Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av ThomasEL, tirsdag 15. september 2015, klokken 09:25

« forrige - neste »

Bjoris

Min 30 kWh har SOH 100%, 101% når vi fikk den. Kjørt 14.000 km nå. Var nede i 98% SOH før bilturen med mye hurtiglading, kom fort opp på 99, men det var ikke før på slutten av vår 2000 kl tur at vi var tilbake på 100%, nesten utelukkende hurtiglading på denne turen...

ThomasEL

Er det bare jeg som har det problemet med Leaf Spy at SOH ikke endrer seg..? Eneste måte en kan få SOH til å endre seg er å avinnstallere Leaf Spy appen og laste den ned på nytt... Da oppdatteres SOH til "ny" verdi. Og så står den bom fast igjen på denne verdien...
  Både Hx, Ahr og alle andre verdier endrer seg normalt.

I praksis betyr det at jeg må bruke Hx som mål på batterihelsen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Powerflux

Min endrer seg....nedover dessverre! 
Kjerra har stått stille 1 mnd nå og har falt fea 91 til 89% :'(
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Olee

Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. august 2016, klokken 10:34
Er det bare jeg som har det problemet med Leaf Spy at SOH ikke endrer seg..? Eneste måte en kan få SOH til å endre seg er å avinnstallere Leaf Spy appen og laste den ned på nytt... Da oppdatteres SOH til "ny" verdi. Og så står den bom fast igjen på denne verdien...
  Både Hx, Ahr og alle andre verdier endrer seg normalt.

I praksis betyr det at jeg må bruke Hx som mål på batterihelsen...
Har du prøvd noen langturer med mye hurtiglading? Hvor mye endrer AHr seg?

leafnor

Slik har SOH endret seg under året:
Dvale frem til mai, så i "fritt fall", med en dugelig "forbedring" etter en uke med nær 40 QC.
I dag tidlig er den faktisk opp i 89%.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ThomasEL

Ahr endrer seg mellom ca 58 og 63.
Hx endrer seg mellom ca 89% og 97%

Laveste verdier i perioder med rolig kjøring og lading til 80%. Høyeste verdier etter noen 100% ladinger og lengre turer (inkl QC)

Men SOH står dønn stille hele året. Slik har min Leaf Spy vært hele tiden...

Men Hx tilsvarer jo omtrent SOH vel....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Sitat fra: ThomasEL på mandag 01. august 2016, klokken 15:16
Men Hx tilsvarer jo omtrent SOH vel....
På min er Hx mer enn 10%-poeng lavere enn SOH, så langt fra omtrent like.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

ThomasEL

Når jeg ser på de ulike målinger folk har lagt ut, Leafnor, så kan det virke som avviket mellom SOH og Hx er større hos de av dere som har en del batteritap, og noe mindre ved nyere batteri. Men ja, ser som du sier ut til at Hx oftest ligger noe under SOH.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

#174
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 02. august 2016, klokken 21:16
Når jeg ser på de ulike målinger folk har lagt ut, Leafnor, så kan det virke som avviket mellom SOH og Hx er større hos de av dere som har en del batteritap, og noe mindre ved nyere batteri. Men ja, ser som du sier ut til at Hx oftest ligger noe under SOH.
Ville heler sett på Ahr som indikator. Den verdi har på min fulgt SOH godt. (Forholdsmessig)
Forøvrig, med de mange QC på turen til Danmark så i mangel av annet å gjøre så studerte jeg tallene rundt meg der jeg satt å så på Cleverladere, og fant jeg at prosenten som vises på lader stemmer på en prikk med forholde mellom Leafspy SOC og SOH.
Altså, SOC i LeafSpy dividert på %-visning på hurtiglader = SOH.
Så, og du plugger inn på en QC og har 80% på lader, og SOC 72 på LeafSpy ,er SOH sannsynligvis 72/80= 90%.
Hva for % viser bilen i forhold til LeafSpy SOC?
Og hva for % viser bilen i forhold til display på QC? Om det er samme % visning på bilen som QC så regner du enkelt ut SOH.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Olee

Viser ikke bil og hurtiglader samme SOC? Trodde hurtiglader bare hentet den fra bilen?

ThomasEL

Bil (displayet) viser samme soc som hurtiglader, ja..

Min erfaring er vel at disse forholdene varierer...

Omtrent slik er min erfaring:

* Når bilen er toppladet (100% SOC i bilens eget display), så ligger både SOC og % GIDS på Leafspy UNDER bilens egen visning av SOC.

* Når man har kjørt litt og bilens SOC nærmer seg 50% ligger Leafspys SOC OVER bilens, mens Leafspys % GIDS fortsatt ligger noe under.

* Når man kommer under ca 20% på bilens egen visning av SOC, så er bilens SOC og Leafspys GIDS % nesten identiske. Leafspys SOC ligger et godt stykke OVER de andre.

I henhold til denne erfaringen er altså forholdet mellom bilens SOC visning og Leafspys SOC visning IKKE konstant.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

#177
Et par uker så og si uten QC, og SOH tilbake der den var før langtur. De andre verdiene også der de nok ville vært uten mange QC, dvs lavere og lavere.

SOH 85
Ahr 55,77
Hx 70,83

Ugh: SOH 84  :( på siste kjøretur nå.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 10:29
Et par uker så og si uten QC, og SOH tilbake der den var før langtur. De andre verdiene også der de nok ville vært uten mange QC, dvs lavere og lavere.

SOH 85
Ahr 55,77
Hx 70,83

Ugh: SOH 84  :( på siste kjøretur nå.
Samme her!
Lang sommerferie og ny Tesla har gjort at Leafen har fått stå uvanlig mye!!
Verdiene er jo næmest i fritt fall.....FOQUE :-X
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Powerflux

Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 10:29

Ugh: SOH 84  :( på siste kjøretur nå.
Men du har fortsatt alle barer i behold til tross for SOH 84?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA