Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

691

Sitat fra: Martinius på onsdag 23. september 2015, klokken 09:41
Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:01
Jeg har fulgt denne tråden med en viss interesse en stund, og må bare si at jeg synes mange av innleggene er ganske håpløse. Dere fremstår som en retthaversk gjeng som i stedet burde ta dere sammen og nyte den herlige bilen dere har.

Slik dere nå holder på skader dere både Tesla og alle Tesla-eiere. Se bare på kommentarene nedenfor artikkelen i TU i går: http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/22/tesla-eieren-morten-mener-han-har-fatt-farre-hestekrefter-enn-lovet  Det er ingen mennesker i verden som synes synd på "Tesla-eieren Morten", og han fremstår som en bortskjemt sutregutt.

+1

Jeg eier ikke P85D, så jeg har vel ikke lov til å ytre meg i denne tråden. Uansett, alle dere P85D kjøpere her inne må vel være i overkant interessert i bil. Min interesse for bil er begrenset til random zapping innom top gear og dette forumet. En bilinteressert person bør vel vite at biler med to motorer (EL + Fuel) ikke gir maks effekt samtidig på noen eksisterende modeller, være seg Porsche, Lexus, Merc etc. Jeg forstår frustrasjonen angående 0-100 på 3.4 sek, som vel viser seg kun å gå på 3.6 sek, men jeg kan ikke forstå at det skal være grunn til å heve kjøpet akkurat. Mitt spørsmål, finnes det ingen P85D kjøper som tenkte før bestilling at bilen ikke vil kunne gi 700 hk til hjulene, når markedsføringen tydelig sa at installert effekt er 700 hk fordelt på to motorer?
Alle vidste at den ikke ville give 700 hk til hjulene, hvad folk er blevet overrasket over er at den heller ikke kan give 700 hk til motorerne !!! Det eneste sted 700 hk eller bare 600 hk forekommer er på bestillingsiden. Så lad være med at give køberen skylden

Accelerationens tiden er oplyst med SNYD fra Tesla, selv Tesla kan ikke nå 3,3s uden at skulle snyde.

Slettet profil

#751
Slik jeg ser det har ingen blitt lurt. Det er jo ingen tvil om at P85D er mye kraftigere og raskere enn 85D og innenfor det de har reklamert med.

At Tesla eventuelt har gitt en mer presis beskrivelse av hvordan ytelsen er målt etter hvert som tiden har gått skyldes vel at noen av dere tydeligvis har misforstått og/eller har hengt dere opp i upresise formuleringer for å forsøke å finne støtte for dette råkjøret for å få en gratis oppgradering. Da er det naturlig at Tesla blir ennå mer presise, for å unngå slike misforståelser.

Å si at Tesla "lyver" og har "lurt dere" er useriøst og bygger etter mitt syn på syltynn argumentasjon. Problemet er at dere hauser hverandre opp og i forumer som dette ender tynne teorier da fort opp som "sannheter".

Dere burde virkelig sette dere ned med en god bok og deretter ta en tur i den flotte bilen deres.

mogu

Sitat fra: Undertegnede på onsdag 23. september 2015, klokken 09:29
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 23. september 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:01
Jeg har fulgt denne tråden med en viss interesse en stund, og må bare si at jeg synes mange av innleggene er ganske håpløse. Dere fremstår som en retthaversk gjeng som i stedet burde ta dere sammen og nyte den herlige bilen dere har.

Slik dere nå holder på skader dere både Tesla og alle Tesla-eiere. Se bare på kommentarene nedenfor artikkelen i TU i går: http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/22/tesla-eieren-morten-mener-han-har-fatt-farre-hestekrefter-enn-lovet  Det er ingen mennesker i verden som synes synd på "Tesla-eieren Morten", og han fremstår som en bortskjemt sutregutt.
Enig i at hverken Tesla eller bileiere er tjent med at dette kommer til media. Derimot har Tesla lagt opp til dette helt på egenhånd. De har drevet falsk markedsføring og har ikke vist noen form for interesse for å imøtekomme kundene.
Utrolig trist at det har kommet dithen at man må gå til media.
Men da utfordrer jeg deg kjære Teslamats til å komme med en konstruktiv tilbakemelding på hvilke andre alternativer man har når man har betalt 150k overpris for en vare som ikke har blitt levert.

Heve kjøpet? Kjøpe 85D? RS7?

Må si at jeg synes også det er blitt mye syting... I Norge har jo folk fått P85D til 800.000,- (billigst i verden og rundt 100-150.000,- billigere en i USA)

Og nå vil man ha en gratis oppgradering som koster 80-100.000,- ekstra for alle andre...

Tesla har helt klart opptrådd klønete og gjort en del feil men dette synes jeg blir for dumt...

Selv har jeg jo 85D så da har vel ikke jeg noe jeg skulle sagt...  :-X

Jeg synes P85D eierene her inne fremstår mer og mer som terasse sutreunger.
Men jeg har igjen ikke rett til å uttale meg da jeg er en 85D eier(fordi jeg ikke har råd til en P85D), så ikke les det jeg skriver...

Sannheten er at Tesla har vært ryddig i sin kommunikasjon i saken. Istedet for å svare på private brev fra små eiergrupper har de forholdt seg til eier-klubbene, media og sine egne offentlige kommunikasjonskanaler. På denne måten blir det en ryddig kommunikasjon der alle kan gå inn og se hva som er Teslas standpunkt, istedet for at et svarbrev sprer seg som sitater fra en forumbruker.

Det er også interessant at de kritiske kommentarene som dukker opp på svaret dere har fått i et eget bloginnlegg på teslamotors.com kommer fra nordmenn. Mulig noen burde gå litt i seg selv her. I Norge har dere tross alt fått mye bil for pengene, sammenlignet med hva den økte effekten ville kostet i avgifter osv om dette var en vanlig fossilbil.

Samtidig foreslår jeg de som fortsatt angrer såpass på at de kjøpte en bil som bare er sekundet raskere til 100 enn 85D om å gå rettens vei med dette, jeg ønsker dere lykke til, men venter dere et sviende nederlag.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Cookie Monster

Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:58
Slik jeg ser det har ingen blitt lurt. Det er jo ingen tvil om at P85D er mye kraftigere og raskere enn 85D og innenfor det de har reklamert med.

At Tesla eventuelt har gitt en mer presis beskrivelse av hvordan ytelsen er målt etter hvert som tiden har gått skyldes vel at noen av dere tydeligvis har misforstått og/eller har hengt dere opp i upresise formuleringer for å forsøke å finne støtte for dette råkjøret for å få en gratis oppgradering. Da er det naturlig at Tesla blir ennå mer presise, for å unngå slike misforståelser.

Å si at Tesla "lyver" og har "lurt dere" er useriøst og bygger etter mitt syn på syltynn argumentasjon. Problemet er at dere hauser hverandre opp og i forumer som dette ender tynne teorier da fort opp som "sannheter".

Dere burde virkelig sette dere ned med en god bok og deretter ta en tur i den flotte bilen deres.

Slik du ser det er passe uinteressant da du ikke eier en P85D en gang.

At en bil leverer over 150hk mindre i motor enn hva den er reklamert med er å lure kundene uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hadde du kjøpt en 65" tv men fikk en 62" og fikk beskjed om at nei den var jo ikke 65" men er jo 2" større en den 60" modellen vi har under så du har jo fått en større tv. Hadde det vært ok?
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Sjøhyene

Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:58
Slik jeg ser det har ingen blitt lurt. Det er jo ingen tvil om at P85D er mye kraftigere og raskere enn 85D og innenfor det de har reklamert med.

Anbefaler deg å sette deg litt inn i saken før du poster. For da vil du innse at dette er en idiotisk post.

P85D vil aldri kunne oppnå spesifikasjonene det ble reklamert med hverken når det gjelder hestekrefter eller 0-100. Det er ikke en gang teoretisk mulig med de bilene som er blitt levert ut til kunder.

Hvordan kan du forsvare en sånn oppførsel? Og hvordan kan du argumentere for at det ikke er å lure kunder.

Betaler du 10kr mer for å få 0,5l øl istedenfor 0,33l og så viser det seg at ølboksen i virkeligheten inneholder 0,44l, er dette ok?
Hva hvis du kjøper 30 tusen av disse boksene til en verdi av 800 tusen kroner. Hva ville du tenkt da? Følt deg litt lurt kanskje?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

Sitat fra: mogu på onsdag 23. september 2015, klokken 10:02
Samtidig foreslår jeg de som fortsatt angrer såpass på at de kjøpte en bil som bare er sekundet raskere til 100 enn 85D om å gå rettens vei med dette, jeg ønsker dere lykke til, men venter dere et sviende nederlag.

Nå er det i en slik sammenheng ikke veldig relevant hva du personlig eller noen andre synest om saken. I en eventuell tvistesak er det hva som er en "vesentlig mangel" og "feilaktig/villendene markedsføring" som vil være relevant. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er avvik i effekt på 200Hk eller aksellerasjon 10% dårligere enn avertert ganske mye  - spesielt siden det var nettopp disse to faktorene som var hovedsalgsargumentene for bilen.

Telsa har sannsynligvis verdensrekord i avvik i effekt for en bil som ruller på veiene. Du må gjerne synest at folk ikke burde bry seg, men det burde ikke være spesielt vanskelig å se at varen man har kjøpt ikke samsvarer med det den ble avertert som.

At eiere flest ellers er svært fornøyde med bilen sin endrer heller ikke på hvor vidt markedsføringen har vært etterettelig eller ikke.

Uten å være jurist tviler jeg faktisk på at Tesla har en særlig god sak her. Forbrukervernet er ganske sterkt i de nordiske landene. Saken dreier seg også om ting som er relativt enkelt å måle, som aksellerasjon og effekt.

Cookie Monster

Sitat fra: mogu på onsdag 23. september 2015, klokken 10:02
Sitat fra: Undertegnede på onsdag 23. september 2015, klokken 09:29
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 23. september 2015, klokken 09:18
Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:01
Jeg har fulgt denne tråden med en viss interesse en stund, og må bare si at jeg synes mange av innleggene er ganske håpløse. Dere fremstår som en retthaversk gjeng som i stedet burde ta dere sammen og nyte den herlige bilen dere har.

Slik dere nå holder på skader dere både Tesla og alle Tesla-eiere. Se bare på kommentarene nedenfor artikkelen i TU i går: http://www.tu.no/samferdsel/2015/09/22/tesla-eieren-morten-mener-han-har-fatt-farre-hestekrefter-enn-lovet  Det er ingen mennesker i verden som synes synd på "Tesla-eieren Morten", og han fremstår som en bortskjemt sutregutt.
Enig i at hverken Tesla eller bileiere er tjent med at dette kommer til media. Derimot har Tesla lagt opp til dette helt på egenhånd. De har drevet falsk markedsføring og har ikke vist noen form for interesse for å imøtekomme kundene.
Utrolig trist at det har kommet dithen at man må gå til media.
Men da utfordrer jeg deg kjære Teslamats til å komme med en konstruktiv tilbakemelding på hvilke andre alternativer man har når man har betalt 150k overpris for en vare som ikke har blitt levert.

Heve kjøpet? Kjøpe 85D? RS7?

Må si at jeg synes også det er blitt mye syting... I Norge har jo folk fått P85D til 800.000,- (billigst i verden og rundt 100-150.000,- billigere en i USA)

Og nå vil man ha en gratis oppgradering som koster 80-100.000,- ekstra for alle andre...

Tesla har helt klart opptrådd klønete og gjort en del feil men dette synes jeg blir for dumt...

Selv har jeg jo 85D så da har vel ikke jeg noe jeg skulle sagt...  :-X

Jeg synes P85D eierene her inne fremstår mer og mer som terasse sutreunger.
Men jeg har igjen ikke rett til å uttale meg da jeg er en 85D eier(fordi jeg ikke har råd til en P85D), så ikke les det jeg skriver...

Sannheten er at Tesla har vært ryddig i sin kommunikasjon i saken. Istedet for å svare på private brev fra små eiergrupper har de forholdt seg til eier-klubbene, media og sine egne offentlige kommunikasjonskanaler. På denne måten blir det en ryddig kommunikasjon der alle kan gå inn og se hva som er Teslas standpunkt, istedet for at et svarbrev sprer seg som sitater fra en forumbruker.

Det er også interessant at de kritiske kommentarene som dukker opp på svaret dere har fått i et eget bloginnlegg på teslamotors.com kommer fra nordmenn. Mulig noen burde gå litt i seg selv her. I Norge har dere tross alt fått mye bil for pengene, sammenlignet med hva den økte effekten ville kostet i avgifter osv om dette var en vanlig fossilbil.

Samtidig foreslår jeg de som fortsatt angrer såpass på at de kjøpte en bil som bare er sekundet raskere til 100 enn 85D om å gå rettens vei med dette, jeg ønsker dere lykke til, men venter dere et sviende nederlag.

Virker ikke som du har peiling på hva som er gått fram og tilbake av kommunikasjon. Tror du virkelig Tesla frivillig har kommunisert med media og "Eier klubber" ?
Vet ikke om vi har lest samme blogg fra Tesla men der bekrefter de jo at bilen ikke har 700. De bare pakker det litt inn.
Bilen er heller ikke 1 sek raskere til 100. Er ca 0.5-0.6 sek raskere på en god dag siden Tesla bare har oppgitt P85D og P90D med rollout noe de ikke har gjort med 85D eller andre modeller.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

ELTesla

#757
Sitat fra: Kalle Klovn på onsdag 23. september 2015, klokken 10:05
Sitat fra: Teslamats på onsdag 23. september 2015, klokken 09:58
Slik jeg ser det har ingen blitt lurt. Det er jo ingen tvil om at P85D er mye kraftigere og raskere enn 85D og innenfor det de har reklamert med.

At Tesla eventuelt har gitt en mer presis beskrivelse av hvordan ytelsen er målt etter hvert som tiden har gått skyldes vel at noen av dere tydeligvis har misforstått og/eller har hengt dere opp i upresise formuleringer for å forsøke å finne støtte for dette råkjøret for å få en gratis oppgradering. Da er det naturlig at Tesla blir ennå mer presise, for å unngå slike misforståelser.

Å si at Tesla "lyver" og har "lurt dere" er useriøst og bygger etter mitt syn på syltynn argumentasjon. Problemet er at dere hauser hverandre opp og i forumer som dette ender tynne teorier da fort opp som "sannheter".

Dere burde virkelig sette dere ned med en god bok og deretter ta en tur i den flotte bilen deres.

Slik du ser det er passe uinteressant da du ikke eier en P85D en gang.

At en bil leverer over 150hk mindre i motor enn hva den er reklamert med er å lure kundene uansett hvordan du vrir og vender på det.

Hadde du kjøpt en 65" tv men fikk en 62" og fikk beskjed om at nei den var jo ikke 65" men er jo 2" større en den 60" modellen vi har under så du har jo fått en større tv. Hadde det vært ok?

Du må jo huske på at dette kan skade ryktet til Samsung eller såre noen av de som har kjøpt 60" og ikke unner deg en 65".... Eller kanskje har aksjer i Samsung....

Øyvind.h

#758
Det som kommer klart og tydelig frem er at det er mange uten P85D som ikke forstår hvorfor folk har lagt betydelige summer på bordet for å få P85D med 700hk og 0-100 rett over 3 sek.
Og det er forsåvidt greit nok. Mange synes 4-5 sekunder fra 0-100 er helt vanvittig (meg selv inkludert), og jeg har vært svært fornøyd med akselerasjonen i min S85. Neste bil blir heller ikke en performance, men antakelig en X90D.

Det som derimot er skuffende å se er at folk forsøker å forsvare manglende ytelser og tåkeprat fra Tesla. Jeg har vært Tesla-fan siden 2012, og forsvart mye av det Tesla har gjort da jeg forstår at veien blir til mens man går for en fersk produsent. Men denne gangen er avvikene store og produksjonserfaringen lenger. I tillegg ser man at informasjon endres fortløpende, og kritikken fra eiere avfeies på en usedvanlig uhøflig måte med de merkeligste sammenligninger. Da må det være helt legitimt for P85D eiere å si ifra at dette ikke er OK. Det virker som om Tesla har forstått at de har oversolgt kraftig, men ønsker ikke å ta konsekvensene.

Mtp. linjen Tesla har lagt seg på er det vel egentlig bare å kreve heving av kjøp ad mass eller gå til søksmål. De serverer jo bare tull og tøys.

Og som flere andre har påpekt: om man ikke forstår forskjellen i akselerasjon og hvorfor kjøperne har lagt penger på bordet, da bør man avstå fra å kommentere. Hva om en 90" flatskjerm viste seg å være 75", og bortforklaringen er at 75" er så stort uansett at man ikke har noe å klage på.....

Sitat fra: weld77 på onsdag 23. september 2015, klokken 10:10
Uten å være jurist tviler jeg faktisk på at Tesla har en særlig god sak her. Forbrukervernet er ganske sterkt i de nordiske landene. Saken dreier seg også om ting som er relativt enkelt å måle, som aksellerasjon og effekt.
Det kan du være helt sikker på at de ikke har. Se bare på argumentasjosnrekken. De finner alle mulige argumenter for å forsvare manglende effekt og aks. Alt fra å snakke om fossilbiler på fjell til nyinnført målemetode for 0-100 som de aldri har brukt før på andre biler (ei heller MacLaren som de sammenligner seg med).

For meg virker det tydelig at de nå prøver alle triks i boken for å unnslippe ansvaret. Jeg liker selvfølgelig ikke konsekvensene dette får langsiktig for Tesla mtp renome, pågang på verksteder for utbedring av mangel, kostnad som kunne vært brukt til langt mer givende formål etc. Hadde det vært 2012 burde eierne latt det passere. I 2015 not so much.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Bra oppsummering Øyvind! Vet ikke helt hva som driver noen til å forsvare Tesla i denne saken, men det jeg uansett er sikker på er at Tesla på sikt er tjent med man gir en tydelig tilbakemelding i denne saken, så de forstår at dette ikke er en OK måte i drive business på.
Om noen år kjøper jeg sansynligvis familiens andre Tesla (model 3), men om de fortsatt holder på med tull som dette da tror jeg at jeg blir nødt til å avstå. Kan heller ikke anbefale kjøp av P85D til noen jeg kjenner sånn situasjonen er nå. Blir jo tvunget til å advare dem om at det de får er merkbart mindre enn det som blir lover. Anbefaler da heller S85D eller S85/S70D, men mindre de er styrtrike. Men har ingen styrtrike venne per dags dato. ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cookie Monster

Jeg finner det også frekt av Tesla å mene av vi bare prøver oss på å få en gratis oppgraderingen av bilen vi ikke har rett på som Espen sa til media.

Nei Espen Pedersen vi prøver å få en oppgradering som gjør at bilen faktisk klarer 0-100 på 3.3 sek som Tesla har reklamert for og vi har sakt oss villige til å godta det som en løsning selv om den bare øker maks batteritrekk til ca 640hk som gjør at motor hk er rett rundt 600hk et sted.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

HåkonE

Tesla, 2014:


  • Kommunikasjonssjef i Tesla, Espen Pedersen, stiller opp i flere intervjuer der det står på trykk at P85D har 700hk.
  • CEO, Elon Musk bekrefter 700hk i flere intervju.
  • Tesla`s hjemmeside bruker på flere steder "700 hk" eller "700hk motorkraft"

Tesla, 2015:

  • TOCN-intervju med Espen Pedersen: Det er aldri 691hk (ref. 700hk) full effekt samtidig...
  • Alle henvisninger til 700 hk er slettet fra Tesla`s hjemmeside
  • Chief Technical Officer, JB Straubel erkjenner at de har brukt en annen strategi for å oppgi effekt på P85D enn de andre modellene, men sletter den delen av bloggen i løpet av timer.
  • Espen Pedersen presiserer i et dansk intervju at hele saken egentlig handler om et fåtall kunder som prøver å få noe gratis de ikke har rett på.

mogu

Jeg tror jeg nok en gang bare må la dette resonanskammeret være i fred og la dere segle deres egen sjø. Jeg kommer derimot til å følge med interesse den rettssaken som jeg regner med at kommer om noen av dere er handlekraftige nok. I mellomtiden får jeg anmode dere til å holde skitpraten deres her inne. Slike intervjuer som dukker opp i TU er med å sverte andre tesla eiere slik som meg selv, og gi enda større grunner til det hatet som enkelte der ute har for oss allerede. Det er greit nok å skylde på jantelov, men man behøver ikke å gi de gode grunner i tillegg. Dere har fått de svarene dere kommer til å få nå, både som svar på brev, bloggpost, gjennom media m.m.. Så la oss andre, fornøyde teslaeiere bli minst mulig skadelidende i deres hellige krig for rettferdighet for menneskeheten.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Sjøhyene

Sitat fra: mogu på onsdag 23. september 2015, klokken 10:47
Slike intervjuer som dukker opp i TU er med å sverte andre tesla eiere slik som meg selv, og gi enda større grunner til det hatet som enkelte der ute har for oss allerede. Det er greit nok å skylde på jantelov, men man behøver ikke å gi de gode grunner i tillegg. Dere har fått de svarene dere kommer til å få nå, både som svar på brev, bloggpost, gjennom media m.m.. Så la oss andre, fornøyde teslaeiere bli minst mulig skadelidende i deres hellige krig for rettferdighet for menneskeheten.
Ah, så det er dette som driver deg/dere. Makes sense..

Man up!
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ELTesla

Sitat fra: mogu på onsdag 23. september 2015, klokken 10:47
Så la oss andre, fornøyde teslaeiere bli minst mulig skadelidende i deres hellige krig for rettferdighet for menneskeheten.

Man må regne med litt svinn i krigstid, så dette kan vel ingen love deg...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA