Valgets kval.. R210 vs. R240 (Tilbud)

Startet av Eternities, ons 26. aug 2015, kl. 18:58

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Eternities på tor 27. aug 2015, kl. 01:20
Når jeg tenker meg om så burde jo ikke hurtiglading være veldig nødvendig, siden jeg stort sett vil lade hjemme, samt schuko jeg kan få brukt i Bø.

Som nevnt over er nettopp det faktum at flertallet av kundene benytter schuko lading, eller lading med lav effekt grunnen til at Renault endret teknikken. Den nye benytter en mer effektiv og mindre motor, har økt rekkevidde og lader mer effektivt på lav effekt. 43 kW lading på den gamle fungerer supert men har en rekke begrensninger som få ladepunkt som gir 43 kW, og relativt liten del av ladingen som faktisk foregår på 43 kW. Tror det var fra ca 20% til ca 60% med gradvis reduksjon av ladestyrke etter det.

Kjører du til Bø, og topper opp med Schuko lading for å komme hjem, vil du altså komme hjem tidligere med nye Zoe.

Ville også sjekket ut regenereringen på nye Zoe, da 43 kW versjonen har så svak regenerering at den ikke klarer å holde farten nede i bratte nedoverbakker noe som kan påføre fører 1000 vis av kr i fartsbot om en har stilt cruise kontrollen på en gitt hastighet ned en bakke og tror bilen faktisk holder farten nede. Kanskje ikke så stort problem i Telemark, men farlig her på vestlandet med fotobokser helt i bunnen av omtrent hvar undersjøiske tunnel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bjaolsen

Regenerering er vel diskutert i en annen tråd, den er vel lik mellom modellene så vidt jeg husker.
Opptil ca. 18-19 kW uten bruk av bremsepedal, litt over 40kW med.

Tenker at kanskje den begrensningen er gjort for at vi ikke skal få fossilbiler (eller andre) inn i bagasjerommet når man slipper gassen.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

asgeirn

Sitat fra: jabj på ons 26. aug 2015, kl. 23:29
Det er blitt nevnt 43kW lader i Bø, hvor er den plassert?

Den skal komme på Kiwi i Bø, og etter det jeg har forstått skal det bli 43kW.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

StigH

Sitat fra: ZOE på ons 26. aug 2015, kl. 19:24
Midtarmlene bør ikke være en dealbreaker , dette er det lokal forhandler som monterer, det blir ikke montert på fabrikken.

Ingen problem å få dette ettermontert

Jeg bestilte dette som tillegg i min. Og som nevnt blir det først bestilt som tilleggsutstyr når bilen kommer i butikken. Hos meg gjorde de det pga at de ikke visste eksakt interiørfargen og ville være skråsikre på at de fikk et midtarmlene som matchet.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

StigH

Sitat fra: TM på tor 27. aug 2015, kl. 05:34
Sitat fra: ZOE på ons 26. aug 2015, kl. 19:24
Midtarmlene bør ikke være en dealbreaker , dette er det lokal forhandler som monterer, det blir ikke montert på fabrikken.

Ingen problem å få dette ettermontert
Jeg ville kjøpt midtarmlene som "reservedel". Jeg fikk selv tilbud på dette fra en Renault forhandler. Nettoprisen jeg fikk var 1020 kr eks. mva. Dersom det blir lagt på bilfakturaen så slipper du mva. Ser ikke ut til å være vanskelig å montere. 2500 kr ink. montering høres mye ut, og det ser ikke ut til å være vanskelig å gjøre dette selv.

Jeg ettermonterte dette i min nåværende Fabia som jeg nå leverer til uka. På den sitter det et lite "beger" der midtarmlenet skal sitte. Var bare å kneppe ut begeret først og skru på braketten for armlenet der begeret satt og montere armlenet til slutt. Var 4 torx skruer som fulgte med armlenet og mutterne sitter ferdig i chassiet. Enkelt og sikkert like enkelt og gjøre på Zoe'n. Må bare si til slutt at midtarmelene er veldig behagelig å ha :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

emil

Sitat fra: asgeirn på tor 27. aug 2015, kl. 07:59
Sitat fra: jabj på ons 26. aug 2015, kl. 23:29
Det er blitt nevnt 43kW lader i Bø, hvor er den plassert?

Den skal komme på Kiwi i Bø, og etter det jeg har forstått skal det bli 43kW.

Kiwi-laderene er vel omtrent de eneste om fortsatt bygges ut med 43kW for her har jo Renault vært inne med noen kroner i spleiselaget.

overter

Sitat fra: elektrolux på tor 27. aug 2015, kl. 07:00
Sitat fra: Eternities på tor 27. aug 2015, kl. 01:20
Når jeg tenker meg om så burde jo ikke hurtiglading være veldig nødvendig, siden jeg stort sett vil lade hjemme, samt schuko jeg kan få brukt i Bø.

Ville også sjekket ut regenereringen på nye Zoe, da 43 kW versjonen har så svak regenerering at den ikke klarer å holde farten nede i bratte nedoverbakker noe som kan påføre fører 1000 vis av kr i fartsbot om en har stilt cruise kontrollen på en gitt hastighet ned en bakke og tror bilen faktisk holder farten nede. Kanskje ikke så stort problem i Telemark, men farlig her på vestlandet med fotobokser helt i bunnen av omtrent hvar undersjøiske tunnel.
Kjører en Q210 og kjører slike tunneler (Rennfast) flere ganger hver dag og opplever ikke det du skriver. Den regenerer opp til ca 17-18kw uten bremsing og opptil ca 40kw når du trår inn bremsen. Ser at hvis bilen er fullastet sliter den med å bremse nok, men den lader fortsatt max til samme effekt. Men det er at ekstra last tilfører bilen ekstra energi på vei ned.
Egentlig er det største problemet i slike nedoverbakker alle fossilbilene som ikke klarer bremse på samme måte som elbil og ligger langt under fartsgrensen  med bremser på eller varierer hastigheten som en jojo.
Opplever og at når jeg starter på jobb med fullt batteri om morgenen så ser det ut som den regenerer med lavere effekt enn på vei heim, men ikke slik at jeg må bremse.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

elektrolux

Ruten min går ned Ullanhaugbakken, og akkurat like før Brustadbua gjør bakken en ekstra dypp og farten med cruise kontroll går fra 50 km/t til 54 km/t eller nok til 600 kr bot om radaren ble satt opp akkurat der.

Med full bil ville nok farten økt enda mer grunnet den begrensede regenereringen. Hadde med representant for Renault og han fikk ved selvsyn se problemet, men har ikke hørt at det har ført til økt regenering

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Rubberduck85

Armlene kostet 1300kr på min...  I teorien uten mva da det leveres med bilen ny.
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010

hsa77

Uansett hvilken bil du velger MÅ du sørge for å få med Zaptec-kladden, selv om du ikke ser for deg å bruke den vil det nok være vanskelig å selge bilen uten. Dersom du må kjøpe Zaptec-kladden etterpå må du betale mva og prisen går da opp med 5000.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Med lading på 10A (Zaptec-kladden) vil r240 bruke vesentlig mindre tid på lading, så dersom du ser for deg å lade slik jevnlig teller det i favør R240.

Q210 er selvfølgelig raskere å lade på 43kw og Oslo-turene vil kunne gå litt raskere. Men Kiwi-laderene er vel stort sett de eneste som tilbyr 43kw. Disse laderne kan kun lade en bil om gangen, og man må regne med ladekø på store utfartsdager. Fra Porsgrunn til Oslo ville jeg ha stoppet på Flykafeen ved Tønsberg,  her er det 2×22kw AC og derfor kun ZOE og Tesla som legger ladepauser her, dvs mindre sannsynlig med ladekø. Ellers har du jo Holmestrand som også har flere 22kw punkter. Dersom ladepauser uansett legges til et sted med 22kw er det jo ingen vits med mulighet for 43KW, når R240 i tillegg har litt lavere forbruk er dette nok et pluss til R240.

Ikke lett valg! Synd ikke ZOE har mulighet for DC-hurtiglading i tillegg til 22kw ac.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

ZOE

Sitat fra: elektrolux på tor 27. aug 2015, kl. 14:18
Ruten min går ned Ullanhaugbakken, og akkurat like før Brustadbua gjør bakken en ekstra dypp og farten med cruise kontroll går fra 50 km/t til 54 km/t eller nok til 600 kr bot om radaren ble satt opp akkurat der.

Dette er en ganske konstruert problemstilling synes jeg, man sitter jo der bak rattet og har ikke stort annet å gjøre enn å se på vei og speedometer.

Skal man holde på med facebook og snapchat samtidig så kan det bli litt mye, men holder man seg borte fra det så går det stort sett helt fint i nedoverbakkene.

Jeg kunne godt tenkt meg ekstra funksjoner på cruisecontrol: Bla.  Seilefunksjon med +10kmt (Evt justerbart fra 0-20kmt) altså at bilen holdt innstillt hastighet men rullet fritt når denne var oppnådd intill en gitt hastighet. Typisk sparemodus når man kjører på landevei, stille cruise på 75 og bilen kan trille intill 85 i nedoverbakkene uten gasspådrag. motorbrems bør selvfølgelig være intill 40kw.

elektrolux

Kan så være, men forsøk å forklare det til politimannen når farten ubevist har bikket over fartsgrensen. Dessuten er det helt unødvendig av Renault å begrense regenereringen til et nivå som ikke klarer å holde farten.

Har ikke opplevd dette på andre biler.

Når det er sagt så er jo bilen ganske så OK, når dette og manglende autoseilefunksjon er eneste jeg har å klage på. Vel utenom at den er litt i største laget. ;D

Grunnen til at jeg mumler om dette, er vel egentlig at det ville vært så uendelig enkelt å rette opp i det. Kun liten justering av software, så er "problemet" løst.
Stavanger:

ZOE

Ikke uenig i at det er en tullete begrensning.

pudderjagar

Sitat fra: elektrolux på lør 29. aug 2015, kl. 00:01
Kan så være, men forsøk å forklare det til politimannen når farten ubevist har bikket over fartsgrensen. Dessuten er det helt unødvendig av Renault å begrense regenereringen til et nivå som ikke klarer å holde farten.

Har ikke opplevd dette på andre biler.

Når det er sagt så er jo bilen ganske så OK, når dette og manglende autoseilefunksjon er eneste jeg har å klage på. Vel utenom at den er litt i største laget. ;D

Grunnen til at jeg mumler om dette, er vel egentlig at det ville vært så uendelig enkelt å rette opp i det. Kun liten justering av software, så er "problemet" løst.

Har ikkje eit bilverksted mulighet til å gå inn i bilens hjerne å justere dette? Er det nokon som har spurt Renault?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA