Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X og småbarn (barneseter, isofix etc.)

Startet av petersv, onsdag 02. september 2015, klokken 09:16

« forrige - neste »

petersv

Nå som vi har litt mer kjøtt på benet ang. interiøret i Model X, er det kanskje mulig å diskutere litt hvordan man kan innrede bilen med barneseter.

Er det noen som har sett noe info om hvilke seter som has iso-fix ankerpunkter? Må man ha 3. seterad for å få fler enn to?

Brede

#1
Ut fra interiørbildene som er kommet så ser det ut til at det er isofix i de ytre setene på andre rad, altså mulighet for to barneseter her.
Det ser også ut til at begge setene på rad tre har merking for isofix.

Edit: Mulig de standard baksetene blir annerledes da bildene vi nå ser er av andre rad med individuelt justerbare seter som ser ut til å være ekstrautstyr inkludert i Signature.

twinpeaks

På interiør-bilde virker det slik at også 3. råd har isofix-punkter. I tillegg bekrefter sig #2-holder Bonnie i den lange tråden på TMC at det blir plass til 4-5 barneseter, avhengig av type (barne-)sete.
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

petersv

Sant, så bildet nå (under, lånt fra TMC). Det betyr at man må ha ekstra seter for å ha mer enn to barn i barnesete med iso-fix. Det er litt dumt siden man ofte trenger plassen i bagasjen på langtur og ikke har mulighet til takboks.

Trodde faktisk dette problemet var løst med Model X (tre seter på 2. seterad,) men ser ikke sånn ut. Da er man faktisk like langt som med Model S med barneseter i bagasjen.

Får høre med en selger når tidspunktet kommer.


Hodetelefoner

Må du ha isofix på det 3. Da? Er jo flere som har 3 barnestoler i sin S

petersv

Sitat fra: KristofferH på onsdag 02. september 2015, klokken 11:13
Må du ha isofix på det 3. Da? Er jo flere som har 3 barnestoler i sin S

Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.

Ellemelle

Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 12:09
Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.
Men det er vel absolutt ingen biler som har plass til tre isofix-stoler i bredden, så jeg ser ikke helt hva som kunne vært gjort annerledes i denne bilen?

spigney

Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 12:09
Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.
Men det er vel absolutt ingen biler som har plass til tre isofix-stoler i bredden, så jeg ser ikke helt hva som kunne vært gjort annerledes i denne bilen?

Ehh jo... VW Sharan, Peugeot 5008 og Renault Grand scenic har da det! Løst med 3 frittstående seter. Disse er vel neppe bredere en modX.
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

Ellemelle

Sitat fra: spigney på onsdag 02. september 2015, klokken 15:26
Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 12:09
Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.
Men det er vel absolutt ingen biler som har plass til tre isofix-stoler i bredden, så jeg ser ikke helt hva som kunne vært gjort annerledes i denne bilen?

Ehh jo... VW Sharan, Peugeot 5008 og Renault Grand scenic har da det! Løst med 3 frittstående seter. Disse er vel neppe bredere en modX.
Og der har de plass til tre barnestoler i bredden? Jeg har en vanlig stor bil, og får ikke engang plass til en sittepute mellom barnestolene på hver sin side.

petersv

Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:36
Sitat fra: spigney på onsdag 02. september 2015, klokken 15:26
Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 12:09
Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.
Men det er vel absolutt ingen biler som har plass til tre isofix-stoler i bredden, så jeg ser ikke helt hva som kunne vært gjort annerledes i denne bilen?

Ehh jo... VW Sharan, Peugeot 5008 og Renault Grand scenic har da det! Løst med 3 frittstående seter. Disse er vel neppe bredere en modX.
Og der har de plass til tre barnestoler i bredden? Jeg har en vanlig stor bil, og får ikke engang plass til en sittepute mellom barnestolene på hver sin side.

Ja, S-Max også.

spigney

Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:36
Sitat fra: spigney på onsdag 02. september 2015, klokken 15:26
Sitat fra: eltoro på onsdag 02. september 2015, klokken 15:15
Sitat fra: petersv på onsdag 02. september 2015, klokken 12:09
Ikke med Iso-fix nei, det er ikke mulig (kun 2 stk på S). Og bruker man begge iso-fix-festene kan man heller ikke ha en stol i midten bak siden det ikke er plass. Man (inkl. jeg) ender da opp med to bak og en foran + en voksen (trangt) i midten bak. Ev. bruke setene i bagasjen, men da får man ikke med seg (tvilling)barnevogn.
Men det er vel absolutt ingen biler som har plass til tre isofix-stoler i bredden, så jeg ser ikke helt hva som kunne vært gjort annerledes i denne bilen?

Ehh jo... VW Sharan, Peugeot 5008 og Renault Grand scenic har da det! Løst med 3 frittstående seter. Disse er vel neppe bredere en modX.
Og der har de plass til tre barnestoler i bredden? Jeg har en vanlig stor bil, og får ikke engang plass til en sittepute mellom barnestolene på hver sin side.

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/plass-til-tre-barnestoler/
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

weld77

Jeg hadde S-max leiebil en gang. Komisk god plass. Tesla er en bred bil, men mye av bredden i baksetet går bort. Min forrige bil var en Skoda Superb som er mye smalere men hadde bedre plass i bredden i baksetene enn Model S. Har ikke målt, men kun basert på hvor (lite) behagelig samboeren min synest det er å sitte mellom de to barnesetene som står baki der...

Busa

På min Grand Espace er det 5 like seter bak, alle med isofix, men det er ikke mulig å ha mere enn 4 samtidige barneseter pga bredden. Heller ikke veldig god plass til noen i setet i mitten på andre rad med to barneseter.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

sigurdi

Fordelen med Model X sammenlignet med mange av de andre er at du har bagasjeplass både forran og bak med alle 7 setene i bruk.

Det er og lettere å sette inn barn i barnestol i rad3.

Siden setebeltet sitter i hver stol, skal en ikke se bort fra at stolene kan snu seg i den retningen en måtte ønske.
Altså ut til siden når en setter barn fast i stolen, bakover om de skal ha bakovervent sete eller fremover om en ønsker det.
Kan garantert kjøre stolene frem slik at det blir svært god plass til å sette fast et barn også i 3 seterad.

Er ikke så mange biler som har 4 x ISO FIX så nå er det bare å sette i gang. ;-)

Vi trenger ikke ISO FIX i det hele tatt, men mer en 5 seter for halv voksne blir bra.
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Sitat fra: sigurdi på onsdag 02. september 2015, klokken 23:27
Fordelen med Model X sammenlignet med mange av de andre er at du har bagasjeplass både forran og bak med alle 7 setene i bruk.

Det er og lettere å sette inn barn i barnestol i rad3.

Siden setebeltet sitter i hver stol, skal en ikke se bort fra at stolene kan snu seg i den retningen en måtte ønske.
Altså ut til siden når en setter barn fast i stolen, bakover om de skal ha bakovervent sete eller fremover om en ønsker det.
Kan garantert kjøre stolene frem slik at det blir svært god plass til å sette fast et barn også i 3 seterad.

Er ikke så mange biler som har 4 x ISO FIX så nå er det bare å sette i gang. ;-)

Vi trenger ikke ISO FIX i det hele tatt, men mer en 5 seter for halv voksne blir bra.

Jo, men kommer du med din X frakter tvillingvogna og pulken min for meg da eller? ;) Er dumt, men det er faktisk bedre plass til personer _og_ bagasje i en S.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA