Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Tesla S 70 og 70D ?

Startet av Toonster, torsdag 13. august 2015, klokken 17:53

« forrige - neste »

MikeLevy

Etter 300 km kan jeg foreløpig si: GLED DEG
Hentet min 70D 13/08/15. Alt utstyr minus barneseter bakerst og 21"
En fantastisk bil

Cowboystrekk

Sitat fra: MrBacardi på fredag 14. august 2015, klokken 09:25
Sitat fra: Rico på fredag 14. august 2015, klokken 08:30
Etter 5000 km i i min 70D så kan jeg vel si den har svart over all forventning. Rekkevidden er bedre enn jeg fryktet, og kvaliteten er jo milevis over hva jeg fryktet etter å ha lest på dette forumet i lang tid før jeg fikk min ;)

Har du noen supercharger-erfaring så langt med 70D? Om du kunne lagt ut noen tall slik som Bjørn gjorde da han sammenlignet 60 og 85 ved superlading så er det interessant.


https://www.youtube.com/watch?v=S00RG6uqpPo
De tallene stemmer ikke lenger, jeg og flere andre med S60 får vesentlig høyere hastighet enn på videoen til Bjørn. Det er trolig noe software-relatert tull med bilen han hadde, i nyere formware makser bilen alltid ut på 102 kW på lav SOC.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

oleredv

Sitat fra: Klaus_M på fredag 14. august 2015, klokken 10:02
400 km i ny 70 D hentet ut onsdag, og STRÅLENDE FORNØYD!
Super tight bil med  masser power. Byttet fra en A6 3.0 246 HK, og denne føles som en rakett i forhold.

Sier som mange mange andre her inne før meg; kommer aldri til å bytte tilbake.

Løp og kjøp!

Takk for den! Sitter akkurat no og har noken få dagar igjen på å bekrefte ein 70D som eg snekra sammen før prisauken, og med ein A6 av samme type som du hadde pr no så skjønnar eg at det berre er å bekrefte ASAP :D
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Toonster

Farlig med den 14-dagers fristen! :)

Jeg bekreftet min bestilling i går, og røsket med meg HIFI som jeg hele tiden hadde vurdert å ikke ha med.

Blir vel bra :)

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Toonster på lørdag 15. august 2015, klokken 00:34
Farlig med den 14-dagers fristen! :)

Jeg bekreftet min bestilling i går, og røsket med meg HIFI som jeg hele tiden hadde vurdert å ikke ha med.

Blir vel bra :)

Ja, det tror jeg. Jeg har Hifi-oppgraderingen og blir fortsatt mer og mer fornøyd med lyden i bilen selv om jeg har hatt den i snart 2 år. Rett og slett grisebra lyd for pengene (jeg betalte bare 6500,- for Hifi-pakka ;)). Men seriøst, jeg ønsker meg ikke noe som helst mer av lydanlegget, for min del er det perfekt med hifi-pakka. Og jeg durer gjerne i gang med noe deep house på volum 9 eller 10 så jeg skåner ikke akkurat subwooferen heller ;)

Skulle jeg bestilt ny Tesla hadde hifi-anlegget vært nr. 2 på ekstrautstyrslista etter pano-taket. Om standard-taket hadde hatt takstativ-fester hadde hifi-anlegget stått øverst...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Toonster

Høres veldig bra ut :)  jeg hører ikke sinnsykt mye på musikk, men liker at det er god lyd og med mulighet til å jazze på litt.

Tok med autopilot-, Premium interiør- og vinterpakke også. Jeg droppet luft.

Ellers ble det med panotak, Next gen seter og carbon.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Øyvind.h

Prøvekjørte en 70D for faren min denne uken. Det endte selvfølgelig med kjøp :)
Støyen i lav og middels fart virket lavere enn i min S85. I høy fart merket jeg mindre forskjell på tross av at 70D'en var uten panotak.

Nydelig bil å kjøre!
Artig at han etter to år velger å kjøpe Tesla samme uke som jeg selger min.
Endte opp med å kjøpe hans gamle Leaf som Model X ventebil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Diravi

Er det noen som har noen erfaring med interiørkvaliteten på bilene som leveres ut nå? Gjelder vel egentlig alle modellene, så teknisk sett OT, men 70D er jo noe av det ferskeste Tesla leverer, så... :-) Det er spesielt skinnkvalitet, hjulstøy, sammenføyninger i interiøret og setekvalitet på standardseter jeg tenker på, sammenlignet med de første bilene som kom til Norge. Støyen er jo forsåvidt nevnt av Øyvind.h.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

E-golf-2014

Er det noen 70d eiere som kan dele sin erfaring med bilen? Hvordan er støynivå, lyd fra front motor, interiør kvalitet, forbruk, kjøreopplevelse? Tesla forbedrer bilene hele tiden, så interessant å høre fra ferske Tesla eiere.

Toonster

2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Øyvind.h

#26
Faren min får bilen sin utlevert senere denne uken, så jeg får god mulighet til å vurdere den opp mot min 2013 s85 (Som akkurat er solgt, så ingen owner bias) :)

Styrefølelsen var hakket mer direkte. Skyldes antakelig coil fremfor luft. Kjørefølelsen med 4wd var god. Tenkte ikke noe spesielt om den, selv ved pådrag på rett vei og i sving. Lite annerledes enn rwd, men psykisk tenkte jeg på at 4wd dro meg mer i retningen jeg svingte. Min s85 satt som limt uansett.
Forskjellen kommer best frem på vinteren :)

Nextgen setene var en opptur. Jeg har vært veldig fornøyd med mine gamle seter. Det eneste jeg savnet var bedre sidestøtte. Nextgen-setene passer meg perfekt. Ikke for bøtte, men mer støtte enn standard seter.

Finish var fin. Hakket over min, men så er min 2 år gammel. Ikke sikkert 70D'en er mye bedre om to år enn min er i dag.

Takhøyden i baksetet er ubrukelig for voksne menn uten pano. Mye bedre med. Foran merket jeg ingenting til det. Mørkere kupe, men lekkert interiør uansett :) spent på hvor bra de lyse setene holder seg!

Personlig hadde jeg savnet el bakluke. Den brukes ofte.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Diravi

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:15

Styrefølelsen var hakket mer direkte. Skyldes antakelig coil fremfor luft. Kjørefølelsen med 4wd var god. Tenkte ikke noe spesielt om den, selv ved pådrag på rett vei og i sving. Lite annerledes enn rwd, men psykisk tenkte jeg på at 4wd dro meg mer i retningen jeg svingte. Min s85 satt som limt uansett.
Forskjellen kommer best frem på vinteren :)
Du som har vært vant til luft, var komforten grei med stålfjærer? Det er flere tråder her inne som diskuterer luft vs stål, men de er preget av at alle mener det er best det de har valgt selv. ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Cowboystrekk

Stålfjærer = forutsigbart. Jeg har selv stålfjærer og prøvd flere med luft. Jeg merker ikke den helt store forskjellen. Luft har åpenbart noen fordeler når det kommer til f.eks ekle oppkjørsler, snø osv, men det virker som om stålfjærer i mindre grad sliter med spissing, camber etc og påfølgende skjevslitasje dekk eller høyt forbruk. Stålfjærer kan være lurt om du tenker å ha bilen utover garantitiden da luftfjæring er dyrt å fikse. Om du skal selge bilen før garantien utløper så vil luftfjærer hjelpe på høyere salgspris.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

#29
Sitat fra: Diravi på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:15

Styrefølelsen var hakket mer direkte. Skyldes antakelig coil fremfor luft. Kjørefølelsen med 4wd var god. Tenkte ikke noe spesielt om den, selv ved pådrag på rett vei og i sving. Lite annerledes enn rwd, men psykisk tenkte jeg på at 4wd dro meg mer i retningen jeg svingte. Min s85 satt som limt uansett.
Forskjellen kommer best frem på vinteren :)
Du som har vært vant til luft, var komforten grei med stålfjærer? Det er flere tråder her inne som diskuterer luft vs stål, men de er preget av at alle mener det er best det de har valgt selv. ;-)

Komforten var god! Det er ikke slik at bilen plutselig blir ukomfortabel bare fordi den ikke har luftunderstell :)
Jeg har ikke fått kjørt 70D`en mer enn en snau time foreløpig, og lite på kjente veier. Grunnlaget er derfor ikke helt godt nok enda.
Det jeg har satt pris på med luft:
1. Bilen ser penest ut i low
2. Heve bilen over en litt lav oppkjørsel hos mine foreldre (som nå kjøpte 70D, testet og det er et par cm klaring :) )
3. Heve bilen på dårlige veier
4. Heve bilen når jeg skal inn/ut av snødekte parkeringsplasser for å unngå å sitte fast pga 2wd
5. Gir marginalt lavere forbruk på motorvei
6. Luftunderstell var veldig billig i innkjøp! Betalte 9500,- for den i sin tid. 19.100,- er jeg usikker på om jeg hadde hoppet på.
7. Komforten er fantastisk. Lydløst over ujevnheter, hull og dumper. Ingen gynging over dumper. Flyter nydelig uten at understellet er for mykt når det presses (tatt i betraktning at dette er familiebil).

Ift coil:
1. Får den ikke like lav. Men fortsatt pen bil
2. Coil går fint ned innkjørselen. Vil dog ta nedi på vinteren når det legger seg issvuller/snø øverst i kneika. Går sikkert fint da det ikke er krise å skli over snø, og 4wd gjør at man ikke setter seg fast
3. Ville jeg savnet, men kan kompensere ved å kjøre penere. Sjeldent behov
4. Mindre viktig med 4wd. Men jeg har hatt bruk for det flere ganger pga 2wd. Å bare måke på kan også føre til mer slakk på frontfanger/bakfanger.
5. 70D har antakelig lavere forbruk enn S85 på motorvei uansett :)
6. Gammel pris får man ikke lenger.
7. Tror coil flyter nesten like bra over ujevnheter. Antakelig litt gynging over dumper, og man må passe på om man laster tungt i bagasjerommet Men fortsatt mer enn bra nok for de aller aller fleste.

Det var alt jeg kom på i farten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA