladere som blokerer har jeg vært på. "kun en av gangen" stod det på laderen, denne er på en plass som ikke har god nok strøm-oppkobling.

Denne laderen kunne ladet to biler samtidig (og fremdeles brukt maks 55kW). Da jeg brukte den laderen, så vil forbruket mitt gå under 25kW litt over 60SOC... Jeg ville ikke ha merket forskjell dersom en hadde koblet seg til.... Det er da et like stort "missbruk" av kapasitet at jeg har denne alene, når jeg trekke mindre enn 25kW.

Å dele effekten på likestrømsladre på den måten ekskluderer ikke flere type-2 kontakter..., men dette er en måte å dele på effekten ut av lokasjonen uten å ha to likerettere i hver lader for å dele effekt. (EVTEC AG kaller dette for  "Dynamic DC-Power Splitting").

Det er ikke slik at det er kun likeretteren som koster, strømtilførsel koster, samt nettleie og effekt-avgiften.

Dersom punktene (AC og DC) reduserer hastigheten ved stor påtrøkk, så kan vi få flere biler ladet per time på en lokasjon, med den samme tilkoblingen.

Personlig er jeg ikke så opptatt av 43kW, men jeg ser at vi trenger å dele på effekten for å ta unna for økt bruk av hurtigladere/flere elbiler.

Mye bedre å "stå i kø tilkoblet", enn å måtte vente 10-20 min for å koble seg til.
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

Rio

Vil man unngå kø, særlig på vinteren, så fordeler man effekten på ca 24 kW DC ladere. 4 x 24 kW DC gir langt bedre kapasitet enn 2 x 50 kW DC, spesielt om vinteren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

MEM76

Sitat fra: Rio på søn 27. sep 2015, kl. 23:23
Vil man unngå kø, særlig på vinteren, så fordeler man effekten på ca 24 kW DC ladere. 4 x 24 kW DC gir langt bedre kapasitet enn 2 x 50 kW DC, spesielt om vinteren.

Det er ikke noe motsetning her, man kan ha to stolper, med 2x25kW likerettere i hver stolpe. Dersom man står der alene, sår man begge to. dvs 50kW. Dersom man ikke kan/vil ta betalt per kWh, så kan man ta halv minuttpris når man blir redusert..

Den miste, og den største laderen på markedet som kan splitte mellom 2 DC er (etter det jeg kjenner til...) begge laget av EVTEC AG . Den minste har 20kW DC, som kan deles på to plugger, og den største har 120kW DC....

EVTECs hurtiglader info-video:

https://www.youtube.com/watch?v=E3jJQH_E4Z0
C-zero 2015

Meninger:
Maks 6A lading på schuko

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA