type1 til type2 16a "late som 32a"

Startet av svingen, tor 27. aug 2015, kl. 11:57

« forrige - neste »

svingen

ser det er flere som sliter med og lade med 16a kabel på noen 32a stolper.
så anbefalt er og kjøpe 32a enda bilen bare klarer 16a.
syns det her er litt kjedelig da bilen vår er alltid full (2 voksne og 2 barn på tur ofte med sykkler osv) så ville gjerne ha en 2.5mm kabel vs kabel på 6mm? eller utgjør det her veldig lite på en kabel? (tenker på størelsen når den er pakka sammen)

er det mulig og late som man er 32a på en enkel måte på kabelen så lure ladeboksen? bilen min klarer uansett bare ca 14a.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Powerflux

Jeg har en 32A kabel...forskjellen mellom denne og 16A kabelen er ubetydelig.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk gjør et nummer av at de "helst" vil ha 16A kabelen?

Prisforskjellen er ubetydelig også!! Det må jo være helt opp i dagen at man går for 32A og sklir klar av evt. problemer 16A kabelen potensielt kan skape!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

jkirkebo

Sitat fra: svingen på tor 27. aug 2015, kl. 11:57
syns det her er litt kjedelig da bilen vår er alltid full (2 voksne og 2 barn på tur ofte med sykkler osv) så ville gjerne ha en 2.5mm kabel vs kabel på 6mm? eller utgjør det her veldig lite på en kabel? (tenker på størelsen når den er pakka sammen)

er det mulig og late som man er 32a på en enkel måte på kabelen så lure ladeboksen? bilen min klarer uansett bare ca 14a.

Da må du kjøpe en type der pluggene kan åpnes, så må du åpne pluggen på ladestasjonssiden og bytte ut 680 ohms motstanden mellom PP og PE med en på 220 ohm.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tutti

Jeg har begge typer pga. tull med enkelte Mennekes ladebokser. Ja, det er forskjell på størrelse på 16 og 32A. Det man kan evt. gjøre er å kjøpe en kort 32A for å redusere ulempene.

elektrolux

Vi har inntrykk av at kun er veldig få ladestasjoner som ikke støtter 16A kabler. Har i alle fall kun hatt en kunde som har måttet bytte til 32A kabel.

Syntes selv det er greit å bruke "rett" kabel i stedet for å overdrive bare forde noen ladestasjoner er feil programmert. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på tor 27. aug 2015, kl. 13:55
Syntes selv det er greit å bruke "rett" kabel i stedet for å overdrive bare forde noen ladestasjoner er feil programmert.

Men da må man alltid ha med seg to kabler når man ferdes og skal lade på ukjente steder. Jeg vil ha så få kabler som mulig som gjør jobben med å lade bilen med meg.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tor 27. aug 2015, kl. 13:31
Da må du kjøpe en type der pluggene kan åpnes, så må du åpne pluggen på ladestasjonssiden og bytte ut 680 ohms motstanden mellom PP og PE med en på 220 ohm.
Høres ut som en relativt enkel ting å gjøre, men hvordan fant du det ut og hvorfor virker dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på tor 27. aug 2015, kl. 14:29
Høres ut som en relativt enkel ting å gjøre, men hvordan fant du det ut og hvorfor virker dette?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

fredag

Du har da en ladekabel som ikke er i samsvar med standarden. Kabelen vil ikke være CE-godkjent. Du bør sjekke om dette påvirker dine forsikringer.

Den modifiserte kabelen vil tillate lading med 32A dersom bil og ladekabel tilbyr dette, selv om kabelen rent fysisk ikke tåler så mye strøm. Du må derfor sørge for at verken du eller neste bruker/eier av kabelen noensinne forsøker å bruke denne kabelen med en bil som tilbyr lading over 16A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

3irikur

Sitat fra: elektrolux på tor 27. aug 2015, kl. 13:55
Vi har inntrykk av at kun er veldig få ladestasjoner som ikke støtter 16A kabler. Har i alle fall kun hatt en kunde som har måttet bytte til 32A kabel.

Jepp. Det føles veldig unødvendig å kjøpe en overdimensjonert kabel, men etter byttet har jeg ikke tenkt noe mer over størrelse på kabelen. Den er marginalt større i praksis, og det er greit å ha en kabel som kan lånes bort til folk som har muligheten til å bruke 32A.

Ps. Jeg var den ene kunden, takk for hjelpen!  ;)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

tomrh

Sitat fra: fredag på tor 27. aug 2015, kl. 16:11
Du har da en ladekabel som ikke er i samsvar med standarden. Kabelen vil ikke være CE-godkjent. Du bør sjekke om dette påvirker dine forsikringer.
Slike formaninger dukker bestandig opp når noen kommer med gjør-det-selv råd. Folk er forskjellige, noen liker tilfredsstillelsen å få ting til å virke ved å mekke selv. Andre er mer opptatt av paragrafer og forskrifter og frykt for ubehagelige konsekvenser.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tor 27. aug 2015, kl. 16:11

Den modifiserte kabelen vil tillate lading med 32A dersom bil og ladekabel tilbyr dette, selv om kabelen rent fysisk ikke tåler så mye strøm. Du må derfor sørge for at verken du eller neste bruker/eier av kabelen noensinne forsøker å bruke denne kabelen med en bil som tilbyr lading over 16A.

Nja, den er ikke i samsvar med standarden lengre. Men så lenge PP ikke er gjennomgående og det derfor er motstand i begge ender (måles enkelt) skal det ikke gå an å lade med 32A med den. Bilen skal nemlig også sjekke kabelens motstandskoding i "sin" ende, og heller ikke lade med mer enn kabelen tåler.

Johnny

I teorien skal stasjoner som fungerer både med 16A og 32A kabler være utstyrt med egne baner sikret for hver størrelse. De som ikke har den funksjonaliteten, vil da ikke virke med 16A kabel.

Selv er jeg usikker på om dette faktisk er tilfellet med de som virker med begge størrelsene. Tipper at de bare virker. Da vil ladingen med 16A være sikret med 32A, og utgjøre samme sak som om du modifiserer kabelen på 16A med en motstand til en 32A kabel.
TMS og eGolf.

svingen

hmmm,jeg er ikke noe Hardware kar så får vel bite i den sure eple her og kjøpe en 32a siden jeg og nok skal til Sverige etterhvert (har 16a lader med alle mulige overganger så finner vel vanlig strøm og der men) hvis det ikke er noen som vil selge en modfisert kabel? ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Johnny

Sitat fra: svingen på tor 27. aug 2015, kl. 21:26
hmmm,jeg er ikke noe Hardware kar så får vel bite i den sure eple her og kjøpe en 32a siden jeg og nok skal til Sverige etterhvert (har 16a lader med alle mulige overganger så finner vel vanlig strøm og der men) hvis det ikke er noen som vil selge en modfisert kabel? ;)

Jeg kan i prinsippet selge en slik kabel til deg, men jeg synes det er best om du kjøper en 32A kabel for å løse dette problemet.
TMS og eGolf.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA