Kjøre Kristiansand - Fornebu, og retur

Startet av sybo, man 31. aug 2015, kl. 09:40

« forrige - neste »

sybo

Holder det med 1 stopp å lade på feks Lasses? Eller må jeg ha flere stopp til Fornebu?
Hva med returen?

har i dag en iOn, og vil ikke en gang tenke på å kjøre den turen hehe. Men når eGolfen kommer, da skal det kjøres.

PokerFjes

Denne strekningen har jeg ikke kjørt, men ett ladestopp på 300km med mye motorvei går nok ikke :).
Jeg vil tippe at du bør beregne et ladestopp per 100km.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

emil

Ingen problemer å kjøre den strekningen med både trilling og e-Golf, men jeg skjønner ikke helt hvofor folk skal ta så få ladestopp som mulig. Det er normalt sett raskere totalt sett å fordele det på flere stopp på rundt 15 minutter enn få der man fyller mye (opp mot 100%), gitt at dekningen av ladere er god (som den er på E18 mot Oslo).

Arendal - Oslo går greit på 2x15min ladestopp i sliten Leaf nå om sommeren. Da tar jeg gjerne Lasses+Sandefjord fordi begge steder har 2xCHAdeMO og mindre sansynlighet for kø for min del. Skal jeg lengre forbi Oslo, eller har behov for mer strøm når jeg ankommer kan jeg f.eks ta samme ladetid på Telemarksporten+Holmestrand eller bare et kjapt påfyll i Sandvika etter Sandefjord.

Når det gjelder hvor du skal legge ladestoppene kjenner jeg ikke de nedre grensene på e-Golf. Men på strekningen Brokelandsheia - Telemarksporten (og motsatt) kjører jeg sånn at jeg stopper på første hurtiglader etter at jeg får første LowBatteryWarning. En gang ble en planlagt lading på Lasses etter Sandefjord på vei sørover flyttet helt til Brokelandsheia. Da holdt det med 7-8min lading der for å komme helt hjem til Arendal, mens jeg nok hadde måttet stå i 15 minutter på Lasses for å lade tilsvarende mengde strøm.

Lademulighetene er mange, og kjører du ofte vil du etterhvert finne de ladeplassene som passer best for deg. Trenger ikke å gå mer enn et år tilbake i tid og det var ingen hurtige CCS/Combo ladere mellom Kristisansand og Drammen.

PokerFjes

Veldig enig. Jeg tanker heller før enn siden og tar heller et ekstra stopp  eller to. Man vet ikke hva som kan skje, og der jeg ferdes hender det at laderne er nede på ubestemt tid. Er nok ikke så stort problem langs E18 tipper jeg, men likevel.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html

sybo

Skjønner. Tanke et par ganger. Ikke noe problem det :) Men hvor anbebefales å lade da?
Har ikke noe problem med å lade flere ganger, og bruke mindre tid pr gang, men har bare ikke tenkt tanken.

Når det gjelder trillingen, og ikke kjøre den, så blir det for mange stopp. For lang tid totalt, så da ble det fly i stedet.

PokerFjes

Tja... tror kanskje jeg hadde vurdert korte ladestopp Arendal, Brokelandsheia og Lasses.
Du kan lade til 90% i Arendal og da kan du i teorien nå Lasses med 20% på tanken.

Fra Lasses må du nok kanskje innom Sandefjord (synes denne ligger litt knotete til fra E18), men du kommer deg nok ikke til Holmestrand. 
Lade til 90% i Sandefjord også, da kan du med litt pen kjøring komme deg til Liertoppen. Backup er Albjerk på Lierstranda eller Marienlyst i Drammen - men disse er ikke optimale med avkjøring E18.

jkirkebo

Sitat fra: emil på man 31. aug 2015, kl. 10:02
Ingen problemer å kjøre den strekningen med både trilling og e-Golf, men jeg skjønner ikke helt hvofor folk skal ta så få ladestopp som mulig. Det er normalt sett raskere totalt sett å fordele det på flere stopp på rundt 15 minutter enn få der man fyller mye (opp mot 100%), gitt at dekningen av ladere er god (som den er på E18 mot Oslo).

Tja, skal man spise underveis blir vel 15 minutter noe snaut, da tar jeg gjerne et stopp på ihvertfall 45 minutter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

emil

Sitat fra: jkirkebo på man 31. aug 2015, kl. 12:48
Sitat fra: emil på man 31. aug 2015, kl. 10:02

Tja, skal man spise underveis blir vel 15 minutter noe snaut, da tar jeg gjerne et stopp på ihvertfall 45 minutter.

Jeg har normalt sett ikke behov for noe mat utover eventuellt en brødskive på en så kort kjøretur.

oto

Kjørte Kristiansand-Vikersund i sommer, omtrent tilsv krs-Oslo, gikk fint med to ladinger, på Brogelandsheia og Kiwi Sandefjord. 3 mil igjen ved ankomst Stod oppunder 40 min hvert sted, og hadde nok gjort klokere i å velge tre litt kortere stopp som nevnt oppe i tråden. Går sakte før 80% og oppover.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

veronica

Jeg har kjørt noe av denne strekningen i min eGolf. Kristiansand -Tønsberg -Kristiansand.
Jeg ladet på Brokelandsheia, det fungerte veldig fint. Laderen er rett ved cafe'en der og ikke bare det men det var fremdeles gratis lading. ( mulig fordi stasjonen var ny). Deretter kjørte jeg videre til Lasses, på baksiden av bensinstasjonen finner du laderen. Spiste is, og kjørte videre

sybo

Mye gode tips her. Takker å bukker.
Bilen sto i går på kaia i tyskland å venter på ledig båtplass sa selger. Han håpte den ble med båt i går eller til torsdag.
Må si det er utrolig "irriterende" å vente når det er så kort igjen hehe.

PokerFjes

Sitat fra: sybo på tir 01. sep 2015, kl. 08:32
Mye gode tips her. Takker å bukker.
Bilen sto i går på kaia i tyskland å venter på ledig båtplass sa selger. Han håpte den ble med båt i går eller til torsdag.
Må si det er utrolig "irriterende" å vente når det er så kort igjen hehe.
Hehe, bare tenk på alle de som venter på Soul som ikke har den fjerneste anelse om produksjonsdato eller levering ;). Det tenker jeg nok hjelper ;)

sybo

emil

Ta heller litt flere ladestopp første tur, så slipper du rekkeviddeangst og blir kjent med hvor laderene står den dagen du kommer i skilpaddemodus. Så er det jo litt avhengig av hvor i Kristiansand du kjører fra.

Nedenes, Brokelandsheia, Tangen, Lasses (+Heistad og Telemarksporten), Sandefjord, Holmestrand og Drammen/Liertoppen.

Får du ikke sakteladet på destinasjon har du f.eks Sandvika Rådhus på returen som en mulighet.

sybo

Noen som har en adresse på den ladestasjonen som er skrevet over som Tangen?

Never mind. Ser at jeg ikke trenger det stoppet. Går fra Brokelandsheia rett til Lasses.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA