Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brannfare ved bruk av standardkladd

Startet av LMOR, søndag 13. september 2015, klokken 13:47

« forrige - neste »

K S

Sitat fra: Homecast på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:10
Uttalelse fra Elko lagret som bilde og justerte litt på navnet til vedkommende så han slipper å bli nedlesset med diverse fra folk og fe (selvom han kan søkes opp på elko sine sider dersom man er veldig interresert)

Nå skal en koble til nett før en plugger i bilen. I tillegg skal en koble fra bilen før en kobler fra nett.
Altså en dramatisk reduksjon av fare for brente kontaktflater. Hvis utstyret en plugger inn ikke holder mål vil en slite samme hvilken kontakt en bruker.

LMOR

Jeg har ventet i spenning på hva Elko ville si.

- Det ville vært en sensasjon hvis Elko satte spørsmålstegn ved det bransjen står bak.
- Det spiller ingen rolle for Elko hvilke normer som kommer, de selger utstyr uansett.

Det som var litt skuffende at de drar inn VVB som nå skal fastmonteres ved 1500W. Skuffende at de indirekte likestiller en en primitiv billig elektronikk i et apparat som i praksis styres av en termostat og med et varmeelement som last, med en kostbar og avansert ladekladd.

Tviler på at vi kommer noe lengre i denne tråden. Det finnes ikke dokumentasjon.

Rio beskrev det som jeg også tror er bakgrunnen:

Standardiseringer og normer gjøres ofte etter "sunn fornuft" og erfaringer. Det er titusenvis av ting som blir spesifisert, og man kan ikke kjøre fulle vitenskapelige tester på alt mulig, over en 15 års periode. Man må vurdere, basert på erfaring og kunnskap, hva man mener kan gi problemer.

Brannsikkerhet er noe man bare ikke skal sette spørsmålstegn ved, selv om sannsynligheten for brann ved lading av i3 er ekstremt liten sammenlignet med sannsynligheten for å dø eller skades i en bilulykke.

Jeg har ikke endret oppfatning gjennom disse innleggende. Det er noe som skurrer, og det er feil bruk av penger. Pengene burde vært brukt til noe annet, s.f.eks. full pakke med sikkerhetsutstyr på i3, som det finnes dokumentasjon på at redder liv.

De som har god råd, eller trenger hurtigere lading, bør selvfølgelig oppgradere. Men det å ha en lavest mulig terskel for at flest mulig kjøper elbil med mest mulig sikkerhetsutstyr burde vært viktigere enn å skape usikkerhet rundt om huset vil brenne ned.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Taffelman

Morsom tråd, men temaet er alvorlig nok.

De som ikke får sove etter å ha lest tråden, kan teipe et trådløst steketermometer på ladekabelen og stille inn alarmen på skinkestek  :o

http://www.jernia.no/produkt/-/vis-produkt/EET-Europarts-iGrill-Mini-Termometer/58012284?gclid=CObemPP8s8gCFaHacgodq_kKXw

;D
X75D
TM3 LR AWD

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

crusader78

Slik ser min stikkontakt ut etter 1 1/2 års bruk. :o

Jeg har hatt i energimåler fra Clas Ohlson det siste året denne har da stått i hele tiden, stikket til ladekabel har vært koblet i hele tiden.
Jeg har bare tatt ut lader fra bil når jeg har tatt bilen. Stort sett hver natt blir bilen ladet, jeg vil anta 70% på reduced og 30% på max ladehastighet med originalkabel med kladd. Kladden har vært støttet slik at det er kun vekten av ledning som har belastet kontakt.

Det virker som at energimåler er smeltet fast inni kontakten for jeg får ikke
dratt det i fra hverandre.

Jeg vil nå få installert en CEE kontakt her.
Spørsmålet mitt er om det energimåler som kan ha forårsaket dette? Jeg vet at denne typen kontakt ikke bør brukes på lading men burde ikke kontakten vart mer en dette hvis det ikke er energimåler som er problemet?
Er dette noe jeg bør kunne reklamere på hos elektriker?

Hvilke muligheter er det til å måle/lese av strømforbruket tilsvarende dersom jeg bytter til CEE støpsel i stedet?

02jan

Ser ikke bra ut, kanskje strømmålere burde hatt temperaturmåler med varsling.
Er dette 10 amp kurs eller 16?
Har du kjent varmgang i sikringsskap.

Har ingen varmgang på egen ladekurs hjemme, men lader oftest på low.

Hvis det er kladden ,som er synderen her er det på tide for flere av oss å få oppgradert til CEE.

Spørsmålet da er om det er ok og kutte ledning å bytte ut schuko til CEE, hva hvis noe senere går galt (hovedbatteri eller annet elektrisk) ,mister reklamasjonsrett/garanti pga modifisering av originalt utstyr ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

crusader78

Det er en 16 amp kurs. Jeg har ikke kjent på fordelerskap/sikringskap. Det står et fordelerskap i Garasjen hvor dette er koblet til. Tror ikke det er noe problem med kapasitet da det er lagt ut 400V/32A.

hvorfor vil kladden kunne være synderen?
Det jeg tenkte på var å få installert CEE kontakt og Bytte til CEE på ladekabel også. Alternativt sette opp en ladestasjon om det er eneste mulighet til å få lest av effektforbruk.

LMOR

#187
Hvis du har dedikert strømkurs kan du bruke noe annet ClasO selger:
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-e2-trådløs-energimåler-/Pr364500000
Denne kobles ikke aktivt til, og kan derfor ikke bidra til varmgang. Jeg bruker i tillegg:
http://www.clasohlson.com/no/Efergy-Engage-Hub-Solo-energimonitor/36-5304
så kan du få det direkte inn på web/app osv.
I tillegg får du da kurver og ikke bare sum forbruk.

MEN, etter å ha studert bildet litt nærmere, så ser dette ut til å være varmgang pga dårlig kontakt og/eller underdimensjonert skinne mellom kontakt og kabel. Det er bare den ene lederen som er smeltet og det ser ikke ut til å være beste kvalitet? Tilkoblingen til kabelen og bort til kontakten er helt smeltet bort.

Hadde du tatt ut kontakten innimellom etter lading, slik det er anbefalt i denne tråden, ville dette være oppdaget tidlig. Heldigvis viser dette at det likevel er langt til brann. Men det å koble noe imellom er ikke å anbefale. Stoler ikke helt på ClasO kvaliteten...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:26
Jeg sjekket ut samme energimåler fra ClasO. Denne er definitivt ikke beregnet til å bli belastet på denne måten. Mener det også stod i dokumentasjonen, eller et sted jeg fant på nettet. Men det er heldigvis et stykke vei fra det du ser her til brann. Her det det litt for høy varme over lang tid, deformasjon og misfarging.
Et lite stykke ? Snakker vi timer, dager, minutter ?

Har det ikke slått deg hvorfor slikt utstyr (med Schuko) blir anbefalt til å ikke brukes ved tung belastning over lengre tid...?

LMOR

#189
Sitat fra: bromm på tirsdag 05. januar 2016, klokken 23:10
Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. januar 2016, klokken 22:26
Jeg sjekket ut samme energimåler fra ClasO. Denne er definitivt ikke beregnet til å bli belastet på denne måten. Mener det også stod i dokumentasjonen, eller et sted jeg fant på nettet. Men det er heldigvis et stykke vei fra det du ser her til brann. Her det det litt for høy varme over lang tid, deformasjon og misfarging.
Et lite stykke ? Snakker vi timer, dager, minutter ?

Har det ikke slått deg hvorfor slikt utstyr (med Schuko) blir anbefalt til å ikke brukes ved tung belastning over lengre tid...?
I dette tilfelle 1,5 år, og fremdeles langt fra brann. Se også redigert innlegg over. Dette ser ut til å være dårlig kontakt/skinne.
Vi trenger ikke starte hele tråden på nytt. Det finnes mye dårlig utstyr, og CEE er sikrere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Man kan vel si det slik at det var godt boksen satt utenpå en betongvegg i en godt luftet(?) garage. Boksen er jo også brent innvendig hadde mulig brent opp inne i en isolert trevegg.... Hva slags fabrikat var det på kontakten - har sett mye rart på Biltema og dess like ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

crusader78

Hei,
Bildet lyver litt med tanke på at boksen er brent. det som er brent inne i boksen er noe som har falt av kontakten når jeg har tatt den løst.
Jeg er er litt i tvil angående fabrikatpå kontakten, ser det står ABB på kontakten men mente det stod Schneider på pakkene elektrikkeren hadde med når han satte det opp.
Det er ikke en dedikert kurs, det er samme kurs som lys og stikkontaktene bruker i garasjen. I praksis så er det kun bilen som trekker strøm.
Vet ikke hvordan det blir med de nye forskriftene nå når jeg må ha inn elektrikker for å ordne dette. men må jeg ha en egen kurs så blir det slik.

Homecast

#192
Dette er eksakt problemet som har blitt tatt opp tidligere.

Tilkoblinger i toppen av bildet, uttaket av strøm i bunn, interne koblinger imellom har blitt utsatt for høyere belastning enn beregnet for og området imellom har smeltet/tatt skade av dette.

Godt at det ikke har utviklet seg lengere! og støtter at du burde installere CEE kontakt istedefor.

Dette er en stikkontak ifra ABB, også kjent for å levere kvalitet! ikke biltema eller jula stikk
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA