Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval.. R210 vs. R240 (Tilbud)

Startet av Eternities, onsdag 26. august 2015, klokken 18:58

« forrige - neste »

Eternities

Hei!

Jeg har fått to tilbud fra forhandler som jeg funderer på, og må bestemme meg for ganske fort.

Det ene, som er det jeg egentlig har mest lyst på, er for en ny R240 med metallic, vinterdekk på 16" og midtarmlene. Dette tilbudet er også inkludert vrakpant kampanjen de har nå. (Derfor tidspress)

Det andre er for en R210 som har blitt registrert, men aldri plukket opp. Svart metallic (som jeg ønsket uansett) og vinterdekk på 16", men ingen mindarmlene. Her er det da ingen vrakpant kampanje. (Også usikker på om det medfølger gratis lading i 1 år).

Mellom disse skiller det 14.000 i favør R210'en.
Min gamle bil får jeg kanskje 5-10.000 for, så det er jo det også, men også styret med å bli kvitt den.

Forøvrig kan jeg legge til at jeg pendler daglig mellom Porsgrunn og Bø, samt en del turer inn til Oslo iløpet av året.
Jeg heller egentlig mest mot R240, fordi det virker best hvis det skulle by på problemer for lading i Bø, samt det at jeg ikke trenger å tenke noe på den gamle bilen.

Men jeg skriver her i et håp om at noen av dere litt klokere enn meg kan komme med synspunkter om hva som vil være best for meg å velge.

På forhånd takk for svar!

Urs4_2008

Min første kommentar er at det er veldig liten forskjell i praksis på r210 og 240. Største forskjellen er at den nye ikke lader på mer enn 22 kw. Hvis du ikke har 43 kw ladere rundt deg, så er valget lett. Hvis du har 43 kw i nærheten, så spørs det på bruksmønsteret ditt. Så tipper jeg på sikt det blir kanskje lettere å selge 240.

Just my 2 c  :)
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

emil

Etter å nylig ha kjørt 2x80 mil i Leaf ser jeg at jeg ikke ville valgt en bil som kun lader på 22kW som maks (R240). Men jeg har andre prioriteringer på lading og kjøring enn andre brukere her på forumet.

Urs4_2008

Jeg bor på østlandet og den 0,5 prosenten jeg lader utenfor huset gjør jeg på 43 kw, og nyter den raske ladetiden. Jeg bor i Tønsberg, og når jeg drar til Oslo stopper jeg i 10-15 minutter i Sandvika og handler litt dagligvarer eller spiser litt mens bilen fyller seg opp før jeg kjører hjem. Lader ikke mens bilen står i Oslo.

Men skal du daglig pendle akkurat på grensen av hva 210 klarer, så blir valget også lett.
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

ZOE

Midtarmlene bør ikke være en dealbreaker , dette er det lokal forhandler som monterer, det blir ikke montert på fabrikken.

Ingen problem å få dette ettermontert

asgeirn

Det ser ut til at 43kW-utbyggingen stopper litt opp -- mange nye ladestasjoner kommer opp med 22kW AC.

Imidlertid er det 43kW ladestasjoner både i Porsgrunn og Bø, så for din daglige rute er du nok godt dekket.

Hvordan kommer du til å lade i det daglige?  Q210 lader mye saktere på lave effekter enn R240, på 3,6kW kan Q210 bruke opptil 9 timer på 0-80%, mens R240 er oppgitt med 5:40.  På 11kW skiller det kun 20 minutter.

Så er det et spørsmål om hvor travelt du har det?  På R240 har de oppdaget en produksjonsfeil som gjør at nyleveringer har stoppet, og alle biler underveis må innom verksted før de leveres ut.

Selv venter jeg på en R240, men har en Q210 som lånebil i mellomtiden.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

overter

Sitat fra: asgeirn på onsdag 26. august 2015, klokken 20:17
Det ser ut til at 43kW-utbyggingen stopper litt opp -- mange nye ladestasjoner kommer opp med 22kW AC.

Imidlertid er det 43kW ladestasjoner både i Porsgrunn og Bø, så for din daglige rute er du nok godt dekket.

Hvordan kommer du til å lade i det daglige?  Q210 lader mye saktere på lave effekter enn R240, på 3,6kW kan Q210 bruke opptil 9 timer på 0-80%, mens R240 er oppgitt med 5:40.  På 11kW skiller det kun 20 minutter.

Har en Q210 og har aldri opplevd at det tar 9 timer på 3,6kw!! Ligger normalt på ca 3-4 timer etter jeg er ferdig for dagen og har ca 40% igjen.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Urs4_2008

VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

asgeirn

Sitat fra: overter på onsdag 26. august 2015, klokken 20:36
Har en Q210 og har aldri opplevd at det tar 9 timer på 3,6kw!! Ligger normalt på ca 3-4 timer etter jeg er ferdig for dagen og har ca 40% igjen.

Ja, var litt usikker.  I brosjyren til Q210 står det at det tar fra 6 til 9 timer å lade 0-80%, avhengig av temperatur.   I R240-brosjyren står det 5:40.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

pudderjagar

Eg har R210 utgaven og har vært på tur til Københam med den fra Bergen via Langesund, Hirthals og Oslo. I Danmark var det neste bare 43 kw lading. På Vestlandet er det også mange.

Ein anna fordel med den gamle er at den har vannavkjølt regulator. Dermed klarer den å kvitte seg med mer varme når det er varmt ute.

Eg er ikkje i tvil om at den gamle er best. Hvis du ikkje må ha dei få ekstra km som ny utgave tilbyr så hadde eg gått for den gamle.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

Som det er sagt mange ganger allerede, det kommer an på hvordan du tror du kommer til å bruke bilen ( og hvordan du til slutt faktisk kommer til å bruke den ? ).

Jeg vet at jeg ikke hadde brukt min på så mange og lange turer dersom den ikke hadde ladet så fort som den faktisk gjør når jeg er ute på tur. Samtidig så tror jeg at du kunne klare å få "vridd ut" litt mer fra selgeren.... Hva med litt oppfinnsomhet fra hans side ? Evt. at du stiller opp bilen utenfor og som "ferdig pakke" til en annen Zoe kjøper som ikke har en bil å bytte inn ?
(Jeg eide en Opel i ca. 250m når jeg kjøpte min Zoe, kjøpt for 1000 over vrakpant ;) )
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Elektrisifisert

Til Pudderjagar:
Ser du skriver at den gamle Zoe har vannavkjølt regulator som en fordel for å kjøpe denne.

Fant imidlertid denne uttalelsen fra Renault:

" Forenkling: Motoren har fått et luftkjølesystem (kanaler mellom modulene er fjernet). Bare den elektroniske kraftregulatoren er fortsatt vannkjølt på grunn av de spesifikke kravene som stilles til denne."[/b]

For meg ser det ut til at regulatoren fortsatt er vannavkjølt ?
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

jabj

Ville valgt R240 siden den har 1-1,5 mil lengre rekkevidde enn Q210, som betyr at du kan kjøre Bø-Porsgrunn t/r på en lading kanskje selv om vinteren.
I tillegg må det være greit å bli kvitt en gammel bil i innbytte uten å tenke på bruktbilgaranti til ny eier. Midtarmlene koster 2500.- ekstra og monteres av Renault forhandleren lokalt.

Kjører du derimot turer til Oslo flere ganger i mnd. ville jeg valgt Q210...

Det er blitt nevnt 43kW lader i Bø, hvor er den plassert?
Renault ZOE R240 Intens Easycharge 2015

Eternities

Tusen takk for mange gode svar!
Har fått veldig mye å tenke på!

Q210'en sin 43 kw lading, samt levering med en gang gjør den veldig fristende.

Men R240'en sin rekkevidde, pluss det å bli kvitt den gamle bilen veier veldig tungt.

Når jeg tenker meg om så burde jo ikke hurtiglading være veldig nødvendig, siden jeg stort sett vil lade hjemme, samt schuko jeg kan få brukt i Bø. Er dog litt nervøs for hvis jeg ikke skulle fått lada i Bø, og da forhåpentligvis greie å komme meg tilbake til Porsgrunn (selv om det kanskje blir litt knapt på den verste vinteren.)
Igjen, hvis det er slik at det er en 43kw lader i Bø, så ville jo ikke det tatt lang tid med en Q210 heller..
Er forøvrig ikke mange turene inn til Oslo. Er snakk om en 4-5 i året, så burde ikke være et stort problem.. Men igjen er det jo greit med så lite tanking som mulig..

Mye å tenke på, og ikke lang tid.. Huff..

Trond.m

Sitat fra: ZOE på onsdag 26. august 2015, klokken 19:24
Midtarmlene bør ikke være en dealbreaker , dette er det lokal forhandler som monterer, det blir ikke montert på fabrikken.

Ingen problem å få dette ettermontert
Jeg ville kjøpt midtarmlene som "reservedel". Jeg fikk selv tilbud på dette fra en Renault forhandler. Nettoprisen jeg fikk var 1020 kr eks. mva. Dersom det blir lagt på bilfakturaen så slipper du mva. Ser ikke ut til å være vanskelig å montere. 2500 kr ink. montering høres mye ut, og det ser ikke ut til å være vanskelig å gjøre dette selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA