Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde ved oppstart

Startet av kjohan, tirsdag 11. august 2015, klokken 09:56

« forrige - neste »

kjohan

Hei!

Har akkurat fått meg i3, en brukt 15-modell. Når jeg ladet i garasjen opp til 100% i natt ble jeg litt overrasket da det stod rekkevidde 125 km. Er dette basert på forbruk på forrige tur? Skal det ikke stå 160 der?


snakkis

Sitat fra: kjohan på tirsdag 11. august 2015, klokken 09:56
Hei!

Har akkurat fått meg i3, en brukt 15-modell. Når jeg ladet i garasjen opp til 100% i natt ble jeg litt overrasket da det stod rekkevidde 125 km. Er dette basert på forbruk på forrige tur? Skal det ikke stå 160 der?
Rekkevidden er basert på historisk data, ja. I tillegg kjenner den nok på temperaturen.
Min viser ca det samme hver morgen når den har stått ute og ladet, men etter å ha kjørt 65km viser den fortsatt 90 km igjen.
Etter at den har stått og ladet inne i parkeringshus viser den ca 160km.

Anterialis

Anbefaler at du leser flere av de øverste trådene her på forumet, utrolig mye kunnskapsrik og god informasjon!

Jeg har eid I3 i kun få måneder, men har enda til gode å få lang rekkevidde. Lengste jeg har klart kjøre er ca. 115 km (5km rest). Personlig sier jeg at bilen klarer 120km, alt over dette er bonus og kun tilgjengelig på varme (15+) tørre (ingen regn) og lavhastighetsveier ( >90 kmh).

Det er viktig å understreke at I3 faktisk forteller deg en skikkelig god estimert distanse. Mercedes og VW etc. gir høyere verdier initielt, og synker raskt ifm. kjøring. Således svært liten risiko å kjøre seg tom i en I3, mye enklere på andre elbiler.

Lykke til med eierskapet, du har kjøpt helt riktig bil!!
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Trond.m

Har kjørt bare 30 mil med blandet kjøring (lokal, by og E18) siden jeg fikk min i3 for få dager siden. Snittforbruket så langt har vært 11,7 kwh/100 km. Det skulle tilsi en rekkevidde på 160 km, og det lover bra :-)
Da har jeg kjørt relativt økonomisk, men max ca 85 km/time. Har også kjørt mye med Eco Pro. Blir spennende å prøve en lengre tur, men med min manglende suksess med Kiwi ladere så blir det kanskje litt for spennende  ;)

morten69

Husk å sjekk SW versjon på bilen din. mange med gammel software rapporeter kun 120km maks , mens dem som har ny får 160. Se tråd om dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20646.0.html

Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trond.m

#5
Jeg er litt "grønn" etter å ha vært eier av i3 i bare 3 dager. Hvordan leser folk på forumet av batterikapasitet (som da visstnok skal være ca 19,7 med ny programvare.
Finner heller ikke noe sted å lese av programvareversjon. Det eneste jeg finner er versjon av programvare for media og telefon. Må man ha OBDII kabel og koble den til PC ?
Kanskje litt på siden av denne diskusjonen, men relatert til forrige innlegg fra morten69

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA