Rekkevidde Ny C-Zero

Startet av musi78, fre 11. sep 2015, kl. 12:06

« forrige - neste »

musi78

Kjøpte fabrikkny C-Zero i april og er litt skuffet over rekkevidden, lurer på om det er noe feil med batteriet og om vi bør klage.

I følge opplysninger på nettsidene er rekkevidden OPPTIL 150 km. Jeg vet godt at både kjørestil, vær og kjøreforhold vil kunne påvirke hvor mye man får ut av bilen. Men det jeg reagerer på er at nå i hele sommer så har max km ved full opplading i 15-25 grader vært ca 110 km! Synes dette er litt skuffende. Og den reelle kjørelengden har nok neppe vært noe særlig mer enn 80-90 km, litt avhengig av hvorvidt vi har brukt aircon eller ikke. Men i utgangspunktet snakker jeg ut fra at ABSOLUTT alt av aircon, luftblåsing og det meste er avslått.

Andre som har erfaring med lenger kjørerekkevidde enn dette? Er også interessert i å vite hva anslått km står på når den er fulladet (den virker ikke å ta innover seg noe gjennomsnittsforbruk ut fra tidligere turer eller lignende, derfor er den heller ikke særlig pålitelig etter min oppfatning).

Takknemlig for svar!

SteinHolstad

Jeg har i-miev men de er vel stort sett like.

Kjører 32km (16km til jobb og 16 km hjem).  Kan kjøre 4 dager uten lading (128km på varme sommerdager med økonomisk kjøring) - men lader stort sett etter 2 eller 3 dager avhengig av annen kjøring og hva som er planlagt neste dag.  Videre ønsker jeg ikke å lade batteriet helt ut uten at det er nødvendig.

Guessometeret som viser antall km er ikke veldig nøyaktig.  Som regel står det ca 130km etter fulladning men har opplevd 110 og 146. 

Kjører uten AC og varme på sommeren, unntatt de varmeste dagene.  Men parkerer bilen i skygge på jobb slik at den ikke er glovarm når jeg skal reise hjem og da går det greit uten AC - 16km er jo ikke lange biten.
2015 - Mitsubishi imiev

oddbjoh

Vår ION ble endel bedre etter første service. Da ble det kjørt vedlikeholdslading og et eller annet kalibreringsprogram på batteriet - gav ca 10-15% ekstra rekkevidde.

Nå står guessometeret på ca 125km ved fulladet. Vi bor på toppen av en bakke og derfor "øker" rekkevidden når vi drar på tur, rekorden på guessometeret er ca 145km.

SUNPWRD

Jeg har en C-Zero som er 11 mnd. Nå er fulladet rekkevidde ca 120. Kanskje litt mer om jeg er heldig. 3bar i dekktrykk hjelper litt.
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

erik e

Tips. Les om kjørelengde / antatt kjørelengde flere steder på dette forum.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

asbkar

Guessometeret baserer seg vel på snittforbruk siste 25km, slik at antatt restverdi gjerne kan øke hvis man kjører pent samtidig som forbruket har vært høyt på slutten av forrige tur. Min 2011 i-Miev viser rundt 150 når jeg kjører til jobb og lader fullt der, mens etter fullading hjemme ligger den gjerne nærmere 90.
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

tomrh

Sitat fra: oddbjoh på fre 11. sep 2015, kl. 15:29
Vår ION ble endel bedre etter første service. Da ble det kjørt vedlikeholdslading og et eller annet kalibreringsprogram på batteriet - gav ca 10-15% ekstra rekkevidde.
Jeg tror nok ikke dere fikk mer reell rekkevidde, men at guessometeret bare er gjort mer optimistisk og estimerer større rekkevidde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rødkleiv

Sitat fra: musi78 på fre 11. sep 2015, kl. 12:06
Kjøpte fabrikkny C-Zero i april og er litt skuffet over rekkevidden, lurer på om det er noe feil med batteriet og om vi bør klage.

I følge opplysninger på nettsidene er rekkevidden OPPTIL 150 km. Jeg vet godt at både kjørestil, vær og kjøreforhold vil kunne påvirke hvor mye man får ut av bilen. Men det jeg reagerer på er at nå i hele sommer så har max km ved full opplading i 15-25 grader vært ca 110 km! Synes dette er litt skuffende. Og den reelle kjørelengden har nok neppe vært noe særlig mer enn 80-90 km, litt avhengig av hvorvidt vi har brukt aircon eller ikke. Men i utgangspunktet snakker jeg ut fra at ABSOLUTT alt av aircon, luftblåsing og det meste er avslått.

Andre som har erfaring med lenger kjørerekkevidde enn dette? Er også interessert i å vite hva anslått km står på når den er fulladet (den virker ikke å ta innover seg noe gjennomsnittsforbruk ut fra tidligere turer eller lignende, derfor er den heller ikke særlig pålitelig etter min oppfatning).

Takknemlig for svar!

Jeg hadde I-miev før og kjører en daglig rute på totalt 78 km. I fint vær uten bruk av varme/AC, hadde jeg ca 35-40% igjen på batteriet når jeg startet med 100% om morgenen. Det skulle tilsi at jeg kunne klare 130 km under optimale forhold.
Nedbør gjorde en stort innhugg i rekkevidde, minus 20%.
A/C hadde ikke så stor effekt, kanskje minus 5-10%.
Varmeapparatet brukte skremmende mye på I-miev. Det kan nok spise opp halve rekkevidden på en kald dag hvis man fyrer ukritisk.

Ruta  jeg pleier å kjøre er 60 km motorvei, resten småveier og bykjøring.

Guess-oh-meteret sluttet jeg å se på noen dager etter at jeg fikk bilen. Du kan like gjerne estimere rekkevidde basert på hvor mange rognebær du ser på skogstur ::)

AmocoCadiz

For oppgitt maks rekkevidde bør helst den høyre pedalen knappt brukes... :)

Men spøk til side var jeg ganske fornøyd med rekkevidde (ca 135 sommer uten noenting på) til jeg nylig fikk prøvd noen av de nyere og langt større elbilene og det viste seg at forbruket omtrent var det samme på trilling som det å flytte på en 50% større og tyngre bil inkludert litt varme....tenker det er en konsekvens av at trillingene er en generasjon gamle, minst 5 år gammel teknologi, og man har kommet ganske mye lenger allerede med energieffektivitet nå.

Dog unnskylder ikke det at man ikke klarer å oppnå 150km på en trilling i virkelige trafikksituasjoner....

TB

Det er mulig å oppnå meir enn 150 km, men krev optimale forhold.

To journalister frå www.autopult.hu testa dette i 2011. Her er video:
https://www.youtube.com/watch?v=iFrC7J2MtKI
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

edyrli

Greit å være klar over at ny iOn/C-Zero har 10% mindre batteri enn ny i-Miev. Så må trekke av litt når man sammenlikner med Miev eiere.
Ellers er 110 km på en god sommerdag omtrent det samme jeg klarer med min 2013 iOn. Har kjørt 90km ned til skipadde uten bruk av varme. Da var det landeveiskjøring tung motvind og ca 5 grader. Ellers når vinteren setter inn så faller nok rekkevidden til 60-70 km med full varme på.

AmocoCadiz

Sitat fra: edyrli på tor 17. sep 2015, kl. 09:37
Greit å være klar over at ny iOn/C-Zero har 10% mindre batteri enn ny i-Miev. Så må trekke av litt når man sammenlikner med Miev eiere.
Ellers er 110 km på en god sommerdag omtrent det samme jeg klarer med min 2013 iOn. Har kjørt 90km ned til skipadde uten bruk av varme. Da var det landeveiskjøring tung motvind og ca 5 grader. Ellers når vinteren setter inn så faller nok rekkevidden til 60-70 km med full varme på.
Stemmer det, men så ble i følge Peugeot og Citroen motoren i deres biler optimalisert 10% slik at kjørelengde skulle bli lik.
Dog hvordan man skal oppnå denne økningen av optimalisering har jeg ikke funnet ut av....

shuatorp

Sitat fra: AmocoCadiz på fre 18. sep 2015, kl. 00:05
Sitat fra: edyrli på tor 17. sep 2015, kl. 09:37
Stemmer det, men så ble i følge Peugeot og Citroen motoren i deres biler optimalisert 10% slik at kjørelengde skulle bli lik.
Dog hvordan man skal oppnå denne økningen av optimalisering har jeg ikke funnet ut av....

iMiev skal etter det jeg vet ha 1mil lengre rekkevidde.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

Sitat fra: shuatorp på fre 18. sep 2015, kl. 00:12
iMiev skal etter det jeg vet ha 1mil lengre rekkevidde.
Ja, pga. at de har beholdt opprinnelig batterikapasitet og dermed har større batteri enn Ion og C-Zero.

Alle nye trillinger har den nye optimaliserte motoren. De må ha klart å redusere interne tap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

pwb

ble i følge Peugeot og Citroen motoren i deres biler optimalisert 10% slik at kjørelengde skulle bli lik.

Klart at de vil si det, hvem i sine fulle fem hadde vurdert å kjøpe Peugeot eller Citroen med mindre man er trofast mot de franske hvis man ikke blir lurt av overbevisningen fra selger om at det er samme kjørelengde. At Citroen og Peugeot i det hele tatt får solgt disse bilene beviser jo bare at enten er det mange trofaste kjøpere eller veldig "flinke" selgere.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA