Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tåkelys

Startet av hans.ks, lørdag 12. september 2015, klokken 06:51

« forrige - neste »

hans.ks

Hei,

Kjørte golfen i tjukkeste tåkeheimen i går og fant ingen innstilling for tåkelys. Det var samme hovedlys for innstillingen Auto som det var når en skrur bryteren vannrett og evt. drar den ut slik at bakre tåkelys skrur seg på. Skal det være slik at innstillingen Auto er det samme som tåkelys eller er det noe helt feil?

Forøvrig fant jeg ut at ene lampen for bakre tåkelys ikke virket, noe som var litt skuffende på en nybil. >:(
E-Golf med ventepumpe.

kaiat

Normalt at bare det ene tåkebaklyset skal virke. Slik er det på mange biler. Grunnen skal være at de bak deg ikke skal forveksle det med bremselys. Jeg har sett dette på flere av de bilene jeg har hatt, at tåkebaklyset på høyre side rett og slett ikke er koplet til.

Men er det tåkelys fremme på en e-Golf da? Står ikke noe om det i oversikten over utstyr ser jeg.

Gordon Retriever

Typisk lysbryter fra VW for biler med tåkelys foran og bak:  Tydelig merking med symbol for tåkelys foran og tåkelys bak. To innstillinger på bryteren; ett hakk ut for tåkelys foran, to hakk ut for både foran og bak.



Standardoppsett på tyske biler helt siden 1970-tallet:  Biler uten tåkelys foran har ett tåkebaklys. Biler med tåkelys foran har to tåkebaklys.

hans.ks

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 13. september 2015, klokken 17:36
Typisk lysbryter fra VW for biler med tåkelys foran og bak:  Tydelig merking med symbol for tåkelys foran og tåkelys bak. To innstillinger på bryteren; ett hakk ut for tåkelys foran, to hakk ut for både foran og bak.

Standardoppsett på tyske biler helt siden 1970-tallet:  Biler uten tåkelys foran har ett tåkebaklys. Biler med tåkelys foran har to tåkebaklys.

Flott, lærer noe nytt hver dag på dette forumet! Særlig for en som kun har kjørt japansk tidligere.. ;D

Har ikke symbolet for tåkelys foran på bryteren på min bil, kun bakre tåkelys som en skrur på ved og dra bryteren ut.
E-Golf med ventepumpe.

perdaniel

#4
Sitat fra: kaiat på lørdag 12. september 2015, klokken 12:57
Normalt at bare det ene tåkebaklyset skal virke. Slik er det på mange biler. Grunnen skal være at de bak deg ikke skal forveksle det med bremselys.

Jeg er veldig glad for at min Avensis har to tåkelys bak, greit å ha når en idiot henger et halvt sekund bak støtfangeren og det ikke er mulig å svinge av veien eller bytte felt. Jeg har ogå vurdert å bytte ut pærene på 21 watt med noen LEDpærer jeg fant på ebay som jeg har i ryggelysene (ja, to stykk), jeg vil anslå at de gir omtrent fem ganger så mye lys som en 21W glødepære.

Sitat fra: kaiat på lørdag 12. september 2015, klokken 12:57
Men er det tåkelys fremme på en e-Golf da? Står ikke noe om det i oversikten over utstyr ser jeg.

Det er dårlig om det ikke er mulighet for tåkelys på en ny bil. Det er ikke så ofte jeg har bruk for tåkelysene på bilen min, men når jeg har bruk for dem er det ingenting annet som hjelper. Hvordan virker kjeørelysene i tåke og tett snødrev? Går det an å montere uoriginale tåkelys?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA