Lading for nybegynnere, BMW i3

Startet av cj, søndag 06. september 2015, klokken 22:51

« forrige - neste »

02jan

Jeg satte min på,lading nå kl. 20., med 16 amp kurs i garasje.
Lader ikveld på Max, bilen sier at den er 100 % ladet kl. 04.00, batteriet var på 20% kapasietet.
Går greit å lade slik nå på sommer, men normalt lader jeg på low evt. Redusert, da det er noe diskusjon om evt. Varmgang/belastning lading med vanlig stikkontakt. Min vurdering er at 6 (low) og 8 amp (redusert) burde være innen for normal belastning.

Aldri vært tema om bruk av panelowner på 2000 og 1500w styrke på hver sin 10 amp kurs, som stod på Max styrke igjennom vintrene i årene 1960-2010, til erstattet disse med varmepumpe (16amp).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

TorS

Sitat fra: Snapcase på fredag 11. september 2015, klokken 21:06
Her kommer nybgynnerspørsmålet fra en som vurderer i3.

Kan jeg lade denne bilen om natta hjemme i egen garasje hvor det er en 16a kurs og en helt vanlig stikk kontakt med en av de orginale kablene som følger med?

edit; Og isåfall, hvor lang tid vil det ta å lade fra nesten tomt til nesten fult?

Ja, men er det første gang du lader på en ny plass bør du sjekke pinnene på kontakten etter kort tid, f.eks. 10 min. Er pinnene varme bør du få en elektriker til å sjekke anlegget og eventuelt bytte til nye kontakter. (Pass på at du slår av ladingen før du trekker ut kontakten fra veggen. En god regel er alltid å koble fra bilen først.)

Ladehastighet er godt beskrevet her: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading.

I følge tabellen vil den i et "ekstremtilfelle" fra 0% til 100% bruke ca. 9 timer med standardladeren. Så setter du den på lading om kvelden skal det veldig mye til at den ikke er ferdig ladet, senest morgenen etter.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Snapcase

Sitat fra: TorS på fredag 11. september 2015, klokken 21:33
Ja, men er det første gang du lader på en ny plass bør du sjekke pinnene på kontakten etter kort tid, f.eks. 10 min. Er pinnene varme bør du få en elektriker til å sjekke anlegget og eventuelt bytte til nye kontakter. (Pass på at du slår av ladingen før du trekker ut kontakten fra veggen. En god regel er alltid å koble fra bilen først.)

Takk!

LMOR

Max, som er på 11A, trekkes normalt noen få timer i døgnet før det reduseres (2 timer med gjennomsnittsforbruk)
På en 16A kurs skal ikke være noe problem.
Du må sjekke kontakten om den blir varm.
Men den skal være veldig varm, flere hundre grader, over lang tid før det blir brann. Så du vil se misfarging i kontakten lenge før det blir brann.
Hvis du derimot ofte lader fra 0-100, så bør du vurdere en veggboks.
Men det som statistisk oftes fører til varmgang i nyere anlegg er at kablene ikke er skrudd god nok fast. Jeg kan ikke forstå at det skal være noe mer sannsynlig i en kontakt ift en veggboks.
Med elbil, er det et problem hvis du lar kladden henge i kontakten. Det kan føre til dårlig kontakt med samme type varmgang. Du må sikre at den ligger på noe eller henger opp på veggen. Da er en CEE industrikontakt eller en veggboks bedre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

HA

Gjelder standard ladekabel:
Hjemme lyser "ground present", men på jobben gjør det ikke det. Tilfeldigvis kom elektriker forbi, og han sjekka  (med måleinstrument) og sa kontakten var jordet. Hva kan det komme av at "ground present" da ikke lyser....?
Synes jeg så et lite blink, men mulig jeg så feil. Kan det være at stikket er slitt, siden dette er en offentlig ladeplass brukt av mange over flere år? Synes støpselet var varmt da jeg dro det ut. Har ikke sjekket om det er varmt under lading hjemme, da jeg ikke har koblet fra kabelen mens det fremdeles lades der.

LMOR

Du finner noen virkelig gamle innlegg rundt dette. Lyset skal faktisk IKKE lyse. Når det lyser, registerrer laderen for "liten" motstand mot jord. Problemet er at denne amerikanske laderen er litt for sensitiv for det norske elnettet.
Så du trenger ikke bry deg om det. Laderen kobler ut ved jordfeil.

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 12. september 2015, klokken 09:23
Max, som er på 11A, trekkes normalt noen få timer i døgnet før det reduseres (2 timer med gjennomsnittsforbruk)
På en 16A kurs skal ikke være noe problem.
Du må sjekke kontakten om den blir varm.
Men den skal være veldig varm, flere hundre grader, over lang tid før det blir brann. Så du vil se misfarging i kontakten lenge før det blir brann.
Hvis du derimot ofte lader fra 0-100, så bør du vurdere en veggboks.
Men det som statistisk oftes fører til varmgang i nyere anlegg er at kablene ikke er skrudd god nok fast. Jeg kan ikke forstå at det skal være noe mer sannsynlig i en kontakt ift en veggboks.
Med elbil, er det et problem hvis du lar kladden henge i kontakten. Det kan føre til dårlig kontakt med samme type varmgang. Du må sikre at den ligger på noe eller henger opp på veggen. Da er en CEE industrikontakt eller en veggboks bedre.
Hva var det jeg sa, LMOR - nå har dette blitt til nok en "kladd-tråd" med, (nok en gang), god hjelp av deg - som fortsatt står på anbefalingene dine om at det "statistisk" veldig sjelden blir varmgang på Schuko... Å si noe slikt, er jo som å si at silke-papirhatter er helt OK i Afrika, fordi det "statistisk" aldri regner der (!?) Men El-sikkerhet er nok et mere alvorlig emne enn hatte-anbefalinger, så derfor bør de som faktisk har greie på dette, stå for akkurat de anbefalingene!!! De som ikke skjønner at Type 2-kontakter og plugger har en mange-dobbelt så stor kontaktflate i selve kontakt-overgangene, nettopp konstruert for Elbil-lading hvor det er høye strømmer over tid, har dessverre ikke "greie på dette". Dette handler altså ikke om skrueterminalene (?) til kontaktene - varmgangen oppstår nemlig fordi Schuko har en syltynn kontaktklemme i forhold den sylindriske hunn-klemmen i full lengde på Type 2 (eller 1).

Denne tråden har nå tittelen "Lading for nybegynnere, BMW i3", fordi trådstarter ble misforstått da han brukte en annen tittel til å begynne med. Han ville forsøke å finne ut om noen brukte Type 2-kabelen som fulgte bilen, og hva man bør sette opp av veggboks hjemme for å bruke den. Dessverre blir alle slike tråder torpedert av "kladd"-gjengen, slik at nye lesere aldri får med seg det jeg nå har blitt nødt til å gjenta i hvert eneste innlegg: Har man mulighet til å installere veggboks hjemme, så bør man nettopp gjøre akkurat det !!! Kladden har aldri vært tiltenkt "daglig" bruk, og bør derfor brukes i de tilfellene man ikke har et annet valg enn en vanlig stikkontakt. Det er jo selvfølgelig noen som, av flere mulige årsaker, er nødt til å benytte vanlige stikkontakter - men dette bør uansett være "siste utvei". Hvis man har eierforhold til kontakten man bruker daglig, så BØR denne byttes til blå CEE hvis man skal bruke kladd (som også må påmonteres CEE istedet for Schuko).

Marlove08

Fått bil på Fredag, installert Schneider EV link 7,4 KW 32 A samme dag. Er veldig fornøyd. Ja, det er kanskje dyrt men ikke i total sammenheng. Vi fikk også utvidet el.kapasiteten i huset, Kabelen henger fast slik at jeg kan bare kjøre inn og lade med engang. Går fra gjenstående rekkevidde på 60 km til 130 km på to timer. For meg som har myyye bykjøring er dette en god investering nå og over tid. Kan kjøre i Comfort mode hele tiden og ikke tenke ladetid. Enkelhet og kort ladetid er viktig for meg. Blir det et tryggere hjem, javel så er det enda bedre.

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på søndag 13. september 2015, klokken 16:32
Fått bil på Fredag, installert Schneider EV link 7,4 KW 32 A samme dag. Er veldig fornøyd. Ja, det er kanskje dyrt men ikke i total sammenheng. Vi fikk også utvidet el.kapasiteten i huset, Kabelen henger fast slik at jeg kan bare kjøre inn og lade med engang. Går fra gjenstående rekkevidde på 60 km til 130 km på to timer. For meg som har myyye bykjøring er dette en god investering nå og over tid. Kan kjøre i Comfort mode hele tiden og ikke tenke ladetid. Enkelhet og kort ladetid er viktig for meg. Blir det et tryggere hjem, javel så er det enda bedre.
Hadde vært fint om du la dette inn i
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23563.0.html
også, så ser andre hvilket behov du dekker.
Det hadde også vært fint å få % fra-til tall på de 2 timene. For mange er 60-130km, det samme som 46-100%. Antar at du mener ca 45-90%?

Marlove08

Antar da at siden jeg bare har hatt småkjøring i oslo, Fjellhamar så sier bilen at jeg har en realistisk rekkevidde på 130 i comfort mode basert på kjøremodus. Hvordan ser man prosenten?

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på søndag 13. september 2015, klokken 23:53
Antar da at siden jeg bare har hatt småkjøring i oslo, Fjellhamar så sier bilen at jeg har en realistisk rekkevidde på 130 i comfort mode basert på kjøremodus. Hvordan ser man prosenten?
Via app eller web siden. Men hvis du faktisk ladet fra 60km til 100% på 2 timer, hadde det vært fint å fått dokumentert det, da det er raskest så langt.

Marlove08

Hører vel også på en måte under her. Selger anbefalte ikke at jeg la ladekablene i frontboksen da det kunne bli vått der. Noen som har erfaring med det? Virker jo som frontboksen er som skapt for ladekablene.

Sirka

Jeg pleier å legge kabelen der hvis den er våt og trenger å renne av seg litt - det er god drenering i frunken. Da legger jeg den bare løs, og venter med å kveile den skikkelig til den har fått tørke seg godt i finvær eller gjennom en innendørslading. Ellers bor begge kablene i den kjekke bagen som fulgte med type2-kabelen i bagasjerommet, under det geniale lastenettet som holder dem trygt på plass. :)

Det frunken virkelig er som skapt for, er spylervæske - og Autopassbrikke! :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

LMOR

Sitat fra: Marlove08 på onsdag 23. september 2015, klokken 00:40
Hører vel også på en måte under her. Selger anbefalte ikke at jeg la ladekablene i frontboksen da det kunne bli vått der. Noen som har erfaring med det? Virker jo som frontboksen er som skapt for ladekablene.
Jeg har den alltid liggende der, sammen med Type2 kanel osv. Helt uaktuelt å legge det noe annet sted. BMW har selv mange bilder av at det er der det skal ligge, så det høres ut som et sært råd. Det blir ikke vått så ofte, og det er god lufting.

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA