Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tunnelbranner

Startet av Softblue, tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49

« forrige - neste »

Softblue

Tunnelbrannene er tragisk og skummelt. Heldig vis har ingen liv gått tapt.
Men, man blir litt bekymret for at alle kjører med 50-80 liter brannfarlig væske bak i bilen.
Utrolig at det alle kollisjoner går så bra.
Var bilparken elektrisk så hadde man sluppet tankbiler med tusenvis av liter på veien også.
Når er det sikkert noen som skal ta opp at elektriske biler også brenner, men batterier kan ikke renne utover veien og ta fyr.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

emil

Sitat fra: Softblue på tirsdag 11. august 2015, klokken 15:49
Tunnelbrannene er tragisk og skummelt. Heldig vis har ingen liv gått tapt.
Men, man blir litt bekymret for at alle kjører med 50-80 liter brannfarlig væske bak i bilen.
Utrolig at det alle kollisjoner går så bra.
Var bilparken elektrisk så hadde man sluppet tankbiler med tusenvis av liter på veien også.
Når er det sikkert noen som skal ta opp at elektriske biler også brenner, men batterier kan ikke renne utover veien og ta fyr.

Tenk hvordan det blir hvis alle bytter ut tanken med 50L flytende fossiler med hydrogen under høyt trykk...

Ferry

Det finnes også mye brennbart materiale i tunnelen fra før, det er langt mer enn stein der inne. http://www.tu.no/bygg/2013/08/13/isolasjonen-i-mange-norske-tunneler-kan-gi-cyanidforgiftning

THE

En annen fordel med batteribrann sammenlignet med en bensinbrann er eksplosjonsfaren. Et batteri brenner forutsigbart uten fare for eksplosjon.

Når det gjelder vann- og frostsikring i tunneler med PE-skum så er det krav til at alt isolasjonsmateriale skal dekkes til med sprøytebetong slik at det er brannsikkert, og dermed ikke slipper ut helseskadelige gasser. Udekket skum vil også smelte ved en brann, og kan da dryppe ned i tunnelen. Det er fremdeles masse ubeskyttet PE-skum i norske tunneler, men mye blir dekket i forbindelse med oppgraderingsprosjekter i tiden fremover. Ellers har alt utstyr i norske tunneler strenge krav til brannsikkerhet. Problemet er jo at det er nesten uendelig med gamle, mørke, trange tunneler med PE-skum og dårlig sikkerhetsutrustning her i landet. Mange av disse tunnelene har nok veldig liten prioritet i forbindelse med oppgradering på grunn av lite trafikk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

snurrehue

Sitat fra: THE på onsdag 12. august 2015, klokken 09:59
En annen fordel med batteribrann sammenlignet med en bensinbrann er eksplosjonsfaren. Et batteri brenner forutsigbart uten fare for eksplosjon.

Eksplosjonsfare? Nå har jeg sett en del bilbranner opp gjennom, og har ennå til gode å se en eneste av disse bilene eksplodere på noen som helst måte. De brenner heftig, ja. Men så er det ikke akkurat så mye flammehemmende materialer som benyttes i bilene. Det gjelder elbiler like mye som fossilbiler.

Men når det er sagt så er det slett ikke umulig at fossilbiler tar lettere fyr i kollisjoner enn elbiler.

For øvrig var det en buss som brant i Gudvangatunnelen denne gang. Forrige gang var det en trailer. Jeg tviler på at disse blir elektrifisert med det første. Mistenker at busspassasjerene ikke vil sette pris på en times ladestopp annenhver time.

THE

Sitat fra: sangiovese på onsdag 12. august 2015, klokken 13:27
Sitat fra: THE på onsdag 12. august 2015, klokken 09:59
En annen fordel med batteribrann sammenlignet med en bensinbrann er eksplosjonsfaren. Et batteri brenner forutsigbart uten fare for eksplosjon.

Eksplosjonsfare? Nå har jeg sett en del bilbranner opp gjennom, og har ennå til gode å se en eneste av disse bilene eksplodere på noen som helst måte. De brenner heftig, ja. Men så er det ikke akkurat så mye flammehemmende materialer som benyttes i bilene. Det gjelder elbiler like mye som fossilbiler.

Men når det er sagt så er det slett ikke umulig at fossilbiler tar lettere fyr i kollisjoner enn elbiler.

Alt i alt er det vel like ille om det er batteribil eller bensin/diesel-bil som brenner i en tunnel. Det vil bli mye røyk med et innehold av mange forskjellige giftige gasser som ikke er bra for helsa uansett.

Sitat
For øvrig var det en buss som brant i Gudvangatunnelen denne gang. Forrige gang var det en trailer. Jeg tviler på at disse blir elektrifisert med det første. Mistenker at busspassasjerene ikke vil sette pris på en times ladestopp annenhver time.

En eventuell elektrifisering av langtransport og turbusser vil vel sannsynligvis ha energilagring i form av hydrogen i stedet for batterier også, og jeg er ikke sikker på om en brann med store hydrogentanker involvert er bedre enn en brann i et kjøretøy med dieseltank.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

#6
Sitat fra: THE på onsdag 12. august 2015, klokken 13:56
Sitat fra: sangiovese på onsdag 12. august 2015, klokken 13:27
For øvrig var det en buss som brant i Gudvangatunnelen denne gang. Forrige gang var det en trailer. Jeg tviler på at disse blir elektrifisert med det første. Mistenker at busspassasjerene ikke vil sette pris på en times ladestopp annenhver time.

En eventuell elektrifisering av langtransport og turbusser vil vel sannsynligvis ha energilagring i form av hydrogen i stedet for batterier også, og jeg er ikke sikker på om en brann med store hydrogentanker involvert er bedre enn en brann i et kjøretøy med dieseltank.
Jeg tror ikke det er stort behov for Teslas batteribyttestasjon for vanlige bilister, men akkurat her kunne det vært fornuftig. En buss burde fint få plass til 3 eller fire Teslabatteri som nå kommer i 90kWh utgave og kan byttes på ca 5 min. Det er overkommelig ventetid på enkelte busstopp, og selv om den skulle ha så mye som 8 ganger så høyt forbruk som en bil burde bussen  klare 250 km mellom hvert bytte. Lastebiler kunne også benyttet slike, og kanskje taxi ol. En slik byttestasjon er mye dyrere enn superladere, men sannsynligvis ikke dyrere enn hydrogenfyllestasjoner med samme kapasitet så jeg tror ikke du skal avskrive batteriene helt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Thomas Parsli

I tunnelbranner er det vel samlet energimengde som er "problemet"?

Et 20kWh batteri har samme energimengde 2.5 liter bensin...
(1kWh = 3412 Btu, 1l bensin = 30379 Btu)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 12. august 2015, klokken 15:11
I tunnelbranner er det vel samlet energimengde som er "problemet"?

Et 20kWh batteri har samme energimengde 2.5 liter bensin...
(1kWh = 3412 Btu, 1l bensin = 30379 Btu)

Energimengden i batteriet er jo beregnet tatt ut som elektrisk strøm mellom + og -

Hvor mye energi kan frigis når metallene og de andre stoffene i batteripakken tar fyr? Kan vel fort bli en del mer.

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på onsdag 12. august 2015, klokken 15:23
Hvor mye energi kan frigis når metallene og de andre stoffene i batteripakken tar fyr? Kan vel fort bli en del mer.

Helt sikkert, men dog marginalt i forhold til drivstoffet i fossilbilen.


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA