Calling P85D owners world-wide

Startet av kseitzberg, fredag 14. august 2015, klokken 12:01

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: Dennis på mandag 31. august 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 31. august 2015, klokken 22:50
Sitat fra: TimboDuck på mandag 31. august 2015, klokken 22:00

Vi som la inn bestilling første dagen P85D og 85D ble presentert, ble med P85D lovet en 2 sekunder hurtigere bil. Det er fantastisk for 85D eiere (og Tesla) å OTA så få oppgradert til en vesentlig kjappere bil, men dette lukter falsk/uredelig markedsføring mot sine kjernekunder.

Beklager, klarer ikke dy meg for å også minne om at 85d faktisk klarer 250kmt over tid og ikke får rødt speedometer over 235kmt slik p85d gjør.

Det stemmer ikke. Prøvekjørte 85D for litt over 1 uke siden og den fikk røde tall over 235 og klarte ikke å holde over det spes lenge. Så akkurat toppfart virker å være en batteri/sikring begrensning.

Eller har du en annen erfaring? i såfall når prøvde du det og på hvilken fw versjon?
Ok, da må jeg ta ditt ord på det, ingen planer om å teste dette selv. Min kilde var noen screen caps fra videoer på tmc forumet. P85d var rød fra 235, mens 85d var hvit hele veien, men dette kan naturligvis ha blitt endret i høyere fw.

olesb

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 01. september 2015, klokken 01:51
Sitat fra: Dennis på mandag 31. august 2015, klokken 23:31
Sitat fra: Sandvika på mandag 31. august 2015, klokken 22:50
Sitat fra: TimboDuck på mandag 31. august 2015, klokken 22:00

Vi som la inn bestilling første dagen P85D og 85D ble presentert, ble med P85D lovet en 2 sekunder hurtigere bil. Det er fantastisk for 85D eiere (og Tesla) å OTA så få oppgradert til en vesentlig kjappere bil, men dette lukter falsk/uredelig markedsføring mot sine kjernekunder.

Beklager, klarer ikke dy meg for å også minne om at 85d faktisk klarer 250kmt over tid og ikke får rødt speedometer over 235kmt slik p85d gjør.

Det stemmer ikke. Prøvekjørte 85D for litt over 1 uke siden og den fikk røde tall over 235 og klarte ikke å holde over det spes lenge. Så akkurat toppfart virker å være en batteri/sikring begrensning.

Eller har du en annen erfaring? i såfall når prøvde du det og på hvilken fw versjon?
Ok, da må jeg ta ditt ord på det, ingen planer om å teste dette selv. Min kilde var noen screen caps fra videoer på tmc forumet. P85d var rød fra 235, mens 85d var hvit hele veien, men dette kan naturligvis ha blitt endret i høyere fw.

Testet min 85D i Tyskland i sommer, den blir også rød over 235km/t.
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

o.b.lix

Sitat fra: ELTesla på mandag 31. august 2015, klokken 23:46
Du stiller med hyggelige og konstruktive kommentarer du også.

Takk! (tror jeg)

Nei, poenget mitt er nok at mange undersøkelser viser at folk ikke er opptatt om hvor mye de selv tjener, men hvor mye kollegaen eller naboen tjener, dvs om de selv har mer eller mindre lønn enn kollega. Summen er ikke viktig, men differansen.

Likedan er manges motivasjon med P85D-klagen er det samme, problemet er at 85D ble et for godt kjøp i forhold til P85D, så de som kjøpte P85D er fornærmet og mener bilen må oppgraderes for at differansen skal være stor nok.

I stedet for å være fornøyd med bilen som de tilsynelatende var helt til 85D ble oppgradert?

Og man må altså ha komplisert testutstyr som dyno og vboxer fo å måle dette, en vanlig klokke kan ikke se forskjellen. Derfor blir debatten veldig rar.

Hadde det vært f.eks. drive-unit som ble grunn, eller dekkslitasje, men nei, 0,4 sekunder handler det om. Som altså en klokke ikke kan måle.

Jeg har altså liten medfølelse - og jeg er redd dette vil bli de flestes syn på saken også ? 

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Ja, om de fleste som deg ikke evner å ta inn over seg det reelle hendelsesforløpet. Oblix, dette blir bare for dumt.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

Om noen synest det er dumt eller ikke er neppe så veldig relevant. Det overordnede poenget er at Tesla har kommet med tall og data Tesla må ha visst de ikke hadde dekning for. Det ene er aksellereasjonstider som ikke er oppnåelig i praksis, men der kan man alltids diskutere hvor stort et avvik må være før det er vesentlig. På disse tidene det er snakk om er faktisk 0.4 sekunder ganske mye. Forskjellen på 3.3 og 3.7 er mer vesentlig enn forskjellen på 10 og 10.4

En mye klarer sak er motoreffekten. Tesla har sagt rett ut at bilen har 691 hestekrefter, noe den faktisk ikke er i nærheten av å ha på noensomhelst relevant måte å oppgi effekten på. Den som ikke evner å se dette bør tenke seg ganske godt om. Her er det også snakk om et enormt avvik mellom oppgitte tall og realitetene.

Bilen er selvsagt akkurat like mye eller lite god som den var før man fikk vite dette, men det gjelder all villende markedsføring. Markedsføring og reklamepåstander endrer ikke noe ved selve produktet. Siden aks og motoreffekt var to av de mest sentrale "selling points" for P85D blir det også merkelig å påstå at det er irrelevant.

Teslanewbie

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. september 2015, klokken 10:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:55
dette blir bare for dumt.

Enig!

Nå er det jo en årsak til at noen kjøpte en 85D og at noen kjøpte en P85D .
Dem som la ned ekstra penger for å få en topmodell på angitte spec bør få det de har betalt for alt annet er urimelig .

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

eifi

Vi er også en hel del mennesker som har solgt en annen Model S, for å kjøpe en P85D p.g.a. den ekstra effekten. Og da er det rimelig trasig at den ikke leverer det den lover. Jeg solgte f.eks. en S85, som hadde bedre ytelser enn oppgitt, og kjøpte en ny P85D. Jeg tapte ca 145 000,- i verdifall på S85, og så kostet P85D meg 143 000,- mer enn S85, så totalt har jeg tapt/betalt nesten 300 000,- for å få mer effekt. Jeg har selvfølgelig fått en nyere bil, bedre seter, 4wd og "autopilot", men det var likevel den ekstra effekten som var grunnen til at jeg gjorde dette. Da føler jeg meg litt lurt når effekten ikke er slik som det ble reklamert med.

Sjøhyene

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:49

Takk! (tror jeg)

Nei, poenget mitt er nok at mange undersøkelser viser at folk ikke er opptatt om hvor mye de selv tjener, men hvor mye kollegaen eller naboen tjener, dvs om de selv har mer eller mindre lønn enn kollega. Summen er ikke viktig, men differansen.

Likedan er manges motivasjon med P85D-klagen er det samme, problemet er at 85D ble et for godt kjøp i forhold til P85D, så de som kjøpte P85D er fornærmet og mener bilen må oppgraderes for at differansen skal være stor nok.

I stedet for å være fornøyd med bilen som de tilsynelatende var helt til 85D ble oppgradert?

Og man må altså ha komplisert testutstyr som dyno og vboxer fo å måle dette, en vanlig klokke kan ikke se forskjellen. Derfor blir debatten veldig rar.

Hadde det vært f.eks. drive-unit som ble grunn, eller dekkslitasje, men nei, 0,4 sekunder handler det om. Som altså en klokke ikke kan måle.

Jeg har altså liten medfølelse - og jeg er redd dette vil bli de flestes syn på saken også ?

Helt latterlig argumentasjon. 0,4s er MYE i en sånn sammenheng. Det er over 10% og en sånn markant forskjell merkes på kroppen. Er det greit at man leverer 10% dårligere enn man lover? Selvfølgelig er det ikke det, så bare slutt å forsvare det.
Folk har betalt flere hundre tusen for å få ned 0-100 tiden med 1-2 sekunder ekstra og så skal du komme å bagatellisere det og snakke skit om de som klager.  :'(

Har selv "kun" en S85, men må si jeg føler med de som brukte såpass mye penger på P85D og nå ikke får det de ble forespeilet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

hookmaker

Sitat fra: eifi på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:36
Vi er også en hel del mennesker som har solgt en annen Model S, for å kjøpe en P85D p.g.a. den ekstra effekten. Og da er det rimelig trasig at den ikke leverer det den lover. Jeg solgte f.eks. en S85, som hadde bedre ytelser enn oppgitt, og kjøpte en ny P85D. Jeg tapte ca 145 000,- i verdifall på S85, og så kostet P85D meg 143 000,- mer enn S85, så totalt har jeg tapt/betalt nesten 300 000,- for å få mer effekt. Jeg har selvfølgelig fått en nyere bil, bedre seter, 4wd og "autopilot", men det var likevel den ekstra effekten som var grunnen til at jeg gjorde dette. Da føler jeg meg litt lurt når effekten ikke er slik som det ble reklamert med.
Precis samme historie her! Og netopp derfor føler jeg mig snudd!

P85pluss

Sitat fra: eifi på tirsdag 01. september 2015, klokken 13:36

100% enig i det du skriver her!
P85d
P85+ solgt

Havebigfun

Det er sikkert mange som synes med de oppgitte ytelsesdata at 85D var for trege i forhold til det vi var vant med fra våre TMS slik at heller hoppet et trinn opp til P85D enn et trinn ned til 85D. I ettertid hadde den reelle ytelsen til 85D holdt i massevis for de fleste.
Etter leveringen oppdager man at 85D yter vesentlig bedre enn lovet mens det er det motsatte for P85D. Det kan ikke kalles for annet enn lureri- selv om det er klaging på høyt nivå.
Tesla dro mange penger ut av våre lommer med feil informasjon- rett og slett ikke bra!

At noen av 85D eierne fryder seg over det valget de tok og som (-ved flaks) viste seg å være det bedre valget er greit men det er ikke greit at det brukes masse spalteplass her for å fortelle oss at vi også skal være fornøyde.

Kim L

Har ikke fått hva vi har betalt for.... Svindel ...... Vi snakker om en ny bil og dette stinker litt.....

691

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. september 2015, klokken 09:49

men nei, 0,4 sekunder handler det om. Som altså en klokke ikke kan måle.

Jeg sendte min første fejlmelding om manglende acceleration til Tesla 1,5 uger efter levering. Jeg fik leveret min P85D d. 26. marts. 2015.

Med hensyn til 0,4s og hvorfor det er vigtigt for dem som køber P85D og hvorfor det er vigtigt for Tesla, prøv at læs denne artikel: http://articles.orlandosentinel.com/2001-12-06/news/0112050445_1_mustang-svt-cobra-horsepower-torque

Sitat: Though less than half a second doesn't sound like much, be aware that when you are paying for horsepower, as buyers of cars like the Cobra, Camaro SS and Firebird Trans Am are, it can mean a make-it-or-break-it difference in what model you buy. Or don't buy. The builders of the Cobra, Ford's Special Vehicle Team, have arguably the closest relationship with the buyers of their cars of any domestic manufacturer. They take it personally when a car doesn't deliver.

Cookie Monster

Nå er usa siden til Tesla oppdatert med at P85D og P90D er målt med rollout
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA