Skrevet av Emne: 16A ladekabel på 10A stikk ok?  (Lest 3705 ganger)

tutti

  • Gjest
16A ladekabel på 10A stikk ok?
« på: torsdag 17. september 2015, klokken 19:05 »
Jeg kjøpte en ny billig ladekabel for å erstatte min trege 10A Møller kabel. I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.

Er det trygt å kjøre 16A på en ny vanlig stikkontakt?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13533
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #1 på: torsdag 17. september 2015, klokken 19:41 »
Prøv da vel.

Etter 1/2-1 t kan du kjenner etter for varmgang. Brenner du deg på pinnene på støpselet bør du redusere ladestyrken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

tutti

  • Gjest
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #2 på: torsdag 17. september 2015, klokken 20:15 »
Prøv da vel.

Etter 1/2-1 t kan du kjenner etter for varmgang. Brenner du deg på pinnene på støpselet bør du redusere ladestyrken.
Merket ingenting foreløpig.

elbil-1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 577
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #3 på: torsdag 17. september 2015, klokken 20:19 »
Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Det er en grunn til at man skal ha industrikontakt beregnet på 16A !

men ja, det vil nok fungere greitt nok, kanskje i laaaang tid og kanskje uten at noen problemer oppstår - men tar du sjansen??

tutti

  • Gjest
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #4 på: torsdag 17. september 2015, klokken 20:24 »
Jeg har også bestilt ladeboks hjemme, men i påvente av den så testet jeg den nye ladekabelen. Den har jeg tenkt å bruke endel steder hvor det er stikk på 16A. Så, ja, jeg synes det virker rart hvorfor det skulle være mer farlig å bruke på et nytt anlegg som et mye eldre anlegg på diverse kjøpesentre?

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13533
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #5 på: torsdag 17. september 2015, klokken 20:29 »
Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Virker som denne myten er i ferd med å sette seg.

Vi som har ladet elbiler siden 2000 tallet med 14A fra schuko lever enda. Er i alle fall ikke døde som følge av hverken brann eller kollisjon. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13533
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #6 på: torsdag 17. september 2015, klokken 20:32 »
Lurer på hva som egentlig er værst:

Kjøre på de geniale og energisparende Michelin dekkene fra 2001, eller lade bilen videre med original ladekabel med schuko støpsel. ::)

I følge NEK burde jeg brent opp, og i følge NAF/Vegvesenet har jeg fremdeles 50 km/t i det jeg treffer traktoren som plutselig rygger ut i veibanen.

Og alt dette i en bil som i følge en svensk undersøkelse har 40% dårligere kollisjonsikkerhet i forhold til en moderne småbil.

Burde jeg heller kjøpt meg en Diesel SUV montro :o
« Siste redigering: torsdag 17. september 2015, klokken 20:34 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #7 på: torsdag 17. september 2015, klokken 21:11 »
Vi som har ladet elbiler siden 2000 tallet med 14A fra schuko lever enda. Er i alle fall ikke døde som følge av hverken brann eller kollisjon. ;D
Men ikke alle er like heldige som deg (og meg).
Jeg har kjørt bil i over 50 år, mange av dem uten sikkerhetsbelte, (før påbud) og jeg i de årene belte har vært påbudt ikke hatt noe bruk for det. Det endrer ikke det faktum at beltet har spart en del andre for tap av liv og lemmer.

Dette har også noe med hvor flink enn er til å passe på utstyrets tilstand, jeg tviler på at mange er på ditt nivå.

I følge NEK burde jeg brent opp, og i følge NAF/Vegvesenet har jeg fremdeles 50 km/t i det jeg treffer traktoren som plutselig rygger ut i veibanen.
Heldigvis er det ikke slik, og det er heller ikke at redningselskapet mener at alle som er i båt uten å ha på redningsvest drukner.
« Siste redigering: torsdag 17. september 2015, klokken 22:08 av Griffel »
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 688
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #8 på: torsdag 17. september 2015, klokken 21:18 »
Ja, det fungerer - helt til du får brann og forsikringsselskapet sier nei til å gi deg erstatning... dersom du lever da...

Det er en grunn til at man skal ha industrikontakt beregnet på 16A !

men ja, det vil nok fungere greitt nok, kanskje i laaaang tid og kanskje uten at noen problemer oppstår - men tar du sjansen??
Hvis kursen er satt opp(eller påbegynt) før de nye forskriftene kom er det vel ikke ulovlig å lade på 16A på vanlig stikk? Hvordan kan da forsikringsselskapet nekte erstatning? Er det her de sier: "Du burde ha lest skremselsartiklene på internett som sa at dette blir det brann av"?

Powerflux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1182
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #9 på: torsdag 17. september 2015, klokken 21:27 »
Er det her de sier: "Du burde ha lest skremselsartiklene på internett som sa at dette blir det brann av"?
Haha, så sant!

Hysteriet har tatt helt av nå...
Japan Leaf, levert juni 2013.
133000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
49000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
9900 km.

Griffel

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7317
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #10 på: torsdag 17. september 2015, klokken 22:13 »
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13533
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #11 på: torsdag 17. september 2015, klokken 22:49 »
Stemmer det, men er kursen universell og brukes med ladeutstyr er en fremdeles innenfor regelverket.

Uansett vil ting gå seg til, og snart vil et type 2 stikk bli en selvfølge i enhver garasje.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model, Fiat 500 Microvetti, Buddy og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Microlino

Daglig leder i elbilhjelpen.no AS

v-i-c

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 535
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #12 på: fredag 18. september 2015, klokken 08:34 »
Stemmer det, men er kursen universell og brukes med ladeutstyr er en fremdeles innenfor regelverket.

Uansett vil ting gå seg til, og snart vil et type 2 stikk bli en selvfølge i enhver garasje.

Off topic
OBS litt ironi ..

La oss også håpe at det trefase 400V TN-strøm gjerne 64A som kommer ut av alle type2 ladehull
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Mumitrollet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 81
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #13 på: fredag 18. september 2015, klokken 08:37 »
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.


Vil dette si at når jeg skal ha en elektriker til å legge opp en ny kurs til meg med cee stikk, som jeg skal koble til en 16a ladestasjon, så kommer elektrikeren til å sette på en 10a sikring? Jeg får med andre ord ikke brukt ladestasjonen fullt ut??
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 688
    • Vis profil
Sv: 16A ladekabel på 10A stikk ok?
« Svar #14 på: fredag 18. september 2015, klokken 08:46 »
I første omgang har jeg prøvd å kjøre 16A hjemme fra stikkontakten. Opplegget (ny bygg) er helt nytt og jeg trodde kursen var satt til maks 10A.
Dersom dette er en kurs beregnet for lading av elbil skulle den hatt 10A sikring.


Vil dette si at når jeg skal ha en elektriker til å legge opp en ny kurs til meg med cee stikk, som jeg skal koble til en 16a ladestasjon, så kommer elektrikeren til å sette på en 10a sikring? Jeg får med andre ord ikke brukt ladestasjonen fullt ut??
10A gjelder kun for vanlig stikkontakt :) Så du kan få lagt opp 16A CEE!