Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 vs Model S

Startet av turfsurf, lørdag 22. august 2015, klokken 09:08

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 09:54
Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2015, klokken 08:13
Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 07:10
Det er vel total ladetid som betyr noe, og den blir lik så lenge du ikke ladere over ca 90%.
Lader i3 med maks opp til 90%? Spør fordi jeg egentlig ikke aner :) De få gangene jeg har hurtigladet har jeg avbrutt på noen og 80%, og fått 35-40kW snitteffekt.
Sjekk denne siden:
http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading
mange faktorer spiller inn, inkl.type ladestasjon, men den lader betydelig fortere enn f.eks. Leaf. Men som du ser er det 2 knekkpunkt. Mer enn 95 er unødvendig, men det går faktisk greit opp til 99%, hvis en betaler fast pris og har tid.

Takk. Ser det avtar ganske mye ved 70%. Så mest bang-for-the-buck er der, så lenge det er nok. Ellers så er det vel å lade det man må :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Det er uansett veldig dumt å legge første ladestopp til etter 1time hvis du kjører hjemmefra med full tank.
En bør kjøre så langt en tør på første etappe, og så lade til en merker knekkpunktet (som ligger mellom 70 og 80 avhengig av temp og lader).
Det gir totalt sett kortest tid på turen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 10:30
Det er uansett veldig dumt å legge første ladestopp til etter 1time hvis du kjører hjemmefra med full tank.
En bør kjøre så langt en tør på første etappe, og så lade til en merker knekkpunktet (som ligger mellom 70 og 80 avhengig av temp og lader).
Det gir totalt sett kortest tid på turen.

Greit nok, men det er jo mange variabler her. F.eks om neste ladestolpe er utenfor rekkevidde. Kan fort være 7-8 mil mellom to ladere med CCS, som gjør at man må lade på høyere SOC en ønskelig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Sitat fra: turfsurf på mandag 24. august 2015, klokken 14:38
Sitat fra: LMOR på mandag 24. august 2015, klokken 10:30
Det er uansett veldig dumt å legge første ladestopp til etter 1time hvis du kjører hjemmefra med full tank.
En bør kjøre så langt en tør på første etappe, og så lade til en merker knekkpunktet (som ligger mellom 70 og 80 avhengig av temp og lader).
Det gir totalt sett kortest tid på turen.
Greit nok, men det er jo mange variabler her. F.eks om neste ladestolpe er utenfor rekkevidde. Kan fort være 7-8 mil mellom to ladere med CCS, som gjør at man må lade på høyere SOC en ønskelig.
Selvfølgelig, men dette var gitt at det er mulig å lade hver time, og at du etter 1 time er mellom 60-70%.
Og hvis du kjører i 100km/t, så blir det jo noe annet enn veiene her på Vestlandet  :D
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: skoct på søndag 23. august 2015, klokken 22:37
Turfsurf skriver at han går rett ut av bilen - med anlegget påslått istedet for å trykke på stoppknappen en ekstra gang for å slå av hele systemet. Jeg forsto det slik at anlegget slo seg av da man låser bilen. Prøvde dette, men anlegget spilte også etter låsing.
Det var vel jeg som gikk rett ut av bilen - det har jeg gjort hver dag i 1,5 år (30.000km) og anlegget har slått seg av hver eneste gang (PS! med låsing menes sentral-lås, ikke "lukking" av døra som vil medføre at anlegget slår seg av etter 8 minutt)

bromm

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 12:44
Takk for inspill bromm, men de er preget av at du eier kun en av bilene. Se kommentar under.
Det jeg skriver er nok ikke mer preget av at jeg kun har i3 noe mere enn at skinner igjennom at du har en klar favoritt i TMS, når du skriver dine innlegg ;)

Men OK (tar dette i litt enklere form for at ikke den tabellen blir altfor hårete ;) ). Det viser seg altså nok en gang at det ser ut til å være vanskeligheter med å forstå begrepet "ladefart" blandt ihuga Tesla-eiere. De vil helst ikke snakke om det (snakker bare om den store pakken), og det forstår jeg godt ;) Og jeg skjønner da vel for pokker at et 85kWh-batteri kan holde stort sett hele uka i "vanlige" situasjoner (det gjør jo også det med 18,8 kWh på i3, så lenge man lader hver natt ;) ). Men en eller annen gang så må dere vel komme borti situasjoner hvor dere er lav på SoC, og behøver raskt påfyll for å kunne kjøre en bestemt distanse ?! Det er DA ladefarten kommer inn - og det er DA forbruket (som du selv har estimert til 30% høyere på TMS) kommer inn som en viktig og AVGJØRENDE faktor. BMW i3 er i følge EPA verdens mest energieffektive bil (serieprodusert), uansett type drivstoff: 124 MPGe (miles per gallon equivalent). Da blir det jo ganske rått parti når TMS på sin side er noe av det mest ineffektive av alle Elbiler ;) Poenget mitt er at har du f.eks en 13A-kurs å rutte med, og setter begge bilene til lading med 20 km rekkevidde, så stikker du av nesten 15-20 minutter fortere i i3'en hvis du har tenkt deg på en 70 km tur - så enkelt er det !!!

Når det gjelder skjerm og styring vha. touch eller kontroller, så er ihvertfall ikke ekspertene i tvil. Jeg har testet TMS nok til at jeg fant ut at det var best å la enkelte ting være, inntil jeg stoppet bilen. Ting som jeg gjør hele tiden med iDrive...

Du sier at "Poenget er at jeg vil ikke betjene nøkkelen"... Javel, og hva slags motiv har du får å unngå å stikke ei hånd i ei jakkelomme ? Dette er jo svært spesielle og individuelle behov spør du meg - høres mest ut som "se på meg: jeg slipper å bruke nøkkel på bilen min" ;) Jeg, på min side, liker å ha nøkkelen på meg, jeg - for da glemmer jeg ihvertfall ikke av den i håndvesker eller andre klesplagg etc. Ved ankomst går P inn automatisk når man åpner døren, ja - og ved låsing så går bilen i OFF samtidig som at stereoanlegg slås av (noe som ble feilaktig beskrevet som at det ikke gjorde det av "skoct"). Så hvis man bare går ut av bilen når den står stille, så er valget enkelt: ta hånda ned i jakkelomma+klikk - eller snu seg og fikle på CA-knappen ;)




Kristian O

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 18:40
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 12:44
Takk for inspill bromm, men de er preget av at du eier kun en av bilene. Se kommentar under.
Men en eller annen gang så må dere vel komme borti situasjoner hvor dere er lav på SoC, og behøver raskt påfyll for å kunne kjøre en bestemt distanse ?! Det er DA ladefarten kommer inn - og det er DA forbruket (som du selv har estimert til 30% høyere på TMS) kommer inn som en viktig og AVGJØRENDE faktor. BMW i3 er i følge EPA verdens mest energieffektive bil (serieprodusert), uansett type drivstoff: 124 MPGe (miles per gallon equivalent). Da blir det jo ganske rått parti når TMS på sin side er noe av det mest ineffektive av alle Elbiler ;) Poenget mitt er at har du f.eks en 13A-kurs å rutte med, og setter begge bilene til lading med 20 km rekkevidde, så stikker du av nesten 15-20 minutter fortere i i3'en hvis du har tenkt deg på en 70 km tur - så enkelt er det !!!
Det er mulig at dette er ein veldig vanlig situasjon for mange, men eg har ikkje opplevd å sitte å vente på 13A 230V for å få nok straum til neste stopp.
Dei gangane eg har stoppa for å lade opp (kombinert med matpause etc) nok til å komme til neste stopp har eg lada på enten Superlader eller 22kW.

Problemstillinga "kor lang tid tar det å fylle opp eit tomt batteri fra ei vanlig stikk- kontakt?" er eit spørsmål eg stort sett får fra folk som er ukjent med elbil. Dei trur dette er normalsituasjonen. Eg har ikkje opplevd det enda på mine 40k km i TMS.

Siste ca 6 mnd har vi lada fra enfase 32A 230V heime, men har normalt stilt ned amper til rundt 20 A og lading starter ein gang i løpet av natta slik at den er snart ferdig når vi treng bilen om morgonen.

Så sjøl om det stemmer at:
"har du f.eks en 13A-kurs å rutte med, og setter begge bilene til lading med 20 km rekkevidde, så stikker du av nesten 15-20 minutter fortere i i3'en hvis du har tenkt deg på en 70 km tur "
så er det slik eg ser det ei veldig irrelevant problemstilling. Delvis fordi TMS veldig ofte lader på andre kontakter som eg er usikker på om I3 kan utnytte, og delvis på grunn av "den store pakka".
Men for all del; forbrukstalla til I3 er ofte veldig imponerende. Eg håper at BMW tar dette videre til større biler og kjemper seg ut av bensinuføret  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Øyvind.h

Jeg kjører Leaf nå, og dette teoretiske behovet for å akutt lade med lav effekt er et kortrekkevidde-elbil fenomen. Nettopp fordi den ikke har samme fleksibilitet som en Tesla. Klart man lader flere km/t fra et 13a uttak med i3 enn Model S, men ettersom biler stort sett står parkert er ikke ladehastighet ved lav effekt noe tema. Og fra hurtiglader får S85 inntil 122kW. Mao i en annen liga.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Anterialis

Sitat fra: Kristian OMen for all del; forbrukstalla til I3 er ofte veldig imponerende. Eg håper at BMW tar dette videre til større biler og kjemper seg ut av bensinuføret

Jeg gleder meg til 2016/2017 når BMW kommer ut med plugin 5-sere. Jeg tror det kan bli en spennende bil =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Øyvind.h

Sitat fra: Anterialis på mandag 24. august 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Kristian OMen for all del; forbrukstalla til I3 er ofte veldig imponerende. Eg håper at BMW tar dette videre til større biler og kjemper seg ut av bensinuføret

Jeg gleder meg til 2016/2017 når BMW kommer ut med plugin 5-sere. Jeg tror det kan bli en spennende bil =)
Ideelt sett kommer de med 5-serie med 80-90kWh pakke. Hybrid er uinteressant etter å ha eid Tesla. Fossilmotor er jeg ferdig med.

I praksis kommer nok 5-serien med kanskje 20kWh pakke og eksosmotor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kristian O

Sitat fra: Anterialis på mandag 24. august 2015, klokken 19:47
Sitat fra: Kristian OMen for all del; forbrukstalla til I3 er ofte veldig imponerende. Eg håper at BMW tar dette videre til større biler og kjemper seg ut av bensinuføret

Jeg gleder meg til 2016/2017 når BMW kommer ut med plugin 5-sere. Jeg tror det kan bli en spennende bil =)
Eg håper BMW og andre bilprodusenter våkner snart og heller tar steget fullt ut og lager fullelektriske biler i ok størrelse med 500 km rekkevidde og gode lademuligheter. Skjønner ikkje at det skal være så vanskelig! Eg er sikker på at dei kunne gjort dette betydlig bedre enn Tesla om dei ville, men mistenker at det er vilja som er svak  :(
Men no er vi OT  ::)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Anterialis

Jeg tror ikke nærmeste fremtid (les: nærmeste 10 åra) innebærer helelektriske biler som nr 1 bil. Vi må ikke glemme at Norge er i en særstilling. Vi har 98(?) % fornybar energi. Det tror jeg ingen andre land kan vise til. Da blir det også liten vits å kjøre elektrisk bil, altså om man får strømmen fra kullkraftverk etc. Dessuten har vi verdens beste økonomiske fordeler som få andre land har mulighet til å etterkomme.

Personlig tror jeg vi kommer til å se elektriske biler med hydrogenaggregat, evt. hydrogen-brenselsmotorer for fremdrift. Men dette kan jeg ingen ting om, spennende er det helt klart! Og Selv om jeg syns Tesla kunne gjort flere ting bedre, er de uten tvil et selskap som har kommet lengst p.t. Ift. langdistanse elbiler. Jeg skulle dog ønske de var enda litt mer innovative, det er tross alt en gedigen bil på 2,2 (?) tonn fra en fabrikk som forurenser relativt mye.

Et interessant spm. er jo hvorfor ikke andre - f.eks BMW - har kommet med tilsvarende biler. Personlig tror jeg dette bunner i tankegang og filosofi. BMW er fundamentalt imot å "bare stappe tonnevis med batteri i en vanlig bil, og erstatte fossilmotoren i en elmotor.

NB: beklager dersom skriveleif og ufullstendige setninger. Jeg skriver på en treg iPad som ikke bil samarbeide...
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

turfsurf

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 18:40
Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. august 2015, klokken 12:44
Takk for inspill bromm, men de er preget av at du eier kun en av bilene. Se kommentar under.
Når det gjelder skjerm og styring vha. touch eller kontroller, så er ihvertfall ikke ekspertene i tvil. Jeg har testet TMS nok til at jeg fant ut at det var best å la enkelte ting være, inntil jeg stoppet bilen. Ting som jeg gjør hele tiden med iDrive...

Du sier at "Poenget er at jeg vil ikke betjene nøkkelen"... Javel, og hva slags motiv har du får å unngå å stikke ei hånd i ei jakkelomme ? Dette er jo svært spesielle og individuelle behov spør du meg - høres mest ut som "se på meg: jeg slipper å bruke nøkkel på bilen min" ;) Jeg, på min side, liker å ha nøkkelen på meg, jeg - for da glemmer jeg ihvertfall ikke av den i håndvesker eller andre klesplagg etc. Ved ankomst går P inn automatisk når man åpner døren, ja - og ved låsing så går bilen i OFF samtidig som at stereoanlegg slås av (noe som ble feilaktig beskrevet som at det ikke gjorde det av "skoct"). Så hvis man bare går ut av bilen når den står stille, så er valget enkelt: ta hånda ned i jakkelomma+klikk - eller snu seg og fikle på CA-knappen ;)

Dropper det med ladefart, at i3 har en fordel når man starter med tomt batteri og maks har 7,4kW tilgjengelig i en radius på 30 mil er klart (for det er ca det man minimum må kjøre for å ende opp med tomt batteri). Hvor viktig det er, er vi tydeligvis uenig om. Jeg har enda ikke sittet og ventet på å få fylt fort nok med saktelading (på 50kkm), for å si det sånn.

Touch vs iDrive? For mye fikling med begge delene er uansett trafikkfarlig. Link gjerne til de ekspertene dine, ellers blir det bare en påstand.

Jeg trenger egentlig ikke noe motiv for å ikke ville fiske frem nøkkelen, det jeg vil er at bilen skal gjøre mest mulig for meg så jeg slipper å drive med trivaliteter, og slipper å tilpasse meg bilen. Bilen skal jobbe for meg, ikke motsatt... Jeg kan jo skrape is av vinduene og, men foretrekker å forvarme, f.eks. Kan holde fart og avstand til bilen foran og, men liker ACC. Men tilbake til saken, jeg har gått ut og inn av bilen omtrent ti ganger i dag. Ca halvparten av de har jeg måttet skifte grep på dørhåndtaket når jeg skulle inn, fordi jeg har "feil grep". Selv om dørhåndtaket beveget seg helt fint. Tydeligvis er trykksonen på ene siden av håndtaket. Lærer det nok etter hvert.

Så var det påstanden din om at bilen går i park når man åpner døren, og stopper når man låser. Måtte selvfølgelig teste det. Rygget inn i garasjen, tok av setebeltet og åpnet døren. Stoppet egentlig der, for det lyste fremdeles "R" mot meg fra girvelgeren. Hadde ikke så lyst til å finne ut hva som skjer hvis jeg går ut da. Forhåpentligvis stopper den. SIkkert noe jeg gjorde feil her og. Så jeg gjorde som jeg pleier med Tesla, trykker "P" på girvelgeren og går ut og lukker døren. Bilen spiller musikk like herlig, så jeg husker trikset med å bare låse. Da ser det ut til at den stopper. Så ett steg spart  ;D. Åpner døren (etter å ha tatt "riktig" grep), for å sjekke at parkbremsen er på. Det er den jo ikke. Så må man aktivere den og. Nå kommer du sikkert med ett smart utsagn om at "ekte menn bruker ikke parkbrems", men jeg liker nå det da. Så slipper jeg å glemme det når det er behov for den. Og så var det de automatisk innfellbare speila da. Men det tror jeg jeg har funnet svaret på. Er jo bare å trykke på en knapp (jada, er jo bare å bruke nøkkelen hvis man glemmer det). Det og. Det morsomme her er jo at iDrive ofte blir beskrevet som ett system med lite knapper. Men jammen skal de brukes! Bra jeg ikke har Porsche, da hadde jeg vel fått epileptisk anfall. Og jeg som vurderte Cayenne en gang  :o

Nå virker jeg veldig negativ til i3en her, noe som egentlig er ganske langt fra sannheten. Sannheten er at dette er trivialiteter, og jeg er superfornøyd med bilen. Men jeg påpeker det fordi det er ting som jeg legger merke til, og som irker meg litt i hverdagen, fordi jeg er vant med noe som virker bedre når det gjelder akkurat dette. Tesla sin løsning er heller ikke perfekt, skal jeg frigjøre ladekontakten med låst bil, så må jeg enten fiske frem nøkkelen, eller spasere frem til førerdøren, for så å gå tilbake. Irriterende det og, men jeg slipper ihvertfall å dra frem foben som vi  "Tesla fanatikere/fanboys" liker å kalle den lille nøkkelen.

Blir det en gang bygd ut god dekning og god kapasitet med CCS, så vil i3en få ett veldig utvidet bruksområde. Men hadde ikke skadet med 40-50% ekstra kapasitet på batteriet da... Så kan den heller bruke 5% mere strøm for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

skoct

Sitat fra: bromm på mandag 24. august 2015, klokken 18:33
Sitat fra: skoct på søndag 23. august 2015, klokken 22:37
Turfsurf skriver at han går rett ut av bilen - med anlegget påslått istedet for å trykke på stoppknappen en ekstra gang for å slå av hele systemet. Jeg forsto det slik at anlegget slo seg av da man låser bilen. Prøvde dette, men anlegget spilte også etter låsing.
Det var vel jeg som gikk rett ut av bilen - det har jeg gjort hver dag i 1,5 år (30.000km) og anlegget har slått seg av hver eneste gang (PS! med låsing menes sentral-lås, ikke "lukking" av døra som vil medføre at anlegget slår seg av etter 8 minutt)

Jeg prøvde dette. Trykket på stop, anlegget sto og gikk. Deretter åpnet jeg døren (les: jeg sitter fortsatt i bilen). Lukket døren og låste med sentrallåsen. Anlegget spilte fortsatt altså...

LMOR

Og når du står utenfor?...
Hvorfor vil du at all strøm skal kuttes hvis du sitter i bilen?
Hva hvis du skal sove litt i bilen, men vil ha litt lyd og litt luft?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA