Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer fra langtur med Tesla

Startet av Trønderleaf, mandag 31. august 2015, klokken 15:26

« forrige - neste »

Trønderleaf

Har nå vært på langtur rundt om i Europa med kona og tenkte jeg skulle dele litt erfaringer.

Oppforder flere til å legge inn hotell anbefalinger på langturer, er ikke alltid så lett å finne hotell som har trygg parkering til en rimelig penge.

Ruten vi kjørte ble Trondheim-Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Paris-sveits-Litchenstein-Fussen(tyskland)-Trondheim.
Alt i alt 6270 km(avg 206wh/km), har bare brukt superladere og det har fungert utmerket.
Må skryte av bilen da jeg kjørte 1300 km på en dag på det meste(kona har ikke sertifikat) uten å bli spesielt sliten. Setene er veldig gode ved langkjøring.

Har blitt noen ladinger på turen, har stort sett vært alene eller sett en og annen tesla på superladerne rundt om, møtte ikke en eneste norsk tesla på hele turen.

Er veldig fornøyd med navigasjonen i bilen, har brukt trip planner for å planlegge dagens kjørerute og så slått av trip planner og navigert fra lader til lader, da fungerer det veldig bra. har ikke hatt rekkeviddeangst en eneste gang.
Energy appen er utrolig nyttig, spesielt på motorvei, passet stort sett på å lade slik at jeg vil ha 15-20% igjen på batteriet ved neste lader, da kan du kjøre hardt på motorvei uten å få rekkevidde problemer, ligger du å kjører i 150 eller mer og ser at batteri ved ankomst kommer ned mot 5% så er det bare å slakke av og du vil nå fram uansett. Har i grunn ikke sett mye på typical km da energy appen er veldig nøyaktig. Denne var også svært nøyaktig når vi kjørte to heftige fjellpass i sveits, Grimsel pass og Furka pass. Anbefaler på det sterkeste og kjøre disse hvis du er i nærheten, mer dramatisk vei skal du lete lenge etter, men du bør ikke ha svakt hjerte eller høydeskrekk ;-)

Men når det gjelder navigasjon er det bare en ting jeg savner og det er muligheten til å lage ruter med waypoints uavhengig av hvor du befinner deg akkurat nå. Og å kunne lagre disse. Er i grunn rart ikke dette er mulig enda, men regner med det kommer!

Bodde på hostel i sverige på tur sørover, rimelig og veldig bra, betalte rundt 600nok. Anbefales. http://hallandsasensvandrarhem.se/

I amsterdam ble det hotel ved flyplassen, gratis og trygg parkering. Rimelig, 500-600 nok per natt. Enkelt og ganske raskt og komme seg til å fra byen med shuttlebuss til flyplass, så tog videre.
http://book.bestwestern.com/bestwestern/NL/Hoofddorp-hotels/BEST-WESTERN-Amsterdam-Airport-Hotel/Hotel-Overview.do?propertyCode=92681

I paris ble det litt dyrere hotel, men veldig bra! Bodde på radisson blu og betalte 1400 per natt med parkering i hotellets garasje og frokost inkludert. https://www.radissonblu.com/en/hotel-parisboulogne.

Var en dag i disneyland også, bodde da på Ibis hotel rett i nærheten, betalte rundt 1000 per natt med parkering i garasje, simpelt hotel og litt dyrt men hvis man sammenligner med andre hotel nær disneyland så er det ikke så ille.
http://www.ibis.com/gb/hotel-5047-ibis-budget-marne-la-vallee-val-d-europe/index.shtml#

I Fussen i Tyskland ble det hotell til rundt 1100 kr per natt med parkering i garasje. gammelt og slitt men ok, god frokost! http://www.europarkhotel.de/gb.html
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

erlanddf

#1
Interessant lesning! :)
Denne energy-appen du skriver om, er det noe iPhone-greier?

Ser nå at du nok antageligvis mener energi-delen på Tesla-skjermen. :)
2014 P85+

Trønderleaf

Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

espenf

Kjørt: 8000 km på 14 dager. 
Rute: Trondheim -> Oslo -> København -> Brussel -> Nantes -> Barcelona -> Chamonix -> Hjem

Aldri før kjørt på liknende tur.

Parkerte ved churchillparken i KBH og ladet på EON ladestople. Knotete å måtte ringe inn for å aktivere, men fungerte godt når det først var i gang. Når jeg kom tilbake dagen derpå sto det en haug med kinesere rundt bilen og tok bilder.
Tok mye lenger tid å komme seg til Tyskland fra Danmark enn planlagt. Ferga var treg (Kø). Det var også kø når vi forsøkte å kjøre via Jylland på vei tilbake. Neste gang blir det Kielferga hvis jeg ikke skal innom KBH.
En ender med å betale masse i bompenger i Frankrike. Måtte lade med chademo på IKEA i Nantes.
Tungt å kjøre på autobahn i lengden. Gøy å teste bilens kjøreegenskaper.
Bodde stort sett på Airbnb's og ladet derfor 95 % av tiden på superladere.
Førstegenerasjonssetene fungerer utmerket på langtur.
Supercharging i varmere strøk -> Høy ulelyd fra kjøleanlegg..
Genialt med 3G i bilen. Norsk radio tilgjengelig over alt. Fungerte smertefritt! Totalt unødvendig med DAB. 
Synes også energimonitoren i bilen er genial for å anpasse fart så man rekker frem.
Navigasjonen krever en haug med tålmod og førte meg på ville veier flere ganger. Mest frustrerende var det når den rekalkulerte ruten mens vi superladet uten å gi noen (langvarig beskjed). Deaktiverte trip planner etter å ha planlagt ruta for å unngå dette.

Blir flere turer etterhvert!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA