Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Husk overspenningsvern

Startet av Trekkoppbil, fredag 11. september 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Aller helst vil jeg unngå å lade i tordenvær, men værforandringer kan komme overaskende.
EVSE skal vel ha innebygd vern, men man bør vel ha grovvern i bygget også, når man lader om sommeren?
Er det noen prosjekterende teknikere her som har kommentarer til det?

Kaskoforsikringer kan ha krav om vern der man lader ved bopel, eller der man lader til vanlig.

sjokomelk

Fikk akkurat regning på kaskoforsikringen på bilen nå i forrige uke, og når jeg leser i avtalen der står det at If krever at jeg har overspenningsvern i sikringskapet for at de skal dekke eventuelle skader på bilen i forbindelse med lading og/eller lynnedslag. Det var nytt i år i forhold til i fjor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

emil

Sitat fra: sjokomelk på fredag 11. september 2015, klokken 23:25
Fikk akkurat regning på kaskoforsikringen på bilen nå i forrige uke, og når jeg leser i avtalen der står det at If krever at jeg har overspenningsvern i sikringskapet for at de skal dekke eventuelle skader på bilen i forbindelse med lading og/eller lynnedslag. Det var nytt i år i forhold til i fjor.

Finner ikke noe om det hos meg (også if), men ser at jeg er dekket mot skade ved feilpåfylling av drivstoff. Lynnedslag kan kanskje gå inn under det?

elektrolux

Sitat fra: emil på fredag 11. september 2015, klokken 23:38
Finner ikke noe om det hos meg (også if), men ser at jeg er dekket mot skade ved feilpåfylling av drivstoff. Lynnedslag kan kanskje gå inn under det?

Neppe. Det ville gått under utilsiktet forsøk på hurtiglading. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Sitat fra: sjokomelk på fredag 11. september 2015, klokken 23:25
Fikk akkurat regning på kaskoforsikringen på bilen nå i forrige uke, og når jeg leser i avtalen der står det at If krever at jeg har overspenningsvern i sikringskapet for at de skal dekke eventuelle skader på bilen i forbindelse med lading og/eller lynnedslag. Det var nytt i år i forhold til i fjor.
Har bladd frem vilkårene her nå, og i punkt 5.2.3 hos If heter det nå:

5.2.3 Sikkerhetsforskrifter bruk
-Elektrisk kurs som benyttes til lading av elbil/hybridbil ved sikredes bopel/hovedladested, skal være sikret med overspenningsvern.

Dette betyr jo at de som kun bruker offentlige ladestolper må få verifisert at de har overspenningsvern...  ???
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

elektrolux

Interresant.

ER det nok med grovvern som jeg monterte i huset for 30 år siden, eller finvern som f.eks våre Ratio ladekabler kommer med.

Må også undersøke om originalkabelen fra VW har finvern innebygget.

Uansett gjelder dette nok bare ved Kasko skader på bilens ladesystem.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA