Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: cirys1 på torsdag 10. september 2015, klokken 09:21
Sitat fra: kos på onsdag 09. september 2015, klokken 23:21
Ja kan lett tro det - men sannheten trenger ikke å være det man ønsker å høre. Man bygger ikke tvistesaker i disse mediene - og man snakker ikke sin egen bil ned i pris. Lenger oppe i tråden har jeg kommet med et forslag til løsning. Noe som er den eneste farbare måten å løse en tvistesak på. Havner der før eller siden - men da skal man helst ikke ha en tråd som denne som motparten kan bruke mot deg.

Samtidig er dette såre enkelt å avklare  - forbrukerrådet eller forliksrådet - men først må man skaffe seg en bil advokat - som man leser i tråden så ligger det masse følelser i dette, men jussen tar ikke høyde for hva du føler - beklager.

Er ikke hele hovedsaken med de som er missfornøyd eller klager er at de ikke får noen respons ifra Tesla, de vill ikke uttale seg. Normalt så skulle det holdt med en henvendelse, ikke alle som har råd eller tid til og engasjere advokat osv. Er problemet så "stort" som forespeilet så ligger vell ballen på Tesla , en uttalelse derifra.

Men da er det ikke bra å sitte her å sutre og snakke sin egen bil ned som de ellers er fornøyd med. Mitt budskap er at vi  har i Norge ryddige måter å gjøre det på.

HåkonE

Virker som du har misforstått hele formålet med et forum, kos. Selvsagt er det ingen som tror de løser saken ved å skrive noen innlegg her. Dette er voksne mennesker du snakker til, og da setter du deg bare selv i et flaut lys ved å gjenta selvfølgeligheter som "ikke tro at du kan kjøre bil uten hjul, dette har jeg førstehånds erfaring med".

Jeg satt senest i dag i 7 timer med advokater (ikke relevant til denne saken), og har vært gjennom nok tvistesaker til å se at dine "trusler" og anbefalinger for det meste bare er tøys. Jeg liker ikke å spekulere i andres motiver, men måten du skriver på oppfattes som ikke akkurat " i beste mening", i alle fall ikke for de direkte berørte.

Så til topic.

Tesla sendte i dag ut en pressemelding der de skryter av P85D-testen til Consumer reports:

"Consumer Reports er Amerikas mest betrodde informasjonskilde for forbrukere, ettersom de ikke tar inn annonser; isteden kjøper de biler i hemmelighet og tilfeldig (for å sikre at det er en normal bil) og tester dem grundig gjennom flere måneder før de gir sine karakterer. Noen mer objektiv kilde finnes ikke. "

Så hva kom denne objektive kilden frem til under deres omfattende testing:

"Our P85D took 1.4 seconds to reach 30 mph and a scant 3.5 seconds to get to 60 mph in "Insane" mode—a bit short of the advertised 3.1 seconds. Tesla promises the new "Ludicrous" mode will lower that to 2.8 seconds, but based on our testing, we're not convinced."

Altså ca. 11,4% dårligere akselerasjonevne enn oppgitt.

Og hva hvor mye var det nye Ludacrous-mode skulle bidra med igjen? Sakset fra samme epost:

"Ludicrous Speed, som øker akselerasjonsevnen med 10 %."

En konklusjon er vel overflødig.

Virker som de fleste kjører sin egen sak basert på responsen på mine innlegg, så mitt brev går snart.

Mine anbefalinger til andre er å holde det saklig og høflig (alle parter bør som utgangspunkt bestrebe en konstruktiv løsning, uten at saken går videre), og vise til forbrukerkjøpsloven. Når man beskriver problemstillingen, ta høyde for at man kanskje ønsker å ta saken videre. Saken bør være forståelig for utenforstående, og jeg mener det i denne saken er spesielt viktig at alle forstår hvor verdien av oppgraderingen skulle ligge, og hva som ble levert.

Jeg har hatt en runde med Tesla før, så hvis noen vil ha noen tips eller lurer på noe, så ta gjerne kontakt på PM. :)

hookmaker

Fint inlegg HåkonN, helt enig med dig.
Dersom det sendes flere brev til Tesla er det sikkert bra, men det gjør sikkert ingen skade att de brev som allerede er sent får flere tilsluttninger... 8)

Jeg kan løfte sløret en smule og si så mye, att Tesla har begynnt å bli litt nervøse nu hvor pressen blir mer og mer indblandet. Vi håper at de snarligen kommer med en åpning til den dialog vi har ventet så lenge på.

Tuxedo

Det virker ikke som denne saken går noe videre, og jeg vil anta at dersom saken går til retten vil det drøye minst 3 - 4 år før det kommer til en endelig avgjørelse, gitt Tesla sine økonomiske ressurser til å hyre advokater.  Det greieste er vel å selge bilen for de som føler seg snytt, da sparer man seg for mye frustrasjoner.

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 10. september 2015, klokken 21:46
Det greieste er vel å selge bilen for de som føler seg snytt, da sparer man seg for mye frustrasjoner.

Men nå er løsningen her.. Med Ludi oppgradering så får man jo det som P85D ble annonsert med..  :P

RSR911

Effekt som går til å akselerere P85D forover, basert på endring av kinetisk energi (1/2 m v2) fra 50 til 100km/t:

Effekt = 0.5*2268*(1002-502)/(3.62*2.3) = 285kW = 383hk

Her her jeg brukt:

• Bilens egenvekt med fører: 2268kg (fra vognkortet)
  • Bilen bruker 2.3 sekunder fra 50 til 100km/t, målt via GPS-logger ved 90%SOC.  Sett evt. inn din egen måling her og regn ut effekten selv: Start med bilen i ro på tørr asfalt, gi bånn pedal og mål tiden fra bilen passerer 50km/t til den passerer 100km/t
  • Motorene har veldig nær maks effekt i hele området fra fra 50 til 100km/t

Hvor ble det av 700-383 = 317hk?  Noe går til aks av roterende deler, litt går til luft- og rullemotstand, men mange av de 317hk kom nok aldri ut av motor.

Elbil fundamentalist

700hk var summen av begge motorer, og slik har det blitt presentert hele veien.
Om man ha kjøpt en p85d som går ørlitt dårligere enn McLaren F1, så er det begrenset hva man kan forlange av reklamasjon på den stusslige merkostnaden 130-140k kr for en p85d familiebil fordi den ikke "knuser" en erkeekte supersportsbil. Bare bremseservice på biler i superklassen koster mer en prisdifferansen mellom p85d og 85d.

Dette kan heller ikke sammenliknes med Nissan X-trail fadesen, da disse kundene også betalte hk avgifter etc. til staten urettmessig ut over det bilen kostet, samt at bilen generelt sett fikk dårlig trekkraft. Dette er overhode ikke tilfelle med denne p85d (ikke) saken.

P85d er det ytterste Tesla kan levere med batteri og motorer, i motsetning til s85D som har en del marginer å gå på. S85D ble av markedsmessige årsaker oppgradert fra 380 til 422 for å fylle hullet etter p85.

Og til slutt: -Ikke kom her å si at jeg med en S85D ikke har noe jeg skulle ha sagt i denne tråden. Det rakkes ned på Tesla bilmerket med denne nerdekampanjen og det går ut over alle oss andre. Sitter nok mange p85d eiere der ute  å "knyter tær" av denne tråden også.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hodetelefoner

Noen av oss er så flaue at det er skummelt.. 

staleand

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 11. september 2015, klokken 01:48
Om man ha kjøpt en p85d som går ørlitt dårligere enn McLaren F1, så er det begrenset hva man kan forlange av reklamasjon på den stusslige merkostnaden 130-140k kr for en p85d familiebil fordi den ikke "knuser" en erkeekte supersportsbil. Bare bremseservice på biler i superklassen koster mer en prisdifferansen mellom p85d og 85d.

Dette kan heller ikke sammenliknes med Nissan X-trail fadesen, da disse kundene også betalte hk avgifter etc. til staten urettmessig ut over det bilen koster, samt at bilen fikk generelt sett fikk dårlig trekkraft. Dette er overhode ikke tilfelle med denne p85d (ikke) saken.

P85d er det ytterste Tesla kan levere med batteri og motorer, i motsetning til s85D som har en del marginer å gå på. S85D ble av markedsmessige årsaker oppgradert fra 380 til 422 for å fylle hullet etter p85.

Og til slutt: -Ikke kom her å si at jeg med en S85D ikke har noe jeg skulle ha sagt i denne tråden. Det rakkes ned på Tesla bilmerket med denne nerdekampanjen og det går ut over alle oss andre. Sitter nok mange p85d eiere der ute  å "knyter tær" av denne tråden også.
Påstanden din er falsifiserbar, og har tidligere i tråden blitt falsifisert en rekke ganger. Det finnes skjermdumper av tidligere utgaver av bestillingsveilederen på teslamotors.com hvor det klart og tydelig går frem at bilen har 700hk. Du vil på overnevnte skjermdumper hverken finne presiseringer om rollout-måling (ca 5km/t til 100km/t) eller begrensende faktorer.

Forum-brukere her på elbilforum og i amerikanske forum har gjentatte ganger dokumentert at bilen ikke yter oppgitt effekt, men en mye lavere effekt. Hverken du eller andre (meg bekjent) har kunnet motbevise disse påstandene og da må man vel kunne legge følelser til side, se på harde fakta og konkludere med at dette har vært villedende markedsføring fra Tesla sin side.

I senere tid har Tesla endret på bestillingssiden til Model S ved flere annledninger og for personer som bestiller bilen i dag stiller saken seg annerledes. Det forandrer likevell ikke det faktum at de som bestite bilen før nettsiden ble endret har blitt lurt.

Når man kjøper et produkt, det være seg forbrukerelektronikk, en enebolig eller et kjøretøy så kan man ikke tollerere store avvik mellom det som ble lovet og det som ble gitt. At du ser på det som en bagatell er greit nok, men du må da vel kunne forstå at andre kan se annerledes på det?

At mange fortsetter å debatere/nekte for at dette er villedende markedsføring tror jeg kommer av at enkelte lar følelsene ta overhånd. Akkurat dette fenomenet med at man legger fakta og sunn fornuft tilside i tema som vekker følelser ser man i mange andre sammenhenger også; f. eks i politiske debatter som flykningedebatten om syria o.l. saker som vekker sterke følelser.

Her er det ikke snakk om mennesker, men om et selskap som har brukt for store ord og slik jeg ser det så gjør man tesla en bjørnetjeneste ved å la de slippe unna i saker som dette. Det er bedre at de får en lærepenge nå som nisjeprodusent, enn at denne lørepengen kommer etter masseproduksjon av Model 3.
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

Teslanewbie

Dette kan heller ikke sammenliknes med Nissan X-trail fadesen, da disse kundene også betalte hk avgifter etc. til staten urettmessig ut over det bilen kostet, samt at bilen generelt sett fikk dårlig trekkraft. Dette er overhode ikke tilfelle med denne p85d (ikke) saken.

Hvorfor gjentar du noe som har blitt motbevist Flere ganger ?? Direkte frekk av deg å be dem som betalte for ekstra prestanda om å ikke klage når du fikk mer en du betalte for imens de med p85d  fikk mindre !! Du kjøpte en 85d , det var sikkert en anledning til at du ikke betalte 150000kr for isteden å kjøpe en p85d. Noen valgte å betale overpris og dette var ikke for å få røde bremsecalipere ,du bare skjønner ikke dette ??Ikke kom her med møkk når du selv ikke er berørt !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Jeg er en smule perpleks over hva enkelte her klarer å lire av seg. Man kan jo lure på agendaen. Tankene vandrer fort hen til meninghetsbegrepet.

Heldigvis oppnås ikke annet enn å legge for en dag manglende evne til å sette seg inn i fakta og saksgang. Begge deler er lett tilgjengelig, og ettertrykkelig dokumentert.

Sjøhyene

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. september 2015, klokken 06:52
Jeg er en smule perpleks over hva enkelte her klarer å lire av seg. Man kan jo lure på agendaen. Tankene vandrer fort hen til meninghetsbegrepet.

Kan det være Tesla ansatte på oppdrag for å dysse ned enhver diskusjon som kan medføre negativ PR. Litt konspiratorisk, men skjønner virkelig ikke hva annet det er som trigger disse folkene. Ser det både her og på facebook.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

SurSnasen

At folk rakker ned på "smålige" Teslaeiere er jo noe Tesla selv har skapt. Tesla kunne utmerket godt ryddet opp i dette for lenge siden. Dette hadde vært en ikke-sak dersom Tesla selv hadde respondert. I stedet latterliggjør Tesla sine egne kunder ved å tilby de å betale kanskje oppunder 100 000 kroner for å få en oppgradering som gjør at bilene deres yter det som de egentlig var blitt lovet at bilene skulle yte.

Hadde jeg selv brukt 150 000 kroner ekstra for å få en P85D over en 85D, så hadde jeg selv blitt enormt skuffet om jeg i ettertid fikk vite at min P85D hadde dårligere ytelser enn hva den ble solgt med, mens 85D hadde bedre, og jeg i realiteten bare sitter igjen med en bil med marginalt bedre ytelser de første meterne av 0-100-sprinten.

Jeg var tidligere fast bestemt på å kjøpe meg en Tesla, enten Model S eller X. Regner med det blir bilkjøp innen ett år. Var fristet av P85D, men nå er den fullstendig uaktuell. 85D er mer enn mer enn nok. Så får vi se hva som dukker opp på bruktmarkedet på forsommeren 2016.

Trustno1

Sitat fra: Kalle Klovn på fredag 11. september 2015, klokken 08:33
Jeg tror de eier Tesla aksjer og er bekymret for at verdien skal synke eller verdien på sin egen bil. For går prisen ned på P85D går Model S modellene under ned også.

Hvis ikke Tesla kommer med en god løsning kommer jeg til å dumpe min P85D ut på finn til 699 000 med det meste av utstyr og skrive akkurat hva jeg mener om saken. Og forhåpentligvis få litt pr rundt annonsen på feks Broom osv. For er helt uaktuelt å forsette å ha en bil som jeg tenker denne ble jeg lurt godt på hver gang jeg skal ut å kjøre.
Er også helt klart verdt å tape noen kroner på bilen bare for å tørke av Tesla gliset på enkelte her inne.

Ikke noe jeg selv ville gjort, da jeg har litt  mer avslappet forhold til denne saken, men har god forståelse for at enkelte føler det slik. Syntes det er utrolig synd at ikke Tesla tar tak i denne saken før man kommer dithen at det blir hel masse negative mediaoppslag.

Dette kan ikke lastes "sytete" forbrukere som enkelte i tråden her prøver å forkynne. Problemet er ene og alene Tesla's utrolig dårlige kommunikasjon. Merker det irriterer meg mer og mer at ett fantastisk firma med ett fantastisk produkt klarer å rote bort så mye troverdighet pga dårlig kommunikasjon, overoptimistiske lovnader og andre fillesaker.

Omnilord

Sitat fra: KristofferH på fredag 11. september 2015, klokken 02:03
Noen av oss er så flaue at det er skummelt..
Hvorfor må du fortelle om det i denne tråden? Minner svært mye om din navnebror på FB som har mistenkelig lik oppførsel.

Kan du ikke være flau på innsiden eller finne, evt. lage, en egen føleri tråd for nettopp slikt?

Det rakkes ned på Tesla bilmerket med denne nerdekampanjen og det går ut over alle oss andre.
For øvrig har jeg veldig liten forståelse for at de som er superfornøyd med sitt produkt mener at ingen andre skal kunne ha et negativt syn – i hvert fall ikke si det høyt for det rammer alle andre som er fornøyde. Det er faktisk så jeg tenker «er det mulig?», men det er det jo åpenbart så smekk på lanken til meg for naivitet.

Denne tråden heter «Calling P85D owners world-wide» og det er altfor mye off-topic, dessverre også mitt innlegg, her. Spesielt med følerier om at andre burde være fornøyde. De av dere som har så mye på hjertet som må ut om at andre kun skal være positive og blide enten de har fått det de har betalt for eller ikke – kan ikke dere ha en egen tråd for nettopp det? Er det virkelig for mye å ønske seg det?

Hovedgrunnen til at villedende markedsføring er så utbredt er at altfor få nekter å finne seg i slikt. At Tesla velger taushetens vei istedenfor å ta en dialog er useriøst og kritikkverdig.

X Sig reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA