Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av moso, lør 09. jan 2010, kl. 19:36

« forrige - neste »

Helge

KRISE... ??? I dag var det bare kald luft igjen når min kone skulle til jobb mens Webastoen virket fint både i går morges (startet med Defa SmartStart) og i går kveld startet på vanlig måte under en kjøretur. Under kjøreturen i dag morges startet hun imidlertid Webastoen på nytt med bilens varmehendel (Defa SmartStart avslått) og da kom varmen som normalt.

Hva er forskjellig fra i går morges til i dag? Vel... natt til i går sto bilen til lading (startet 21:30 kvelden før), mens bilen i går kveld ble parkert etter litt kjøring som etterlot ca 70 % restkapasitet på fremdriftsbatteriet.

Jeg begynner å lure på om Webastoen er svært følsom for spenningen på 12 V batteriet  ??? 

Men 12 V batteriet er visst i følge kvittering i bilens hanskerom byttet så sent som i fjor og burde jo være bra...
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Det hender også med min Webasto at den ikke starter på første forsøk. Det skjer ikke ofte, og jeg har ikke inntrykk av at det har noe med Smartstart å gjøre (riktignok bruker jeg Eberspracher EasyStart).

Derimot har jeg inntrykk av at slike startproblemer har med hva som skjedde før å gjøre.
Enten hvis den blir slått av kort tid etter at den ble slått på - typisk en ganske kort tur, eller hvis den har vært på lenge og slås av for så å bli slått på ingen etter kort tid - typisk en liten svipptur innom en butikk på hjemveien.

Som regel kommer den på neste forsøk, og en par ganger i året må jeg restarte den (ref).

Sitat fra: Helge på tir 19. okt 2010, kl. 12:46
. . . .mens bilen i går kveld ble parkert etter litt kjøring . .
Var kjøreturen deres igår så kort at webastoen ikke ble varm ??

Jeg pleier å la være å bruke webatoen på korte turer (hvis det er mulig), og holde den igang vha. Easystart'en hvis jeg skal ut av bilen en liten tur når den er godt igang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km (nå avviklet).

Helge

Sitat fra: Elmo på tir 19. okt 2010, kl. 13:30Det hender også med min Webasto at den ikke starter på første forsøk. Det skjer ikke ofte, og jeg har ikke inntrykk av at det har noe med Smartstart å gjøre (riktignok bruker jeg Eberspracher EasyStart).
Så langt har dette aldri hendt oss ved start av apparatet med varmehendelen under kjøring, men så har vi ikke hatt bilen så veldig lenge da. Det har imidlertid hendt meg en gang med tenningen på (lading av 12 V batteriet) og bilen stående på innkjørselen. Denne ene gangen ble imidlertid Webastoen gangen før startet ved en feiltakelse og etter bare få sekunder slått av igjen før det var kommet noen antydning til varme.

Sitat fra: Elmo på tir 19. okt 2010, kl. 13:30Derimot har jeg inntrykk av at slike startproblemer har med hva som skjedde før å gjøre. Enten hvis den blir slått av kort tid etter at den ble slått på - typisk en ganske kort tur, eller hvis den har vært på lenge og slås av for så å bli slått på ingen etter kort tid - typisk en liten svipptur innom en butikk på hjemveien.
Som antydet over har vi aldri erfart dette (ved påfølgende oppstart) når Webastoen har rukket å bli så varm at man ikke lenger er i tvil om den har tent ordentlig

Sitat fra: Elmo på tir 19. okt 2010, kl. 13:30
Som regel kommer den på neste forsøk, og en par ganger i året må jeg restarte den (ref).
Vi har ikke hatt bilen så lenge enda og har ikke vært nødt til å foreta restart ("Resetting"?)

Sitat fra: Elmo på tir 19. okt 2010, kl. 13:30Var kjøreturen deres igår så kort at webastoen ikke ble varm ??
Nei, ikke kortere tur enn at det kom ordentlig varm luft ut av dysene på dashbordet. Jeg har forresten etterisolert ekspansjonstank og slanger (ihht wiki.elbil) i vår bil nå.

Sitat fra: Elmo på tir 19. okt 2010, kl. 13:30... og holde den igang vha. Easystart'en hvis jeg skal ut av bilen en liten tur når den er godt igang.
Smart tips  :)

Har snakket med en erfaren mann på Webastovarmere nå i dag (etter tips fra en kar på webasto.no). Etter at jeg fortalte at styresignalet nå er levert rett fra batteriet gjennom et rele (som styres av Defa SmartStart og bilens varmehendel)  mente han det var mest sannsynlig at årsaken til at varmeren ikke vil starte å varme (ved fjernstyrt påslag i parkert bil) er for lav spenning på 12 V batteriet. Han hadde mindre tro på problemer med selve varmeren uten at han ville utelukke det helt.

Han mente at bilens egen kupevifte på trinn 2 sammen med Webastoens vifte og ikke minst glødepluggen i Webastoen som står på i ca 10 sekunder vil kunne trekke spenningen på et lite 12 V batteri under 12 V. Han anbefalte oss å teste noen ganger (morgener) med en liten ekstern batterilader tilkoblet eller et parallellt batteri. Hvor stort 12 V batteri (Ah?) har dere andre som har fungerende fjernstyrt start av Webastoen?

Elmo

Det jeg beskrev var som sagt bare en inntrykk - noe jeg har på følelsen (basert på to biler), men ikke noe jeg har forsket ordentlig på.
Enviro Drammen har sagt til meg en gang eller to at man alltid skal slå av Webasto'n (varmeapparathendelen) når man stopper bilen, og vente med å slå den på til tenningen er "skikkelig på" (det betyr vel at DC/DC'en har startet).
Dette har vi aldri (iallfall ikke kona) klart å praktisere. Hendelen står stort sett helt til høyre hele vinteren (både før og ikke minst etter montering av EasyStart).
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

El rayo

Disse bilene begynner å bli såpass gamle at mengden kondensvann i tanken når kritisk nivå og vanndråper kan suges inn. Vann er tyngre enn bensin og legger seg i bunnen av tanken.

Tanken kommer man lett til under baksetet på høyre side; et stort, rundt lokk som kan skrues løs. Sug ut mesteparten med en egnet pumpe (evt. tom ketchupflaske eller lignende med slange på), tørk ut resten med en klut.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Jeg har hatt på en desiliter isopropanol på tanken hvert år rett før kulda setter skikkelig inn, men hvor mye vann det faktisk får med seg ut vet jeg ikke.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Sitat fra: Helge på tir 19. okt 2010, kl. 15:24Hvor stort 12 V batteri (Ah?) har dere andre som har fungerende fjernstyrt start av Webastoen?
Gjentar denne...  I vår P106E står det et 45 Ah batteri som i følge kvittering i bilens hanskerom ser ut til å bare være ca 1 år gammelt. Synes det er litt rart at spenningen skal bli så lav (under 12 V) at Webastoen ikke vil tenne, men dette har jeg faktisk ikke sjekket enda - så det må vel gjøres. Ser ikke ut som det er plass til noe særlig større batteri (lite i bredde, lengde, kanskje litt mer i høyde?)

Helge

Har nå sjekket et par ting... og opplevd første feiltenning på Webastoen med tenningen på og dermed altså det som burde være høy nok 12 V spenning pga innkoblet lader fra fremdriftsbatteripakken.

Sjekket:

• 45 Ah batteriet i bilen ble satt inn av Enviro Elbil så sent som januar 2010 (altså under 1 år gammelt 45 Ah batteri = burde være helt OK, men er 45 Ah nok?)
  • Når tenningen er av (bilen parkert) og både Webastoens vifte og glødeplugg drar strøm samtidig med kupeviften i trinn 2 faller batterispenningen fra mellom 12,7 og 12,8 V (hvilespenning) ned til mellom 11,9 og 12,05. Dette ville jeg tro burde være nok til å få startet Webastoen (men: who knowes?). Når jeg målte dette tente faktisk Webastoen som normalt. Et 55 Ah eller 60 Ah batteri hadde kanskje gjort situasjonen enda bedre, men det er vel kanskje ikke plass til et slikt.

Så... har jeg nå også opplevd feiltenning på Webastoen selv med høy batterispenning på 12 V batteriet (med tenningen på). Etter at Webastoen hadde tent hørtes det ut på lyden som om forbrenningen ble "ustabil" med noen pooo-poooo-poff. For å prøve å beskrive med med ord i steden for "tegneserielyder" ;D så var det tydelige variasjoner i den jetmotorlignende suselyden fra Webastoen. Etter sånn grovt regnet 20 til 30 sekunder etter at man kunne høre drivstoffet begynne å brenne ble disse variasjonene avsluttet med et lite POFF og så var det plutselig bare viften til Webastoen igjen mht lyd. Det hørtes altså ut som om Webastoen "blåste ut seg selv" med et poff. Ved neste forsøk på oppstart (under kjøring) fungerte alt som normalt igjen.

Elmo

Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Har lest wiki-avsnittet om rens av Webasto, men sitter igjen med to spørsmål:
1. Er det ikke bare to elektriske plugger inn på Webastoen? Hvorfor koble fra batteri osv - holder det ikke bare med å koble fra de to pluggene på Webastoen og isolere disse?
2. Prosedyre på å rengjøre brennkammer kommer ikke så klart fram i Wiki-beskrivelsen?

Elmo

Nå er vi vel inne på ting som passer bedre i en annen tråd, men, men . . . :)

Husker ikke hvem det var som laget denne beskrivelsen. Jeg la den inn på wiki, men jeg har ikke hatt behov for å gjøre det selv - enda.
Forslår at du leser gjennom disse to trådene (jeg tror jeg fikk det fra en av dem):
Webasto varmeren på 106
Webasto på PSA
så kan vi kanskje forbedre wiki-teksten når du vet noe mere.

Jeg syns dette utsagnet i den ene tråden likner veldig på ditt ?!
Sitat fra: Silkefot på tir 05. feb 2008, kl. 20:50
Ja, jeg har erfaring. Webasto'en vår hostet en stund ved at den var vanskelig å starte for så å gi fullstendig opp. Enviro renset hele systemet fra bensintank og inn til webasto'en og nå går den som en klokke igjen. Virker som om det rett og slett var skit i systemet  :-\
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

Helge

OK, men vi skal først forsøke forslaget til Webasto-"eksperten" jeg igjen snakket med i dag. Vi bør visst la Webastoen få gå litt lenge og brenne seg ren en og annen gang i mellom. Vi er jo i den heldige situasjon å bo slik til at de fleste kjøreturer vi (primært min kone) foretar med elbilen ikke er mer enn 10 til 15 minutter. Det skal visst ikke være så heldig å bare la Webastoen brenne 5 til 10 minutter og noen ganger 15 minutter.

Jeg har ikke forutsetning for å si om dette medfører riktighet, men jeg fikk altså høre at slik mye kort-tids kjøring av varmeapparatet vil bidra til nedsoting og at dette til en viss grad kan kompenseres ved å la varmeren gå litt lengre tid innimellom. Det du skrev mht å la Webastoen gå mens du har kortere stopp skal i så fall være gunstig for varmeren.

Ellers har du vel rett i at enkelte av de siste innleggene her nå hadde vært best å ha i en egen/annen tråd.

El rayo

Sitat fra: Helge på tor 21. okt 2010, kl. 12:36
Etter at Webastoen hadde tent hørtes det ut på lyden som om forbrenningen ble "ustabil" med noen pooo-poooo-poff.
Typisk sviktende drivstofftilførsel; luftbobler eller vanndråper, eventuellt delvis tett dyse, rør/slange eller filter eller utette ventiler i pumpa. Luftbobler skyldes lekkasje på sugesiden av pumpa, kan sees om man setter på en gjennomsiktig slangebit ved Webastoen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

pilt

Jeg pleier å la være å bruke webatoen på korte turer (hvis det er mulig), og holde den igang vha. Easystart'en hvis jeg skal ut av bilen en liten tur når den er godt igang.
Men du må først skru den av idet du skrur av tenninga for så å sette den på igjen med fjernkontrollen?

Hvordan gjør dere det når dere skal starte bilen og webastoen går? Skrur dere først over på det blå, skrur på tenninga, hører at vifta stopper, flytter over på det røde igjen og setter vifta på? Eller bare starter dere bilen og kjører avgårde?

Og en annen ting. Hvis bilen lades om natta, vil webastoen kunne fjernstyres selv om ladekabelen står i?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Elmo

Sitat fra: pilt på tor 21. okt 2010, kl. 23:01
Men du må først skru den av idet du skrur av tenninga for så å sette den på igjen med fjernkontrollen?
NB: Jeg bruker Easystart fra Eberspacher Easystart på min webasto, og vet ikke hvordan Webasto Smartstart fungerer.
Easystart her en knapp i bilen jeg kan starte/stoppe med i tillegg til remote kontrollen. Jag har montert slik at så lenge én er på, dvs. enten via tenningen eller via Easystart, så går Webastoen, og det er ikke noe problem om begge er på.
Så når jeg skal ut av bilen en liten tur trykker jeg på Easystartknappen før jeg slår av tenningen.

Hvordan gjør dere det når dere skal starte bilen og webastoen går? Skrur dere først over på det blå, skrur på tenninga, hører at vifta stopper, flytter over på det røde igjen og setter vifta på? Eller bare starter dere bilen og kjører avgårde?
Jeg bare starter opp (så begge er på - ref. over) og kjører avgårde.

Og en annen ting. Hvis bilen lades om natta, vil webastoen kunne fjernstyres selv om ladekabelen står i?
Ja. No problem.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA