Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

VegarHenriksen

Sitat fra: @roger på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:41
Imponerende refresh  :+1: Helt rått faktisk.
Men hvilken frontfanger er dette? Du skriver at det er gjort med orginale deler......

Det stemmer. Tesla sin egen frontfanger, samme som på alle offisielle facelift biler.
MS2 FRONT FASCIA UNPAINTED, AUTOPILOT, SVC (1056370-
S0-A) til 5440 .- ulakkert og uten mva
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

@roger

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 30. desember 2022, klokken 08:43
Sitat fra: @roger på torsdag 29. desember 2022, klokken 13:41
Imponerende refresh  :+1: Helt rått faktisk.
Men hvilken frontfanger er dette? Du skriver at det er gjort med orginale deler......

Det stemmer. Tesla sin egen frontfanger, samme som på alle offisielle facelift biler.
MS2 FRONT FASCIA UNPAINTED, AUTOPILOT, SVC (1056370-
S0-A) til 5440 .- ulakkert og uten mva

Hmm, glans og skygge i bilde lurte meg  :D
Fikk en følelse av at buen i underkant av skiltet, stakk vesentlig lengre frem enn på orginalen. Senking påvirker også at fronten virker "hissigere" enn orginalt.  :+1:
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

RSR911

#272
Sitat fra: Muffinman på søndag 07. april 2019, klokken 10:08
8. Dynk skikkelig med bremserens....

Utrolig men sant: Mange typer bremserens er veldig skadelige for EPDM-gummi (som bremsetetninger er laget av). 
Hvis det "klør i fingrene" når du holder du holder en boks med bremserens og samtidig ser skitne bremsetetninger, så gjør dette:

  • ...Ro heeeelt ned ....
  • Finn frem Google og skriv "Parker Chemical Resistance Table".
  • Sjekk at hele innholdsfortegnelsen for bremserensen er "E" (excellent) eller "G" (good) i forhold til EPDM!
  • Legg vekk boksen og finn fram såpe og vann -- det er sikrere og mer miljøvennlig!
FY: Heptane, Naphtha (Biltema), og mange avfettingsmidler er ikke bra for EPDM bremsetetninger.
OK: MEK, Acetone, Methanol, Isopropyl Alcohol, og ikke minst: såpe, vann og evt. deretter trykkluft.

VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

petersv

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 09. juni 2023, klokken 13:21Hvordan nedgradere firmware i bilen:
https://www.vegarhenriksen.com/tesla-firmware-downgrade

Flott guide, en liten notis, bilen vil ikke tillatte å nedgradere til FW som har lavere 'security-version' (det er en sentinel fil som du kan finne inne i FW-pakka om du åpner den) enn den du allerede er på. Typisk bumpes den opp når Tesla releaser nye versjoner som inneholder sikkerhets-endringer.


En annen ting som er nyttig, er at du kan følge oppdateringsprosessen ved å skrive "watch" i updater-cli-en. Man må da være koblet til fakraen under skjermen i bilen (jeg tror de åpner den nå hvis du setter bilen i service-modus.)

VegarHenriksen

Sitat fra: petersv på onsdag 14. juni 2023, klokken 11:54
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 09. juni 2023, klokken 13:21Hvordan nedgradere firmware i bilen:
https://www.vegarhenriksen.com/tesla-firmware-downgrade

Flott guide, en liten notis, bilen vil ikke tillatte å nedgradere til FW som har lavere 'security-version' (det er en sentinel fil som du kan finne inne i FW-pakka om du åpner den) enn den du allerede er på. Typisk bumpes den opp når Tesla releaser nye versjoner som inneholder sikkerhets-endringer.


En annen ting som er nyttig, er at du kan følge oppdateringsprosessen ved å skrive "watch" i updater-cli-en. Man må da være koblet til fakraen under skjermen i bilen (jeg tror de åpner den nå hvis du setter bilen i service-modus.)

Diagen (Fakra) åpner seg kun hvis du får bilen i ServiceMode+, noe som du kun kan gjøre hvis du har aktivt abonnement på Toolbox3 afaik.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

NightOwl

Er det noen som har tips til godt egnet utstyr til å banke ut pinnene som holder bremseklossene foran? Har brukt litt forskjellig, men hadde vært kjekt med noe som litt bedre egnet.

Ellemelle

Verkstedene bruker vel varme i slike tilfeller.
Hvis du ikke har prøvd en ordentlig dor ennå, så kan det være en mulighet.
Billig-dorer pleier å bli lett ødelagt, så skal ikke garantere at denne fungerer:
https://www.thansen.no/verktoy/haandverktoy/hammere/dorsett-6-stk

kromfelgen

Det kan også hjelpe å kutte pinnene og slå ut hver halvdel for seg. Forutsetter selvsagt at du har nytt monteringssett.

NightOwl

Takk for svar, det var ikke ment å antyde at jeg var midt i jobben, bare at jeg sleit litt sist jeg banket de ut fordi jeg ikke hadde velegnet utstyr.

El-boy

#280
Hei,
Noen som vet hvordan fjerne sidestøtten i baksetet?
Jeg tør ikke bruke mer makt, lett å ødelegge noe når en ikke vet hvordan dette er festet ...

(Jeg må ha tilgang til dørlås aktuatoren på baksiden. Det er en feil med den for vinduet går oppigjen når døren åpnes og bilen registrerer døren som lukket ...)

Luring

Nokon som har skifta mansjett på bremsecaliper fremme?
Ser ut som den er limt fast i et spor på caliperen, og håpløst å komme skikkelig til for å få den ut.


Muffinman

Hva mener du med "mansjett"?  Pakning på et av stemplene? Må vel klyve kaliper, og ta ut stemplene for å bytte tetninger om det er de du tenker på? Eller kan hende det går uten å dele dem.

Luring

Det er mansjetten (tetting mellom stempeltopp og caliperhus) eg meiner, ikkje oringen nede i sylinderen.
Går greit å få ute stempla uten å dele, men mansjetten ser ut til å være limt på caliperhuset.
Blir nok til at eg kjøper nye calipere da bremserøret også er korrodert, bare deler kjem nok på nærmere kr. 6-700 pr. caliper.

Muffinman

Kan vel hende den ikke er limt, men korrodert fast. Har sett alu vokse opp bak gummien og presse den fast på tohjulinger jeg holder på med. Er vel også gjerne årsaken til at stemplene setter seg. Har fikset sånt uten deler ved en anledning. Tok ut stempler og shinet, samme med tetningene. Brukte bare fingrene (med hansker) på gummidelene og jobbet ut oksidrestene av gummien med ny bremsevæske før de ble lagt natta over i ditto, og gjorde sporene helt rene. Monterte sammen neste dag og alt vel :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA