Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekka med lavest rullemotstand

Startet av Hansi, fredag 14. august 2015, klokken 13:58

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:24
...de bløte hakkaene med det karakteristiske "mothake"-mønsteret hvis eneste oppgave er å sørge for god framkommelighet.
Når man bremser virker Nokians dekkmønster som mothaker på en pil. Bidrar sikkert til god score på bremsetester.

Jeg lurer egentlig på hva som skjer om man snur rotasjonsretningen? Skulle tro man da får bedre veigrep forover på bekostning av bremselengde?

Det er jo velkjent at man får bedre framkommelighet ved å rygge opp bakker, men trodde dette bare gjaldt forhjulsdrevet bil fordi man da får skyv av vekt istedet for et trekk. Men kanskje det har med dekkmønsteret å gjøre også? I så fall skulle det uansett være en fordel å rygge opp bakker så lenge dekkmønster er rotasjonsbestemt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Har Kumho vinterdekk i original dimensjon. Dei er var med bilen, kjøpt i 2012.
Når det no faktisk er vinterføre så føles det svært glatt. Det er nok mønster til at dei er godkjent, men greit å skifte før det for seint..

Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?

Pigg er ikkje aktuelt, mest saltsuppe eg kjøyrer i.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?
Mitt inntrykk er at disse dekka er bra ut fra hva folk sier, og tilbudet er jo helt ok. Stjerneglis har samme dekka bak men Toyo foran i 155, se svar #29 og #36 i tråden. Han har kanskje mer å si om dette?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Sun69

#63
Hei. Har lest linken, men kjøpte Yokohama sinne nye piggfrie vinter dekk da det var de som var på lager i Tønsberg. Dekka er supre på glata og har bra grep, men har merkbar høy rullemotstand. Kom i orginal dimmensjon.
Prisen var også stiv, 4500 for dekk omlagt på felg, ikke montert på bil. Opplever at de kan være et alternativ til de som vurderer å kjøpe piggdekk, men er ikke noe for de som ønsker elbil optimaliserte dekk med lav rullemotstand.
Leaf 2013 160000km (Grå) . Har hatt denne siden 2017.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Stjerneglis

Sitat fra: tomrh på onsdag 13. januar 2016, klokken 07:37
Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?
Mitt inntrykk er at disse dekka er bra ut fra hva folk sier, og tilbudet er jo helt ok. Stjerneglis har samme dekka bak men Toyo foran i 155, se svar #29 og #36 i tråden. Han har kanskje mer å si om dette?

Denne komboen har fungert bra hittil. Merker at antispinn er mindre aktiv med Conti-bakdekk sammenlignet med de gamle Hankookdekkene. Foran sitter det helt greitt, men sliter litt med en liten vibrasjon som muligens skyldes at ett av Toyodekkene er urunde... (felgene har vært til oppretting i høst, men hvem vet...)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

tomrh

Mine Toyo dekk er ihvertfall helt runde. :) Og Toyo er en ansett dekkprodusent (kanskje bortsett fra i Norge?), ikke blant kremen men mye bedre rykte enn billigdekkprodusentene. Deres dekk er valgt som OEM på mange bilmodeller hos bl.a. Mazda, Audi, Toyota, Lexus, Mitsubishi, Nissan og Daihatsu. Skal være kvalitet. Tror jeg ville fått sjekket den felgen egentlig, er jo en reklamasjonssak om det er den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: TB på tirsdag 12. januar 2016, klokken 23:46
Har Kumho vinterdekk i original dimensjon. Dei er var med bilen, kjøpt i 2012.
Når det no faktisk er vinterføre så føles det svært glatt. Det er nok mønster til at dei er godkjent, men greit å skifte før det for seint..

Har fått tilbud om Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 for 4592 ferdig avbalansert, og montert.

Bør eg slå til, eller bør eg gå opp i dimensjon - og få meir stabilitet?

Pigg er ikkje aktuelt, mest saltsuppe eg kjøyrer i.

Jeg har Conti Viking Contact 6 foran og bak i originaldim. Bra allrounddekk! Bra på snø/is uten å være helt håpløst på våt/tørr asfalt heller.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

TB

Continental Viking 6 i original dimensjon: 145/65-15 + 175/55-15 montert idag ved dekkskift.no

Ikke så lange turen eg har testa enno, men føles meir stabilt, heng betre i rundkjøyringer og klart mindre støy inne i bilen. Klart betre enn 3-4 år gamle Kumho dekk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

franvalseca

Hei,

hvor bra skulle de være å bruke Toyo Snowprox S943 ikke bare bak men foran også?

(Det er nesten halvpris ift. Nokian Hakkapeliitta R2 :) )

Hvor pleier dere å kjøpe dekkene? Har sjekket på dekkonline.com og det ser som de har greie priser med mva og levering i Norge inkl.




tomrh

Sitat fra: franvalseca på tirsdag 19. januar 2016, klokken 12:21
Hei,

hvor bra skulle de være å bruke Toyo Snowprox S943 ikke bare bak men foran også?

(Det er nesten halvpris ift. Nokian Hakkapeliitta R2 :) )

Hvor pleier dere å kjøpe dekkene? Har sjekket på dekkonline.com og det ser som de har greie priser med mva og levering i Norge inkl.
Du mener bak også, ikke bare foran? ;) Jo, har tenkt tanken. De er kontinentale, så jeg tenkte at de er helt greie på hjul som ikke er drivhjul, og så sette noe skikkelig på bak for fremkommelighetens skyld. Men etter å ha kjørt en halv sesong med Nokian WR D4 på Leafen vår er jeg ikke så skeptisk til kontinentale vinterdekk lenger, disse imponerer meg virkelig. Bakdelen med Snowprox i 175/55R15 må være at de har rullemotstand E mens Hakka R2 har B.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

franvalseca

Takk for svaret tomrh.

Har du kankjsje et kjøpsted for disse dekkene å anbefale?

Takk på forhånd!

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: Sun69 på onsdag 13. januar 2016, klokken 10:49
Hei. Har lest linken, men kjøpte Yokohama sinne nye piggfrie vinter dekk da det var de som var på lager i Tønsberg. Dekka er supre på glata og har bra grep, men har merkbar høy rullemotstand.
Har ved to anledninger nå fått låne merkeforhandlers demobil med disse dekka. Gode å kjøre på men strømmen bare renner ut.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA