Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slå av varmen, men ha på vifte og AC? Noen interesse for en plug&play løsning?

Startet av TorC, onsdag 02. september 2015, klokken 22:01

« forrige - neste »

TorC

Jeg irriterer meg grenseløst over at LEAFen ofte kaster bort mye strøm på varme når jeg egentlig ikke trenger det, og har løst dette ved å laske meg inn med en ekstra motstand til vannsensoren koplet til en bryter. De få gangene jeg virkelig trenger litt ekstra rekkevidde høst/vinter/vår så slår jeg varmen av, og får gjerne 20% ekstra rekkevidde. (Jeg har riktignok også montert dieselvarmer som jeg bruker på de virkelig kalde dagene, men tidligere erfaring viser at det er bedre å fryse litt ekstra fremfor å måtte lade litt ekstra...)

Selv om jeg har løst problemet for mitt bruk tenkte jeg å høre med andre LEAF eiere om det er interesse for å få laget en løsning som selv bestemor kan kople opp. Jeg har kontakt med en produsent i Kina som kan lage løsningen, men de har et minsteantall de produserer hvis det skal være kostnadsforsvarlig.

Min løsning er en liten "skjøteledning" med en motstand og bryter under senterkonsollen. Man trenger bare å jekke opp konsollen og kople inn skjøteledningen.  Så kan man velge om man ønsker å lage et hull til bryter eller ikke (og hvor bryteren plasseres). Dette er gjort på godt under minuttet, eller 5 minutter hvis man ønsker bryter på utsiden av konsollen.

Siden produsenten krever et visst volum for at det skal være kostnadsforsvarlig trenger jeg litt tilbakemelding fra LEAF eiere om markedet. 

Er du som LEAF eier villig til å betale 200-300 kroner for en slikt kabelkit?

Jeg trenger en del positive tilbakemeldinger for å kunne gjennomføre dette, og jeg har ingen intensjoner om å tjene penger på dette.

Hvis du kunne være interssert å i kjøpe et slikt kit for 200-300 kroner så ville jeg satt pris på om du sender med en PM eller svarer på denne posten. No strings attached ennå.... jeg lodder bare stemningen.


PS: Og ja, det er mulig å kople inn et potmeter, og ja det er mulig å bruke dette i kombinasjon med dieselvarmer og andre varmere.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017


kodalse

Kan bare bekrefte at dette fungerer helt utmerket. Mye bedre rekkevidde når behovet er tilstede.

Se også tråden til leafnor for beskrivelse med bilder og video http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21914.msg395211.html#msg395211

Garantert flere som er interessert i en PlugNPlay pakke for dette.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

ThomasEL

Er dette "problemet" du beskriver noe som gjelder eldre Leafmodeller..?

Jeg kan iallfall velge å ha bare vifte eller vifte og AC uten at noe varme slår seg på... Egen bryter til "heat"
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

kodalse

Ja det er korrekt. Dette gjelder såkalt 2011-2012 utgave (frem til ca juni 2013)
Biler med "Heat" knappen har dette fra "fabrikk".
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Rav4_EV

Grunnen til at Nissan Leaf har varmer vann under kjøring er for å kunne levere varm luft til defroster på kort tid. Det kan være en sikkerhetsutfordring å koble bort oppvarmingen dersom du kjører inn i tuneller med duggproblem.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Powerflux

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 03. september 2015, klokken 07:56
Grunnen til at Nissan Leaf har varmer vann under kjøring er for å kunne levere varm luft til defroster på kort tid. Det kan være en sikkerhetsutfordring å koble bort oppvarmingen dersom du kjører inn i tuneller med duggproblem.
Jeg har et par tuneller på vei til jobb som er skikkelig duggbomber og det er IKKE et problem når jeg kjører med alt av klima avslått. A/C ordner det når det trengs!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Smiling when sailing

Har samme løsningen med bryter i panelet og det virker utmerket. For oss virker også AC som dugfjerner i tuneller. Kona bruker bryteren også. Det er bare å huske å koble bryteren på varme før man forlater bilen hvis man skal bruke tidsstyrt eller fjernstyrt oppvarming.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

BE

Jeg er interessert i et slikt kit.

Jeg vil gjerne ha 2 stk, da en kompis også vil ha.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

lifern

I min Visia kan jeg slå av varme og bare ha på ac men ac trekker like mye strøm som varme.
Så viss mulig så er jeg interessert i kit.
SVART EUROLEAF 2013

TorC

En liten oppdatering:

Etter veldig mye frem og tilbake med en kinesisk fabrikk om specs venter jeg nå bare på pris. Det blir en liten "snubb" på totalt ca 12 cm med samme type M50 connector som Nissan bruker, 330ohm motstand, og en liten rund bryter (enklere å montere enn rektangulære). Bryteren får ca 40 cm kabel slik at man kan montere bryteren nesten hvor man vil. Det blir samme fargekoding som orginalt.

Hvis prisen er grei nok så vil jeg nok bestille opp et par hundre enheter. Avhengig av pris kan det hende vi får til lys i bryteren, men slike brytere en en del dyrere, og blir mer kabling.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electrix

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kvikken

Det viktigste for meg vinterstid er ikke om jeg selv fryser i bilen da varme i ratt og sete går på 12v og ikke fra driftsbatteriet direkte samt at jeg kan kle på meg varme klær. Dog at frontruta holdes isfri og ikke iser igjen som den fort kan gjøre når det sludder/snør og er kaldt er kritisk viktig og krever alltid varmluft mot ruta. Derfor har det irritert meg at elbiler ikke leveres med varmetråder i frontruta.

Ellers regner jeg med at dette temaet eksisterer pga. av Heat og AC knappene i dashbordet overstyres av systemet selv når man deaktiverer Auto og Heat? Per i dag bruker jeg lite "Heat" og "Auto" men styrer det selv med AC som fuktfjerner og nødvendig viftehastighet.

Eller har ikke alle Leaf disse knappene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA