Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av fremtidsrettet ladeløsning til E-Golf - Blå CEE16? CEE32? Noe annet?

Startet av mounce, mandag 24. august 2015, klokken 21:47

« forrige - neste »

mounce

Hei!

Jeg har i lengre tid vært overinteressert i elbil. Derfor sendte jeg mail til styret i borettslaget for å finne ut hva de synes om slikt. Da fikk jeg en mail tilbake hvor de skrev at de hadde hatt elektriker på befaring, og at de kunne montere opp en type 2 kontakt godkjent for elbillading på en reservert parkeringsplass for meg. Dette skulle jeg i såfall betale 4000,- i etableringskostnader for, og 200,- pr mnd i strøm. I telefonsamtale med styreleder sa han at dette kom til å bli en 32A-kurs.  Flott, tenkte jeg, og bestilte meg en E-Golf.

Nå i ettertid fikk jeg sms hvor de skriver at de kommer til å montere en vanlig stikkontakt (schuko) i et låsbart skap. Samme pris. Skuffet som jeg var, tok jeg kontakt med styret for å finne ut hvorfor de ombestemte seg. Argumentet var da at "Da må vi jo montere en boks som koster over 10000kr! Det har ikke styret råd til å finansiere." blæh!
Etter litt diskusjon frem og tilbake, skal jeg nå i det minste få velge hvilken kontakt de skal sette opp. Det blir sannsynligvis en 20A-kurs (kanskje 32A). Jeg kan også skaffe en ladedings selv, som de kan få elektriker til å montere opp.

Underfordelingsskapet på veggen ved parkeringsplassen jeg skal få, er 230V 3-fase (IT), så det blir uansett en enfas-løsning. Jeg regner med de setter inn en ny kurs med B-vern til meg. Mitt låsbare lille skap blir ca en meter fra underfordelingsskapet. Utvendige mål blir ca 40x30x16cm, med et utfreset "spor" i "dørkarmen" hvor kabelen kan gå ut til bilen. Til den boksen de har montert opp til naboens Tesla, ser det ut som om det er hvit, litt gummiaktig kabel, ca1,5mm diameter. Muligens PFXP eller tilsvarende (3G6-kvadrat?) inn til boksen, og en blå CEE32 inni.

E-Golfen tar per dags dato bare 16A. Det billigste ladealternativet jeg har funnet er vel EVI sin type2-kladd med blå CEE 16A til 3800,-

Vil det være fornuftig av meg å få lagt opp størst mulig kurs, og sannsynligvis blå CEE 32A og evt kjøpe en annen ladedings for å være fremtidsrettet? Eller er det like greit å få satt opp en blå CEE 16A, og gå for EVI sin kladd? Det hadde kanskje vært smart å gå for en semimobil løsning, som kan tas med på tur...
Uansett hva jeg gjør, er det jo mulig å lage en adapter som gir meg en schuko til den medfølgende 10A-kladden til VW, så selv om jeg ikke kjøper ladedings nå, så får jeg ladet med originalkladden.

Hva er det smarteste jeg kan gjøre?

Mvh MM
Trondheim
2016 E-Golf
Trondheim

OlavEmil

Du kan ikkje klaske dei 10 000 på bordet og få montert 32a type 2-uttak? Eg trur burettslagsleiligheiter med slike elbiluttak vil bli veldig attraktive i framtida!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

mounce

Sitat fra: OlavEmil på mandag 24. august 2015, klokken 21:51
Du kan ikkje klaske dei 10 000 på bordet og få montert 32a type 2-uttak? Eg trur burettslagsleiligheiter med slike elbiluttak vil bli veldig attraktive i framtida!
Det kan jeg nok, spørsmålet er da om det kommer på toppen av de 4000,- styret skal ha i "etableringsgebyr"..? I såfall blir det jo relativt dyrt til slutt.

Det som også er litt dumt er jo det faktum at parkeringsplassen ikke hører til leiligheten, men at det er mer som et "førstemann til mølla"-system. Jeg får leie plassen så lenge jeg vil, men når jeg ikke skal ha den lenger, skal utstyret fjernes, og plassen fristilles til andre.

Jeg tror ikke de har tenkt helt igjennom hvor de vil legge seg på elbilpolitikken.. Så min leilighet vil nok ikke stige i verdi av at jeg flesker til. Borettslaget kan riktig nok bli mer attraktivt på grunn av velvillig elbilpolitikk. Dersom de finner ut hvordan de vil gjøre det da..

Mvh MM
2016 E-Golf
Trondheim

OlavEmil

Nei, det er sjølvsagt mindre interessant om parkeringsplassen ikkje følgjer leiligheita.

Om du får lov til å setje opp 32a CEE, er vel ikkje dette særleg dyrare enn 16a. Så kan du få fast ladeboks med CEE-støpsel til ca. 5000,-. Spørsmålet er om du kan montere denne på veggen på fornuftig vis.

Om du ikkje kan det, er gjerne 16a CEE og passande ladekabel det greiaste.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

PokerFjes

@mounce - jeg har EVI sin ladekladd, og setter stor pris på å kunne lade på 16A hjemme. Jeg bestilte min med 16A CEE. Hvis ikke jeg tar helt feil, så har du plass til EVI-kladden inni skapet ditt? Er det plass til et 32A CEE så kan du kanskje få EVI-kladden med denne kontakten. Evt 16A CEE på kladden med en 32-16A CEE overgang inni skapet? Da er du future-proof på kabel/tilførsel samtidig som du har en grei 16A lader du kan ta med deg ved behov.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

automat

Sitat fra: PokerFjes på mandag 24. august 2015, klokken 23:57
@mounce - jeg har EVI sin ladekladd, og setter stor pris på å kunne lade på 16A hjemme. Jeg bestilte min med 16A CEE. Hvis ikke jeg tar helt feil, så har du plass til EVI-kladden inni skapet ditt? Er det plass til et 32A CEE så kan du kanskje få EVI-kladden med denne kontakten. Evt 16A CEE på kladden med en 32-16A CEE overgang inni skapet? Da er du future-proof på kabel/tilførsel samtidig som du har en grei 16A lader du kan ta med deg ved behov.

32A til 16A CEE-overgang er ikke lovlig, uten å inneholde 16A sikring.

32A enfas CEE er egentlig ganske ukurrant, spesielt hvis den kun er sikret med 20A. Tesla har vel direkte mulighet til bruk, men for alle andre biler må man inn med spesial-løsning. Som fort koster ektra penger, og ikke kan brukes særlig mange andre steder.

16A CEE er kurrant, og kan enkelt brukes av alle elbiler.

Hvis jeg visste at her skal jeg bo veldig lenge, så hadde jeg vurdert all-out-løsningen. Fastmontert type-2, uten fast kabel, sikret med 32A.
I motsatt fall ville jeg gått for 16A CEE.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

fredag

Sitat fra: mounce på mandag 24. august 2015, klokken 21:47
Vil det være fornuftig av meg å få lagt opp størst mulig kurs, og sannsynligvis blå CEE 32A og evt kjøpe en annen ladedings for å være fremtidsrettet? Eller er det like greit å få satt opp en blå CEE 16A, og gå for EVI sin kladd? Det hadde kanskje vært smart å gå for en semimobil løsning, som kan tas med på tur...
Uansett hva jeg gjør, er det jo mulig å lage en adapter som gir meg en schuko til den medfølgende 10A-kladden til VW, så selv om jeg ikke kjøper ladedings nå, så får jeg ladet med originalkladden.

Hva er det smarteste jeg kan gjøre?

Jeg ville lagt opp fastmontert type2-kontakt med 16A enfas.

Hvis du vil fremtidsrette den så kan du kable for 32A, og kjøpe en type2-kontakt som kan stilles til å enten tilby 16A eller 32A. Og sikre kursen enten for 16A eller 32A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OlavEmil

Om ein først set opp ein 32a type 2-kontakt (som neppe er mykje dyrare enn 16a), kan ein vel fint sikre denne med 32a, og nytte ein 32a type 2-kabel. Bilen forstår jo sjølv at han ikkje kan lade med meir enn 16a.

(og om han ikkje forstår det, er det jo berre ein bonus :P )
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA