Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

Lynet

Du må skille mellom lufting av bremser og skifte av bremsevæske.
Det er ved lufting at det er best å begynne på hjulet som er lengst unna.
Ved skifting av bremsevæske har det minimal betydning, det viktigste her er å passe på at beholderen alltid er full slik at det ikke kommer inn luft.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Powerflux

Egentlig ikke noen grunn til å skille mellom lufting og bytting av væske, samme metode er gyldig i begge tilfeller!

Jeg var egentlig interessert i om noen har lest Tesla rep manualen og kan bekrefte at Tesla kjører en annen rekkefølge enn det man er vant til fra andre biler og om det faktisk er sånn at man må helt opp på 30 PSI i motsetning til mer standard 15 PSI!

Jeg har sett samme Brembo kalipere luftes/byttes væske på Cadillac CTS-V og Porcher hvor gamlemetoden/15 PSI benyttes!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Kan disse luftes på "gamlemåten"? Dvs, en kamerat og "trykk-stengt"? Kanskje forskjell på første utgave og den med Bosch ibooster?

Powerflux

Slik jeg forstår iBoost sytemet så er det i utgangspunktet et  konvensjonelt hydraulisk system der bremsekraftforsterkeren er erstattet med iBoosteren!

Slik sett burde det ikke være noen vesensforskjell i fremgangsmåten for lufting/væskebytte!

Ulempen med "gamlemåten--2 personer--trykke pedalen til bunns er vel at stempelet i mastersylinderen da presses vesentlig lenger inn enn ved normal bremseoperasjon og kan potensielt dra med seg noe driiit som ødelegger tettningsringene på stempelet!

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Lynet

Ved lufting av bremser skal man fjerne luft i systemet, da må man vanligvis bruke et diagnoseinstrument som aktiverer pumpe og ventiler i ABS-enheten i bestemt rekkefølge. Det går da med ca 2 liter bremseveske.
Uten å følge denne prosedyren risikerer man at pedalen blir myk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Powerflux

Sitat fra: Powerflux på torsdag 27. september 2018, klokken 22:25


Bilen nærmer seg 2-1/2 år og har litt lav pedal som er litt svampete.
For å sitere meg selv og legge til ganske dårlig bremsekraft!

Det hele tok en litt annerledes vending da jeg begynte å sjekke ting nærmere!
Det viste seg altså at indre bremsekloss på alle fire calipere var fullstendig korrodert fast og flyttet seg overhodet ikke. De ytre klossene gikk også tregt! Skivene bar preg av liten/ingen bremsevirkning på innsiden men ingen permanente skader.

Alt ble tatt fra hverandre, særlig klossene foran satt noe helt vanvittig hardt fast og krevde mye rustløser og lirking før de endelig slapp taket!
Alle flater børstet/slipt jevne og smurt opp!
Og resultatet.......herre for en forandring :+1: :+1:
Høy og solid pedal og bremsekraft som om man skulle hevet ut et anker :+1:
Slike ting som dette kommer snikende gradvis og det er ikke før det blir riktig ille at man skjønner hvor galt det er blitt!

Å ta ut klosser på disse caliperene er i utgangspunktet en super lett oppgave men når alt sitter sveiset fast blir det plutselig noe helt annet!
Dette skal fra nå av inngå som fast praksis ved hvert hjulskift :+1:

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

petersv

Hvilken smøring benytter dere for klossene på sidene? Tenker å ta en overhaling nå når jeg skal legge om til vinterhjulene. Noen som har funnet en bra video også som viser korrekt framgang?

Powerflux

Sitat fra: petersv på mandag 08. oktober 2018, klokken 09:49
Hvilken smøring benytter dere for klossene på sidene?
Jeg bruker Syntetisk Silikonfett med PTFE.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Veggen

Tesla anbefaler CRC Silaramic, nr 5 i lista nedenfor, men finnes mange alternativer som du kan se.
Unngå kobberfett, det kan gi galvanisk korrosjon, og har det med å tørke ut ettervert.

https://wiki.ezvid.com/best-caliper-greases

petersv

Takk for svar, men finner ikke noen som selger deg over disk. Jeg får nøye meg med bremsekaliperfett tror jeg, er vel frekvens som er viktigst?

petersv

@Muffinman, du skrev en beskrivelse av operasjonen en gang her inne minnes jeg. Finner ikke tilbake til innlegget, hadde du orket å linke til det i 1.-posten i denne tråden? Kanskje jeg rekker å ta noen bilder når jeg gjør jobben, isåfall kan jeg snekre sammen en slags oppskrift forhåpentligvis.

Muffinman

Finner det ikke igjen jeg heller, men det er noenlunde slik:

- Bruk en dor og hammer, og slå glidepinnene forsiktig tilbake. Ekstra forsiktighet nødvendig om man har lakkerte kalipere.
- En telefontang eller lignende kan brukes på baksiden for å lirke de helt ut. Pass på å ikke skade flatene på pinnen.
- Når den ene er ute spretter låsedingsen (noen bedre ord?) som ligger mot klossene ut. Da kan man som regel trekke den andre pinnen ut for hånd.
-Beveg klossene med litt makt slik at stemplene blir presset ørlite tilbake, og klossene kan trekkes ut. Legg merke til hvilken klosse som står på innsiden og utsiden av skiva, det er forskjell på antiskrik-shimsene og det er sikkert lurt å sette det sammen slik det var.
- Press stemplene forsiktig tilbake. Kan bruke et flatjern om man er forsiktig, og unngår tetningene. De skal gli lett om alt er i orden. Om man ikke skal skifte klosser er det ikke nødvendig å presse så veldig langt tilbake, kun nok til at monteringen blir enkel.
- Bruk et middels bredt flatjern til å grave ut møkk inne i kaliperen etter at klossene er fjernet.
- Blås forsiktig vekk løs skit inne i kaliperen med trykkluft. Ikke overdriv med trykket. Bruk vernebriller.
- Dusj rikelig inn i kaliperen med bremserens. Hvis det som renner ut er brunt fortsetter du. Eventuelt kan du fiske litt ekstra med skrujernet, evt kjøre på med trykkluft før det tørker.
- Bruk stålbørste langs kantene på klossene, deretter bremserens. Gjenta til klossen er helt ren.
- Etter rengjøring, inspiser kantene av klossen. Er det løst plastbelegg der bør det fjernes da det kan forårsake at klossen setter seg fast i kaliperen, og ikke blir så enkel å få ut. Fant en slik etter oppgradering til nordiske bremser.
- Smør tynt med kaliperfett langs sidene av klossen.
- Jeg har så langt avstått fra å bruke pasta på baksiden siden det originalt har vært lagt på mellom klosse og antiskrikplate.
- Glidepinner og låseinnretning rengjøres grundig. Tynt lag med kaliperfett på glidepinnene, men det er nok mest for at monteringen skal gå lettere. Fettet her forsvinner garantert etter kort tid uansett.
- Sett sammen. Pass på at glidepinnene er helt på plass. Det kan være litt tricky.

Jeg har ganske enkelt brukt Biltema kaliperfett og bremserens. Så langt har det sett fint ut etter et år ved neste service. Med forbehold om at ordlyden over er forståelig :)

petersv

Perfekt, tusen takk! Akkurat en slik liste jeg trengte. Kanskje vi skulle fått kopiert alle DIY-ene til elbilwiki?

Jeg tar sjansen på biltema-fett og rens, iom. at butikken er i rett i nærheten ;)

Muffinman

Innlegg som representerer en ressurs for eiere hører ikke hjemme her på forumet, ihvertfall ikke før man får kontroll på driften. Elbilwiki kan sikkert være et greit sted å sikre innholdet. Jeg har lite med tid å bruke på et slikt prosjekt, og guidene må jo også oppdateres med nye bilder. Men et godt forslag :)

Powerflux

Muffins oppskrift er right on the Money men vil legge til at i mitt tilfelle var det ikke mulig å få  klossene ut uten å skru caliperen av og henge den opp i ståltråd. Klossene ble så forsiktig spikket ut ved hjelp av et stemjern som jeg var svært forsiktig med å ikke treffe stemplene med. Dette tok svært lang tid da klossene satt fast både langs sidene og i anleggsflaten bak.
Det var lite til ingenting av fett å spore hverken langs sidene på klossene eller flatene bak.

Jeg murte derfor opp flatene bak på klossene i tillegg til sidene.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA