Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen, en rød klut for grisekjørere! Bør jeg skaffe dashcam?

Startet av elektro, onsdag 19. august 2015, klokken 18:43

« forrige - neste »

elektro

Kjørte fra Gardermoen retning Oslo i ettermiddag, hadde ACC på 120 km/t. og ble liggende i venstre felt grunnet en del tungtrafikk. Med ett hadde jeg en BMW 6-serie oppå støtfangeren. Enda jeg hadde ACC på korteste avstsnd og det var mye trafikk i begge felt, mente han tydeligvis at det var plass til hans bil foran min e-Golf. Til slutt presset han seg forbi på innsiden slik at jeg måtte bråbremse i 120 km/t. og nesten kom nær autovernet på venstre side. Rett etter kommer en sort Mercedes opp i rompa mi som også begynner å blinke med lysene, selv om jeg hadde biler foran. Da tok jeg ingen sjanser men la meg motvillig inn til høyre..

Er det andre som opplever flere aggressive bilister etter de fikk elbil? Jeg understreker at jeg ikke akkurat er noen sinke selv, men kjører kanskje litt nærmere fartsgrensen med elbil enn fossil.. Dog aldri under.

Løser dashcam noe som helst eller blir man bare hobbypoliti som oppsøker trøbbel i trafikken? Syklister med hjelmkamera er jo helt rabiate.. Kan man identifisere bilførere vha. dascam hvis man ikke kolliderer? Kjør debatt!  :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

1000kwh

Jeg tror ikke det er pga du har elbil. Jeg ble senest i dag forbikjørt i et kryss fordi en kar skulle snike forbi køen (jeg har foreløpig bare en dieselbil). Det var like før det smalt.

Har installert dashcam fordi det kan hjelpe i forsikringssituasjoner hvor det ikke er klart hvem som har ansvaret. Da skal jeg slå i bordet med videopptak av hendelsen.

emil

Opplever stadig vekk at jeg ligger på fartsgrensen og blir forbikjørt med det resultatet at bilen som kjørte forbi legger seg under fartsgrenen etterpå og jeg må redusere farten min. Kanskje de gjør det for å redusere strømforbruket mitt og være snille?

Hadde en sak på E18 mellom Grimstad og Kristiansand der jeg ble forbikjørt, og kjørte forbi henne igjen, tre ganger. Jeg kjørte med konstant fart akkurat på fartsgrensen med CC på.

elektro

Akkurat den kjenner jeg igjen. Alltid noen som skal forbi, uansett hvor fort du kjører, bare for å legge seg rett foran i samme hastighet eller litt saktere. Til å bli gal av! :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electrix

Sitat fra: emil på onsdag 19. august 2015, klokken 20:50
Opplever stadig vekk at jeg ligger på fartsgrensen og blir forbikjørt med det resultatet at bilen som kjørte forbi legger seg under fartsgrenen etterpå og jeg må redusere farten min. Kanskje de gjør det for å redusere strømforbruket mitt og være snille?

Hadde en sak på E18 mellom Grimstad og Kristiansand der jeg ble forbikjørt, og kjørte forbi henne igjen, tre ganger. Jeg kjørte med konstant fart akkurat på fartsgrensen med CC på.
Dette opplever jeg også både med dieselbilen og elbilen. Jeg kjører mye med CC og morer meg en del med å legge merke til folks reaksjoner.

Noen følger rett og slett ikke helt med på hva de gjør. De går stadig opp og ned i hastighet og har selv ligget i 110 på cc og skiftet felt ved behov og kjørt forbi samme bil 4-5 ganger.

I tillegg er det interessant å se hva som skjer når man kjører forbi med cc. Ofte er det slik at jeg ligger bare 5-10 km/t over forankjørende og innhenter de sakte. Når jeg kommer opp på siden øker plutselig den andre bilen farten litt, jeg antar det er noe psykologisk som skjer med enkelte når de blir forbikjørt. Så kan vi ligge side om side noen sekunder, av og til opptil et halvt minutt, før den andre bilen "gir seg" og slakker av igjen og forsvinner bak. Jeg vet ikke helt om dette er bevisst eller om folk bare gjør slik ubevisst og slakker av igjen når de oppdager at de kjører fortere enn vanlig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektro

Sitat fra: Electrix på torsdag 20. august 2015, klokken 11:05
Noen følger rett og slett ikke helt med på hva de gjør.

Dette er i alle fall sant! Kan lure på om det er for lett å få lappen i blant.. Men faktum er vel at disse sjåførene ikke utgjør noen stor fare i trafikken, ettersom de automatisk vil senke farten når det er mørkt, hver gang de møter en bil, når det regner litt eller når de kommer til en motbakke. Utforbakker er litt farlig da! :o Ser stadig folk som når 110 km/t i bunn av Sinsentunellen for så å snegle seg opp i 60 på andre siden. Det er 70-sone på stedet..

Noen er jo også ruset, sinnsyke, eller gir bare fullstendig f.. Leste gang at at tidligere voldsdømte er kraftig overrepresentert i alvorlige trafikkulykker. Men dette har jo ingen ting med elbil å gjøre. :)

Så, tror konklusjonen må være at jeg nok kjører litt saktere med elbil og derfor blir tatt igjen oftere av andre. Det samme hadde nok skjedd med bensinbilen.

Ja til helikopterovervåking av motorveiene for å ta sikk-sakk kjørere sier jeg. Og folk som ligger alt for nærme, type 2 meter, og presser seg frem. En jobb for droner? :) Da kunne man jo også luket ut de verste sinkene og i alle fall tatt en sjekk på rus, demens osv. og gitt de et lynkurs i bilkjøring, hvis alt annet var i orden.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PokerFjes

De første ukene jeg har hatt elbil så har jeg opplevd det samme som elektro... folk kaster seg foran i kryss og kjører forbi i 40-50 sone osv. Det virker som de er livredde for å havne bak en sinke.
Jeg har selvfølgelig opplevd dette før, men jeg det har skjedd mye oftere i det siste. Jeg ligger stort sett rett over fartsgrensa (gps-fart), så hastigheten i seg selv burde ikke stresse dem.

Når det er sagt, så er det skremmende mange som sløver gjennom 30-50 soner i hastigheter som ville gjort dem til fotgjengere på flekken.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

tomrh

Må være et Oslo-fenomen. Fra Værnes til Trondheim er det heller e-Golfer og firma-kassebiler som er blant de mest aggressive.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på tirsdag 25. august 2015, klokken 08:23
Må være et Oslo-fenomen.

Opplever det mye på sørlandet, men så er det jo en del Oslo-folk her om sommeren.

Men på vei sørover fra Trondheim søndag kveld ble jeg stygt forbikjørt (doble hele gule linjer) av en hvit BMW X5 som ca 5 sekunder etter at forbikjøringen var ferdig svingte av E6...

Rødkleiv

Sitat fra: elektro på onsdag 19. august 2015, klokken 18:43
Kjørte fra Gardermoen retning Oslo i ettermiddag, hadde ACC på 120 km/t. og ble liggende i venstre felt grunnet en del tungtrafikk. Med ett hadde jeg en BMW 6-serie oppå støtfangeren. Enda jeg hadde ACC på korteste avstsnd og det var mye trafikk i begge felt, mente han tydeligvis at det var plass til hans bil foran min e-Golf. Til slutt presset han seg forbi på innsiden slik at jeg måtte bråbremse i 120 km/t. og nesten kom nær autovernet på venstre side. Rett etter kommer en sort Mercedes opp i rompa mi som også begynner å blinke med lysene, selv om jeg hadde biler foran. Da tok jeg ingen sjanser men la meg motvillig inn til høyre..

Er det andre som opplever flere aggressive bilister etter de fikk elbil? Jeg understreker at jeg ikke akkurat er noen sinke selv, men kjører kanskje litt nærmere fartsgrensen med elbil enn fossil.. Dog aldri under.

Hvis speedometeret på eGolf ikke er GPS basert, så viser det kanskje litt for mye. Hvis du som du selv sier "ble liggende i venstre felt" omtrent på fartsgrensen (som er 110 det meste av den strekningen), så provoserer du svært mange.
Folk vet at ved vanlige veiforhold så gidder ikke UP engang å stoppe de som holder inntil 130. Førerkortbeslag skjer ikke før 151 er passert.
Med mindre du er på jobb for Politiet, så er det bare å flytte seg for trafikk som kjører fortere enn deg selv.

Jeg forsvarer ikke oppførselen til disse andre, men utfra hva du skriver burde du nok flyttet deg tidligere.

Anterialis

Dashcam tror jeg ikke du kommer noen vei med, med mindre det begås alvorlige lovbrudd. Å ta noen for å kjøre forbi i høyre felt samt. noe for fort (130 kmh i 100 sone) tror jeg ikke du kommer noen vei med med et Dashcam.

Forøvrig tror jeg sentrumsnære bileiere er hardere på gassfoten enn andre. Men jeg tror jeg forstår hva du mener. Etter å ha blitt elbilist tar jeg det mye mer med ro. Jeg var/er av typen som liker meg i 115-120 kmh i 100 sona, men etter å ha blitt elbillist blir jeg tvunget til å ligge i 90-100. Jeg trodde først dette kom til å gjøre meg enda mer stresset, men faktum i mitt tilfelle er at jeg har blitt roligere og mindre stresset. Jeg vet jeg må ta pauser og gleder meg til dem. Faktisk ganske så deilig =)

Og for å svare på TS spørsmål: jeg har ikke merket at andre bilister blir mer aggressive, men jeg er flinkere til å oppdate de bilistene som tendensiøst bryter fartsgrensene.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Rødkleiv

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 01. september 2015, klokken 22:06
Forøvrig tror jeg sentrumsnære bileiere er hardere på gassfoten enn andre.

Jeg blir alltid fascinert av slike teorier  ;D Hva bygger du dette på?

Anterialis

Jeg burde kanskje vært mer forsiktig i måten jeg ordla meg på, men dette er altså hva jeg tror. En bedre måte å si det på er kanskje at grunnet høyt befolkningstall i Oslo ser man oftere folk som kjører aggressivt. Feks. er 1%  råkjørere et høyere antall i Oslo jf. mindre byer, og dermed enklere å oppdage. Tettere trafikk gjør kanskje folk mer irriterte, men dette er altså kun spekulasjoner fra min side.

Etter hva jeg har opplevd kjører folk vesentlig mer aggressivt i feks. Oslo enn i mindre byer som Tønsberg, Drammen etc. Og folk er mer aggressive i Tønsberg enn i Folldal.

Jeg vet ikke hva som er korrekt, dette er kun basert på min erfaring i trafikken =) Er du ikke enig i at folk er mer aggressive i trafikken i storbyene? Dette ble litt OT, beklager det.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

cra

Eller at når man kommer til områder med høyere befolkning så er det større sansynlighet for at man møter på en  (eller flere)av de få som er aggressive, og legger merke til denne/disse? :)

Uansett hva man tror om saken så finnes der helt sikkert en eller annen statistikk man kan bruke for å støtte sitt syn.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA