Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Arendal - Trondheim i Leaf

Startet av emil, onsdag 19. august 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

emil

Har i diverse andre tråder nevnt en planlagt tur fra Arendal til Trondheim denne sommeren. Nå er turen unnagjort (returen gjenstår). Skal komme med en litt mer detaljert etappe-logg etterhvert, skal bare få ut litt tall først. Bilen er en 2012 USA-leaf som nok snart mister sin første strek på batteri-måleren. Ellers var det meg og bikkja og ganske mye bagasje som var med.

Distanse kjørt: 813.3 km
Strømforbruk: 98.1 kWh
Øko-trær: 23 stk
Kjøretid: 11t30m
Antall hurtigladinger: 10 stk
Hurtigladetid: 2t40m
Sakteladetid: 1t30m
Så beregner jeg ca 1t totalt på oppstart/frakobling av lader, føring av forbrukslogg, telefonsupport med Fortum o.l.
Batteritemp (maks): 52.7 (10 av 12 streker)

Hurtigladekostnad: 486kr (ArcticRoads-ladinger satt til 100kr pr stk for nå)
Sparte bomkostnader: 250kr (ca)


Helt klart en mulig tur for flere, men fortsatt for litt spesiellt interesserte.

NoWaX

Fantastisk!

Hvor langt kjørte du det lengste strekket.
Jeg kjørte ifra Tromøya til Larvik sentrum i fjor sommer, det holdt akkuratt og er det lengste strekket jeg har kjørt(14,5mil). .. :)


Trekkoppbil

Den køreturen til Trondheim er en imponerende bragd som det står respekt av.

Det illustrerer hvor langt man kan komme, og hva man kan oppnå, med god beregning.

Forbruket er imponerende, når man kommer 8,29 km pr kWt. Å komme over 8km/kWt har jeg klart sjølv på  svært rolig kjøring på små landeveier, og jeg har opplevd det som helt ekstreme tilfeller. Å klare det på en langtur på hovedveiene er utrulig.

10 ladinger med gjennomsnitt av 16 minutter høres bra ut. På gamle leafer går ladestrømmen tidlig ned, etterhvert som batteriet lades opp, og det gjelder å ikke hurtiglade noe særlig høyt, og ikke mer enn nødvendig.

Planlegging av veivalg, ladesteder, ladetider, og andre gjøremål, kjørestil og vurderinger etterhvert, kan man komme langt med.

Når det gjelder lading hos Artig råds, så kan man vel tegne en måneds abonnement den ene måneden man skal på tur gjennom Artig råds-land, så kan man regne halve kostnaden på tur, og andre halvparten på retur.

leafnor

#3
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 27. august 2015, klokken 20:26
Når det gjelder lading hos Artig råds, så kan man vel tegne en måneds abonnement den ene måneden man skal på tur gjennom Artig råds-land, så kan man regne halve kostnaden på tur, og andre halvparten på retur.

Månedsabonnement var hva jeg kjøpte på turen mellom Trondheim og Hamar sist helg. Tegnet månedsavtale med Arctic, og ladet kun på Kvam på annet enn Arctic mellom Hamar og Trondheim.
(Saktelading på Støren riktig nok på tur ned for å hoppe over de 149,- EV-Power i såfall måtte fått på Berkåk)

Kostnaden på lading med Arctic ble da fordelt slik:
2 X Fagerhaug 23min+25min
2 X Hjerkinn 12min+19min
1 X Dombås 12min (Ladet på Dombås kun på hjemturen)
2 X Lillehammer. 18min+21min
Totalt 7 ladinger og 130 minutter

Da ble ladekost 399,- til  57 kroner/lading, eller kr:3,07 per minutt.
Ser i ettertid at jeg kunne spart noen få kroner med å ladet på Dombås også på turen ned, for å spart noen få minutter på Kvam.
Vell fremme i Hamar gjennom helgen ble det litt av hvert av hurtigladere og klattlading.

Forbruket tur retur Trondheim-Hamar i fantastisk varmt vær (AC-på) ble 1,2kWt/mil, eller 8,33 km/Kwt.
To voksne i bilen på veg ned, og tre personer på veg opp.

Og ja, turen mellom Arendal-Trondheim imponerende. Fikk nok tid i LEAF bare tur retur Hamar jeg. Arendal, vell, nei, ikke på en og samme dag!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Skal etterhvert komme med litt mer detaljer om turen, har bare ikke hatt tid til å skrive. Returen var mye mer transportettappe enn biltur så der blir det mindre detaljer.

Uansett, angående ArcicRoads så ladet jeg på Dombås og Fagerhaug på vei opp, Fagerhaug, Hjerkin og et lite stopp på Lillehammer på returen. Når jeg uansett hadde betalt for AR-ladingene ble det også dagstur til Hjerkin den ene dagen med to ladinger på Fagerhaug og en på Hjerkin. Da er jeg nede i 50kr pr AR-lading. Hvis den gjennomsnittlige Fortum/GrønnKontakt ladingen er 15minutter ble AR-ladingene fortsatt dyrere pr stk.

APP som betalingsmåte var treigt og ustabilt og sanntidsstatus for laderene mangler. Merket også at selv jeg som er fan av korte ladestopp ladet lengre på AR enn på andre ladere og hadde mye mer å gå på til neste lader.

Skal snart hente bilen fra første fulle saktelading siden jeg kom hjem og kanskje LeafSpy viser kapasitetstall og helse jeg ikke har lyst til å se. Men jeg trives fortsatt i bilen og allerede til lørdag skal jeg Arendal-Porsgrunn-Arendal to ganger.

emil

Sitat fra: NoWaX på onsdag 26. august 2015, klokken 11:32
Fantastisk!

Hvor langt kjørte du det lengste strekket.
Jeg kjørte ifra Tromøya til Larvik sentrum i fjor sommer, det holdt akkuratt og er det lengste strekket jeg har kjørt(14,5mil). .. :)

Lengste enkelt-strekninger var nok Arendal-Telemarksporten og Fagerhaug-Trondheim på litt under 11mil hver. Arendal - Larvik går akkurat for min del også, men jeg skan gjerne tilbake etter kort tid og når det ikke er hurtigladere i Larvik er Lasses et naturlig sted å stoppe begge veier.

leafnor

Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 21:10
APP som betalingsmåte var treigt og ustabilt og sanntidsstatus for laderene mangler. Merket også at selv jeg som er fan av korte ladestopp ladet lengre på AR enn på andre ladere og hadde mye mer å gå på til neste lader.

Jeg opplevde GoCharge-app som stabil og rask. Sekunder etter jeg trykket Start Lading, var det bare å trykke inn Grønn Knapp, sette inn ladekontakt og prosessen startet.
Å stoppe lading gikk enten med å trukke hvit stoppknapp, og så den på APP, eller bare på APP. Kvittering fikk man så lagret og tiden registeret virker å være mellom trykket start og stopp i APP.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

emil

Sitat fra: leafnor på torsdag 27. august 2015, klokken 22:39
Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 21:10
APP som betalingsmåte var treigt og ustabilt og sanntidsstatus for laderene mangler. Merket også at selv jeg som er fan av korte ladestopp ladet lengre på AR enn på andre ladere og hadde mye mer å gå på til neste lader.

Jeg opplevde GoCharge-app som stabil og rask. Sekunder etter jeg trykket Start Lading, var det bare å trykke inn Grønn Knapp, sette inn ladekontakt og prosessen startet.
Å stoppe lading gikk enten med å trukke hvit stoppknapp, og så den på APP, eller bare på APP. Kvittering fikk man så lagret og tiden registeret virker å være mellom trykket start og stopp i APP.

Hos meg tok det ca 1-2 minutter bare å starte app'en, å så få app og ladestasjon til å kommunisere kunne også ta litt tid. Ladestasjonen vet jpo at ladekabel er tilkoblet og så det ikke skal være nødvendig å trykke på fysiske knapper der for å starte ladingen.

Da ladingen min på Dombås avsluttet av seg selv fikk jeg ikke startet lading på Fagerhaug fra app etterpå fordi den mente at jeg fortsatt ladet på Dombås. Ble mye styr for å få appe til å "avslutte" ladingen så jeg kunne bla meg frem til Fagerhaug og starte der.

Det bør heller ikke være mulig å stoppe lading på ladestasjonen, da kan man jo risikere at andre stopper ladingen mens jeg er inne og spiser.

Annen nettafikk fungerte helt fint både før og etter GoCharge forsøkene, så det var ikke mobildekningen som var problemet

Kvitteringene i GoCharge sier at jeg bl.a ladet i 102 minutter på Dombås (skal være ca 25 min) og Hjerkin-ladingen min på dagsturen står logget på 2 minutter (riktig skal være ca 15 min).

leafnor

Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 06:49
Sitat fra: leafnor på torsdag 27. august 2015, klokken 22:39
Sitat fra: emil på torsdag 27. august 2015, klokken 21:10
APP som betalingsmåte var treigt og ustabilt og sanntidsstatus for laderene mangler. Merket også at selv jeg som er fan av korte ladestopp ladet lengre på AR enn på andre ladere og hadde mye mer å gå på til neste lader.

Jeg opplevde GoCharge-app som stabil og rask. Sekunder etter jeg trykket Start Lading, var det bare å trykke inn Grønn Knapp, sette inn ladekontakt og prosessen startet.
Å stoppe lading gikk enten med å trukke hvit stoppknapp, og så den på APP, eller bare på APP. Kvittering fikk man så lagret og tiden registeret virker å være mellom trykket start og stopp i APP.
Det bør heller ikke være mulig å stoppe lading på ladestasjonen, da kan man jo risikere at andre stopper ladingen mens jeg er inne og spiser.
Akkurat det tenkte jeg og på, litt merkelig at det går å stoppe lader for hvem som helst. Nå er jo det litt frekt, men sorten finnes sikkert som er truende til å avbryte en annens hurtiglading før den er slutt.
Når jeg stoppet lading med stoppknapp på lader, så stod det fortsatt i app at jeg ladet. Måtte trykke stopp på den også for å avslutte tidsregningen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA