Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjørte Zoe fra Nederland til Geiranger.

Startet av ladov, fredag 11. september 2015, klokken 19:47

« forrige - neste »

ladov

Nederlenderen Harm Otten kjørte sin Zoe 2000km til elbiltreff i Geiranger:
http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/08/harm-44-kjorte-elbil-fra-nederland-til-geiranger

En artig historie. :)

Noe av det jeg spesielt merker meg er hans merknader om rekkevidde og optimal ladetid i forhold til ladeeffekt..
"Nederlenderen forteller at han kom rundt 100-110 kilometer da han kjørte i 120 kilometer i timen og mellom 160 og 180 kilometer i 80 kilometer i timen."


"For raske ladere er den ideelle farten for å komme raskest til målet rundt 120 kilometer i timen for en Renault Zoe. Hvis laderne er trege er det også bedre å kjøre tregere, sier han."

Jeg vet hva jeg ønsker meg nå, en reiseplanlegger som tar hensyn til nettopp tilgjengelig ladeeffekt på min valgte rute. Noen som vet om sånt finnes?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rubberduck85

Ruteplanlegger med ladere fargekodet per effektuttak og med topologisk og mulig å legge inn data som på jurasic test hadde vært tingen
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

arnejorg1

Sitat fra: ladov på fredag 11. september 2015, klokken 19:47
en reiseplanlegger som tar hensyn til nettopp tilgjengelig ladeeffekt på min valgte rute. Noen som vet om sånt finnes?

Tror ikke det eksisterer noen slik planlegger i dag, men jeg ønsker meg også en slik. Slik at man kan planlegge en lang rute så langt som man vil og kunne få opp ulike alternativ til ladere og hastighet man bør ha. Da ser man hvordan man må kjøre for å nå målet slik som hastighet og hvor lenge man må lade.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

hsa77

Nå blir regnestykket litt enklere for de av oss som bare kan lade 22kw, da lønner det seg nok å legge seg javnt i 80-90.

Det en slik ladeplanlegger ikke vil klare å beregne er evt ladekø. I Norge er jo stort sett 43kw laderne enkeltladere hos Kiwi, her blir det fort køståing sammen med Leafer og egolfer på utfartsdager, da er det kanskje lurere å slakke litt på farta og ta til takke med en 22kw lader man slipper å stå i kø ved. Skal man kjøre E18 gjennom Vestfold ville jeg ha satset på 22kw hos flykafeen fremfor å stå i ladekø på Kiwi i Sandefjord eller Holmestrand.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

HarmOtten

Nice to see that my story on www.tu.no was read on this forum :).

But now I have published the full story of my trip: http://www.olino.org/us/articles/2016/01/25/on-electric-adventure-to-norway (in English)
Have fun reading  :).

Harm.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA