LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Glan

Har du brukt mye hurtiglading?
Ladet til 80 eller 100% hjemme?
Bare litt intresert i hvordan batteriet har blitt behandlet for å holde seg såpass

Kamelkongen

Hei, har nå kjørt 99000 med min 2013 modell Tekna. Kjører ca 15 mil hver dag og lader stor sett 100% 2 ganger i døgnet.
96 % SOC. Hvordan ligger jeg an?

lifern

#527
Lader til 100 %hver natt.
Blir også mye lading mellom 75 og 100%.
Har Aldri kjørt til skilpadda dukker opp.
Mistet baren på 82 Soh.
Da hadde jeg kjørt over 150000 km.
2016 Leaf 30 kwh
Gått under 20k på 8 år.
2013 Leaf.Kjørt 242000 km.(Solgt)

leafnor

Kamelkongen, du ligger an som majoriteten av de som har kjørt 100.000. Dvs, normalt nivå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trond.Strom

Kamelkongen SOC viser bare ladestatus poå bilen nå, så 96% sier lite. Derimot har du SOH på 86% noe som må sies å være normalt. Min 2011 modell har SOH på 84%. I mitt tilfelle falt SOH ganske fort første året før det har flatet ut og falt sakte fra ca 90% til nå 84%

Mateusz

Hei, eg har opplevd rask nedgang med SOH og andre parameterne på bare 4 måned :(
Fra 13.6.17 til 13.9.17:
Ahr fra 59,45 til 56,84
SOH fra 90 til 86%
Hx fra 90,73 til 85,14

Det er skremmende at det går så fort. Har noen opplevd dette? Hva er det som skjer?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

tomrh

Min gikk fra SOH=86 i begynnelsen av mai til 82 i begynnelsen av august.

Det er "sesongvariasjoner". Nå når det begynner å blir kaldere så går SOH gradvis opp igjen, men ikke like mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Ja, oppleves. Vinterhalvåret står verdiene stille mer eller mindre, og på sommer rører de seg, og da nedover.  :angel:
Så "normalt".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Myrvang

Min (2015 24 kWh) gikk fra 100%-89% på 2-3 mnd da sommeren forsøkte seg tidligere i år. Nå, etter noen 100% ladinger og en del hurtigladinger, er den på 92-93%.

Vet ikke hvor mye vekt man skal legge i SOH, men bilen min er 2 år og har gått 24.000 km, har lest at 10% tap 1. året er normalt og at det stabiliseres noe etter dette?

For mitt bruk har det ikke mye å si om kapasiteten faller 10% i året da jeg har under en mil til jobb, men blir vanskeligere å forsvare lengre turer om rekkevidde svekkes for mye.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Evelen

Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Myrvang på lørdag 16. september 2017, klokken 23:25
Min (2015 24 kWh) gikk fra 100%-89% på 2-3 mnd da sommeren forsøkte seg tidligere i år. Nå, etter noen 100% ladinger og en del hurtigladinger, er den på 92-93%.

Vet ikke hvor mye vekt man skal legge i SOH, men bilen min er 2 år og har gått 24.000 km, har lest at 10% tap 1. året er normalt og at det stabiliseres noe etter dette?

For mitt bruk har det ikke mye å si om kapasiteten faller 10% i året da jeg har under en mil til jobb, men blir vanskeligere å forsvare lengre turer om rekkevidde svekkes for mye.

1% per 10.000km er flott, men normalen er nok høyere. Ditt kapasitet tap virker være svært høyt dog, står den mye på 100%?

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 18:23
hmm, er dette grunn til bekymring?

Huff da, ser ut som tre av modulene har kapitulert, får du i det heletatt startet og kjørt den?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Evelen

:o hva betyr det egentlig?
kjører uten problemer til nå
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

#537
Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 19:04
:o hva betyr det egentlig?
kjører uten problemer til nå

Leaf sin batteripakke består av 48 moduler, hver modul har 4 celler, 2 i serie og 2 i paralell. Siden disse 48 modulene er koplet i serie vil hele pakken miste sin evne til å levere strøm til motor-kontrolleren dersom en modul dør. Jeg sa tre, men ser ut til at det er feil på x-antall celler i to moduler...

Hvis jeg forstår deg rett og jeg ikke er helt på jordet er kjøretøyet nå ute av drift, og du må på service å bytte batteripakke eventuelt erstatte de modulene med feil på.

Du beskriver at du har en Amerikansk Leaf, ikke Norsk, kjøpte du av en forhandler?
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

Evelen

hmm, dette er egentlig bare er bilde jeg tok av leafspy i det jeg parkerte i sta, har aldri hatt noe problem med å kjøre den, så den er i drift.. mhm.
US Leaf ja, kjøpt av forhandler, med 2-3 år garanti mener jeg det var.
Leaf 2014

Karl-Wilhelm

Sitat fra: Evelen på søndag 17. september 2017, klokken 21:20
hmm, dette er egentlig bare er bilde jeg tok av leafspy i det jeg parkerte i sta, har aldri hatt noe problem med å kjøre den, så den er i drift.. mhm.
US Leaf ja, kjøpt av forhandler, med 2-3 år garanti mener jeg det var.

Dersom en antar at dette ikke er en programvarefeil i LeafSpy, så kan du jo gjøre en ny undersøkelse ved neste fulllading.

Jeg vil dog anbefalle deg å ta kontakt med forhandler og informere om svært lave celler/moduler i driftbatteriet, ville også vært forsiktig med langtturer inntil videre.
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA