Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schuko kontakt - meget varm

Startet av phnuxen, tirsdag 25. august 2015, klokken 08:41

« forrige - neste »

phnuxen

Noen som har opplevd at denne er i overkant varm, så varm at du ikke vil "klemme rundt" kontakten da det vil gjøre fysisk vondt. Er dette noe BMW burde se på? Har hatt bilen i ca 6 mnd - men aldri at den har blitt så varm. Kan det være selve stikkontakten på veggen (på jobb der jeg lader) ? Forsøkte å lade et par timer hjemme etterpå, den ble noe varm men ikke i nærheten så varm som på jobb.

LMOR

Jeg ville startet med å sjekke kontakten på jobben. Du skriver ikke hvilken kladd du bruker, så jeg antar det er standard-kladden som maks trekker 11A. Det skal ikke bli så varmt at jeg er ubehagelig uten at det en en feil med f.eks klemmene eller at ledninger ikke er skrudd godt nok fast. Kan være flere andre grunner også.
Du lar selvfølgelig ikke kladden henge i kontakten.  ;)
I så fall vil den bli varm i de fleste kontakter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

emil

#2
Her er det nok kontakten på veggen som er slitt og bør byttes. Hvis det ikke allerede er oppheng til kladden må dette også monteres. 10A lading fra ny (eller lite slitt) kontakt skal ikke gi noe varmgang, og det er det du har som normalsituasjon hjemme. Jeg vil vel anta at BMW har tempsensor i schuko som vil stoppe eller begrense ladestrøm hvis det blir alt for varmt.

Jeg lader mye med schuko på 16A og har gjort det til en vane å alltid kjenne på pinnene etter avbrutt lading (ikke nødvendig å kjenne hvis lading var ferdig en time før henting). Blir det så varmt at jeg brenner meg er det "straffen" for at jeg bruker utstyret litt utover hva det egentlig er beregnet på. Jeg pleier også å melde i fra til eier av ladekontakt om at det blir veldig varmt ved lading og at det kan være greit å bytte ut kontakten.

Har fått smeltet schuko på min ladekabel ved to anledninger, begge ganger ladet jeg derimot på 10A fra frittstående gamle ladestolper.

Gatlas

Hei, har opplevd at schuko har blitt veldig varm på standard kladd fra BMW. Det må sitte en føler i kontakten, ladingen stoppet opp, heldigvis. Jeg hadde ikke dyttet støpsel 100 % inn i kontakten på veggen og det ble dårlig kontakt.
Jeg drar alltid ut schuko når lader ikke blir brukt.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

phnuxen

Takk for tilbakemeldinger, starter nok med en sjekk av stikkontakt.

Rapid

#5
Til info så er det ikke temperatursensor i støpselet til originalkladden. Jeg byttet dette ut med blå industrikontakt

emil

Sitat fra: Rapid på tirsdag 25. august 2015, klokken 13:13
Til info så er det ikke temperarursensor i støpselet til originalkladden. Jeg byttet dette ut med blå industrikontakt

Hvis man i all hovedsak lader med ladekladden hjemme er dette en god løsning som øker sikkerheten uten å ta skrittet helt til en Mode3 boks. Så kan man bruke en adapterkabel de gangene man lader fra offentlige schuko-kontakter.


LMOR

#7
Temperatursensoren trenger ikke stå i støpselet. Temperaturen vil øke gradvis også i ledningen, slik at en kan ha en sensor i kladden.
(Jeg påstår ikke at jeg vet at det er det, men det er teknisk mulig og en mye billigere løsning enn å ha sensoren i støpsel med tilhørende sensorkabel)
Jeg tror jeg la ut en beregning på dette i en "opphetet" debatt. Temperaturen skal bli ganske høy før det begynner å brenne, og da er det varmt i mange meter i begge retninger.

Edit: Ser ut som laderen bryter på 50 grader, og når lederne fungerer som varmekabler, blir nok mest sannsynlig kladden mer enn 50 grader før det begynner å brenne i kontakten, som også Gatlas da har opplevd faktisk skjer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på tirsdag 25. august 2015, klokken 20:32
Temperatursensoren trenger ikke stå i støpselet. Temperaturen vil øke gradvis også i ledningen, slik at en kan ha en sensor i kladden.
(Jeg påstår ikke at jeg vet at det er det, men det er teknisk mulig og en mye billigere løsning enn å ha sensoren i støpsel med tilhørende sensorkabel)
Jeg tror jeg la ut en beregning på dette i en "opphetet" debatt. Temperaturen skal bli ganske høy før det begynner å brenne, og da er det varmt i mange meter i begge retninger.

Edit: Ser ut som laderen bryter på 50 grader, og når lederne fungerer som varmekabler, blir nok mest sannsynlig kladden mer enn 50 grader før det begynner å brenne i kontakten, som også Gatlas da har opplevd faktisk skjer.
I den "opphetede" debatten så var vel du en av de som la frem "Sintef-rapporter" om at opphetede støbsel var et så godt som ikke-eksisterende problem, LMOR ;) Vi prøvde å gjøre deg oppmerksom på at det er det, og nå er vi tydeligvis flere  ::)

LMOR

Vi trenger ikke starte den diskusjonen igjen. Men grunnen til at det ble opphetet var nettopp at jeg ble tillagt meninger på denne måten. Jeg tok tak i påstander om hva som er årsaken til varmgang.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elektrolux

Tviler på om "original" BMW ladekladd har tempsensing i støpsel.

Inntil stikket du bruker er friskmeldt/byttet ville jeg benyttet en liten 2m 2x2,5mm skjøteledning for å beskytte original støpsel. Dette vil også hjelpe med å avlaste vekten av kladden.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA